AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Hei. Mi jente er 5 år og har begynt på skole. Har gode venner og trives. Frem til noen dager siden har hun tatt følge med 2 andre jenter hun kjenner godt, men på torsdag sluttet de plutselig å komme innom(vi er siste hus før skolen, ca 2 min å gå). De har hatt en avtale om å ta følge. De lekt mye ilag før, og det har gått for det meste bra utenom hun som er 1 år eldre sliter med å "dele" hun ene venninnen. Hun ene kom igår og ville leke, de lekte og vi spurte hvorfor de ikke kom, fikk da til svar at hun andre(hun eldre) synes det var ekkelt at mi jente var i truse en morning de kom(15 min før de pleier komme), noe som skyldtes litt søl under frokost så hun skulle bytte fort før de kom. Vi prøvde å snakke om dette, og forklarte at det ikke var kjekt for vår jente som plutselig ikke får være med. Og det virket som om hun forstod det. Så idag igjen, ingen på døra. Heldigvis kom det ei annen jente gående som hun kjenner som hun kunne gå med istede. Så det jeg lurer på : Skal vi late som ingenting og fortsette og la jenta komme og leke? Eller gi beskjed at det ikke funker når det blir ekskludering? Anonymkode: 2768e...923
Millinea Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Fortsette å la jenta komme og leke. 3
Dojakitty Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 Funker iallefall ikke å kjempe imot ekskludering med å ekskludere 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Jeg hadde ikke nektet jenta å komme å leke, men heller tatt en telefon til foreldre angående situasjonen på morgenen og tatt tak i det at de ikke lenger kommer innom. Når det er snakk om barn så små som fem år kan du ikke regne med at situasjonen vil bedre seg ved å ekskludere tilbake. Sjansen er stor for at hun ikke forstår årsaken til at hun ikke lenger er velkommen hos dere og at hun svarer med å ta større avstand til ditt barn. Anonymkode: b4512...70b 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Kan dere ikke bare snakke med foreldrene til disse jentene med en gang? Jeg ville gjerne tatt tak med en gang om det var mitt barn som gjorde slikt. Greit å ha en lav terskel for å bare ringe eller sende en meld. når de er så små. Anonymkode: 07728...99e 3 1
Gjest takinova Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 Godt samarbeid mellom foreldre. Lag ei messengergruppe dere kan kommunisere i, så ting blir tatt tak i umiddelbart. Når ungene vet at foreldrene får vite, så stopper slikt.
Jajakvinne12 Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 Ring foreldrene og ha en åpen dialog med dem. Det er bedre å bare ta det nå først som sist. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Hva vil du oppnå ved å nekte jenta komme å leke? For meg virker det lite hensiktsmessig, og kan umulig føre til mer inkludering. Ikke legg ansvaret om å gå sammen på de andre jentene. Send dattera di ut på tidspunktet som gjør at de går sammen, eller hun kan møte de andre. Er det viktig for dere, ta mer initiativ. Eller hun kan avtale med samme jente som idag. Anonymkode: c9dd0...702 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 Ser mange sier at vi bør snakke med foreldrene, det kan vi prøve. Anonymkode: 2768e...923
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva vil du oppnå ved å nekte jenta komme å leke? For meg virker det lite hensiktsmessig, og kan umulig føre til mer inkludering. Ikke legg ansvaret om å gå sammen på de andre jentene. Send dattera di ut på tidspunktet som gjør at de går sammen, eller hun kan møte de andre. Er det viktig for dere, ta mer initiativ. Eller hun kan avtale med samme jente som idag. Anonymkode: c9dd0...702 De har gått på mye forskjellig tidspunkt så ønsker ikke å sende min datter ut på gata, og hun eventuelt må stå og vente 15 min og de plutselig har gått enda tidligere. Å avtale med hun andre kan være en fin løsning om dette ikke ordner seg. Anonymkode: 2768e...923
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 Vi hadde avtale med at min skulle gå sammen med to andre til bussen, men hun ble stående opptil 15 minutter borti gata og vente på at de andre skulle komme, og andre dager så kom de innom mens hun spiste frokost, så hun gadd ikke mer og jeg snakket da med foreldrene og sa at hun heller ville gå alene. Vanskelig å "time" tidspunktet naturligvis når de har et stykke å gå og ikke kan klokka ennå. Når det er kun to minutter så er det kanskje enklere at hun går alene? Skjønner det er vanskelig å bli eksludert. så hvis hun ønsker å gå med andre, så ville jeg ha tatt en prat med foreldrene. Anonymkode: 779d6...b84
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser mange sier at vi bør snakke med foreldrene, det kan vi prøve. Anonymkode: 2768e...923 Det er jo det første man bør gjøre når det er snakk om så små barn. Også kan det være greit å ta ting før det blir så stort.. Anonymkode: 07728...99e
Raven.Writingdesk Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Mi jente er 5 år og har begynt på skole. Har gode venner og trives. Frem til noen dager siden har hun tatt følge med 2 andre jenter hun kjenner godt, men på torsdag sluttet de plutselig å komme innom(vi er siste hus før skolen, ca 2 min å gå). De har hatt en avtale om å ta følge. De lekt mye ilag før, og det har gått for det meste bra utenom hun som er 1 år eldre sliter med å "dele" hun ene venninnen. Hun ene kom igår og ville leke, de lekte og vi spurte hvorfor de ikke kom, fikk da til svar at hun andre(hun eldre) synes det var ekkelt at mi jente var i truse en morning de kom(15 min før de pleier komme), noe som skyldtes litt søl under frokost så hun skulle bytte fort før de kom. Vi prøvde å snakke om dette, og forklarte at det ikke var kjekt for vår jente som plutselig ikke får være med. Og det virket som om hun forstod det. Så idag igjen, ingen på døra. Heldigvis kom det ei annen jente gående som hun kjenner som hun kunne gå med istede. Så det jeg lurer på : Skal vi late som ingenting og fortsette og la jenta komme og leke? Eller gi beskjed at det ikke funker når det blir ekskludering? Anonymkode: 2768e...923 Har ikke dere foreldre samsnakket at barna går sammen til skolen?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden): Har ikke dere foreldre samsnakket at barna går sammen til skolen? Nei, har ikke vært nødvendig. Anonymkode: 2768e...923
Raven.Writingdesk Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, har ikke vært nødvendig. Anonymkode: 2768e...923 Eh, jo åpenlyst. De er fem år. De trenger at voksne veileder dem i hva som er fast avtale og ikke. Snakk med foreldrene uten å vær anklagende, spør om dere kan enes om en fast avtale om å gå sammen. Så enkelt er det. Da er det bare å informere foreldrene hvis barnet ditt ikke blir inkludert. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå