Gå til innhold

Dugnad hvor begge foreldre må stille samtidig

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er jo du som er "karen" om du forventer at alle skal ha mulighet til det samme som deg, noen er aleine, andre har lovt seg bort til andre ting, andre har jobb og jobber skift/turnus eller er syke. Hadde vært enklere om man kunne velge å betale for ting isteden for å delta på dugnad om det ikke passer. Hadde heller bare betalt noen lapper ektra.

Anonymkode: a33f7...3eb

Det er jo gøy at du bare hadde betalt "noen lapper ekstra", fremfor å stille opp på en dugnad for barnas fritidsaktivitet. 

Og de fleste som tar på seg den "frivillige" oppgaven å arrangere noe sånt, har gjerne full forståelse for de som ønsker å bidra, men som av forskjellige årsaker ikke får det til. (Som jobber turnus, har små barn de ikke har barnevakt til, må i begravelse/bryllup/konfirmasjon, er syke.) 

Bare husk at de som arrangerer også gjerne har hus, hjem, flere barn, jobb, sykdom og alt det. Og de stiller opp på linje med alle andre på dugnaden, men de legger også ned utallige timer i forkant, for å planlegge alt det alle andre også må bidra på. 
Det som er avkrevd deg, er at du (så langt du kan) stiller opp på arrangementet og bidrar i den jobben du er satt opp på. 

Det blir ganske stor frustrasjon blant de som stiller opp og gjør sin andel, når enkelte ALDRI klarer å stille opp, uten god grunn. Og som heller aldri tilbyr seg å bidra i forkant/etterkant, når de "ikke kan stille". 

Og jeg vet ikke om du vet hvor mye penger dugnadsinnsats bidrar med, men min erfaring er at man kan regne med en økning i årsavgiften på aktiviteten på 10.000kr pr barn, hvis man dropper dugnadsaktiviteten 2 helger pr år. 
I tillegg er jo dugnad (der barna også er med) en av de mest samhold- og miljø- skapende delene av fritidsaktiviteten. 
Hvis du velger å ikke være en del av miljøet, hvordan skal du da forvente at miljøet skal inkludere ditt barn? 
For å få et inkluderende miljø for barna, må de voksne skape et inkluderende miljø. 

Anonymkode: efcbc...39f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette rimelig å kreve? Barnet vårt har begynt på en aktivitet der det forventes at begge foreldre stiller i mange timer. Dette er utfordrende å få til i praksis av ulike årsaker. I de andre aktivitetene vi har vært med på har det også vært dugnad (og vi stiller selvfølgelig opp, har hatt flere verv osv), men aldri forventet at man stiller to personer for samme barn.

Anonymkode: 62b9b...dd9

Tja.. Hvis det er forventet at begge stiller 1 eller 2 ganger i året og godt kommunisert i god tid, så tenker jeg at de fleste kan strekke seg langt for å få det til.. MEN, for noen så går ikke det.. 

Mange har flere barn, og noen har ikke mulighet å få barnevakt uansett hva hva, en av foreldrene jobber helger, sykdom, ++++++ 

Så kommer helt ann på tenker jeg.. 

Men om en har ett barn, og to foreldre, og da en helg i året for eksempel så kreves det ‘’alle mann’’, så er det bare kjipt å ikke stille begge! 

Det jeg skriver under er ikke rettet til deg TS🥰

Men jeg har hatt ansvar for diverse dugnader, til 3 barn med forskjellige fritidsaktiviteter, og jeg har noen ganger krevd to voksne pr barn! 
Grunnen; Deltagelsen er generellt så ræva at jeg blir stående nesten alene!  Det ene året dukket jeg og 2 andre foreldre opp av 23!! Foreldre! (Den varetellingen var IKKE gøy å ta!!) Men vi 3 oppmøtte reddet driften av laget det året ! 
Jeg hadde jobbet beinhardt i noen måneder for å få den varetellingen, for betalingen for den ene dugnaden gjorde at vi slapp å selge både lodd og dopapir! 
Så jeg ble ganske skarp etter den hendelsen.. Og den påfølgende august men oppstart av nye medlemmer, så følte garantert flere foreldre at jeg dugnadslederen fra helvette! 
Jeg hadde full forståelse for at ikke alle kunne, men etter så mange år ‘’bak dugnaden’’ så ser jeg dessverre hvor mange (og ja, det er LETT å se ett mønster i hvem som ALLTID opplever tilnærmet livskriser og akkutt sykdom, TILFELDIGVIS kvelden før eller samme dag for dugnaden er)  

Vi bak dugnaden både skjønner og vet at det ikke blir 100% oppmøte, og det er greit..  Men nå snakker jeg KUN om de som konsekvent og gjenntatte ganger ‘’dessverre og tilfeldigvis’’ får livets uhåndterlig hendelser i fanget HVER morgen rett før dugnadsstart😤

Det er ofte de samme som aldri svarer på påmeldinger eller har mest å klage på når DERES barn (igjen) ikke ‘’har noen å sitte på med’’ eller har bilproblemer (igjen) RETT FØR det skal kjøres😠 

Og ja, ting har oppstått og forhindret oss i å delta enkelte ganger og! Det er forståelig det.. 

Men nekter å tro at over flere år, så de eneste gangene det oppstår noe, tilfeldigvis er samme dag som dugnaden skal skje og oppmøte eller noe form for bidrag blir klin umulig for ENKELTE familier! 

Anonymkode: d836c...369

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er frivillig å få barn, og alle vet at det koster  og må planlegge deretter.

Alle vet også at når man har barn må man bidra i form av dugnad.

• Liker 4
Skrevet

Problemet er jo tid og krefter, man skal kanskje jobbe 100%. Da blir det slitsomt å delta på slike ting for mange....sånn er det dessverre.

Anonymkode: 39d43...ea7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er jo tid og krefter, man skal kanskje jobbe 100%. Da blir det slitsomt å delta på slike ting for mange....sånn er det dessverre.

Men vi som arrangerer og deltar, tror du ikke vi også jobber 100%  Kan du ikke selv så betal nabogutt/jenta til å stå i kiosken for deg om det ikke er familie. I noen familier møter jeg alltid besteforeldre på dugnad, men det viser at de alltid bidrar.   

Anonymkode: 9fb8e...b64

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om ingen orker blir det ingenting å være med på heller. Ingen FAU eller klassekontaker = ingen skoleavslutning, klassetur, juleavslutning, sommerfester - null og niks.

Du kan ikke sende barnet på fotballtrening, for det erbibgen fotballklubb eller trenere. Det er ingen musikk eller arrangementer på 17 mai, det er ingen skilting på stiene i marka, det ryddes ikke i nabolaget, søppel blir liggende og flyte, det er ingen rødekors folk som redder deg når du har gått deg vill, det er ingen som besøker bestemor når du ikke gidder selv. Osv osv osv osv osv. 

Frivilligheten er et gode, og vil man være må man bidra. Hvis alle tenkte «orker ikke» fordi de ikke gidder og hellere vil sitte og glo i telefonskjermen - da er det faktisk ikke noe fellesskap heller. Jeg har mange ganger hatt lyst til å sende hjem de som aldri bidrar med gladelig møter opp og skal uttale seg om hvor elendig arrangementet er.

Anonymkode: 895d0...0e1

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sånn er det for alle. Hvis alle skulle tenke slik ville det ikke finnes fritidsaktiviteter i det hele tatt. Alle aktiviteter er avhengige av at noen er villige til å bruke av fritiden sin, etter en full arbeidsdag, på å være trener, speiderleder, korpsleder eller ta sin del av dugnader, salg på fotballkamper, arrangere loppemarked, bake til kakesalg og alt mulig annet. Selv om man skulle firedoble kontingenten og betale en trener er man jo likevel avhengig av å finne noen som vil bruke fritiden sin på det. For at barn skal kunne ha mulighet til å drive med idrett, musikk, speiding eller annet er man helt avhengig av frivillighet. Det går ikke an å tenke at man selv ikke har lyst eller ikke har tid. Vi har alle jobb, barn, verv, egne aktiviteter, venner vi vil være med, eldre foreldre å ta vare på, husarbeid, kronisk sykdom og alt mulig annet i livene våre. Man må ta seg tid, fordi det er viktig.

• Nyttig 6
Skrevet
Dojakitty skrev (4 timer siden):

Fair enough. Men å si at begge foreldrene skal stille er faktisk ikke greit. Så da får det heller være zero korps! Sikkert vanskelig for de som lever for korps/fotball etc men det finnes faktisk folk som har et liv utenom!

Eneste grunnen til å stille i dugnad er vel at man har unger som holder på med aktiviteten? Ingen stiller vel fordi det er så himla kjekt?

Anonymkode: 33b55...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo du som er "karen" om du forventer at alle skal ha mulighet til det samme som deg, noen er aleine, andre har lovt seg bort til andre ting, andre har jobb og jobber skift/turnus eller er syke. Hadde vært enklere om man kunne velge å betale for ting isteden for å delta på dugnad om det ikke passer. Hadde heller bare betalt noen lapper ektra.

Men da kan du jo bare betale noen lapper ekstra og hyre noen til å ta dugnaden for deg? Da får du og ungen din og laget til ungen din i pose og sekk.

Anonymkode: 33b55...f7a

• Liker 1
Skrevet

Hva slags dugnad er det, og når fikk dere beskjed? 
Er det loppemarkedet som arrangeres en gang i året pg finansierer korpsets drift resten av året, må du forvente at alle stiller opp. Da kommer det ikke som en overraskelse. 

Dreier det seg om jevnlige dugnader på kort varsel, kan du si nei. 

Anonymkode: e7806...97b

Skrevet

Aldri hatt dugnad som krevde alle koster til som ikke har hatt flere måneders varsel.   

Anonymkode: 9fb8e...b64

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dugnad er frivillig arbeid, man kan si nei

Anonymkode: 94941...602

Hos oss er det ikke det. Vi har en stor dugnad i året, og vi forplikter oss med en skriftlig avtale når barnet starter om at vi kommer til å delta. Ellers så kan barnet miste plassen på aktiviteten. Skulle noe skje som forhindrer oss fra å være med, så må det meldes fra skriftlig til styrer, og bli godkjent av de

Anonymkode: 1fe90...30e

Skrevet

Det er urimelig å forvente at begge foreldre kan stille til dugnad. Her i huset er det småsøsken og vi har ingen som kan være barnevakt. Hadde barnet mitt deltatt i en aktivitet der dette ble krevd hadde jeg nok tatt barnet ut av aktiviteten.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det passer selvfølgelig ikke for alle. Da sier man det, dessverre får vi ikke til å stille to foreldre. Stiller alltid på dugnad selv, men sjelden eller aldri begge samtidig. Vi kan ta vakter etter hverandre, men begge samtidig går selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 67eef...687

Selvfølgelig går det. Ikke for alle, men for mange er det ikke noe problem. 

Skrevet
Sandie skrev (1 minutt siden):

Det er urimelig å forvente at begge foreldre kan stille til dugnad. Her i huset er det småsøsken og vi har ingen som kan være barnevakt. Hadde barnet mitt deltatt i en aktivitet der dette ble krevd hadde jeg nok tatt barnet ut av aktiviteten.

Som flere av oss har presisert flere ganger. 
Aktiviteter som forventer at begge foreldre kan stille til dugnad, aksepterer det gjerne uten problemer hvis noen sier ifra at de ikke kan stille to fordi "god grunn". 
De som styrer dette er også frivillige, som bruker fritiden sin på dette. De har gjerne selv vært i samme situasjon, der de ikke fikk barnevakt til småsøsken, og derfor ikke kunne stille to. Eller de har vært syke, eller har måttet jobbe under aktiviteten. 

Dessverre er det mange av den typen som kommer frem i tråden her. "Dugnad er frivillig, og jeg trenger ikke delta" -typen. Og gjerne de som alltid "har en annen viktig avtale", eller "ble syk" akkurat den helgen det er dugnad. 
De forventer at barna deres skal inkluderes, kjøres, passes, læres opp, osv. Men de bidrar aldri selv. 
De ser da ikke at belastningen blir større på alle de som faktisk stiller opp for egne og andres barn. 
(Igjen, jeg teller da IKKE med de som ikke KAN stille opp. Men de er gjerne av typen som bidrar der de kan, eller beklager at de ikke kan bidra. Har hatt mange samtaler med kreftsyke foreldre, som føler de snylter når de ikke kan bidra med mer enn kakebaking og ringerunder...) 
Som regel vet alle på forhånd hvilke familier som ikke stiller opp. Og hvilke av de som er unnskyldt fordi de ikke kan, og hvilke som bare ikke gidder å bidra.  

Min erfaring er også at de som stiller opp, er de samme som stiller opp på mye, fordi de mener det er viktig å bidra. 
Man møter de samme foreldrene i korpsstyret, i FAU, som lagledere i fotballen, og som speiderledere. Som regel deler de seg slik at den ene "tar speideren" og den andre "tar fotballen". 
Mens 50% av foreldrene aldri tar på seg noe ekstra. Og 15% ikke engang stiller opp på det som kreves. 
Og alle klager over at "det er så mye med 100% jobb, og barn, og hjem og alt..." 
Likevel klarer noen mye, og andre ingenting. 
Og det går nok mest på innstilling. 

Anonymkode: efcbc...39f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Jeg har to eldre søsken. Jeg har tilbragt utallige timer på dugnad før jeg var stor nok til å en gang være med på aktiviteter selv. Jeg ble for eksempel knallgod på å gi tilbake vekslepenger i kiosken før jeg begynte på skolen, og vi var som regel flere yngre barn der som hang rundt og lekte. 

Men det er kanskje for kjedelig for dagens barn å bare henge rundt og ikke være verdens navle? 

Anonymkode: 106b4...228

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hos oss er det ikke det. Vi har en stor dugnad i året, og vi forplikter oss med en skriftlig avtale når barnet starter om at vi kommer til å delta. Ellers så kan barnet miste plassen på aktiviteten. Skulle noe skje som forhindrer oss fra å være med, så må det meldes fra skriftlig til styrer, og bli godkjent av de

Anonymkode: 1fe90...30e

Ahh! Diktatorstyre! Fun!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uten dugnad, ikke noe korps/fotball/håndball/klassetur/gatefest/festival/speider/loppemarked/konserter - spennende verden vi får da!

Det er ikke «frivillig arbeid», det er helt nødvendig arbeid som noen må gjøre om aktiviteter og tilstelninger skal eksistere. Ingen liker gratispassasjerer, så når man sier nei blir man upopulær. Og det skulle vel bare mangle. Mange som vil ha og forventer alt mulig, til og med mange som aldri bidrar som klager når de mener det som gjøres er for dårlig. Don’t be a Karen.

Er ikke dugnad på buekorpset (guttene og gamlekarene fikser ting), ikke dugnad på musikkskolen (men nydelige konserter), osv osv

Nei en har ikke dugnad på alt som er kjekt og bra for barn og ungdom.

Anonymkode: 6cba1...396

Skrevet

Barnet gikk på en idrett som krevde mye dugnad. Det var ingen tvang til at begge foreldre stillte opp men det var ofte at dette ble gjort for at ting skulle gå opp.

Jeg hadde tatt kontakt og sagt at det ikke er mulig for dere å stille med begge foreldrene vær gang og se hva dere får som respons.

Jeg er alene foreldre i turnus arbeid. 50% av gangene kunne jeg ikke stille og det var ikke et problem da laget viste at jeg stilte med glede opp de gangene jeg ikke var på jobb. Tror dette rett og slett handlet om å få et regnestykke til å gå opp. Mange på laget hadde med småsøsken som virret rundt mens foreldrene hjalp til på cup osv.

Anonymkode: 3f148...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I korpset vårt drar de inn 30000 per unge per år på loppemarked. Det er ikke gratis å drive korps. Du kan antakelig også gange prisen for alle reiser de er med på med 2. minst. Vil du betale det? 

Jeg vil betale det for å slippe at mine barn begynner i skolekorps

Anonymkode: 6cba1...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...