Gå til innhold

Ubehagelige situasjoner på trening( barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
har en sønn som spiller håndball( han er i tenårene) 

en av guttene som han er på lag med er ekstra trener for guttegjengen.

min sønn er av den litt forsiktige typen mens trenerens sønn er litt mer dominerende/ikke så konfliktsky..

Det har vært en konflikt mellom de to guttene i noen måneder( som ikke har noe med håndball å gjøre) og nå har min sønn merket at hans far som er ekstra trener sender stikk som i ubehagelige kommentarer..( dette gjøres litt skjult) men det har hendt at treneren har gjort det foran de andre guttene også.. og satt han i en ukomfortabel situasjon foran andre. ( de andre trenerne på laget er greie ) men de har nok ikke fanget opp disse stikkene.. ( de er klar over konflikten mellom de to )

nå har det blitt slik at min sønn er stresset for å dra på trening pga drama (som han elsket tidligere) pga av dette… 

hva gjør jeg? 

Anonymkode: 5d981...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

( rettelse: altså faren hans er ekstratrener på laget) 

hilsen ts

Skrevet

Noen?

Skrevet

Hvorfor skal du gjøre noe? Kan ikke sønnen din lære å ta ansvar for egne handlinger isteden?

• Liker 3
Skrevet

Hva ville du ha gjort her dersom dette kun var voksne personer det var snakk om?

• Liker 2
Skrevet

Du kan lære sønnen din å takle idioter.

Anonymkode: 28b8b...92c

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du gjøre noe? Kan ikke sønnen din lære å ta ansvar for egne handlinger isteden?

Tror du misforstår…

Egne handlinger? Sønnen min har ikke gjort noe galt. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tror du misforstår…

Egne handlinger? Sønnen min har ikke gjort noe galt. 

Du skrev at han hadde en konflikt med trenerens sønn. Selvfølgelig vil treneren da ta sin egen sønns parti.

Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Du skrev at han hadde en konflikt med trenerens sønn. Selvfølgelig vil treneren da ta sin egen sønns parti.

Det er da selvsagt ekstremt uproft av denne faren. 

HI: jeg ville tatt en prat med en av de andre trenerne på laget. Forsøk å gjøre det så nøytralt som mulig, uten å gå helt i forsvar for din sønn. 

Anonymkode: 80888...82c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke du og trenerpappa ta en prat? Det er vel ikke dere som har en konflikt så egentlig tullete at dere skal bli uvenner. Barn og unge krangler, og selvom foreldrene tenker at de må ta barnets parti så kan være både bedre og mer læring i å holde seg nøytral. Husk at ungdom vil ha ett svingende humør og som voksen er det å holde seg relativt stabil viktig. Men avklar dine egne følelser før du evnt tar en prat med trenerpappa/de andre trenerene, det vil jo være veldig kontraproduktivt hvis du kommer med anklager og opptrer som forsvarsadvokat for sønnen din. Målet må være å løse konflikten, ikke finne ut av hvem som har sagt og gjort ditt og datt.

Anonymkode: 2d910...681

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (15 minutter siden):

Kanskje en trener da bør gjøre noe annet hvis han ikke klarer å forholde seg nøytral? 

Anonymkode: 384e1...c06

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må lære gutten å stå i ubehag og rydde opp selv , mamma kan ikke alltid gjøre det for ham.

Anonymkode: 53cbd...064

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

En skjønner jo hvor ordet "curlingforeldre" kommer fra.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker gutta må ordne dette selv? Har du hørt disse stikkene fra treneren så du har noe konkret å ta opp med ham? Er stikkene relle eller "innbilte"? Eller kan det være at din sønn er ekstra var og tolker det som blir sagt basert på konflikten?

Anonymkode: 040f6...43a

Skrevet

Dette er en ypperlig anledning til å lære din sønn at livet noen ganger byr på kjipe situasjoner. 

Hvordan vil han løse det? Dere snakker sammen om mulige løsninger, han kan prøve å løse konflikten med den andre gutten, han kan snakke med denne pappaen om hvordan han opplever treningene når han føler at det kommer stikk fra han, eller du din sønn kan øve på at noen folk er ubehagelige - dem er det kanskje best å ikke ilegge så mye verdi - man trenger ikke å bli likt av alle. Når dere har kommet frem til en løsning, så bækker du han, uten å løse det for han :) 

Anonymkode: b5200...d81

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Knirke said:

Hvorfor er det en selvfølge? Det er jo virkelig ikke det!? 

Skrevet (endret)

Du kan oppfordre til og øve med sønnen din på å si "jeg opplever at du kommer med noen stikk mot meg. Det gjør meg lei meg. Er det fordi jeg var uvenn med x?" og hvis denne faren er et snev av oppegående så vil han skamme seg rød og blå og ta seg i det neste gang. Det handler om å lære barnet at ved å tåle et kort ubehag ved en konfrontasjon, vil man både kunne stå opp for seg selv, sette grenser for seg selv og omgivelsene og slippe å stå i det langvarige ubehaget som uløste konflikter gir. I tillegg gir det motparten muligheten til å reflektere over og endre egen atferd, som de kanskje ikke har vært bevisst klar over.

Endret av Marimma
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje en trener da bør gjøre noe annet hvis han ikke klarer å forholde seg nøytral? 

Anonymkode: 384e1...c06

38 minutter siden, issoras said:

Hvorfor er det en selvfølge? Det er jo virkelig ikke det!? 

Dere vet jo ikke hva TS sin sønn har gjort mot den andre gutten…

Foreldre klarer uansett ikke være nøytrale når det gjelder egne barn, håndballtrenere eller ei.

Skrevet
Just now, Knirke said:

Dere vet jo ikke hva TS sin sønn har gjort mot den andre gutten…

Foreldre klarer uansett ikke være nøytrale når det gjelder egne barn, håndballtrenere eller ei.

Det er likevel ikke en selvfølge at foreldre tar parti med egne barn, jeg har da sett mange trenere som nesten er enda strengere med egne barn på trening enn med de andre ungene (sikkert fordi det er enklere å irettesette sine egne barn). 

Selv om man ikke er 100 prosent nøytral trenger man jo ikke være helt nedsnødd heller. 

Skrevet
2 hours ago, Knirke said:

2 hours ago, Knirke said:

Hvorfor er det en selvfølge at treneren tar parti med sin sønn, men trådstarter skal ikke få blande seg inn og beskytte sin sønn?  

Anonymkode: cfe97...da1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...