Gå til innhold

Dere som har ubrukelige menn. Hvordan få en lettere hverdag hvor BEGGE bidrar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bilvask og sjekk tar et par minutter i uka. Gressklipping- mange har robotgressklipper. De fleste klipper ikke gress fra sept-febr.. 

Snømåking- det er ikke alle som bor steder det kreves. Vi har ikke måttet måke de siste 3 stedene vi har bodd. Oppussing har vi ikke gjort på flere år.

Oppussing er gøy å hvorfor skal manen drive med morsomme oppgaver mens kvinner har de kjedelige? Lære opp barna i utendørs aktiviteter greier alle. 

Anonymkode: e7073...6de

Dette. Oppussing, kjøre gressklipper og skifte hjul er gøy. Det er også slik at barna som regel ikke med på disse oppgavene, slik at man får jobbe i fred.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Rart. Mannen og jeg er over 40, og ingen av oss surmuler, klager eller surver. Fordi han er en voksen mann som AUTOMATISK tar sitt ansvar i huset. Det med at "menn ikke ser hybelkaniner", er bare bullshit. Ellers hadde alle leiligheter og hus der menn bodde alene, sett ut som søppeldynge. Det gjør de som regel ikke. De fleste voksne menn klarer å holde fin standard på hus og hjem når de bor alene. Men så skjer det noe "magisk" med enkelte av dem med en gang de flytter sammen med ei dame - da SLUTTER de plutselig å gjøre det de har gjort tidligere, og "ser ikke" lenger hva som må gjøres. Dette må dere altså lengre ut på landet med.

Jeg vet ikke hva standarden til voksne norske menn er, og er imponert over at du har oversikt. Imidlertid kan det likså godt være at kvinnen egentlig ikke tenker noe særlig over standarden, men når hun flytter inn forventer hun at mannen skal ha samme standard som henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (8 minutter siden):

Utfordringen her er at vedkommende må endre vaner, og det fungerer særdeles dårlig å endre vaner med å påpeke at noe er en selvfølge! Det er også mye man generelt kan forvente, men realitetene er ofte annerledes. Så da kan man velge, skal vi gjøre noe gøy ut av dette, eller skal jeg bare fortsette å påpeke at dette er en selvfølge. 

Endre vaner? 

Han må forstå, vokse opp, ta ansvar, bidra etc. 

Hvorfor skal nok engang ansvaret for hans liv falle på henne? 

Det burde være nok motivasjon og belønning for han at forholdet holder, begge får det bedre, at han ivaretar dama si og familien hans, hun får det bedre både psykisk og fysisk etc. 

Herremin, de er da ikke små barn! 

Anonymkode: 0197c...fcb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (27 minutter siden):

Jeg vet ikke hva standarden til voksne norske menn er, og er imponert over at du har oversikt. Imidlertid kan det likså godt være at kvinnen egentlig ikke tenker noe særlig over standarden, men når hun flytter inn forventer hun at mannen skal ha samme standard som henne. 

Altså. Jeg regner med at menn flest ikke slenger klærne rundt i huset og bare kjøper nye, men vasker klærne sine? Og at de ikke kjøper ny stekepanne hver gang de skal lage middag, fordi de ikke gidder å vaske den gamle? At kjøkkenet deres ikke gror ned med rot, skitt og mugg?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (46 minutter siden):

Dette. Da jeg var 100 prosent alene med barn, så tok den såkalte "mannejobben" cirka 10-15 prosent av all jobb som måtte gjøres i hjemmet. Det er ikke slik at man MÅ langt ut i skogen med hest og kjerre for å hugge trær, hente dem hjem og kutte dem til ved. Skift av hjul gjøres to ganger i året, og tar max 2 timer per gang, inkludert vask av hjul og etterstramming. Mange velger dekkhotell, der man bare leverer bilen, så blir alt gjort. Å vaske egne klær uten å røre barnas er utrolig sært.

Jeg har samme erfaring. Hus, halvannet mål tomt og bil. Tar «manneoppgavene» fremfor «kvinneoppgavene» anytime.

Anonymkode: 27487...fee

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Endre vaner? 

Han må forstå, vokse opp, ta ansvar, bidra etc. 

Hvorfor skal nok engang ansvaret for hans liv falle på henne? 

Det burde være nok motivasjon og belønning for han at forholdet holder, begge får det bedre, at han ivaretar dama si og familien hans, hun får det bedre både psykisk og fysisk etc. 

Herremin, de er da ikke små barn! 

Anonymkode: 0197c...fcb

Samspill. De fleste mennesker har uvaner og sårbarheter - selv om de ikke er små barn. 

Vaner blir som regel opprettholdt av omgivelsene. For endre vanene må omgivelsene endres. 

Handlingen din vil bare opprettholde atferden. Spørsmålet er om man vil endre et fastlåst problem eller ikke? 

Det er mulig det ikke er verdt det - noe som er rimelig - men det er også mulig at vedkommende har andre positive kvaliteter, slik at det faktisk er verdt å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Altså. Jeg regner med at menn flest ikke slenger klærne rundt i huset og bare kjøper nye, men vasker klærne sine? Og at de ikke kjøper ny stekepanne hver gang de skal lage middag, fordi de ikke gidder å vaske den gamle? At kjøkkenet deres ikke gror ned med rot, skitt og mugg?

Det er du som har oversikt over dette, og har besøkt de fleste mannlige hjem. Du må jo være vår neste Eilert Sundt. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, og min standard er nok litt høyere enn det du beskriver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg vet ikke om du ønsker hjelp til praktiske løsninger, eller bare lufte litt, men jeg skriver bare om løsninger altså. Når du er så sliten som du er, arbeidsmengde kan virke uoverkommelig, men lager du en liste av det og også selv følger listen, blir det plutselig mye enklere. Og ta hensyn at mye av problemet ditt er at barna er fortsatt små! Mine er nå begge skolebarn, mange av tasker har allerede forsvunnet - barna legger selv skitne klær i vask, f.eks. 

Min løsningen er teknologi. To-do lister, task-lister, pakke-lister. Jeg er ei kvinne i 40 årene, og jobber i IT-bransjen, jeg hentet løsninger fra jobben. Mannen min er en typisk mann, sånn sett, han er god og flink og slikt, men han påstår at han ikke selv ser hva som må gjøres hjemme. Til dels, tror jeg på ham. Fra tidlig alder har han ikke blitt vant til å se på husarbeid som oppgaver som angår ham, da han har aldri sett sin far gjøre det. Men for min del, har jeg litt av det samme problem. Jeg kommer fra mye mindre velstand, pluss var enebarn veldig lenge - jeg har altså ikke sett så mye organisering og logistikk, som jeg nå selv trenger å kunne. Helt ærlig, husarbeid i et hus med hage og to barn som har 2-3 aktiviteter hver, er ikke helt det samme som i en toromsleilighet med 1 barn.

Uansett, poenget jeg vil frem til, at vi begge sliter, av forskjellige grunner. Jeg vil ikke skylde BARE på mannen. Nei, og faktisk, etter at vi har fått til bedre kommunikasjon og jeg har ærlig innrømmet at jeg ikke er god på organisering /sortering/optimalisering, så fant vi ut at mannen er litt bedre på det. Så han kommer nå med gode ideér hvordan vi kan f.eks. forbedre organisering på kjøkkenet. Det er nå hans "mental load" å se oppgaver som kan optimalisere hverdagen. Han har f.eks. laget seg "lunsj-skuff" - et kjøkkenskuff dedikert til utstyr og snacks (rosiner, tørket aprikos, kjeks osv) til matpakker. Det er han som lager nå 100% av matpakker til barna. 

Men tilbake til lister. 3 dager i uka har han påminnelse om å bake brød (sette på brødbakemaskin) - han har satt den selv på.  Jeg har lagret oppgaver som gjentar seg relativt sjeldent: vanne blomstene 1 gang i uka, vaske kjøkkenfronter hver 2. uke, bytte sengetøy hver 3. uke. Slike oppgaver synes jeg er vanskeligere å huske på, de som ikke må gjøres ofte nok. 

Men jeg ser at det du trenger nå er en liste for hver dag. To-do med oppgaver som gjøres hver dag, man skal huke av en og en. Dere må bare begynne, så ser dere hvem som liker hvilke oppgaver, hos oss står mannen nå for matpakker f.eks. 

Hver kveld: 

1. Sette skoene på tørk 
  2. Henge regntøy/yttertøy på tørk 
  3. Legge skitne klær i vask
  4. Rydde kjøkken - inkl. å fjerne ALT fra bordet, tørke av bord og benkeplate
  5. Tømme oppvask, fylle opp, sette på oppvaskmaskin
  6. Støvsuge kjøkken (med små barn er dette hverdags oppgave
  7. Rydde leker / klær 
  8. Legge ut klær til barna for i morgen
  9. Ta legginga med barna - tisse, vaske hendene, pusse tennene, bytte truser - Dette må du lage en plakat med bilder på for hver steg, og henge opp på badet i barnets høyde. Barnehagebarn klarer å følge baderutine, de også, og det blir da enklere for voksen ("se, hva gjør vi neste nå?). Her kan du også lære barna å legge klærne i skittentøy kurv med engang. Du kan sette skittentøykurv på badet midlertidig nå, så det er enklere.
  10. Mine barn har 1 kurv hver på badet - dette er kurv med rene klær, det er det de skal ha på seg

Og nå, det kjedeligste. Dere må gå gjennom liste hver kveld, før dere legger dere. Altså, det kommer til å gå av seg selv relativt kjapt, jeg lover deg, men bare i begynnelse må du illustrere for mannen nøyaktig hvilke oppgaver du gjør hver kveld, som han kanskje ikke ser nå. Men det kommer ikke til å ta mange kvelder før dere finner rutinen som funker for begge. 

Klesvask tar jeg ærlig tatt oftest i helgene. Men det kan hende du trenger det også som hverdagsoppgave, med barnehage barn.

Med større barn, synes jeg det blir vanskeligere med følge på alle aktiviteter og skoleting, pluss bursdagsfeiringer og pakking til reiser. Men jeg har lister for alt nå 😅 Det er også en jobb man må gjøre 1 gang, og det blir rettere i evig tid fremover. 

Alle aktiviteter til barna fra Spond og Hoopit synkroniserer seg automatisk til Google Kalender. Men de aktiviteter fra Facebook og Vigilo (oftest, skole) - de må vi legge manuelt i kalenderen, og der er regelen det samme - legge det i kalenderen med engang du får melding. Alle aktiviteter har påminnelser en halvtime før, de lang fremme i tid - også en påminnelse 1 døgn før. Men dette er kanskje ikke så aktuelt for deg nå ennå. :) 

Anonymkode: e242d...d4c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS, jeg vet ikke om du ønsker hjelp til praktiske løsninger, eller bare lufte litt, men jeg skriver bare om løsninger altså. Når du er så sliten som du er, arbeidsmengde kan virke uoverkommelig, men lager du en liste av det og også selv følger listen, blir det plutselig mye enklere. Og ta hensyn at mye av problemet ditt er at barna er fortsatt små! Mine er nå begge skolebarn, mange av tasker har allerede forsvunnet - barna legger selv skitne klær i vask, f.eks. 

Min løsningen er teknologi. To-do lister, task-lister, pakke-lister. Jeg er ei kvinne i 40 årene, og jobber i IT-bransjen, jeg hentet løsninger fra jobben. Mannen min er en typisk mann, sånn sett, han er god og flink og slikt, men han påstår at han ikke selv ser hva som må gjøres hjemme. Til dels, tror jeg på ham. Fra tidlig alder har han ikke blitt vant til å se på husarbeid som oppgaver som angår ham, da han har aldri sett sin far gjøre det. Men for min del, har jeg litt av det samme problem. Jeg kommer fra mye mindre velstand, pluss var enebarn veldig lenge - jeg har altså ikke sett så mye organisering og logistikk, som jeg nå selv trenger å kunne. Helt ærlig, husarbeid i et hus med hage og to barn som har 2-3 aktiviteter hver, er ikke helt det samme som i en toromsleilighet med 1 barn.

