AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #21 Skrevet 2. september 2024 Dugnad er gratis, så dette bestemmer man selv. Er det noe VELDIG viktig som barna deltar på/eller noe i sameiet kan man sende 1 menneske. Men å kreve 2, er useriøst. Anonymkode: 39d43...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #22 Skrevet 2. september 2024 Dojakitty skrev (13 minutter siden): Samme her! Men da regner jeg med at dine barn ikke deltar på fritidsaktiviteter, eller arrangementer i regi av FAU etc. Anonymkode: 6c89d...847 11 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #23 Skrevet 2. september 2024 Om de kun godtar 2 og lager dårlig stemning kan dere jo først prøve å finne en løsning. En forelder kan f.eks stille opp dobbelt så mye. Godtar de kun to får man gi beskjed om at det ikke går pga ingen barnevakt, og om det er et problem får man slutte på aktiviteten. Mine byttet til dans og ridning da vi fikk bakoversveis da "kravene" ble lagt fram på infomøte om fotball og håndball. Da skal jeg heller sy drakter til mange barn til forestilling på kveldene, male greier på ridebanen og steke og selge vafler på ridestevne. Både kulturskolen og ridning 1 gang i uka med leie av hest til 3-4 stevner ble billigere enn "cup"galskapen. Anonymkode: 58b7c...8c1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #24 Skrevet 2. september 2024 27 minutter siden, Arkana said: Det er ikke gratis. Du får lavere pris for ditt barns fritidsaktivitet. Å ikke stille på dugnad er å snylte på andre. Da betaler man mer for å slippe å jobbe gratis. Anonymkode: a36a1...f87 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #25 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da betaler man mer for å slippe å jobbe gratis. Anonymkode: a36a1...f87 Men dine barn får ikke delta på ting på skolen i regi av f.eks FAU ? Anonymkode: 6c89d...847
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #26 Skrevet 2. september 2024 Som lagleder i håndball i mange år, kjenner jeg til problemstillingen. Når vårt lag hadde "halldag", altså ansvar for å drifte hallen en hel dag, var det ikke nok med 1 forelder fra hvert barn, for å få det til å gå rundt. Da måtte vi sette opp begge foreldrene, men prøvde å skjerme de som hadde små barn, ved at vi bare satte opp 1 forelder på selve halldagen, og den andre foreldren på kakebaking. Det er en utfording det der, og det mange ikke ser er vi lagledere som mottar klager på dugnadslistene, folk som rett og slett ikke møter opp, folk som bare sier "vi kan ikke", uten å finne erstatter selv. Slike ting som gjør at vi lagledere springer beina av oss, for å få dagen til å gå opp. Ja visst er dugnad frivillig, men alternativet er å leie inn folk til å gjøre jobben og legge den utgiften på aktivitetsavgiften. Det hadde blitt dyrt. Anonymkode: 26903...52e 4 2
Arkana Skrevet 2. september 2024 #27 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da betaler man mer for å slippe å jobbe gratis. Anonymkode: a36a1...f87 Så det er bare de med dårlig råd som skal gjøre dugnad? Fordi det å ha en dårlig betalt jobb gir en så mye mer fritid? Solidaritet er ikke noe du bryr deg om skjønner jeg. 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #28 Skrevet 2. september 2024 Dugnad er litt frivillig tvang. Aktiviteten til datteren til en venninnen har gjort om systemet sitt nå i sommer. De har slitt lenge med at få få stiller opp, og nå sa det stopp av seg selv. Dugnad er tatt bort, og medlemsavgiften var foreløpig ca firedoblet… Nå har over halvparten da meldt seg ut, så mest sannsynlig forsvinner tilbudet til jul.. Når for få stiller opp blir det rovdrift på de som prøver, til det ikke går lenger. Anonymkode: df854...623 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #29 Skrevet 2. september 2024 Mange ganger, blant annet når datteren spilte håndball og det skulle arrangeres miniturnering på 6 små baner. (2-3 ganger pr år) De var bare 9 spillere. Årskullet over hadde 25 spillere og hadde ikke kull under, guttelaget hadde mange, men de delte sjelden samme dag/sted. Så det ble mange besteforeldre. tanter og onkler med, men mye sure skilte foreldre som klaget på at det ikke var deres helg med barna…. Under fotballcuper har vi stilt begge to, men en for hvert barn, og ja jeg fikset barnevakt for yngste så begge to kunne ta vaktene våre. Vi drar omtrent alltid begge foreldre for å se kamp og kretsene i håndball og fotball er store, ikke noe forskjell på det og dugnad. Synes ikke det er uhørt å ønske begge foreldre. Anonymkode: 9fb8e...b64 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #30 Skrevet 2. september 2024 Det er ikke en type dugnad der barna kan være med da? Kanskje vanskelig om man har yngre søsken såklart men jeg husker iallfall dugnader da jeg var barn som begge foreldre var med på og jeg og de andre barna også var med. Er det ikke mulig å ha med barn og man ikke har noe barnevakt må man jo bare si det da, at dere bare kan stille med 1 voksen. Eller hør om det er noe man kan bidra med før/etter istedet så dere ikke må stille samtidig. Anonymkode: df7d2...946
Dojakitty Skrevet 2. september 2024 #31 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da regner jeg med at dine barn ikke deltar på fritidsaktiviteter, eller arrangementer i regi av FAU etc. Anonymkode: 6c89d...847 Ok
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #32 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uten dugnad, ikke noe korps/fotball/håndball/klassetur/gatefest/festival/speider/loppemarked/konserter - spennende verden vi får da! Det er ikke «frivillig arbeid», det er helt nødvendig arbeid som noen må gjøre om aktiviteter og tilstelninger skal eksistere. Ingen liker gratispassasjerer, så når man sier nei blir man upopulær. Og det skulle vel bare mangle. Mange som vil ha og forventer alt mulig, til og med mange som aldri bidrar som klager når de mener det som gjøres er for dårlig. Don’t be a Karen. Anonymkode: 895d0...0e1 Er jo du som er "karen" om du forventer at alle skal ha mulighet til det samme som deg, noen er aleine, andre har lovt seg bort til andre ting, andre har jobb og jobber skift/turnus eller er syke. Hadde vært enklere om man kunne velge å betale for ting isteden for å delta på dugnad om det ikke passer. Hadde heller bare betalt noen lapper ektra. Anonymkode: a33f7...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #33 Skrevet 2. september 2024 Arkana skrev (57 minutter siden): Så det er bare de med dårlig råd som skal gjøre dugnad? Fordi det å ha en dårlig betalt jobb gir en så mye mer fritid? Solidaritet er ikke noe du bryr deg om skjønner jeg. Det er frivillig å få barn, og alle vet at det koster og må planlegge deretter. Anonymkode: a33f7...3eb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #34 Skrevet 2. september 2024 Aldri opplevd at begge foreldre må stille. Jeg er skilt, og her stiller den forelderen som eventuelt har mulighet. Vi begge er noen ganger bortreist med jobb når det er planlagt at barna er hos den andre forelderen, og da går det ikke med mindre vi får barnevakt. Anonymkode: b2b45...bcb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #35 Skrevet 2. september 2024 Dette er svært klønete lagt opp av de som arrangerer dugnaden. Så dere må bare si at det er umulig ar begge stiller. Anonymkode: f603e...189
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #36 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen kan tvinges. Folk som vil gjøre frivillig arbeid gratis får stille opp. Jeg gjør ingenting gratis lengre. Anonymkode: a36a1...f87 Da håper jeg du ikke har barn på aktiviteter som baserer seg på dugnad! Anonymkode: 91846...370 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #37 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da betaler man mer for å slippe å jobbe gratis. Anonymkode: a36a1...f87 I korpset vårt drar de inn 30000 per unge per år på loppemarked. Det er ikke gratis å drive korps. Du kan antakelig også gange prisen for alle reiser de er med på med 2. minst. Vil du betale det? Anonymkode: 895d0...0e1 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #38 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen kan tvinges. Folk som vil gjøre frivillig arbeid gratis får stille opp. Jeg gjør ingenting gratis lengre. Anonymkode: a36a1...f87 Håper virkelig at ingen gjør noe for deg heller. Eller barna dine. De kan sitte hjemme og game og se på tv. Anonymkode: 895d0...0e1 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #39 Skrevet 2. september 2024 Jeg var med i korps, turn, håndball og fotball som liten (kun 2 av gangen), men ikke uvanlig at begge foreldre gjorde dugnad samtidig. Korpset hadde ansvar 17. mai (her har 5. trinn ansvar og begge må delta på arrangemenet det året, men mange oppgaver var dagene før). Korpset hadde også andre dugnader som festival- da var begge mine foreldre med, (vi har begge to deltatt på dugnad på miniturneringer og store cuper) Det var like mye dugnad for meg som liten som vi gjør for barna, det kommer med aktiviteten man velger for barna. Anonymkode: 9fb8e...b64
jegerrinne Skrevet 2. september 2024 #40 Skrevet 2. september 2024 Der mine har vært med var det det 1 voksen pr barn som var ønsket å stille. De fleste her stilte opp. Vet og noen besteforeldre stilte opp og. Her var det hjelp i kiosk og trafikk sikkerhet på 1 cup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå