Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på AAP og har fått en jobb som gir mye høyere lønn enn jeg hadde ved tidspunkt for beregningsgrunnlag (jeg har minstesats). Nå når jeg skal prøve meg ut i jobb igjen opplever jeg at jeg blir trukket såpass mye i AAP og forsikringsutbetaling at lønnen nesten ikke øker. Inntektstak for hva jeg kan tjene før forsikringsselskapet trekker tilbake utbetaling er ekstremt lavt. Inntektstak for hva jeg kan tjene før NAV trekker seg ut er også lav. Det vil si at når jeg kommer opp i 50% arbeid så får jeg ikke lenger noe som helst tillegg. Å leve på 50% av en normal lønn er ikke lett. Jeg vet ikke om jeg kan greie å jobbe mer etterhvert.

Jeg har som mål å komme tilbake i jobb og ønsker å jobbe. Samtidig ser jeg at helsen min ble betydelig verre etter at jeg startet opp igjen. Da er det kjedelig at jeg heller ikke tjener særlig på det. 

Anonymkode: 9d7c7...cb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trukket i AAP? Det er vel uansett 66% av inntekten for året før du ble syk? 

Anonymkode: 2191e...2c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trukket i AAP? Det er vel uansett 66% av inntekten for året før du ble syk? 

Anonymkode: 2191e...2c0

Nei, man trekkes for de timene man jobber.

Anonymkode: 87c5c...4f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, man trekkes for de timene man jobber.

Ja og når de trekker vekk både AAP og forsikringsutbetaling så er det ikke mye igjen. Hadde nok vært bedre hvis jeg hadde hatt dagens lønn som beregningsgrunnlag fordi da hadde de satt taket høyere.  

Skrevet

Beklager feil i hovedinnlegg, jeg mente at inntekten nesten ikke øker, ikke lønnen.

Skrevet

Hvorfor trekker de hele summen når du jobber 50%? Jeg jobbet 60% og fikk 40% av aap i 2 år. Om det er et spesielt tiltak man må søke om så snakk med din rådgiver om å få sendt en søknad asap. Man kan også få jobbe opp til 80% uten å miste aap, om man har som mål å gå ut i 100% stilling etter endt periode. Hvorfor har ikke rådgiveren din fortalt deg om dine muligheter?

Forsikringen er det lite å gjøre med. Det er synd hvis vilkårene gjør det mer lukrativt å ikke jobbe.

Anonymkode: f6b2b...ce9

Skrevet

Hva er det du lurer på? 

Anonymkode: 3853a...e35

Skrevet

Hvis du jobber mer enn 60% så får du ikke AAP for de resterende 40%. Men om man nærmer seg å kunne greie å jobbe fult, så kan man snakke med veileder, og da får man en periode jobbe opptil 80% og allikevel kunne beholde AAP.

Det er ingen inntektsgrense på AAP. Du registrerer antall timer du jobber, og blir trukket én dagssats (dagssats står i vedtaket ditt) pr. 7,5 time du jobber. Om du tjener 100 kroner timen eller 500 kroner timen så trekkes du det samme før AAP utbetales.

Hvis du ikke har AAP, men uføretrygd så blir det annerledes.

Anonymkode: 30896...421

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor trekker de hele summen når du jobber 50%? Jeg jobbet 60% og fikk 40% av aap i 2 år. Om det er et spesielt tiltak man må søke om så snakk med din rådgiver om å få sendt en søknad asap. Man kan også få jobbe opp til 80% uten å miste aap, om man har som mål å gå ut i 100% stilling etter endt periode. Hvorfor har ikke rådgiveren din fortalt deg om dine muligheter?

Forsikringen er det lite å gjøre med. Det er synd hvis vilkårene gjør det mer lukrativt å ikke jobbe.

Det trekkes en fast sats per time, uavhengig av hva man tjener. Jeg måtte slutte helt å jobbe på AAP, fordi NAV trakk mer enn timelønna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja men de prosentene gjelder kun hvis du har samme lønn som beregningsgrunnlaget. Så hvis man går opp i lønn så kuttes det raskere. Det går ikke bare på hvilken prosent du jobber men også hva du tjener. Systemet gir mening når man har samme lønn, men ikke når man går opp i lønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det trekkes en fast sats per time, uavhengig av hva man tjener. Jeg måtte slutte helt å jobbe på AAP, fordi NAV trakk mer enn timelønna.

Jeg hadde drømt om å få litt bedre økonomi. Det må lønne seg å jobbe. Jeg velger å belaste meg selv med mer smerter fordi jeg gjerne ønsker å jobbe. Men til hvilken pris.

Skrevet

Det lønner seg jo å jobbe, det skriver du jo selv. Du tjener via deltid nesten det samme som en full ytelse virker å være.

Det er jo ikke meningen at du skal være på ytelse med mindre du ikke har andre valg.

• Liker 1
Skrevet
Teknoil skrev (27 minutter siden):

Det lønner seg jo å jobbe, det skriver du jo selv. Du tjener via deltid nesten det samme som en full ytelse virker å være.

Det er jo ikke meningen at du skal være på ytelse med mindre du ikke har andre valg.

Jeg har jo ikke andre valg. Jeg har en arbeidsevne på 50%

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja men de prosentene gjelder kun hvis du har samme lønn som beregningsgrunnlaget. Så hvis man går opp i lønn så kuttes det raskere. Det går ikke bare på hvilken prosent du jobber men også hva du tjener. Systemet gir mening når man har samme lønn, men ikke når man går opp i lønn.

Det stemmer ikke. Jeg har gått drastisk opp i lønn de siste årene på aap (pga ny jobb og stillingstittel). Jeg tjener derfor veldig bra og har ikke blitt kuttet ekstra pga dette.

Anonymkode: 6097f...484

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo helt motsatt. Dersom du går opp i lønn så vil du fortsatt kun trekkes tilsvarende 66% av den lønnen du hadde da du ble syk. Det vil derfor lønne seg å jobbe så sant ikke den nye lønnen er mye dårligere enn den du kom inn med. 
Eksempel: 
Du tjente før 30.000,- pr mnd
I AAP har du nå da 30.000/66% = 19.800,-  Dette gir en dagsats på ca 900,-
Når du jobber en da (7,5 timer) trekkes det derfor kun 900,- fra AAP, mens den reelle timelønnen din er i overkant av 1300,- 
Om du øker i lønn så berører ikke det AAP-satsen, så du trekkes fortsatt kun 900,- pr dag. 

Du kan jobbe opp til 60% og får fortsatt beholde AAP på resten, altså vil det som regel alltid lønne seg å jobbe, så sant du ikke får mye dårligere lønn, eller jobber mellom 60 og 75%. 

Forsikringsutbetalingen er noe helt annet og jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha så dårlige vilkår, men dette ville jeg sjekket opp med forsikringsselskapet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer ikke. Jeg har gått drastisk opp i lønn de siste årene på aap (pga ny jobb og stillingstittel). Jeg tjener derfor veldig bra og har ikke blitt kuttet ekstra pga dette.

Anonymkode: 6097f...484

Angelheart2 skrev (2 timer siden):

Det er jo helt motsatt. Dersom du går opp i lønn så vil du fortsatt kun trekkes tilsvarende 66% av den lønnen du hadde da du ble syk. Det vil derfor lønne seg å jobbe så sant ikke den nye lønnen er mye dårligere enn den du kom inn med. 
Eksempel: 
Du tjente før 30.000,- pr mnd
I AAP har du nå da 30.000/66% = 19.800,-  Dette gir en dagsats på ca 900,-
Når du jobber en da (7,5 timer) trekkes det derfor kun 900,- fra AAP, mens den reelle timelønnen din er i overkant av 1300,- 
Om du øker i lønn så berører ikke det AAP-satsen, så du trekkes fortsatt kun 900,- pr dag. 

Du kan jobbe opp til 60% og får fortsatt beholde AAP på resten, altså vil det som regel alltid lønne seg å jobbe, så sant du ikke får mye dårligere lønn, eller jobber mellom 60 og 75%. 

Forsikringsutbetalingen er noe helt annet og jeg skjønner ikke helt hvordan du kan ha så dårlige vilkår, men dette ville jeg sjekket opp med forsikringsselskapet. 

Takk for informative svar. Økonomi er ikke min sterke side, og det  blir ikke bedre med brainfog. 

Ja jeg ble skuffet  over det med forsikringsselskapet. Hvis jeg mister forsikringspengene må jeg jobbe ganske mye mer for å dekke tapet. Og det vet jeg ikke om helsen greier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for informative svar. Økonomi er ikke min sterke side, og det  blir ikke bedre med brainfog. 

Ja jeg ble skuffet  over det med forsikringsselskapet. Hvis jeg mister forsikringspengene må jeg jobbe ganske mye mer for å dekke tapet. Og det vet jeg ikke om helsen greier. 

Forsikringsselskapet vil jo selvsagt utbetale så lite som mulig, og nå tjener du godt selv. Regner med at du har lest vilkårene og funnet ut at trekket er riktig?

Anonymkode: 09e1a...9b8

Skrevet

Hvis du tenker at tilstanden din er varig, så kanskje du kan få en avtale om lønnstilskudd. Det er en genial løsning. Jeg har selv en varierende arbeidsevne, men klarer stort sett alltid yte 50%. Noen dager mindre, andre ganger mer. Men arbeidsplassen min får uansett godtgjort 50% av min lønn. Det betyr at jeg står i en 100% stilling, og får utbetalt deretter og vil heller ikke tape pensjon når den tid kommer. Med denne løsningen har jeg nok fleksibilitet til å ivareta helsa. Stort sett går nok arbeidsplassen min i pluss, for jeg leverer stort sett mer enn 50%, men det er godt å vite at de ikke taper på å ha meg som arbeidstaker og at de økonomisk ikke går i underskudd om jeg skulle knele en uke. 

Denne ordningen er nok enklest å få i stand om du allerede har et langt og godt arbeidsforhold. Jeg hadde jobbet full tid i dette firmaet i maaange år, før helsa gikk på trynet. 

Anonymkode: 1e15f...3f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...