AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #1 Skrevet 2. september 2024 Barnet i hus har fått det men det dukker stadig opp nye. Leser meg til råd, ikke vært hos legen siden allmenntilstanden har vært god. Tips og råd ? Anonymkode: 6b566...360
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Skrevet 2. september 2024 Ble feil m overskriften😊 Anonymkode: 6b566...360
jegerrinne Skrevet 2. september 2024 #3 Skrevet 2. september 2024 https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Skrevet 2. september 2024 Til de er tørket inn? Anonymkode: ff82b...d82 1
luxifine Skrevet 2. september 2024 #5 Skrevet 2. september 2024 Til de tørket inn. Så lenge det kommer nye er sykdommen enda høyst smittsomt!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Skrevet 2. september 2024 luxifine skrev (56 minutter siden): Til de tørket inn. Så lenge det kommer nye er sykdommen enda høyst smittsomt! Kom en ny blemme idag tidlig. Egentlig bursdagsfeiring imorgen, bare glemme det da? Anonymkode: 6b566...360
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Skrevet 2. september 2024 Sakset fra Helse-Norge: Brennkopper Barn med brennkopper kan vende tilbake til barnehagen når sårene er under kontroll. Grunnlaget for vurderingen må være at det ikke lenger er fare for at smitteførende væske fra sårene kan påføres andre barnehagebarn direkte eller indirekte. Ved få og små sår vil dette kunne ivaretas gjennom god tildekking, men ved mer utbredt infeksjon flere steder på kroppen vil det være nødvendig at sårene er tørre og i god tilheling. https://www.helsenorge.no/sykdom/barn/hjemme-fra-barnehagen-ved-sykdom/#brennkopper Anonymkode: 12f0c...1de 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Skrevet 2. september 2024 Brennkopper er bakterielt og skal behandles for unngå alvorlig infeksjon som sepsis. Ap Anonymkode: e1657...128
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kom en ny blemme idag tidlig. Egentlig bursdagsfeiring imorgen, bare glemme det da? Anonymkode: 6b566...360 Ja, da må dere glemme den ja. Anonymkode: 8d37d...6d3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brennkopper er bakterielt og skal behandles for unngå alvorlig infeksjon som sepsis. Ap Anonymkode: e1657...128 Apoteket har noen reseptfrie midler som kan brukes. Her har vi dekket til sårene og sendt i bhg/skole men om det er mange og vanskelig å dekke til bør en holde barnet hjemme til sårene har grodd/ikke væsker. Anonymkode: e1657...128
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Brennkopper er bakterielt og skal behandles for unngå alvorlig infeksjon som sepsis. Ap Anonymkode: e1657...128 Nei feil. Jeg ringte legen nettopp og det var ingen grunn til at han trengte å gå til lege ei gang. Anonymkode: 6b566...360
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kom en ny blemme idag tidlig. Egentlig bursdagsfeiring imorgen, bare glemme det da? Anonymkode: 6b566...360 Er folk helt lost?? Selvfølgelig skal du søren ikke i bursdag da... Det er veldig smittsomt og ikke alle tåler det....! Bør egentlig gå til lege med brennkopper om det er mange. Skole er når de er tørket inn (ALLE) ELLER BEHANDLING PÅBEGYNT! Anonymkode: d579c...ed1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei feil. Jeg ringte legen nettopp og det var ingen grunn til at han trengte å gå til lege ei gang. Anonymkode: 6b566...360 Han trenger ikke gå til lege for å smøre med reseptfrie midler nei, det kan du jo bare kjøpe selv på apoteket. Rart at vi fikk en annen beskjed nettopp av vår lege da. Anonymkode: e1657...128
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 Da min hadde i ansiktet ble vi hjemme til de var tørket inn eller hva det nå står. Men er de på et sted på kroppen man kan sette plaster over + dekke til med klær så er det ikke smittsomt slik jeg forsto det da jeg leste på nett den gangen. Anonymkode: d5dec...f19
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han trenger ikke gå til lege for å smøre med reseptfrie midler nei, det kan du jo bare kjøpe selv på apoteket. Rart at vi fikk en annen beskjed nettopp av vår lege da. Anonymkode: e1657...128 Nei, det er dessverre ikke det minste rart. Helsebehandling er ikke normert i Norge. Du er avhengig av å ha en lege som enten er nylig utdannet, eller som holder følge med moderne medisinsk forskning for å være sikret kurrant helsehjelp. Min onkel fikk feks beskjed av sin lege om at hans helvetesild ikke var «det minste» smittsom og at han fritt kunne omgåes nær familie med sykdom som tilsa de sannsynlig ville dø av vannkopper. Et enkelt nettsøk viste at, jo, helvetesild er godt kjent for å kunne smitte andre med vannkopper. Noe han også gjorde (dog heldigvis ikke vedkommende som ville blitt dødelig syk). Google ethvert svar du får fra en lege. Og ikke tro på legen dersom troverdige kilder motsier hen. Anonymkode: 54cfb...98c
luxifine Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 (endret) I USA er de opptatt av å ikke smøre på krem da disse holder brennkoppene fuktige (og dermed smittsom lengre). Der fikk vi noe ala bacimysin pulver (som ikke lengre er å få kjøpt på norske apotek) til å strø på og som tørket inn brennkoppene. Her i Norge skal en på død og liv klatte på kremer og holde dem fuktige, jeg begriper det ikke. 🤷♀️ Har tidligere skrevet om natronbad, vi brukte dette da ungene hadde brennkopper for noe år siden. Husk å la barnet lufttørke (ikke gni!). Endret 2. september 2024 av luxifine
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 Har hatt et par ganger der det er kommet brennkopper i forbindelse med sår. Har da plastret godt med vanntett plaster og sendt på skolen. Anonymkode: 1a745...c1d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #18 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har hatt et par ganger der det er kommet brennkopper i forbindelse med sår. Har da plastret godt med vanntett plaster og sendt på skolen. Anonymkode: 1a745...c1d Okei, så sa er det forskjellige meninger her. Vanlige plaster går bare av, så får prøve vanntette. Anonymkode: 6b566...360
m00na Skrevet 3. september 2024 #19 Skrevet 3. september 2024 Smør med Bacimycin eller Brulidin og ha på plaster. Smitter kun ved direkte berøring av såret. Smitter lett rundt på barnet om du ikke dekker til og smører. Begge mine barn har hatt brennkopper og de har ikke vært hjemme fra bhg. Om man oppdager det tidlig kan du forhindre større utbrudd. Kan bli en lang periode hjemme om man skal vente til de er grodd....
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #20 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 6.00): Barnet i hus har fått det men det dukker stadig opp nye. Leser meg til råd, ikke vært hos legen siden allmenntilstanden har vært god. Tips og råd ? Anonymkode: 6b566...360 her varte det ca 1 uke Anonymkode: ce8c1...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå