AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Noen her som har levd med en sjalu mann og kan si litt om hvordan han var og hvordan det påvirket livet deres? 😊 Hvordan håndterte du det? Anonymkode: 87923...aec
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Regner med du mener sjalu på en overdrevet og negativ måte? Vi er vel alle litt sjalu, og litt sjalusi er sunt imho. Anonymkode: f354f...30f 3 1
Carrot Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 kontrollerende sjalusi kan man ikke leve med. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Hvordan jeg håndterte det? Jeg gjorde det slutt. Han skulle ha innsyn i alle meldingene mine, han ville ha oversikt over bankutskriftene mine, han mistenkeliggjorde meg konstant, så jeg gikk på barnåler hele forholdet vårt. Han tålte ikke at jeg snakket morsmålet mitt med folk som ikke skjønner norsk, da snakket jeg automatisk om han. Alt skulle foregå på norsk. Jeg kan skjønne det i settinger hvor han også var med, men å overhøre telefonsamtaler med broren min, og etterpå kjefte, er for drøyt. Hvis han fyren bak kassa smilte til meg og ønsket meg en fin dag, ble det ramaskrik hjemme. Sååå jeg droppet han. Anonymkode: e527e...873 2 4
Trådstarteer Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan jeg håndterte det? Jeg gjorde det slutt. Han skulle ha innsyn i alle meldingene mine, han ville ha oversikt over bankutskriftene mine, han mistenkeliggjorde meg konstant, så jeg gikk på barnåler hele forholdet vårt. Han tålte ikke at jeg snakket morsmålet mitt med folk som ikke skjønner norsk, da snakket jeg automatisk om han. Alt skulle foregå på norsk. Jeg kan skjønne det i settinger hvor han også var med, men å overhøre telefonsamtaler med broren min, og etterpå kjefte, er for drøyt. Hvis han fyren bak kassa smilte til meg og ønsket meg en fin dag, ble det ramaskrik hjemme. Sååå jeg droppet han. Anonymkode: e527e...873 Bra. Slike mennesker drar deg ned i driten til slutt.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Trådstarteer skrev (2 minutter siden): Bra. Slike mennesker drar deg ned i driten til slutt. Ja, fy fader... Orket virkelig ikke å leve sånn... Har fortsatt ettervirkninger, og mannen min er en sann helt som gir meg bekreftelse når tankene tar fullstendig overhånd. Går jo rundt og tror at alle mistenkeliggjør meg innimellom. Heldigvis blitt bedre med årene, men tror ikke jeg kunne vært mye lengre sammen med eksen før jeg hadde blitt ødelagt for godt. Anonymkode: e527e...873
Trådstarteer Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, fy fader... Orket virkelig ikke å leve sånn... Har fortsatt ettervirkninger, og mannen min er en sann helt som gir meg bekreftelse når tankene tar fullstendig overhånd. Går jo rundt og tror at alle mistenkeliggjør meg innimellom. Heldigvis blitt bedre med årene, men tror ikke jeg kunne vært mye lengre sammen med eksen før jeg hadde blitt ødelagt for godt. Anonymkode: e527e...873 Ser den. Er jo en form for manipulasjon og kontroll. Kjenner til den følelsen..man gjør som de vil i en periode til man havner i en depresjon/utmattelse av all den usunne adferden. Er alt for mange mennesker der ute med lite selvinnsikt. Godt jobba av deg å kommet så langt!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Trådstarteer skrev (4 minutter siden): Ser den. Er jo en form for manipulasjon og kontroll. Kjenner til den følelsen..man gjør som de vil i en periode til man havner i en depresjon/utmattelse av all den usunne adferden. Er alt for mange mennesker der ute med lite selvinnsikt. Godt jobba av deg å kommet så langt! Takk🥹💜 Anonymkode: e527e...873
Sander33 Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 Sjalusi er en emosjonell reaksjon som ofte oppstår når en person føler seg truet av at en annen person kan ta bort noe eller noen de verdsetter, særlig i romantiske forhold. Denne følelsen kan være svært intens og er ofte knyttet til usikkerhet, frykt for å miste, lav selvfølelse, og tidligere negative erfaringer. **For å få en mann til å slutte å være sjalu, kan man prøve følgende tilnærminger:** 1. **Kommunikasjon:** Åpen og ærlig kommunikasjon er nøkkelen. Snakk om hva som utløser sjalusien, og hvordan den påvirker forholdet. Forsikre ham om din kjærlighet og lojalitet, og gi ham mulighet til å uttrykke sine følelser uten at det fører til konflikt. 2. **Bygg tillit:** Sjalusi oppstår ofte fra mangel på tillit. Jobb sammen for å styrke tilliten i forholdet. Vær pålitelig, åpen, og ærlig med hverandre. Unngå hemmelighetsfull oppførsel som kan forsterke sjalusien. 3. **Forstå kilden til sjalusien:** Sjalusi kan ha røtter i tidligere erfaringer, usikkerhet eller lav selvfølelse. Hjelp ham å forstå hvorfor han føler slik, og vurder om profesjonell hjelp, som parterapi eller individuell terapi, kan være nyttig for å jobbe gjennom disse problemene. 4. **Unngå triggere:** Dersom det er spesifikke situasjoner eller personer som utløser sjalusien, prøv å unngå disse eller håndtere dem på en måte som minimerer angst og misforståelser. 5. **Vis respekt og omsorg:** Å vise respekt for hans følelser og være sensitiv for hva som gjør ham ukomfortabel kan bidra til å redusere sjalusi. Samtidig bør du også sette grenser og tydeliggjøre hva som er akseptabelt i forholdet. 6. **Oppmuntre selvutvikling:** Noen ganger kan sjalusi være et resultat av lav selvfølelse. Oppmuntre ham til å jobbe med sin egen personlige utvikling, som kan inkludere å bygge selvtillit, forfølge egne interesser, eller sette seg mål. Sjalusi kan være utfordrende, men med tålmodighet, forståelse og innsats kan det være mulig å overvinne disse følelsene og bygge et sunnere og sterkere forhold. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 Sander33 skrev (3 timer siden): Sjalusi er en emosjonell reaksjon som ofte oppstår når en person føler seg truet av at en annen person kan ta bort noe eller noen de verdsetter, særlig i romantiske forhold. Denne følelsen kan være svært intens og er ofte knyttet til usikkerhet, frykt for å miste, lav selvfølelse, og tidligere negative erfaringer. **For å få en mann til å slutte å være sjalu, kan man prøve følgende tilnærminger:** 1. **Kommunikasjon:** Åpen og ærlig kommunikasjon er nøkkelen. Snakk om hva som utløser sjalusien, og hvordan den påvirker forholdet. Forsikre ham om din kjærlighet og lojalitet, og gi ham mulighet til å uttrykke sine følelser uten at det fører til konflikt. 2. **Bygg tillit:** Sjalusi oppstår ofte fra mangel på tillit. Jobb sammen for å styrke tilliten i forholdet. Vær pålitelig, åpen, og ærlig med hverandre. Unngå hemmelighetsfull oppførsel som kan forsterke sjalusien. 3. **Forstå kilden til sjalusien:** Sjalusi kan ha røtter i tidligere erfaringer, usikkerhet eller lav selvfølelse. Hjelp ham å forstå hvorfor han føler slik, og vurder om profesjonell hjelp, som parterapi eller individuell terapi, kan være nyttig for å jobbe gjennom disse problemene. 4. **Unngå triggere:** Dersom det er spesifikke situasjoner eller personer som utløser sjalusien, prøv å unngå disse eller håndtere dem på en måte som minimerer angst og misforståelser. 5. **Vis respekt og omsorg:** Å vise respekt for hans følelser og være sensitiv for hva som gjør ham ukomfortabel kan bidra til å redusere sjalusi. Samtidig bør du også sette grenser og tydeliggjøre hva som er akseptabelt i forholdet. 6. **Oppmuntre selvutvikling:** Noen ganger kan sjalusi være et resultat av lav selvfølelse. Oppmuntre ham til å jobbe med sin egen personlige utvikling, som kan inkludere å bygge selvtillit, forfølge egne interesser, eller sette seg mål. Sjalusi kan være utfordrende, men med tålmodighet, forståelse og innsats kan det være mulig å overvinne disse følelsene og bygge et sunnere og sterkere forhold. For å få en mann til å slutte å være sjalu? Jeg er HELT for at som partner skal man gjøre alt du skriver her, uavhengig om mannen er sjalu eller ikke. MEN på ingen måte, er det partner som skal legge til rette for å hjelpe mannen ut av sjalusien. HAN må jo jobbe med seg selv, og man skal være snill, raus, ha god kommunikasjon og gi bekreftelser- samtidig som man setter grenser for uakseptabel oppførsel. Og man skal ikke måtte skrenke inn eget liv. Anonymkode: 8ce64...848 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 Jeg ga opp forholdet rett og slett. Orket ikke leve med det. Da han ikke var villig til å selv gjøre det som måtte gjøres for en endring, så var det over. Jeg kunne ikke tilpasse hele mitt liv rundt han sin sjalusi. Anonymkode: 0daf6...a59 1
Gjest takinova Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 Sander33 skrev (3 timer siden): Sjalusi er en emosjonell reaksjon som ofte oppstår når en person føler seg truet av at en annen person kan ta bort noe eller noen de verdsetter, særlig i romantiske forhold. Denne følelsen kan være svært intens og er ofte knyttet til usikkerhet, frykt for å miste, lav selvfølelse, og tidligere negative erfaringer. **For å få en mann til å slutte å være sjalu, kan man prøve følgende tilnærminger:** 1. **Kommunikasjon:** Åpen og ærlig kommunikasjon er nøkkelen. Snakk om hva som utløser sjalusien, og hvordan den påvirker forholdet. Forsikre ham om din kjærlighet og lojalitet, og gi ham mulighet til å uttrykke sine følelser uten at det fører til konflikt. 2. **Bygg tillit:** Sjalusi oppstår ofte fra mangel på tillit. Jobb sammen for å styrke tilliten i forholdet. Vær pålitelig, åpen, og ærlig med hverandre. Unngå hemmelighetsfull oppførsel som kan forsterke sjalusien. 3. **Forstå kilden til sjalusien:** Sjalusi kan ha røtter i tidligere erfaringer, usikkerhet eller lav selvfølelse. Hjelp ham å forstå hvorfor han føler slik, og vurder om profesjonell hjelp, som parterapi eller individuell terapi, kan være nyttig for å jobbe gjennom disse problemene. 4. **Unngå triggere:** Dersom det er spesifikke situasjoner eller personer som utløser sjalusien, prøv å unngå disse eller håndtere dem på en måte som minimerer angst og misforståelser. 5. **Vis respekt og omsorg:** Å vise respekt for hans følelser og være sensitiv for hva som gjør ham ukomfortabel kan bidra til å redusere sjalusi. Samtidig bør du også sette grenser og tydeliggjøre hva som er akseptabelt i forholdet. 6. **Oppmuntre selvutvikling:** Noen ganger kan sjalusi være et resultat av lav selvfølelse. Oppmuntre ham til å jobbe med sin egen personlige utvikling, som kan inkludere å bygge selvtillit, forfølge egne interesser, eller sette seg mål. Sjalusi kan være utfordrende, men med tålmodighet, forståelse og innsats kan det være mulig å overvinne disse følelsene og bygge et sunnere og sterkere forhold. Gratulerer! Du har lært deg å ‘bruke’ AI til å gi fordummende svar til andre mennesker.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #13 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 11.13): Noen her som har levd med en sjalu mann og kan si litt om hvordan han var og hvordan det påvirket livet deres? 😊 Hvordan håndterte du det? Anonymkode: 87923...aec Grusomt Anonymkode: 7dab5...cfd
Irak Skrevet 5. september 2024 #14 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 11.13): Noen her som har levd med en sjalu mann og kan si litt om hvordan han var og hvordan det påvirket livet deres? 😊 Hvordan håndterte du det? Anonymkode: 87923...aec Jeg tror han var litt misunnelig på meg...Det føltes sånn. Han kunne bli litt ekkel mot meg i kommentarer om jeg skulle på noe hyggelig... Han fikk fram hardheten i meg på en vond og dårlig måte, for jeg måtte sette så mange grenser for å beskytte meg selv... Jeg følte jeg gikk på eggeskall hver dag...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #15 Skrevet 5. september 2024 Han begynte med at han var sjalu på hobbyen min så han ville jeg skulle slutte. Deretter bøe han sjalu på de mannlige vennene mine og ville at jeg ikke lengre skulle være med dem. Deretter begynte det med jobbsammenkomster, bursdager, butikken, kommenterer, kontinuerlig mistenkeliggjøring, sniking på mobilen, overvåkning med mobil, kamera og bil. Jeg fikk ikke kvittet meg med han før jeg endelig ble utro. Da slapp han endelig taket og jeg slapp fri. Har ny kjæreste og han er også litt mer sjalu enn det jeg liker. Jeg gir han ekstremt klar beskjed om at han må skjerpe seg. Hvis han forsøker å isolere meg, overvåke