Gå til innhold

Dere som har ubrukelige menn. Hvordan få en lettere hverdag hvor BEGGE bidrar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Milly GeoCad skrev (7 minutter siden):

Bare lurer, åssen gikk førstegangstjenesten for deg?  Spurte du troppsjefen om han kunne komme med et belønning eller finne på noe som gjør det mer motiverende for rekruttene for å gjøre pliktene sine?  😅 

I militæret blir man hyppig utsatt for forsterkere - tenk deg godt om - og dette brukes aktivt. Det Amerikanske militæret tok i bruk disse teknikkene nokså tidlig - både positivt og negativt - og det meste i samfunnet er styrt etter nettopp disse prinsippene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Last ned appen "samboer" begge to, og så registrer du alt du gjør. Da får han notification på mobilen sin hver gang du gjør noe, og kan se din totale poengscore vs sin egen (0) hver dag. 

Anonymkode: 40f67...8ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (4 timer siden):

Det mest interessante her er motstanden mot å tilnærme seg denne utfordringen positivt. Slettes ikke uvanlig, og det er ikke bare blant husmorsmafiaen dette fenomenet kan observeres. Det som er sikkert at med denne holdningen er at mannen ikke vil endre seg, tvert i mot, og han vil  stort sett prøve å unngå dere. Det er kanskje det dere vil. 

Hvis man har en mann hvor man må bedrive taktikk og pedagogikk når det gjelder åpenbare ting, er det ikke særlig rart man ikke tar denne utfordringen positivt. Man skal ikke måtte kunne masse psykologiske triks for at mannen skal motiveres til å ta sin del. Man skal kunne være ærlig og si hvordan det føles. En partner skal ta hensyn til dette, gjør hen ikke det er hen en dårlig partner.

Anonymkode: 922d3...5e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (53 minutter siden):

I militæret blir man hyppig utsatt for forsterkere - tenk deg godt om - og dette brukes aktivt. Det Amerikanske militæret tok i bruk disse teknikkene nokså tidlig - både positivt og negativt - og det meste i samfunnet er styrt etter nettopp disse prinsippene. 

Det er ikke sånn man opererer i et likeverdig forhold. Det er ikke interessant i den sammenhengen. Så turn off for dama i tråden og, å anlegge denne taktikk, som var han en hund eller en rekrutt. Skaper ikke sexlyst akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si altså, men føler med deg TS

her så valgte jeg å gå, klarte virkelig ikke å gi det mannen trengte og han klarte virkelig ikke å gi meg det jeg trengte. Var så lei av å rydde etter han og ungene

Anonymkode: a4848...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (56 minutter siden):

Jeg er jo ikke uenig i at mannen skal bidra, og det skal være en rettferdig fordeling. De færreste menn oppfører seg som barn. Det er en grov generalisering.

Jeg kunne sagt at kvinner er overdrevent opptatt av hvordan ting ser ut på utsiden fordi de er livredd for å vise sannheten, og har tross alt brukt hele livet sitt på å sminke den vekk. Dere er overdrevent teatralske, og reagerer dramatisk på følelsesmessige inntrykk, osv. Umulig å diskutere med uten at dere bruker personlig opplevelser som argument, og krever konstant oppmerksomhet for å være fornøyde. Dette er en gammel teori, selvsagt sludder, men mange menn kan nikke anerkjennende til det etter erfaringer fra lengre og kortvarige forhold.  

Tror ikke dette medfører fryktelig mye arbeid, men det er ikke sikkert forslaget var veldig gjennomtenkt fra min side. Andre har kommet med gode forslag, og det handler først og fremst om å strukturere oppgavene, bli påminnet oppgavene (app), og positive tilbakemeldinger. 

Hovedkluet er å få mannen til å forstå. Da trenger man ikke å være barnevakt, bruke positive forsterkninger eller lignende. 

De positive konsekvensene mannen får ut av å bidra like mye vil være enormt store og gavne både han og hele familien.

Man skal ikke trenge positive tilbakemeldinger på hverdagslige oppgaver.

At enkelte ikke forstår det er et under. Det må jo bunne i at enkelte anser det som partnerens oppgave og at man gjør dem en tjeneste med å hjelpe. Uansett merkelig. 

Det er like mye selvfølge å kle på seg som å bidra til hverdagen. Skulle jeg gitt mannen min positive tilbakemeldinger når han kler på seg "Så flink du er som tar på sokkene helt selv" ville mannen min tenkt det var en spøk eller tenkt det hadde rabla for meg. Heldigvis har jeg en mann som hadde tenkt det samme om jeg hadde gitt han skryt for å ta ut oppvaskmaskinen, vasket klær, laget mat osv. Det er jo like mye hans oppgave og ansvar som min. 

MEN, er jeg helt utslitt en dag hvor mannen min gjør det meste av oppgaver og tar seg av barna, selvfølgelig sier jeg tusen takk og viser han takknemlighet. Dog, ikke noe han forventer. 

Anonymkode: 0197c...fcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (På 2.9.2024 den 11.09):

Dere som har menn som ikke gjør noe inne: Kan det tenkes at de gjør mye annet og ergrer seg over at dere ikke bidrar der? Feks, oppussing, hagestell, ta vare på bil, sykler og annet utstyr, rydde kjelleren og garasjen, kjøre søppel på fyllinga, hogge, hente, stable ved, smøre ski, måke snø osv osv osv 

De tingene du nevner er jo ikke ting som skal gjøres daglig da. Ikke en gang ukentlig. Det er kanskje LITT vesentlig eller?

Anonymkode: d605f...c41

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis man har en mann hvor man må bedrive taktikk og pedagogikk når det gjelder åpenbare ting, er det ikke særlig rart man ikke tar denne utfordringen positivt. Man skal ikke måtte kunne masse psykologiske triks for at mannen skal motiveres til å ta sin del. Man skal kunne være ærlig og si hvordan det føles. En partner skal ta hensyn til dette, gjør hen ikke det er hen en dårlig partner.

Det er slettes ikke psykologiske triks. Når min kone har vasket huset (eller omvendt), og jeg kommer hjem pleier jeg å si "så godt det lukter her". Når min kone har lagd middag (eller omvendt) pleier jeg å si" dette smakte godt". Når min kone viser frem en ny kjole pleier jeg å si" så fin du var i denne kjolen", osv. Dette skjer selvfølgelig ikke alltid, men det viser at jeg setter pris på henne, osv. 

Hadde jeg bestandig vært ærlig, så kunne jeg sagt: "golvet er fortsatt skittent, har du vasket i det hele tatt?" "Jeg vet du har stått flere timer på kjøkkenet i dag, men denne maten smaker veldig dårlig". "Denne kjolen passer ikke formen din i det hele tatt. Du ser feit ut i den". 

I det siste tilfellet vil min kone gjort alt hun kunne for å unngå meg, mens i det siste tilfelle motsatt. Imidlertid sier jeg ikke at ts skal gi positive tilbakemeldinger hvis det ikke er noe å rose, men hvis de setter seg ned og lager en plan, fordeler oppgaver, så kan de faktisk vise at begge setter pris på hverandre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke sånn man opererer i et likeverdig forhold. Det er ikke interessant i den sammenhengen. Så turn off for dama i tråden og, å anlegge denne taktikk, som var han en hund eller en rekrutt. Skaper ikke sexlyst akkurat.

Hva kjennetegner et godt forhold? Hvis du er konkret her, vil du finne en rekke handlinger som er nettopp slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hovedkluet er å få mannen til å forstå. Da trenger man ikke å være barnevakt, bruke positive forsterkninger eller lignende. 

De positive konsekvensene mannen får ut av å bidra like mye vil være enormt store og gavne både han og hele familien.

Man skal ikke trenge positive tilbakemeldinger på hverdagslige oppgaver.

At enkelte ikke forstår det er et under. Det må jo bunne i at enkelte anser det som partnerens oppgave og at man gjør dem en tjeneste med å hjelpe. Uansett merkelig. 

Det er like mye selvfølge å kle på seg som å bidra til hverdagen. Skulle jeg gitt mannen min positive tilbakemeldinger når han kler på seg "Så flink du er som tar på sokkene helt selv" ville mannen min tenkt det var en spøk eller tenkt det hadde rabla for meg. Heldigvis har jeg en mann som hadde tenkt det samme om jeg hadde gitt han skryt for å ta ut oppvaskmaskinen, vasket klær, laget mat osv. Det er jo like mye hans oppgave og ansvar som min. 

MEN, er jeg helt utslitt en dag hvor mannen min gjør det meste av oppgaver og tar seg av barna, selvfølgelig sier jeg tusen takk og viser han takknemlighet. Dog, ikke noe han forventer. 

Positive tilbakemeldinger er som regel det som styrker og opprettholder et godt forhold. I terapi rommet føler mange seg ensomme og forlatt, noe som skyldes mangel på positive tilbakemeldinger på helt hverdagslige ting. 

Et annet problem er at den ene partneren unngår den andre, noe som ofte skyldes trusler, negative tilbakemeldinger, osv.

Mange par får derfor oppgaver som går ut på å forsterke en rekke handlinger, og slik at de kan bryte et negativt mønster. I gode parforhold går dette som regel av seg selv, og dette er ofte personer som selv er vant til å få og gi positive tilbakemeldinger. 

Jeg sier ikke at du skal rose samboeren din for å få på seg sokkene, men hvis han får et kraftig funksjonsfall, så vil du få beskjed om å gjøre nettopp det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (1 time siden):

Alle mennesker og dets atferd er under forsterkningskontroll. Enten om det er positiv eller negativ forsterkning. 

Tror bare det er vanskelig for mange å se dette for mange som ikke har noen særlig forutsetning for å vite hva som etablerer, øker, minsker eller slukker atferd.

Du har helt rett i poengene dine, men de går over hode på mange. Dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 8.55):

Er så lei av alt jeg må huske på. Sørge for at barna har klart klær til riktig vær og årstid. Sjekke at regnbukse har strikk, at matpakker er klar, drikkeflasker vasket, klesskift i barnehage, vaske klær som er våt av tiss fra barnehagen osv. 

Og hjemme. Sørge for at klær er vasket så det ikke er tomt for rent og tørt ulltøy, henge opp vått yttertøy ig tørke våte sko. Sørge for å ta klesvask og oppvask før det flyter over og ikke blir plass å lage mat på kjøkkenet. Rydde leker (yngste er for liten til å gjøre det), vaske av bord med flekker etter middag, Sørge for at klær er i skittentøyskurv og ikke i stue, soverom, bad og gang. 

Hjelp! Jeg er så lei. Nå er jeg den "sure" hjemme, men jeg mener jeg har rett til det. Det fungerer ikke å "puse" og prate på en søt og vennlig måte. Ikke er det gøy å si "kjære, kan du være så snill å ta klesvasken" (som er 3 uker siden sist han gjorde). 

Han har andre bra kvaliteter, klarer seg veldig bra på jobb, er en god far osv. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg orker. For disse problemene er jo mye av hverdagen.  

Har dere noen løsninger? 

Har forsøkt å ha litt faste oppgaver, men hans oppgaver sklir ut og blir bare utsatt.

Anonymkode: 80037...77c

Problemet er at den mannen som bidrar mer enn deg i huset, som rydder på eget initiativ, som lager mat til dere uten at du har bedt om det, som rydder opp etter dere, som tar seg av hus, hjem og forholdet.... ja han vil dere ikke ha... 

Du kan gjerne gjøre det slutt og tro at du finner deg noe bedre, men jeg tror du har 95% sjanse for å finne akkurat samme type mann som du NOK engang tar kontroll over og syr puter under ræva på.

Når alt kommer til alt så er det slike menn kvinner søker etter - der unntaket ender opp med de som virkelig gjør noe. Ironisk nok er dette kvinner som ofte ikke gjør en pøkk selv hjemme, der mannen må ta seg av alt...

For øvrig vil jeg si at en mann med mange bra kvaliteter og som er en god far burde ha anlegg til å ta unna mye i hverdagen også. Problemet er at du bare gjør ting så han lener seg på deg. Og så er det vel ofte slik at når han først gjør noe så er det ikke godt nok eller feil, som ender med surmuling hjemme uansett..... 

Anonymkode: 34df4...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 12.15):

😂 Kanskje hun kan sette opp et sånt belønningssystem jeg har til 4 åringen min? Få stjerner hver gang han gjør noe, og når han har fylt opp med nok stjerner så får han noen klistremerker, en liten leke eller noe? Funker gull det! 

Altså, nei! 

Regner med at mannen til ts er voksen. Da skal man ikke trenge å oppdra eller motivere til ting som er en selvfølge og noe man skal kunne forvente av en voksen mann. Ett sted går virkelig grensa! 

Mange ting du omtaler som en selvfølge for deg, er en selvfølge fordi det har blitt etablert atferd hos deg igjennom positiv eller negativ forsterkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schopenhauer skrev (40 minutter siden):

Det er slettes ikke psykologiske triks. Når min kone har vasket huset (eller omvendt), og jeg kommer hjem pleier jeg å si "så godt det lukter her". Når min kone har lagd middag (eller omvendt) pleier jeg å si" dette smakte godt". Når min kone viser frem en ny kjole pleier jeg å si" så fin du var i denne kjolen", osv. Dette skjer selvfølgelig ikke alltid, men det viser at jeg setter pris på henne, osv. 

Hadde jeg bestandig vært ærlig, så kunne jeg sagt: "golvet er fortsatt skittent, har du vasket i det hele tatt?" "Jeg vet du har stått flere timer på kjøkkenet i dag, men denne maten smaker veldig dårlig". "Denne kjolen passer ikke formen din i det hele tatt. Du ser feit ut i den". 

I det siste tilfellet vil min kone gjort alt hun kunne for å unngå meg, mens i det siste tilfelle motsatt. Imidlertid sier jeg ikke at ts skal gi positive tilbakemeldinger hvis det ikke er noe å rose, men hvis de setter seg ned og lager en plan, fordeler oppgaver, så kan de faktisk vise at begge setter pris på hverandre. 

Men du har jo en kone som gjør noe. Det er jo noe helt annet. Og i det siste innlegget beskriver er det jo få som driver med. Passer ikke formen din og maten smaker dårlig? Nei, det er frekt. Men det å etter hvert, etter å ha sagt fra flere ganger, å bli irritert, er helt normalt, og da har ofte partner sagt ifra på en god måte på forhånd. Mas og irritasjon er som oftest de siste reaksjonene når man allerede har prøvd på en vennlig måte. Du får det jo til å høres ut som ts er frekk og aggressiv med det eksemplet. Vær litt mer realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (26 minutter siden):

Alle mennesker og dets atferd er under forsterkningskontroll. Enten om det er positiv eller negativ forsterkning. 

Tror bare det er vanskelig for mange å se dette for mange som ikke har noen særlig forutsetning for å vite hva som etablerer, øker, minsker eller slukker atferd.

Du har helt rett i poengene dine, men de går over hode på mange. Dessverre.

Nei. De går ikke over hodet på folk. Det er bare ikke alle som tenker at de selv alltid er "årsak" til en "virkning". De fleste er opptatt av samarbeid, ikke å måtte være den som skal sette i gang virkninger hele tiden når den andre ikke er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (26 minutter siden):

Mange ting du omtaler som en selvfølge for deg, er en selvfølge fordi det har blitt etablert atferd hos deg igjennom positiv eller negativ forsterkning.

Ja. Det gjør man med barn. Ikke med partner i så grov grad. I utgangspunktet bør for øvrig ikke damer velge menn med elendig boevne. Men er det først gjort, så anbefaler jeg heller fvk enn at dama begynner å behandle mannen som en fireåring. Det minsker lysten hennes i tillegg. Det handler ikke om at man ikke skal skryte av hverandre eller gi hverandre positive tilbakemeldinger - det handler om at man skal slippe å oppdra noen til å rydde etter seg og sitt, og at dette mest sannsynlig ikke vil ha en akkurat positiv innvirkning på hennes lyst på ham, som også bør tas med i beregningen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sånn samboer i 10 år, til slutt orka jeg ikke mer. Det var masse kopper, tallerkner, matrester osv på gamingsrommet hans, ikke kunne han vaske klær, ikke sette i eller ta ut av oppvaskmaskinen...blei så dritt lei av bestandig rot, måtte panikk rydde hver gang før vi fikk besøk. Nå har han flyttet ut, og det ser strøkent ut hjemme hos meg, alltid ryddig, lukter godt,  jeg har fått mye mer energi og nå tar det ikke mer enn 10 min rydding hver dag så det ser strøkent ut (tar da ordentlig vask hver helg)

Anonymkode: 8fafc...253

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (2 timer siden):

Nettopp, men er det ikke litt sånn i samliv å? Refs når du ikke oppfyller kravene, skryt om du gjør og er du riktig så flink får du mulighet til å stige i gradene🤪 Neida, fra spøk til alvor. Jeg synes nettopp dette kan være litt rart, for enkelte menn (gjelder absolutt ikke alle) går igjennom førstegangstjenesten med glans. Med alt det innebærer, men klarer ikke å rydde etter seg eller bidra på hjemmebane selv om han vet at det går ut over den han bor med.  Mulig jeg er naiv, men jeg tenker samvittighet er også gode kilder for motivasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (59 minutter siden):

Hva kjennetegner et godt forhold? Hvis du er konkret her, vil du finne en rekke handlinger som er nettopp slik. 

Når man oppfører seg som en mamma for mannen, så har man ikke lyst på sex. Man har ikke sex med sønnen sin, vet du.

Anonymkode: 6f4e0...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milly GeoCad skrev (2 minutter siden):

Nettopp, men er det ikke litt sånn i samliv å? Refs når du ikke oppfyller kravene, skryt om du gjør og er du riktig så flink får du mulighet til å stige i gradene🤪 Neida, fra spøk til alvor. Jeg synes nettopp dette kan være litt rart, for enkelte menn (gjelder absolutt ikke alle) går igjennom førstegangstjenesten med glans. Med alt det innebærer, men klarer ikke å rydde etter seg eller bidra på hjemmebane selv om han vet at det går ut over den han bor med.  Mulig jeg er naiv, men jeg tenker samvittighet er også gode kilder for motivasjon. 

Samvittighet, kjærlighet og hensyn er gode kilder til motivasjon. Man kan spørre seg om dette mangler fra mannens side, spesielt dersom han også er blitt fortalt hva dette gjør med henne. Da handler det ikke bare om husarbeid lenger, men også om å ikke føle seg sett og lyttet til og tatt hensyn til. Da begynner det å bli mer alvorlig. Derfor har det større ringvirkninger og det er ikke noe som enkelt fikses med et belønningssystem som den som føler seg forsømt skal sette i gang i tillegg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...