Uansett, poenget jeg vil frem til, at vi begge sliter, av forskjellige grunner. Jeg vil ikke skylde BARE på mannen. Nei, og faktisk, etter at vi har fått til bedre kommunikasjon og jeg har ærlig innrømmet at jeg ikke er god på organisering /sortering/optimalisering, så fant vi ut at mannen er litt bedre på det. Så han kommer nå med gode ideér hvordan vi kan f.eks. forbedre organisering på kjøkkenet. Det er nå hans "mental load" å se oppgaver som kan optimalisere hverdagen. Han har f.eks. laget seg "lunsj-skuff" - et kjøkkenskuff dedikert til utstyr og snacks (rosiner, tørket aprikos, kjeks osv) til matpakker. Det er han som lager nå 100% av matpakker til barna. 

Men tilbake til lister. 3 dager i uka har han påminnelse om å bake brød (sette på brødbakemaskin) - han har satt den selv på.  Jeg har lagret oppgaver som gjentar seg relativt sjeldent: vanne blomstene 1 gang i uka, vaske kjøkkenfronter hver 2. uke, bytte sengetøy hver 3. uke. Slike oppgaver synes jeg er vanskeligere å huske på, de som ikke må gjøres ofte nok. 

Men jeg ser at det du trenger nå er en liste for hver dag. To-do med oppgaver som gjøres hver dag, man skal huke av en og en. Dere må bare begynne, så ser dere hvem som liker hvilke oppgaver, hos oss står mannen nå for matpakker f.eks. 

Hver kveld: 

1. Sette skoene på tørk 
  2. Henge regntøy/yttertøy på tørk 
  3. Legge skitne klær i vask
  4. Rydde kjøkken - inkl. å fjerne ALT fra bordet, tørke av bord og benkeplate
  5. Tømme oppvask, fylle opp, sette på oppvaskmaskin
  6. Støvsuge kjøkken (med små barn er dette hverdags oppgave
  7. Rydde leker / klær 
  8. Legge ut klær til barna for i morgen
  9. Ta legginga med barna - tisse, vaske hendene, pusse tennene, bytte truser - Dette må du lage en plakat med bilder på for hver steg, og henge opp på badet i barnets høyde. Barnehagebarn klarer å følge baderutine, de også, og det blir da enklere for voksen ("se, hva gjør vi neste nå?). Her kan du også lære barna å legge klærne i skittentøy kurv med engang. Du kan sette skittentøykurv på badet midlertidig nå, så det er enklere.
  10. Mine barn har 1 kurv hver på badet - dette er kurv med rene klær, det er det de skal ha på seg

Og nå, det kjedeligste. Dere må gå gjennom liste hver kveld, før dere legger dere. Altså, det kommer til å gå av seg selv relativt kjapt, jeg lover deg, men bare i begynnelse må du illustrere for mannen nøyaktig hvilke oppgaver du gjør hver kveld, som han kanskje ikke ser nå. Men det kommer ikke til å ta mange kvelder før dere finner rutinen som funker for begge. 

Klesvask tar jeg ærlig tatt oftest i helgene. Men det kan hende du trenger det også som hverdagsoppgave, med barnehage barn.

Med større barn, synes jeg det blir vanskeligere med følge på alle aktiviteter og skoleting, pluss bursdagsfeiringer og pakking til reiser. Men jeg har lister for alt nå 😅 Det er også en jobb man må gjøre 1 gang, og det blir rettere i evig tid fremover. 

Alle aktiviteter til barna fra Spond og Hoopit synkroniserer seg automatisk til Google Kalender. Men de aktiviteter fra Facebook og Vigilo (oftest, skole) - de må vi legge manuelt i kalenderen, og der er regelen det samme - legge det i kalenderen med engang du får melding. Alle aktiviteter har påminnelser en halvtime før, de lang fremme i tid - også en påminnelse 1 døgn før. Men dette er kanskje ikke så aktuelt for deg nå ennå. :) 

Et herlig innlegg.

Løsningsorientert, og ikke rett til skyttergravene. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg ser er utsagn som at «mannen tar ansvar for plenklipping, snømåking og bilhold»😂

Langt bedre å være singel en å være med en mann som ikke virker. 

Anonymkode: 76c04...cec

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er så lei av alt jeg må huske på. Sørge for at barna har klart klær til riktig vær og årstid. Sjekke at regnbukse har strikk, at matpakker er klar, drikkeflasker vasket, klesskift i barnehage, vaske klær som er våt av tiss fra barnehagen osv. 

Og hjemme. Sørge for at klær er vasket så det ikke er tomt for rent og tørt ulltøy, henge opp vått yttertøy ig tørke våte sko. Sørge for å ta klesvask og oppvask før det flyter over og ikke blir plass å lage mat på kjøkkenet. Rydde leker (yngste er for liten til å gjøre det), vaske av bord med flekker etter middag, Sørge for at klær er i skittentøyskurv og ikke i stue, soverom, bad og gang. 

Hjelp! Jeg er så lei. Nå er jeg den "sure" hjemme, men jeg mener jeg har rett til det. Det fungerer ikke å "puse" og prate på en søt og vennlig måte. Ikke er det gøy å si "kjære, kan du være så snill å ta klesvasken" (som er 3 uker siden sist han gjorde). 

Han har andre bra kvaliteter, klarer seg veldig bra på jobb, er en god far osv. Men jeg vet ikke hvor lenge jeg orker. For disse problemene er jo mye av hverdagen.  

Har dere noen løsninger? 

Har forsøkt å ha litt faste oppgaver, men hans oppgaver sklir ut og blir bare utsatt.

Anonymkode: 80037...77c

Dette er kvinneoppgaver, så gjør livet ditt lettere med å ta ansvar for det. Han bidrar jo økonomisk og tar seg sikkert av manneting som bil og tunge ting med huset ?

Du prøver å gjøre han til en kvinne

Anonymkode: 84f38...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er kvinneoppgaver, så gjør livet ditt lettere med å ta ansvar for det. Han bidrar jo økonomisk og tar seg sikkert av manneting som bil og tunge ting med huset ?

Da får han forsørge familien ALENE - altså, utføre manneoppgaver. I tillegg til snømåking osv. Hun bidrar også økonomisk i dag. Det skal hun IKKE gjøre i et tradisjonelt forhold. Der er kvinnen hjemmeværende og tar ansvar for hus og hjem, og mannen er ENEFORSØRGER i familien. Dere kan ikke få det beste av to verdener. Hvis hun prøver å gjøre ham til en kvinne ved å forvente at han tar husarbeidet, så prøver han å gjøre henne til en mann ved å forlange at hun jobber. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også TS, les om Samboer.app! Den er den appen vi begynte med (jeg som skriver om lister😅) - og den er ganske GENIAL til å begynne med. Fordi oppgavene der får forskjellige poeng etter bare 1 koeffisient - hvor mye tid de tar. Så oppgaven å vaske kjøleskap får nesten dobbelt med poeng enn oppgaven å skifte dekk! Da strengt tatt, det tar bare 20 minutt å skifte dekk og å vaske kjøleskap er en mye større oppgave. 😎 Oppgavene er altså ikke det slikt  at typiske kvinneoppgaver får mindre poeng bare fordi det er "kvinnearbeid" og mange mannfolk får seg en reel oppvåkning. Og det synes jeg er bra. 

https://www.nrk.no/innlandet/lagde-ryddeapp-pa-tull-_-na-feier-den-over-topplistene-1.15798187 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8Qvxgw/norsk-husarbeidsapp-tar-av 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

og tar seg sikkert av manneting som bil og tunge ting med huset ?

Jøss. Jeg har 2 biler, 1 motorsykkel, 1 hytte og et hus.

Oppgaver knyttet til dette er hverken tungt eller mye sammelignet med alle de «oppgaver» som daglig/jevnlig må utføres for at hjulene i familien AS skal rulle.

Mest av alt tror jeg du selvfølgelig bare troller. Om du mot formodning ikke troller, så er det helt tydelig at du hverken har bil, hus, kone eller barn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (2 timer siden):

Menn har som regel et sterkt konkurranseinstinkt, samt målorienterte. 

Lag en liste over huslige plikter som skal gjøres, og lag sammen en eller annen form for konkurranse ut av det - selvfølgelig også belønning. Her kan dere bruke fantasien, men du må finne noe som virkelig motiverer han (og ikke minst deg selv). Begynn med noe som er overkommelig, ikke pirk på det han ikke fikk til, men gi han ros for det han gjorde. Etter hvert vil det bli bedre - i hvert fall for de fleste. 

Klaging, surving og trusler fungerer dårlig. Ja, mange menn ser ikke hybelkaninene, osv., men samtidig er også mange kvinner sure og grinete (når vi først skal generalisere). All moroa har liksom blitt skvist ut etter man har passert 20, og når man er urolig på innsiden skal alt på utsiden være perfekt og sterilt. 

Nå har ikke jeg det problenet i tråden men dette innlegget kam ikke stå uimotsagt. Visste ikke at det var kvinnenes jobb å motivere og belønne mannen til å gjøre sitt . Denne strategien fungerer bra på barnehage barn. Tror de fleste helst slippe å synke til det nivået med et voksent menneske. Skal det så mye jobb til å få en voksen mann til å gå ut med søpla kan det bare være. 

Anonymkode: e4152...d52

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schopenhauer skrev (1 time siden):

Utfordringen her er at vedkommende må endre vaner, og det fungerer særdeles dårlig å endre vaner med å påpeke at noe er en selvfølge! Det er også mye man generelt kan forvente, men realitetene er ofte annerledes. Så da kan man velge, skal vi gjøre noe gøy ut av dette, eller skal jeg bare fortsette å påpeke at dette er en selvfølge. 

Jobben med å endre vaner må han nok klare selv, slik alle voksne folk må. Har man så lav fungeringsevne at partneren blir barnehage pedagog for en, ja da vil jeg påstå en er uegnet til å være i et forhold.  Flott å være løsningsorientert,  men som en sa over ett sted går grensen. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg det problenet i tråden men dette innlegget kam ikke stå uimotsagt. Visste ikke at det var kvinnenes jobb å motivere og belønne mannen til å gjøre sitt . Denne strategien fungerer bra på barnehage barn. Tror de fleste helst slippe å synke til det nivået med et voksent menneske. Skal det så mye jobb til å få en voksen mann til å gå ut med søpla kan det bare være. 

Hvorfor ikke gjøre noe gøy ut av noe som er kjedelig? Et annet alternativ ble også skissert ovenfor. 

I et forhold handler det om å finne løsninger, noe som er langt mer krevende enn å være i hengemyra. 

Rent generelt er det ikke kvinnens jobb å motivere og belønne, men det er begge parter sin oppgave. Du har vel lyst på positive tilbakemeldinger, selv om det er selvsagt. 

Denne strategien fungerer universelt, men du er kanskje ikke bevisst det. Du vender oftere tilbake til vedkommende bak butikkassa som gir deg et smil, enn vedkommende som ignorerer deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobben med å endre vaner må han nok klare selv, slik alle voksne folk må. Har man så lav fungeringsevne at partneren blir barnehage pedagog for en, ja da vil jeg påstå en er uegnet til å være i et forhold.  Flott å være løsningsorientert,  men som en sa over ett sted går grensen. 

Hvis partneren din sliter med overvekt (noen vil kalle det lat - jeg gjør det ikke), og spiser alltid opp sjokoladen i godteriskuffen før lørdagen kommer, og ligger stort sett på sofaen ved enhver anledning. Da ville det vært utenkelig for deg å la være å kjøpe sjokoladen før lørdag (tilgjengelighet), og motivert din partner til å være fysisk aktivt fordi vedkommende er tross alt voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

For noe reaksjonært pisspreik!

Anonymkode: 3b45a...347

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn: Noe sier meg at du kommer til å ha barn på 14år som du må si at de skal bruke regnjakke, og fortsatt smører matpakke til de? Lag selvstendige barn. Ja jeg har 3.

Fortell også barna at du har en grense på hvor mye du klarer. Mannen kan og høre det. 

flyttet  sammen med ei som viste seg ikke kunne å sette på en vaskemaskin, aldri gjort det. Mor strøyk fortsatt klærne hennes. Oppvaskmaskin var og ett ukjent møbel, så det finnes «late» damer og. 

Lat mann: kjør hardere på oppgavene. Hvis han ikke gjør sine oppgaver må han få noen til å gjøre det og betale de selv. Han MÅ ta sin del.

Del oppgaver hvis mulig. En har fast ansvar for barnehage hentinger/middag og en en annen leveringene. Kan gi barna kortere dager på barnehage og sfo og mindre slitne barn. 

Resignasjon: kjøpt/lei hushjelp. Helt uaktuelt. Men ukentlig husvask trenger ikke være dyrt. 

Endret av Sander33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...