Gå til innhold

Trenger hjelp, min 16 åring vil konvertere til islam. Hatt tidligere tråd om han her før gjeldende hans muslimske kjæreste.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Paneera skrev (2 minutter siden):

Du synes det er riktig at en 16 åring utsatt for alvorlig vold skal "finne ut av ting selv"?

Ifølge moren er han utsatt for alvorlig vold, vi vet ikke hva gutten selv mener og føler. Som flere andre, eller mesteparten her nevner kan jo moren anmelde saken og bevise at han er utsatt for alvorlig vold?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i et forhold med en kontrollerende, manipulerende og voldelig person. Det jeg har erfart er at før mann ser det selv så nytter det ikke uansett hva de rundt sier.

Din sønn er ung og dette er sannsynligvis hans første store kjærlighet. Jeg tror ikke du vil nå gjennom hos han. Det jeg antar at hun nå gjør er å få han mere knyttet til henne og hennes nettverk slik at han skal bli mer og mer fanget i forholdet. Disse nye vennene tar sannsynligvis plassen til hans gamle venner/relasjoner og jo mer hun knytter han til en annen religion enn familien så kan hun bruke den nye religionen til å skape avstand til familien på sikt. Det er totalt uvesentlig hvilken religion det er det handler sannsynligvis mer om å knytte han til et nytt miljø for å isolere sønnen din på sikt. Det er typisk oppførsel i slike usunne relasjoner.

Jeg kan helt ærlig si at din sønn trenger en privat psykolog å snakke med som har erfaring med denne type problematikk. Og jeg støtter dette med flytting. Det bør skje snart fordi viss dere flytter når han snart er 18 så kan han han flytte tilbake selv. Forstår at det ikke er lett å flytte men helt ærlig så har ikke jeg noen gode råd og komme med før gutten selv våkner opp. Avstand over lengre tid med nye sunne relasjoner vil sannsynligvis hjelpe han og komme over henne. Han vil sannsynligvis "hate" dere en god stund.

Blir denne jenta gravid så har dere et livstids problem. Jeg deler barn med min ex og det endte til slutt i retten og gikk heldigvis bra men ikke før min ex klarte å gjøre mye skade. Og det tok flere år å klare å få han ut av livet mitt og livet til barnet. Du bør ta kontakt med fagpersoner innenfor dette. Krisesenter, psykolog osv. Dette er kjempe tøft og viss du leser deg opp på denne typen manipulerende og kontrolerende personlighet ved hjelp av Google så kan du forstå mer av hele situasjonen og hva som fungerer og ikke. Denne jenta kommer sannsynligvis til å prøve å få sønnen din til å trekke seg mer og mer vekk fra familien og vennene sine.

Jeg husker den gamle tråden din og det var svært trist å lese den.

Anonymkode: ca5bc...f3a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt mer av svarene dine i denne tråden og det ser jo ut som det allerede går dårlig på skolen. Da hadde jeg kanskje ikke brydd meg en gang om å sikre skoleplass på nye plassen før jeg flyttet og heller startet på nytt igjen til høsten. Det må flyttes lang unna. Minst 4 til 5 timer unna. Jeg tror ikke dette løser seg selv eller blir løst med å snakke med imamen. Dere må legge en plan og legge ulike planer på forhånd om hva dere skal gjøre i ulike scenarier. Dere er i en krig om sønnen deres med en svært dyktig manipulativ ung jente som faktisk har overtaket. Deres sønn har allerede tatt skade av dette og han er dessverre ikke i stand til å komme ut av dette selv da han ikke ser det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (45 minutter siden):

Ifølge moren er han utsatt for alvorlig vold, vi vet ikke hva gutten selv mener og føler. Som flere andre, eller mesteparten her nevner kan jo moren anmelde saken og bevise at han er utsatt for alvorlig vold?

Enig! Og jeg er etnisk norsk. Vi hører bare én side av saken her og jeg tror den versjonen vi får er sterkt preget av mors fremmedfrykt og frykt for islam og at hun er preget av en sterk motvilje mot muslimer. Uansett så vil hun ødelegge forholdet til sønnen totalt ved å fortsette på denne måten. Det er bedre å forsøke å inngå avtaler enn å true med tvangsflytting og politianmeldelser. Hva med f.eks forsøke å inngå en avtale om at han ikke konverterer før fylte 20 år. Da er sjansen stor for at han har et annet syn på situasjonen, og at dette løser seg av seg selv.

Anonymkode: 7903c...05b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, miSs. said:

Haha, du for meg til å le høyt. Æresdrap eksisterte nok for flere hundre år siden. Haram betyr forbudt. Det er da ikke forbudt at en mann og en kvinne snakker sammen i islam. Bare slutt å drite ned muslimer og islam. Du trenger verken å like muslimer ei religionen, men bare slutt å snakke om ting du ikke har peiling på. Ts, jeg har forståelse for din bekymring ang. sønnen din, men du må prøve å roe ned, la han finne ut av ting selv.

Kjipt at du må forsvare din egen religion pga. misinformasjonen som spres her inne. Folk baserer Islam veldig mye på generaliseringer i noen av trådene her.

Til alle:

Nå vet jeg ikke om TS er hysterisk i forhold til sin egen versjon eller ikke.  Det er  lite hun kan gjøre når det kommer til å kontrollere valgene til sønnen i dette tilfelle. Religion er et personlig valg  og det å flytte på hele familien pga. en kjæreste i en alder av 16 virker litt radikalt etter min mening... Det beste TS kan gjøre er å være der for sønnen og bygge han opp etter beste evne slik han kan stå opp for seg selv om han blir utnyttet og kontrollert..

Uansett er erfaringer og valgene man gjør det man vokser på og lærer av..

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Og jeg er etnisk norsk. Vi hører bare én side av saken her og jeg tror den versjonen vi får er sterkt preget av mors fremmedfrykt og frykt for islam og at hun er preget av en sterk motvilje mot muslimer.\

Anonymkode: 7903c...05b

Satt med samme inntrykk når jeg leste hovedinnlegget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (7 minutter siden):

Kjipt at du må forsvare din egen religion pga. misinformasjonen som spres her inne. Folk baserer Islam veldig mye på generaliseringer i noen av trådene her.

Til alle:

Nå vet jeg ikke om TS er hysterisk i forhold til sin egen versjon eller ikke.  Det er  lite hun kan gjøre når det kommer til å kontrollere valgene til sønnen i dette tilfelle. Religion er et personlig valg  og det å flytte på hele familien pga. en kjæreste i en alder av 16 virker litt radikalt etter min mening... Det beste TS kan gjøre er å være der for sønnen og bygge han opp etter beste evne slik han kan stå opp for seg selv om han blir utnyttet og kontrollert..

Uansett er erfaringer og valgene man gjør det man vokser på og lærer av..

Satt med samme inntrykk når jeg leste hovedinnlegget.

Det var en tidligere tråd om dette som ikke handlet om religion men om alvorlige kontroll. De som reagerer sterkt i denne tråden har også lest forgje tråd hvor det kom frem flere detaljer rundt forholdet som går under definisjonen psykisk vold. Politiet har informasjon på nett som beskriver hva et voldelig og ulovlig forhold er. Dessverre utsettes denne gutten for psykisk vold. TS har ikke skrevet alle detaljene i denne tråden. Det er tydelig at ts føler at sønnen hennes forsvinner mer og mer inn i et svært usunt forhold og at det nyeste akkurat nå er dette med religion. Hadde sønnen vært i et sunt forhold så hadde ts sin bekymring rundt religion vært overdrevent. Men med den forhistorien som ligger til grunn her så er dette svært bekymrings verdig at denne gutten nå går inn i et helt nytt miljø og støter vekk sine gamle venner og skaper mer avstand til egen familie. Psykisk vold er svært alvorlig og en gutt på 16 år er ikke mentalt rustet til å takle dette alene og komme ut av det på egenhånd.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som lurer på om jeg hadde reagert likt hvis kjæresten hadde vært en jente uten utenlandsk opprinnelse- svarte er ja. For hvis man ser bort ifra denne saken her så står kjernen i saken uansett. For saken jeg tok opp sist, hadde vært et like stort problem uansett opphav og religion.  

Men i denne tråden tar jeg opp en bekymring som er i tillegg til alt det andre fra sist. For sønnen min skjønner ikke alvoret i saken og skyver fra seg det livet han har hatt, tidligere gode venner og interesser. Det sier seg selv at det ikke er sunt. Som skrevet i et av svarene mine, så hadde jeg stilt meg anderledes til denne saken med konvertering hvis han var i et GODT forhold og voksen nok til å ha tenkt gjennom valget sitt. Da hadde jeg støttet han. Men jeg støtter ikke at min 16 åring som lever med en kontrollerende kjæreste, som skyver bort alt han kjenner til, ikke konverterer for troen selv- men for å evt kunne gifte seg med kjæresten sin med tiden og ikke er gammel nok til å se alvoret i noe som helst av det. Han blir påvirket av alle de nye menneskene rundt seg nå, og uansett hvordan man vrir og vender på det så er faktisk ikke det bra. Hvis han vil bli muslim måtte det vært fordi han hadde syntes troen var rett for han, ikke fordi han gjør det for en kjæreste og blir påvirket av nye muslimske venner. Jeg kjenner sønnen min best av alle rundt han, og jeg vet at han langt ifra er klar for et valg som dette. 

Anonymkode: a450a...a47

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan noen linke til den tidligere tråden?

Anonymkode: e14f7...bce

Jeg skal finne den gamle tråden min litt senere og linke til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo har det, men ikke så sent på natten. Jeg får ikke sove og trengte å få snakket litt om dette med en gang. Takk for råd om hvem jeg kan snakke med ellers. 

Ja, det stemmer at det er den tråden ja. Men hvordan skal jeg fysisk skille de fra hverandre? Han vil ha henne for alt i hele verden og nekter for noe annet. Eneste måte å skille dem er evt å flytte langt avsted. 

Ingen tvil om at dette er en særdeles vanskelig situasjon. Du dier du fikk gode råd i den andre tråden. Hvilke da, hva har du gjort? Det virker ikke som noen bedring? 

Han er ikke myndig, han bor hos deg. Du bestemmer at barnet ditt ikke skal ha besøk eller være på besøk hver dag. Du bestemmer at mobil skal vekk når han er med andre, som ved matbordet eller har besøk. Snakk med sosiallærer. Snakk med helsestasjon for ungdom. Snakk med fastlegen. Snakk med foreldrene til kameratene hans (mens de ennå finns).  Få gutten til psykolog! 

Og om dere ikke kan flytte, reis mest mulig bort i helger og ferier, og gjør han mest mulig opptatt på kveldene. Meld ham på revyen på skolen. En hekgejobb? Fast leksetid med deg. Noe trening, fast. Alt mulig som ikke i kluderer henne. 

Anonymkode: 47b30...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Damer nå trenger jeg dere her, dette er et stort rop om hjelp/råd fra dere fra en fortvilt og rådvill mamma.

Jeg hadde en tråd her i sommer om sønnen min på 16 år som er sammen med en muslimsk jente. Hun er svært kontrollere og eiesyk, og han er helt hodestups forelsket i hun og livet hans holder på å rakne på flere områder selvom han ikke ser det selv. Jeg skrev den gang at jeg var bekymret og jeg fikk hode råd i tråden. Jeg håper flere av dere husker tråden min. Jeg tok en prat med jenta den gangen som første ting før jeg evt tok mer drastiske handlinger rundt hun. Ting ble bedre etter det for sønnen min, trodde jeg. Men nå er det et stort men her. 

Sønnen min har i de siste ukene plutselig hengt med noen muslimske gutter også, litt eldre og noen samme alder. Jeg har trodd det bare var nye venner fra skolen, men det viser seg at disse ikke er så bra heller. Sønnen min forteller meg i dag at han har vært i en moské og pratet med en imam og har tenkt til å konvertere til islam. Jeg er helt i fra meg. For han vet virkelig ikke hva han driver med. Han har aldri vært religiøs i sitt liv og det virker som at han bare gjør dette fordi han vet at han må være en muslim for å kunne gifte seg med hun etterhvert. 

Jeg satt i to timer nå i kveld og prøvde å snakke fornuft med han, men sønnen min står på sitt. Forteller også at de nye vennene hans lærer han masse om islam. I følge norsk lov kan han også konvertere. 

Jeg vet ikke min arme råd og er helt desperat for å nå inn til sønnen min nå. Jeg vurderer å gå ned i moskeen for å snakke med imamen å be han om å respektere meg som mor og evt vente til han er myndig, fordi han er for ung til å ta et så stort valg nå. Jeg håper da sønnen min innen han er myndig har kommet på bedre tanker. Men kommer jeg noen vei med det? Jeg tenker at dette ikke er greit, å ta i mot 16 åringer som bare ønsker å konvertere for kjærlighet, han tror ikke en gang på Allah eller noen som helst gud. Han sa han fortsatt så på seg selv som ateist og det beviser at han ikke skjønner alvoret oppi dette. Han er så ung og dum at det ikke skulle vært lov av moskeen å "ta han i mot". 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre og får ikke sove. Jeg trenger å snakke om dette med noen, dermed så skriver jeg her- men jeg håper også på gode råd. Huff jeg er så lei meg, hva skjer med den fine gutten min, jeg forstår det ikke. Jeg trodde ting gikk bedre nå, men nå tar det jo helt av..

Her er det enda en problemstilling som våre kjære politikere ikke klarte å forutse da «frislippet» ble et faktum.
Forholdet hadde ikke vært et problem hvis integreringen av jentas familie hadde vært optimal. 

Gruppetilhørigheten og religionen til jenta trumfer åpenbart norske idealer om likhet og frihet.
For å fortsette forholdet, er det et krav om at sønnen din konverterer.
Da må du dessverre regne med at den fremtidige kontakten med deg blir minimal.
Å forklare dette for en tenåring er forsøket verdt, men jeg er redd for at det er dødfødt.

Den naive godheten om grenseløs inkludering og fri flyt, virker mot sin hensikt

Endret av Surpomp
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer aldri til åbestemme over pengene han tjener igjen. Det bure være skremselspropaganda nok. 

Anonymkode: 20503...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Psykisk vold er svært alvorlig og en gutt på 16 år er ikke mentalt rustet til å takle dette alene og komme ut av det på egenhånd.

Ingen er, om man ikke er sterk. 
Jeg er i 40-årene og i et forhold med en muslimsk mann som bedriver psykisk vold. Jeg er ikke sterk nok.

Anonymkode: be76b...5f6

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare skyte inn, religiøs "myndighetsalder" er 15 år i Norge. 

Men det er en forferdelig situasjon. Jeg har selv en 18-åring som tror på alt han leser på Reddit, uten sammenligning forøvrig. Ikke lett å banke vett inn i disse huene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det var en tidligere tråd om dette som ikke handlet om religion men om alvorlige kontroll. De som reagerer sterkt i denne tråden har også lest forgje tråd hvor det kom frem flere detaljer rundt forholdet som går under definisjonen psykisk vold.

Du får gjerne linke til den andre tråden.

At denne refereres til hele tiden uten en eneste link er liksom litt verdiløst for som ikke har lest den ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
miSs. skrev (4 timer siden):

Jeg føler ikke selv at jeg har vært frekk eller skrevet noe som kan skade noen. Men..Hadde denne jenta vært norsk og ikke utenlandsk hadde ts, altså moren til gutten reagert annerledes.. vedder på at dere som kommenterer her også hadde reagert helt annerledes.

Det stemmer ikke det du sier der. les den gamle tråden. Det står ingenting der om at hun er muslimsk og alle som svarer råder ts til å ta affære mot hennes manipulasjon og oppførsel mot sønnen. denne jenta er ikke frisk. Hvordan kan du påstå dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har du to valg.

1 Du støtter gutten i det han vil samtidig som du hele tiden er der for ham og er en trygg base. Snakk fornuftig med ham og la ham alltid vite at dere er der og at han kon komme med alt til dere. Hvis han vil konvertere så kan dere ikke hindre det og sannsynligvis er dette kun midlertidig og forholdet til jenta tar slutt. 

2 Dere flytter langt vekk og starter på nytt. Dere kan eventuelt flytte hjem når ting roer seg. Hvis ett av mine barn hadde totet seg opp i noe sånt eller i et rusmiljø så hadde jeg gjort dette om det var mulig. 

Jeg ville søkt råd hos helsesykepleier, lege og barnevernet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Damer nå trenger jeg dere her, dette er et stort rop om hjelp/råd fra dere fra en fortvilt og rådvill mamma.

Jeg hadde en tråd her i sommer om sønnen min på 16 år som er sammen med en muslimsk jente. Hun er svært kontrollere og eiesyk, og han er helt hodestups forelsket i hun og livet hans holder på å rakne på flere områder selvom han ikke ser det selv. Jeg skrev den gang at jeg var bekymret og jeg fikk hode råd i tråden. Jeg håper flere av dere husker tråden min. Jeg tok en prat med jenta den gangen som første ting før jeg evt tok mer drastiske handlinger rundt hun. Ting ble bedre etter det for sønnen min, trodde jeg. Men nå er det et stort men her. 

Sønnen min har i de siste ukene plutselig hengt med noen muslimske gutter også, litt eldre og noen samme alder. Jeg har trodd det bare var nye venner fra skolen, men det viser seg at disse ikke er så bra heller. Sønnen min forteller meg i dag at han har vært i en moské og pratet med en imam og har tenkt til å konvertere til islam. Jeg er helt i fra meg. For han vet virkelig ikke hva han driver med. Han har aldri vært religiøs i sitt liv og det virker som at han bare gjør dette fordi han vet at han må være en muslim for å kunne gifte seg med hun etterhvert. 

Jeg satt i to timer nå i kveld og prøvde å snakke fornuft med han, men sønnen min står på sitt. Forteller også at de nye vennene hans lærer han masse om islam. I følge norsk lov kan han også konvertere. 

Jeg vet ikke min arme råd og er helt desperat for å nå inn til sønnen min nå. Jeg vurderer å gå ned i moskeen for å snakke med imamen å be han om å respektere meg som mor og evt vente til han er myndig, fordi han er for ung til å ta et så stort valg nå. Jeg håper da sønnen min innen han er myndig har kommet på bedre tanker. Men kommer jeg noen vei med det? Jeg tenker at dette ikke er greit, å ta i mot 16 åringer som bare ønsker å konvertere for kjærlighet, han tror ikke en gang på Allah eller noen som helst gud. Han sa han fortsatt så på seg selv som ateist og det beviser at han ikke skjønner alvoret oppi dette. Han er så ung og dum at det ikke skulle vært lov av moskeen å "ta han i mot". 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre og får ikke sove. Jeg trenger å snakke om dette med noen, dermed så skriver jeg her- men jeg håper også på gode råd. Huff jeg er så lei meg, hva skjer med den fine gutten min, jeg forstår det ikke. Jeg trodde ting gikk bedre nå, men nå tar det jo helt av..

Prøv å overbevise din sønn om at man ikke endrer seg radikalt for å tekkes en partner eller partnerens familie. Selvfølgelig vet han ikke hva han driver med når han er 16 og har fått kjæreste. Han styres av det lille hodet, og det store kobles ut.

Anonymkode: 1133c...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (47 minutter siden):

Det stemmer ikke det du sier der. les den gamle tråden. Det står ingenting der om at hun er muslimsk og alle som svarer råder ts til å ta affære mot hennes manipulasjon og oppførsel mot sønnen. denne jenta er ikke frisk. Hvordan kan du påstå dette?

Leste den gamle tråden nå, åpenbart at jenta sliter psykisk og psyker ned kjæresten sin. Stemmer at det ikke står noe om at hun er muslimsk, men utenlandsk. Jeg påstår ingenting, men synes flere i denne tråden virker ekstra hysteriske etter å ha fått med seg at hun er muslimsk og utenlandsk. Ts, hva med å invitere jenta hjem til dere? Snakke åpenbart og si at oppførselen hennes er uakseptabelt, at i deres hjem er det ikke lov å rakke ned på hverandre, og at det er normalt folkeskikk å behandle hverandre med respekt. Du kan jo også si at du ikke ønsker sønnen din skal konvertere for du mener det burde være godt gjennomtenkt. Om det var min ungdom som var i den situasjonen hadde jeg nok gjort noe i den duren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...