osv så blir han dumpet. Anonymkode: 98653...86b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #16 Skrevet 5. september 2024 Min samboer var ekstremt sjalu i begynnelsen. Han mente at jeg smilte til de som satt i kassa og sånne ting. Mente at det var unødvendig av meg å si god morgen først til (de mannlige) kollegene mine osv.. Vi har snakket MYE om dette. Men det kom liksom litt snikende. Og det tuller jo med hodet mitt fordi jeg kler meg jo på en viss måte og jeg er jo ganske smilende og utadvendt og jeg er glad i å pynte meg. Kler meg absolutt ikke utfordrende, men liker at klær sitter pent og komplimenterer kroppen min. Skal også sies at jeg dro ut på byen et par ganger og ble ganske full. Hans sjalusi gjorde at jeg selv ble mye mer sjalu også. Jeg tenkte at om han trodde at mitt smil betydde at jeg inviterte en annen mann til flørt så måtte vel hans smil bety det samme? Osv. I dag har vi begge roet oss masse ned. Vi fester ikke hver for oss på samme måte mer, har barn og er åpne med hverandre og tryggere enn før. For vår del er jeg glad vi holdt sammen, men hadde jeg visst i starten hvor sjalu han kom til å bli så hadde jeg nok ikke gitt han en sjanse. Anonymkode: f9c31...efd 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Skrevet 5. september 2024 Min var så sykt sjalu det første året. Tente ofte på å gå fra ham pga det. Men han viste selvinnsikt (han kalte det å være usikker), og han prøvde aldri å kontrollere meg. Sammen jobba vi med å skape trygghet for begge. Anonymkode: bf859...2b0
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #18 Skrevet 5. september 2024 To har vært ganske ille. Første var ungdomskjæreste som jeg godt skulle vært foruten. Han fulgte etter meg og spionerte på hvem jeg var med, ble fryktelig sint om jeg snakket med venner av han, eller lo/smilte sammen med andre. Han likte ikke at jeg var med venner, at jeg gjorde ting uten han. Han kunne dukke opp grytidlig om morgenen for å sjekke om jeg sov alene. Han slo meg en gang og holdt meg fast fordi jeg hadde spilt biljard med en kamerat av han der vi var mange samlet. Da slo jeg opp. Andre er far til barnet mitt. Vi var samboere i 7 år, veldig gode venner, men ofte dårlige kjærester. Han brukte å overvåke telefonen min, sjekke anropsloggen og lese meldingene mine. Han lagret all info nederst i et stort excel-ark med budsjett.. han kunne ringe nummer han ikke fant ut hvem var ved å søke, for å finne ut om jeg snakket med andre menn. Han ble mistenksom om jeg dusjet etter jobb, da tenkte han at jeg hadde hatt sex med noen på jobb (!!!]. Han likte ikke at jeg tok buss, for da kunne jeg møte menn. Listen var lang. Det ble slutt av andre grunner enn sjalusien. Anonymkode: abcfd...b84
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #19 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han begynte med at han var sjalu på hobbyen min så han ville jeg skulle slutte. Deretter bøe han sjalu på de mannlige vennene mine og ville at jeg ikke lengre skulle være med dem. Deretter begynte det med jobbsammenkomster, bursdager, butikken, kommenterer, kontinuerlig mistenkeliggjøring, sniking på mobilen, overvåkning med mobil, kamera og bil. Jeg fikk ikke kvittet meg med han før jeg endelig ble utro. Da slapp han endelig taket og jeg slapp fri. Har ny kjæreste og han er også litt mer sjalu enn det jeg liker. Jeg gir han ekstremt klar beskjed om at han må skjerpe seg. Hvis han forsøker å isolere meg, overvåke osv så blir han dumpet. Anonymkode: 98653...86b Kunne du ikke bare gjort det slutt? Anonymkode: 3e107...771 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #20 Skrevet 5. september 2024 Det som hjalp oss var at vi virkelig gikk inn for å forstå hverandre. Vi er begge introverte men ulike på skala for sosialt behov. Han skjønner nå at jeg er sosial, ikke flørtete. Jeg holder det ikke imot ham når han er usikker. Jeg har vist meg lojal til ham gjennom vanskelige situasjoner. Han har støttet meg når jeg trengte ham. Vi klarer å støtte hverandre bedre nå. Anonymkode: bf859...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå