Gå til innhold

Smerter i ledd - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt mye med rygg og hofte, men de siste ukene har jeg fått veldig stive og hovne fingre. Har såklart bestilt legetime for å finne ut av dette, men er det noen som har erfaringer med dette? 

Jeg har en bestemor som har slitt mye med leddgikt, så når fingrene mine har begynt som de har, så må jeg være ærlig å si at jeg bekymrer meg litt for dette.. 

Anonymkode: 7c862...cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hva du lurer på?

Men jeg har psoriasis leddgikt, og har erfaring med hvordan det utartet seg for meg. Samtidig er hver historie forskjellig og sammensatt.

For meg startet det med mye senebetennelser, akilles, håndledd og knær. Så hovnet pekefinger opp, og jeg hadde veldig smerter i mellomleddet på pekefinger. Etterhvert ble den blålig og misfarget. Når jeg har smerter er det som om jeg har «brudd». Smertefullt og dunkende.

Stive og hovne fingre har jeg hatt i mange år da, tenkte aldri at det var leddgikt. Når man har betennelse er det ikke noe tvil, det gjør veldig vondt.

Jeg har god erfaring med å bli tatt på alvor av min fastlege, og ble henvist ganske raskt. I starten var det mer vagt, med utmattelse. Trodde jeg var sliten og trøtt pga småbarntilværelsen, men nå som jeg er bedre er også utmattelsen borte.

Uansett hva årsak er så ville jeg ha sett på livsstil, både trening og kosthold. Jeg har aldri vært overvektig, men har enorm positiv effekt med styrketrening og utholdenhet. Det hjelper spesielt mot korsrygg/hofter. Sittestilling/immobilitet er min fiende, og kroppen blir mye verre.

Anonymkode: f5dbd...b84

Skrevet

Det kan være mange grunner til slike smerter. 
Du nevner smerter i fingrene? Ved leddgikt oppstår gjerne smertene i leddrota først. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...