Gå til innhold

Utdeling av godteri i barnehage tar av.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes utdeling av godteri ol har begynt å ta helt av i barnehagen vår. Ved bursdag har flere bursdagsbarn hatt med godtepose og delt ut. Så tas det med kake eller is når noen slutter eller bare fordi det er sol. Og så er det en mor på avdelingen som liker å bake, så hun har støtt og stadig med kjeks om fredagen.

Merker at jeg virkelig ikke synes dette er greit, og jeg er på ingen måte hysterisk angående sukker til vanlig. Men fredag før helgen hadde de fått to kroneis, en til lunsj og en til frukt. For det var så fullt i fryseren.

Barna på avdelingen er fra 2-6 år og det er 18 barn. En toårig har verken godt av å slikke på kjærlighet på pinne eller spise to store kroneis.

Anonymkode: 99118...af5

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres voldsomt ut. Ta det opp med styrer.

Anonymkode: 7a9fc...bf5

• Liker 6
Skrevet

Ville absolutt tatt opp med styrer og bedt om at de tar der opp på neste foreldremøte. Her har ingen med noe til bursdag, de spiser is noen få ganger om sommeren. På bursdager lager de til pent fruktfat og tenner lys, ikke noe ekstra sukker. Noen få ganger i året lager de vafler eller serverer noen kjeks men det er sjeldent.

Anonymkode: 88ca6...1f7

Skrevet (endret)

Høres ut som en barnehage som henger noen år tilbake i tid altså, har jobbet i barnehage i 15 år og holdningene til kake og is har endret seg stort over årene hos oss iallefall. Ingen tar med kake eller godteri i barnehagen, det får de spare til bursdagsfeiringen hjemme. 

Ville tatt dette opp med ped leder eller eventuelt styrer på en ordentlig måte og spurt om de synes dette passer iforhold til hva rammeplanen sier om kosthold etc

Hos oss får bursdagsbarnet velge noe fra en meny som for eksempel fruktspyd, grove vafler eller smoothie

Endret av jaujaujau
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Men når du da virkelig ikke synes dette er greit - hva med å ta det opp med styrer?

• Liker 2
Skrevet

Godteposer i barnehagen? Er dette tull? 😄 Vi har ikke sukkerfri barnehage vi kan sende med det vi vil i matboks og barna får litt pepperkaker før jul og kjeks på sommerfest, men kun frukt/smoothie/bananlapper/havrevafler om de skal ha noe søtt eller det er bursdag. Tror ikke foreldre har med noe noen gang i vår barnehage. Helt normal kommunal barnehage i Oslo.

Jeg ville tatt det opp med barnehagen! Helt unødvendig med kake og godteri og kronesis i barnehagen.

Anonymkode: af5cb...c6a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes utdeling av godteri ol har begynt å ta helt av i barnehagen vår. Ved bursdag har flere bursdagsbarn hatt med godtepose og delt ut. Så tas det med kake eller is når noen slutter eller bare fordi det er sol. Og så er det en mor på avdelingen som liker å bake, så hun har støtt og stadig med kjeks om fredagen.

Merker at jeg virkelig ikke synes dette er greit, og jeg er på ingen måte hysterisk angående sukker til vanlig. Men fredag før helgen hadde de fått to kroneis, en til lunsj og en til frukt. For det var så fullt i fryseren.

Barna på avdelingen er fra 2-6 år og det er 18 barn. En toårig har verken godt av å slikke på kjærlighet på pinne eller spise to store kroneis.

Samme her. Ungen startet på storbarnsavdeling og første uka var det is og sjokolade. Tenkte "yes... nå er vel standarden satt".

Anonymkode: 2f9d6...666

Skrevet

Får inntrykk av at de som ikke gir kjeks, kaker og godteri til barna sine til en hver anledning, er hysteriske og bidrar til spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 2f622...580

• Liker 2
Skrevet

Det har vært slike tendenser i vår bhg også. 

Mange foreldre har tatt dette opp, men så har andre argumentert imot og vært av typen "jammen barna må da få kose seg! ingen grunn til å være hysteriske!"  og "det er ikke i bhg det er mest sukker, det er hjemme!" osv.. 

Men de har hørt delvis etter, og har nå sluttet med kake ved bursdager (og seriøst, når det er 18 unger + 3 ansatte på en avdeling, ble det MYE bursdagskake... spesielt når ungene inviterte hele avdelingen (= få gratis lokale av bhg) og da også hadde kake + godtepose.... 

Men det er fremdeles "is når det er fint vær", "solbolle for å feire at solen snur", karneval, fn-dag-snop, påskesnop, julesnop, fri flyt av pepperkaker hver eneste dag fra begynnelsen av november, osv osv osv. 

Jeg irriterer meg over at når det endelig er en finværsdag, og vi kunne tenke oss å kose oss med en is etter middag, så har allerede ungene blitt proppet full av is i barnehagen.. 

Anonymkode: 82087...776

• Liker 1
Skrevet

Ta det opp med barnehagen, det der er ihvertfall ikke vanlig praksis og bør heller ikke være det. Her har de kun kake ved f.eks sommeravslutning, og så baker de pepperkaker til jul f.eks. De har også smakskalender i adventstiden, men det er alt fra klementiner til sylte. Sist påskeharen var innom var det med nye spill til avdelingen, helt supert ☺️ det kan bli en is en sjelden gang på sommeren, det synes jeg er helt ok. 

Anonymkode: 1a7c4...dee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får inntrykk av at de som ikke gir kjeks, kaker og godteri til barna sine til en hver anledning, er hysteriske og bidrar til spiseforstyrrelser.

Jeg er ikke hysterisk i det hele tatt, men totalen blir altfor stor. Litt i barnehagen, litt hos besteforeldre, bursdagsbesøk. Det blir for mye 

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Men når du da virkelig ikke synes dette er greit - hva med å ta det opp med styrer?

Satser på at noen som jobber i barnehagen henger på KG

Anonymkode: 625fb...440

Skrevet

Det der hadde jeg reagert på. I vår barnehage er det ingen kake eller godteri. Når de har bursdag får ungene på avdelinga smoothie. Og når der er diverse opplegg med foreldre, så er det ingen kaker og boller. Det er salater, innbakt pølse, pizzaboller. Ikke det sunneste, men ihvertfall ikke kake eller godteri.

Anonymkode: 64e62...646

• Liker 1
Skrevet

Oi, dette var som å være tilbake på 90 / tidlig 00- tallet. 😀 trodde alt sånt medbrakt var helt faset ut. Kanskje is en sjelden gang, og kake kun til jul og sommeravslutning. 

Anonymkode: c9d96...e21

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde jeg ikke latt gå. Dagens barn får mer enn nok sukker som det er. Barnehager og skoler bør i det minste være et fristed for sukker og usunn mat. 

Anonymkode: 96071...2ce

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, men TS sitt tilfelle syns jeg er i overkant av hva som er greit. Her er det grove vafler eller fruktsalat/smoothie på bursdager og kake på hentekaffe, ingen foreldre som tar med eget på bursdager osv. Ville tatt det opp med FAU, styrer eller på foreldremøte.

Anonymkode: 9e197...ec6

• Liker 1
Skrevet

Helsedirektoratet har kommet med kostholdsanbefalinger til barnehager. Der står det at "Servering av kaker, kjeks, is, saft og liknende bør begrenses i barnehagen. Godteri, snacks og brus bør unngås". 
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen#servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas-praktisk-informasjon

Om nødvendig kan du kanskje prøve å kontakte helsestasjonen om dette så kan de ta kontakt med barnehagen? Er vel et samarbeid mellom bhg og helsestasjon?

Anonymkode: 63afd...48b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Godteposer i barnehagen? Er dette tull? 😄 Vi har ikke sukkerfri barnehage vi kan sende med det vi vil i matboks og barna får litt pepperkaker før jul og kjeks på sommerfest, men kun frukt/smoothie/bananlapper/havrevafler om de skal ha noe søtt eller det er bursdag. Tror ikke foreldre har med noe noen gang i vår barnehage. Helt normal kommunal barnehage i Oslo.

Jeg ville tatt det opp med barnehagen! Helt unødvendig med kake og godteri og kronesis i barnehagen.

Anonymkode: af5cb...c6a

Nei, det er faktisk to som har kommet med godteposer nå. Det er helt utrolig.

• Liker 1
Skrevet

Høres voldomt ut. Ville tatt det opp på foreldremøte. 

Anonymkode: 15cf6...2fc

Skrevet

Jobber i barnehage. 

Vi har ikke hatt kake eller is til bursdagsfeiringer de siste 14 årene. Bare Smoothie eller Smoothieis. De siste årene har det bare blitt strengere og strengere, og mindre og mindre sukker. Nå har ingen lov til å ha med kake til noen anledninger. Vi har ikke kaker eller søte saker til FN dag . Ingen pepperkaker til jul. Ingen boller på fastelaven. Ingenting godt på karneval. Ikke is på 16 mai feiring. Ingen is hele sommeren. Det er foreldrene som har bestemt dette. Jeg synes det er alt for strengt. Bare frukt og smoothie. Vi får forresten ikke lov til å lage smoothie med juice heller, bruker vann 🙄. Den eneste tingen som ikke er tatt bort er Lussekatter. 

Anonymkode: 07b2f...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...