Gå til innhold

Konfirmasjon forberedelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har konfirmant til neste år? Hvilke forberedelser har dere startet med? Noen som skal ha det hjemme?

Gjerne kom med tips, er helt blank på dette.

Anonymkode: 2b315...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har konfirmant i år nå i September. Foruten invitasjoner og bunad, begynte vi forberedelsene i Juli. 

Anonymkode: 43019...de6

Skrevet

Startet med Pinterest hvor jeg samlet inspirasjon for å velge farger og tema. Jeg lagde masse ting selv. 

Hadde OneNote dokument med alt fra handleliste, gjesteliste, budsjett, gjøreliste, oppskrifter ++ 

Vi hadde selskapet hjemme med litt over 20 gjester.  Kjøpte nye hvite duker til konf 1. Kjøpte stoltrekk til å dekke over stolene på Temu så det ikke gjorde noe at alle stolene opprinnelig hadde ulik form og farge.  Vi kjøpte også klappbord til å ha mat på og trekk nesten som laken (Temu) som duker. 

Vi gikk gjennom mengder fat vi hadde og vurderte hva som vi måtte kjøpe inn. Vi lagde nesten alt selv (koldtbord) og gikk helt greit.  Kjøpte noen søplepappkasser (hvite) til å ha lett tilgjengelige. 

Vi kjøpte billige hvite tallerkner på Ikea, tenkte det var greit å ha.  

Man MÅ ikke begynne tidlig, men det er greit å sørge for at man har det man trenger.  

Siden vi skulle ha det hjemme så var det greit å kombinere det med litt oppussing så vi malte litt her og der.  Har man ikke plass inne funker det fint å leie telt. 

Det jeg skulle startet tidligere med var bilder. Vi hadde TVen på med bilder som rullet på hele dagen.  

Det man skal tenke på hjemme er hvordan man skal få plass til all mat. Vi har stort kjølerom med masse hyller og kunne kjøpe inn i god tid. Har man ikke det så vurder å kjøpe/låne/få ekstra kjøleskap å ha stående eller flere store kjølebager (gjerne på strøm)  

Anonymkode: 0f33c...ff1

Skrevet

Vi hadde konfirmant i fjor og har igjen om to år. Vi hadde konfirmasjonen hjemme (liten familie så vi var bare 20 til sammen). Jeg synes ikke det var så mye stress. Jeg skrev tidlig lister over alt vi trengte, men det var i grunnen lite jobb fram til de aller siste dagene hvor jeg bakte og så dagen før hvor vi dekket på og ordnet alt. Ellers var det mer småting her og der som å bestille mat, ordne dress, bestille frisørtime, kjøpe litt ekstra tallerkener og glass og slike ting.

Det er lurt å starte nå med å skrive liste over det du trenger. Har du nok bord og stoler til gjestene? Man får leid bord og stoler rimelig på bl.a. Finn. Har du nok middagstallerkener, kaketallerkener, middagsbestikk, kakebestikk, serveringsbestikk, kakespader, glass, kaffekopper, serveringsfat, kaffekanner og kakefat? Trenger du låne f.eks. en stor kaffetrakter? Husk også på duker, servietter, bordkort og bordpynt og evt små lapper for å merke maten og kakene. Vi pyntet med hvite duker og langs midten hadde vi falsk eføy samt telysholdere som mannen min hadde laget av små skiver av en eikegrein som han boret plass til telys i midten. Veldig fint! I tillegg dro vi dagen før på Plantasjen og kjøpte noen buketter blomster i de fargene vi ønsket og så klippet jeg små buketter av disse og satte i små 25 cl glass (kjøpt på Lagerhaus) rundt omkring på bordet. Det ble veldig fint. Jeg liker ikke så godt store og høye dekorasjoner på bordet for de står i veien for å kunne se de som sitter overfor hverandre. 

Det du også må bestemme deg for er om du skal bestille mat og/eller kaker eller om du planlegger å lage selv, evt med litt hjelp fra familie eller venner. Skal du bestille må du finne ut hvor lang tid i forveien du trenger å legge inn bestilling. Spør familiemedlemmer om de kan bake en kake hver hvis du trenger hjelp. En god del kaker kan bakes lang tid i forveien og fryses ned. Vi bestilte mat (fire forskjellige kinesiske retter fra en lokal restaurant, jeg laget kjapt pølser i brød til to kresne barn) og synes det var behagelig å slippe å styre med det. Kakene bakte jeg selv, med unntak av at jeg kjøpte franske makroner og bestilte en marsipankake fra minkake.no (de leverer til Coop-butikker, du trenger bare bestille et par dager i forveien). Tenk på hvor mye drikke du trenger. Mange butikker tar gjerne uåpnet brus tilbake om du bestiller for mye. Frukt, konfekt og/eller salt snacks kan også være fint å ha på kakebordet.

Jeg sendte melding til alle gjestene straks datoen var satt slik at de var forberedt og så sendte vi offisielle invitasjoner når det nærmet seg. Både invitasjonene og senere takkekort bestilte vi på optimalprint.no. Alltid vært superfornøyd med dem (bruker dem til alt av kort og invitasjoner). Godt utvalg, gode priser og rask levering. 

Konfirmanten trenger dress eller kjole samt sko. Husk frisør i forveien. Sjekk om andre i familie også trenger nytt antrekk. 

Lurt å skrive liste av hvilke bilder dere ønsker. F.eks. konfirmanten med familie, konfirmanten med søskenbarn, konfirmanten med besteforeldre, konfirmanten med tanter og onkler osv. Vi tok alle slags ulike bilder, men glemte helt bilde av konfirmanten med foreldre så vi måtte på med finstasen igjen dagen etter og ta noen bilder i hagen. Tenk også på hvor bildene skal tas. 

Kommer noen av gjestene langveisfra? Skal se overnatte hos dere (har dere i så fall sengeplass og alt som trengs?) eller skal de bo på hotell (spør om dere kan få et godt tilbud fra et hotell i nærheten)?

Skal dere ha noen form for underholdning? Quiz om konfirmanten? Selskapsleker? Bildekavalkade som ruller og går på TV-skjermen? Lurt å ha i tankene og forberede litt, særlig det å gå gjennom 15 år med bilder kan ta mer tid enn man tror! Vi inkluderte bilder av konfirmanten med de ulike gjestene og det ble veldig satt pris på. Husk tale fra minst en av foreldrene og husk at konfirmanten også bør holde en bitteliten tale hvor han/hun takker for oppmøte og for gavene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...