Gå til innhold

Dere som har ubrukelige menn. Hvordan få en lettere hverdag hvor BEGGE bidrar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Huff. Og noen lurer på hvorfor kvinner er oftere sykemeldt.. 😔

Anonymkode: aa939...67b

Det er ikke noe rart i det hele tatt. Altfor mange menn tar altfor lite ansvar på hjemmebane. Det er gamle kjønnsrollemønstre som vi ikke har klart å kvitte oss med. 

Anonymkode: 896cd...213

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke noe rart i det hele tatt. Altfor mange menn tar altfor lite ansvar på hjemmebane. Det er gamle kjønnsrollemønstre som vi ikke har klart å kvitte oss med. 

Ja, og likevel er det altså vi kvinner som har blitt urimelige. Forstå det den som kan. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det hjelper ikke en dritt med mindre partneren faktisk ønsker å spise sunnere og slutte med sjokolade. 

Samspill ja! Ikke hvor den ene skal dra hele lasset, i tillegg må motivere og oppdra en voksen mann. 

Man endrer ikke "vanene" eller atferden med å behandle han som et lite barn. Det er jo allerede problemet - at han oppfører seg som et barn. 

Det er ganske mange andre ting som er verdt å prøve, og som ikke koster ts så mye som det du foreslår. 

Helt utrolig at du legger så mye ansvar over på ts, og i samme slengen mener andre ikke er løsningsorientert. Ikke bare det, men tenker at menn er som små barn som må motiveres og belønnes slik du beskriver det. 

Nei! "Fra nå av skal jeg ikke gjøre en dritt hjemme. Skal jeg gjøre noe må mannen min motivere meg, gjøre alle oppgaver gøy og jeg må få belønning" 

Tenker du sånn om regninger også? Andre må motivere og belønne deg til å betale fakturaene? Eller jobb? Partneren din må motivere og belønne deg til å gå på jobb? Andre må motivere deg til å gjøre kjedelige ting? 😅

Anonymkode: 0197c...fcb

Det som motiverer de fleste med å gå på jobb er penger, osv. Som oftest er det noe i omgivelsene som er motivasjonen for det vi gjør, unngår eller flykter i fra. Så hvis man vil endre en atferd må man som regel endre noe i omgivelsene. Det er ikke bare barn som er mottakelige for forsterkningskjemaer, men alle. Det er en grunn for at du sitter på mobilen ganske mange timer iløpet av en dag. 

Skjemaet til ts er nok litt annerledes enn mannens, samt motivasjonen er ulik. Generelt er menn mer mål orienterte enn mange kvinner, og man kan nokså enkelt tilrettelegge for dette - slik at det kan bli en motivasjonsfaktor for mannen. Mulig det funker, mulig ikke. Det er slettes ikke mye jobb. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (5 minutter siden):

Det som motiverer de fleste med å gå på jobb er penger, osv. Som oftest er det noe i omgivelsene som er motivasjonen for det vi gjør, unngår eller flykter i fra. Så hvis man vil endre en atferd må man som regel endre noe i omgivelsene. Det er ikke bare barn som er mottakelige for forsterkningskjemaer, men alle. Det er en grunn for at du sitter på mobilen ganske mange timer iløpet av en dag. 

Skjemaet til ts er nok litt annerledes enn mannens, samt motivasjonen er ulik. Generelt er menn mer mål orienterte enn mange kvinner, og man kan nokså enkelt tilrettelegge for dette - slik at det kan bli en motivasjonsfaktor for mannen. Mulig det funker, mulig ikke. Det er slettes ikke mye jobb. 

Anvendt atferdsanalyse (i hverdagen og ikke i terapeutisk sammenheng) er ikke alltid så lett å formidle uten å bruke fagterminologi.

Men du gjør noen iherdige forsøk. 
Jeg er helt enig i poengene dine i denne tråden. Men det ser ut til å være litt manko på forståelse her for hva som opprettholder, minker og øker atferd.

Anonymkode: 76c04...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har ikke lest hele tråden, sorry, men du må bare la ting være slik at han må gjøre det. Ikke tørk av benken, la søpla stå, ikke rydd, ikke kjøp mat, la klesvasken ligge og oppvasken stå, og reis bort. 

Og det hjelper da ikke å bytte mann, hvilken annen mann gidder å vaske og rydde etter hennes unger sånn med en gang? 

Anonymkode: 4e33a...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (19 minutter siden):

Damer skal da ikke behøve å være føkkings spesialpedagoger for fullvoksne menn? De skal ikke behøver å få belønning eller ekstra støtte for å gjøre vanlige voksenting.

Anonymkode: 21d75...6a7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Damer skal da ikke behøve å være føkkings spesialpedagoger for fullvoksne menn? De skal ikke behøver å få belønning eller ekstra støtte for å gjøre vanlige voksenting.

Anonymkode: 21d75...6a7

Stort sett gjør de fleste dette uten å være klar over det, men vi bruker litt andre begreper. 

Skjønner dette var et kontroversielt forslag. Tanken var egentlig bare at de satte seg ned, og lagde en fordeling over oppgavene. Dette og dette skal gjøres, og muligens legge til en eller annen belønning for den som gjorde oppgavene raskest/flest. Ikke veldig vanskelig, og var et mulig svar på ts sitt spørsmål. 

Imidlertid skjønner jeg nå at det er en langt bedre strategi å skifte ut mannen, komme med trusler, kjefte på han, kalle han en "mannebaby", osv. Dette er velkjente strategier som vi alle vet fungerer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (36 minutter siden):

Stort sett gjør de fleste dette uten å være klar over det, men vi bruker litt andre begreper. 

Skjønner dette var et kontroversielt forslag. Tanken var egentlig bare at de satte seg ned, og lagde en fordeling over oppgavene. Dette og dette skal gjøres, og muligens legge til en eller annen belønning for den som gjorde oppgavene raskest/flest. Ikke veldig vanskelig, og var et mulig svar på ts sitt spørsmål. 

Imidlertid skjønner jeg nå at det er en langt bedre strategi å skifte ut mannen, komme med trusler, kjefte på han, kalle han en "mannebaby", osv. Dette er velkjente strategier som vi alle vet fungerer godt. 

Skjønner hva du vil frem til, og du har noen gode poenger. 

Måten vi snudde dette på var at vi fordelte oppgaver, og så var det hands off fra min side angående hans oppgaver, uansett hva som gikk galt, og å ta det som selvfølgelig at han fant ut av det og lærte. Fordi jeg måtte anerkjenne ham som voksen, ansvarlig og kapabel for at han helt faktisk skulle være det. 

Noen konkurranse ble det imidlertid ikke, og det hadde nok for vår del fått negative konsekvenser, siden mannen helt reelt følte seg usikker og underlegen angående oppgavene som jeg i årevis hadde utført glimrende, men som var nye for ham. Eller glemt kunnskap. Konkurranser hadde dermed fort føltes nedlatende og hånlig for ham. Skryt og oppmuntring var det han trengte, og litt skitt la gå, ikke et stort problem, når han slo seg selv i hodet med å feile. Så lærte han, ble trygg og selvsikker på sine oppgaver, og DA kunne vi nok hatt konkurranser, men da var det ikke lenger behov for det. 

Men skryt og oppmuntring måtte til, og jeg kunne selvsagt stått hardt på kravene om at jeg burde slippe å være så pedagogisk ovenfor en voksen mann, men det funket som en kule å skryte masse, og situasjonen ble enormt mye bedre, så for min del var det å skryte og oppmuntre helt greit for å komme dit vi da etterhvert kom. 

Nå trenger han ikke skryt lenger, for han har selvtillit på alt han skal gjøre, men jeg gjør det gjerne likevel. Synes det faller seg veldig lett og naturlig, for jeg synes helt oppriktig at han er veldig flink nå. Dessuten, selv om han ikke trenger det like mye lenger setter han fremdeles stor pris på skryt. Da gjør han fort en ekstra innsats også, for skryt er et veldig drivstoff for ham. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo da. De klarte å kvitte seg med kjønnsrollemønsteret "mannen som eneforsørger", men ikke med "kvinnen som gjør alt i huset".

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 8.55):

Er så lei av alt jeg må huske på. Sørge for at barna har klart klær til riktig vær og årstid. Sjekke at regnbukse har strikk, at matpakker er klar, drikkeflasker vasket, klesskift i barnehage, vaske klær som er våt av tiss fra barnehagen osv. 

Og hjemme. Sørge for at klær er vasket så det ikke er tomt for rent og tørt ulltøy, henge opp vått yttertøy ig tørke våte sko. Sørge for å ta klesvask og oppvask før det flyter over og ikke blir plass å lage mat på kjøkkenet. Rydde leker (yngste er for liten til å gjøre det), vaske av bord med flekker etter middag, Sørge for at klær er i skittentøyskurv og ikke i stue, soverom, bad og gang. 

Hjelp! Jeg er så lei. Nå er jeg den "sure" hjemme, men jeg mener jeg har rett til det. Det fungerer ikke å "puse" og prate på en søt og vennlig måte. Ikke er det gøy å si "kjære, kan du være så snill å ta klesvasken" (som er 3 uker siden sist han gjorde). 

Han har andre bra kvaliteter, klarer seg veldig bra på jobb, er en god far osv. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg orker. For disse problemene er jo mye av hverdagen.  

Har dere noen løsninger? 

Har forsøkt å ha litt faste oppgaver, men hans oppgaver sklir ut og blir bare utsatt.

Anonymkode: 80037...77c

Går du, må du fortsette å gjøre det meste alene.

Hva med å betale for tjenester som kan lette på arbeidsoppgavene? Må være billigere for begge parter enn å skille seg. 

Kanskje en hjemmeværende, pensjonist eller en ungdom ville tjent noen tusen i måneden ekstra på noen av oppgavene? Hvis du foreslår dette for din mann, så kanskje han vil forstå alvoret😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (23 timer siden):

Dette. Oppussing, kjøre gressklipper og skifte hjul er gøy. Det er også slik at barna som regel ikke med på disse oppgavene, slik at man får jobbe i fred.

Jeg tenker at mannen slipper dagens huslige oppgaver når han driver med oppussing. Problemet er at jeg slipper det ikke når jeg driver med oppussing. Klær må vaskes, barn må hentes, mat må lages.. 

Gressklipping gjør han, men jeg må rydde plenen for leker først. Da burde han ha rydda huset hver gang jeg skal støvsuge?

Skifte hjul og legge om dekk gjør jeg selv (har bare et sett felger), jeg slipper ikke husarbeid fordet om jeg ordner dette selv. 

Jeg var i mammaperm da jeg malte ferdig gangen, likevel hadde jeg full dag med husarbeid. Hvorfor skal menn få velge sine oppgaver?

Anonymkode: 9f290...776

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mebeforeyou skrev (24 minutter siden):

Går du, må du fortsette å gjøre det meste alene.

Hva med å betale for tjenester som kan lette på arbeidsoppgavene? Må være billigere for begge parter enn å skille seg. 

Kanskje en hjemmeværende, pensjonist eller en ungdom ville tjent noen tusen i måneden ekstra på noen av oppgavene? Hvis du foreslår dette for din mann, så kanskje han vil forstå alvoret😀

Hvorfor må HUN betale for HANS del?

Anonymkode: 6f4e0...b75

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke orket å lese hele tråden, men har noen tanker. 

1) Mange kvinner klager over at mannen ikke "bidrar" men er bare villige til å diskutere de oppgavene de selv gjør. De enser ikke hva partneren sin faktisk bidrar med.  

2) Mange menn tror at å klippe gresset hver uke (eller annenhver uke), skifte hjul på bilen 2 ganger i året og klø seg i hodet når noe er ødelagt kan likestilles med å lage mat, vaske klær, gjøre rent hus, ordne med ungene, hver eneste dag. 

3) Det er i realiteten en umulig oppgave å sammenligne og fordele 100% riktig.

4) Man må kjenne etter om irritasjonen handler mest om reell urettferdighet eller at man bare har blitt lei av å gjøre de samme tingene hver dag. 

5) Eneste løsning er at man diskuterer hele totalbildet av belastning i hverdagen og forsøker å bli enige om et liv hvor begge føler seg ivaretatt og har litt overskudd på slutten av dagen. 

Ta ett eksempel: Jeg hadde en jobb som jeg måtte pendle til og som var veldig krevende (men den var godt betalt og ha muligheter). Vi var enige om at dette var bra for familien.  Jeg dro på jobb før hun var ute av senga. Jeg kom hjem gjerne 2 timer etter henne og var gjerne ganske sliten. Hun har da vært hos venninne i mellomtiden eller rett og slett slappet av på sofa eller solseng når jeg kommer hjem. (for hun trengte å hvile) For meg var det null sjans for å sette meg ned og ta en hvil for har skulle det gjøres husarbeid og det eneste rimelige var 50/50 deling. I tillegg gjaldt den diskusjonen husarbeid kun. Så når hage skulle stelles, noe repareres (ja, jeg er veldig handy), pusses opp, sportsarrengementer for unga etc eller noe ordnes på andre arenaer, så var det jeg som tok tak i dette. Jeg liker å ta meg av familien min, men dette kokte til slutt over, og etter noen runder med harde diskusjoner så ble bildet mer balansert. Men ikke uten at kona påberopte seg å være undertrykt trad-wife i øynene til hennes venninner (og seg selv).

Anonymkode: da543...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 8.55):

Er så lei av alt jeg må huske på. Sørge for at barna har klart klær til riktig vær og årstid. Sjekke at regnbukse har strikk, at matpakker er klar, drikkeflasker vasket, klesskift i barnehage, vaske klær som er våt av tiss fra barnehagen osv. 

Og hjemme. Sørge for at klær er vasket så det ikke er tomt for rent og tørt ulltøy, henge opp vått yttertøy ig tørke våte sko. Sørge for å ta klesvask og oppvask før det flyter over og ikke blir plass å lage mat på kjøkkenet. Rydde leker (yngste er for liten til å gjøre det), vaske av bord med flekker etter middag, Sørge for at klær er i skittentøyskurv og ikke i stue, soverom, bad og gang. 

Hjelp! Jeg er så lei. Nå er jeg den "sure" hjemme, men jeg mener jeg har rett til det. Det fungerer ikke å "puse" og prate på en søt og vennlig måte. Ikke er det gøy å si "kjære, kan du være så snill å ta klesvasken" (som er 3 uker siden sist han gjorde). 

Han har andre bra kvaliteter, klarer seg veldig bra på jobb, er en god far osv. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg orker. For disse problemene er jo mye av hverdagen.  

Har dere noen løsninger? 

Har forsøkt å ha litt faste oppgaver, men hans oppgaver sklir ut og blir bare utsatt.

Anonymkode: 80037...77c

Hvorfor spør du de som også har ubrukelige menn? Er det ikke bedre å spørre de som har menn som faktisk bidrar...?

Anonymkode: f5df2...f84

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 14.00):

Også TS, les om Samboer.app! Den er den appen vi begynte med (jeg som skriver om lister😅) - og den er ganske GENIAL til å begynne med. Fordi oppgavene der får forskjellige poeng etter bare 1 koeffisient - hvor mye tid de tar. Så oppgaven å vaske kjøleskap får nesten dobbelt med poeng enn oppgaven å skifte dekk! Da strengt tatt, det tar bare 20 minutt å skifte dekk og å vaske kjøleskap er en mye større oppgave. 😎 Oppgavene er altså ikke det slikt  at typiske kvinneoppgaver får mindre poeng bare fordi det er "kvinnearbeid" og mange mannfolk får seg en reel oppvåkning. Og det synes jeg er bra. 

https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8Qvxgw/norsk-husarbeidsapp-tar-av 

Anonymkode: e242d...d4c

Kona mi kunne hatt skrivet HI for noen år tilbake. Jeg ønsket vi lastet ned denne appen pga. jeg var helt oppgitt av alle klagene hennes om hvor alt var rotete og hun følte hun måtte gjøre alt selv. Vi sluttet å bruke appen etter 2 uker fordi hun ikke likte resultatet. Ja, det var meg som hadde mer antall timer når det kom til alt. Selvom jeg jobbet 100% og hun redusert. Så dere menn som leser her. Hvis dere er lei av å ha sur kjerring som mener  ingenting dere gjør er gott nok, last ned denne appen og se hvem som virkelig gjør mer i huset. 

PS. Klaging kan også være en måte for, spesielt for de som sliter med å uttrykke følesler  å søke nærhet på.

Det finnes også et annet svar. Hvis en kvinne er sammen med en mann som er søppel. Er 97,5% sannsynlighet hun er søppel selv.

Anonymkode: 8d462...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en lang prat og grundig oppvask. Hos meg kom den store alvorspraten etter at jeg ble utbrent. Jeg kunne ikke ha det slik. 

Så....Fordel annen hver dag med barn, middag, oppvask osv..

I begynnelsen hjalp jeg han ikke. Jeg satt der mens han gjorde alt. Som han satt der når jeg gjorde alt. Så begynte jeg å hjelpe han..., dekket på bordet, skar opp ting. Støvsuger gangen mens han laget middag

Såå ..begynte han å gjøre det samme for meg. Og nå gjør vi alt sammen. 

Vi har til og med sex nå. 

Anonymkode: 1b7a4...4d8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sa mannen din da du tok dette opp med ham? At du er så sliten av samlivet og familielivet at du vurderer å gå fra ham?

Anonymkode: 15b42...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2024 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

For noe reaksjonært pisspreik!

Anonymkode: 3b45a...347

Vi er tydeligvis ikke skapt for hverandre 

Anonymkode: 84f38...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og det hjelper da ikke å bytte mann, hvilken annen mann gidder å vaske og rydde etter hennes unger sånn med en gang? 

Anonymkode: 4e33a...8c0

Det hjelper faktisk å skifte mann, og noen ganger er det den eneste løsningen på problemet. Hadde en slabbedask som jeg prøvde alt med. Lot det stå, pratet om det, satte opp faste oppgaver. Etter år med feiling (og selvfølgelig andre problemer) så gikk vi hver til vårt.

Var helt overraskende når nå min nye samboer bare gjorde ting uten at jeg måtte be om det. Han pakker til og med matpakke til stebarna sine mens jeg pakker sekker og gymtøy. Aldri om noen av oss bare hadde sittet å latt den andre ta alt. Det er bare gjensidig respekt og empati.

Eksen har det forresten fortsatt rotete og skittent, og det meste blir gjort i siste liten eller for sent 😅

Anonymkode: 80b39...3e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kona mi kunne hatt skrivet HI for noen år tilbake. Jeg ønsket vi lastet ned denne appen pga. jeg var helt oppgitt av alle klagene hennes om hvor alt var rotete og hun følte hun måtte gjøre alt selv. Vi sluttet å bruke appen etter 2 uker fordi hun ikke likte resultatet. Ja, det var meg som hadde mer antall timer når det kom til alt. Selvom jeg jobbet 100% og hun redusert. Så dere menn som leser her. Hvis dere er lei av å ha sur kjerring som mener  ingenting dere gjør er gott nok, last ned denne appen og se hvem som virkelig gjør mer i huset. 

PS. Klaging kan også være en måte for, spesielt for de som sliter med å uttrykke følesler  å søke nærhet på.

Det finnes også et annet svar. Hvis en kvinne er sammen med en mann som er søppel. Er 97,5% sannsynlighet hun er søppel selv.

Anonymkode: 8d462...402

Vel snevert vil jeg si. 

Her er min  mann i ettertid fullstendig klar over og enig i hvem som var dårlig partner, og jeg tviler på at noen vil kalle meg søppel, selv om han definitivt kan kalles søppel/nisse på lasset/en stor belastning en del av samlivet vårt. 

Men slike apper er en god ide. Resultatet blir så absolutt ofte ikke som hos dere. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...