AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Damer nå trenger jeg dere her, dette er et stort rop om hjelp/råd fra dere fra en fortvilt og rådvill mamma. Jeg hadde en tråd her i sommer om sønnen min på 16 år som er sammen med en muslimsk jente. Hun er svært kontrollere og eiesyk, og han er helt hodestups forelsket i hun og livet hans holder på å rakne på flere områder selvom han ikke ser det selv. Jeg skrev den gang at jeg var bekymret og jeg fikk hode råd i tråden. Jeg håper flere av dere husker tråden min. Jeg tok en prat med jenta den gangen som første ting før jeg evt tok mer drastiske handlinger rundt hun. Ting ble bedre etter det for sønnen min, trodde jeg. Men nå er det et stort men her. Sønnen min har i de siste ukene plutselig hengt med noen muslimske gutter også, litt eldre og noen samme alder. Jeg har trodd det bare var nye venner fra skolen, men det viser seg at disse ikke er så bra heller. Sønnen min forteller meg i dag at han har vært i en moské og pratet med en imam og har tenkt til å konvertere til islam. Jeg er helt i fra meg. For han vet virkelig ikke hva han driver med. Han har aldri vært religiøs i sitt liv og det virker som at han bare gjør dette fordi han vet at han må være en muslim for å kunne gifte seg med hun etterhvert. Jeg satt i to timer nå i kveld og prøvde å snakke fornuft med han, men sønnen min står på sitt. Forteller også at de nye vennene hans lærer han masse om islam. I følge norsk lov kan han også konvertere. Jeg vet ikke min arme råd og er helt desperat for å nå inn til sønnen min nå. Jeg vurderer å gå ned i moskeen for å snakke med imamen å be han om å respektere meg som mor og evt vente til han er myndig, fordi han er for ung til å ta et så stort valg nå. Jeg håper da sønnen min innen han er myndig har kommet på bedre tanker. Men kommer jeg noen vei med det? Jeg tenker at dette ikke er greit, å ta i mot 16 åringer som bare ønsker å konvertere for kjærlighet, han tror ikke en gang på Allah eller noen som helst gud. Han sa han fortsatt så på seg selv som ateist og det beviser at han ikke skjønner alvoret oppi dette. Han er så ung og dum at det ikke skulle vært lov av moskeen å "ta han i mot". Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre og får ikke sove. Jeg trenger å snakke om dette med noen, dermed så skriver jeg her- men jeg håper også på gode råd. Huff jeg er så lei meg, hva skjer med den fine gutten min, jeg forstår det ikke. Jeg trodde ting gikk bedre nå, men nå tar det jo helt av.. Anonymkode: a450a...a47 8
Capazitet Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Føler med deg. Ingen enkel situasjon. Mi mor redda meg frå Jehovas Vitner då eg var 15-16 år gjennom ei venninne i klassen 2
Capazitet Skrevet 1. september 2024 #3 Skrevet 1. september 2024 Ho nekta meg å bli med på møter der. Men fekk vera med "Linda".
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 Capazitet skrev (1 minutt siden): Ho nekta meg å bli med på møter der. Men fekk vera med "Linda". Godt å høre at din mor reddet deg fra Jehovas. Problemet her er jo at han er så oppslukt i dette at han gjør det når jeg ikke vet uansett, hvis jeg nekter han å dra dit. Og jeg kan jo ikke sperre han inne. Han tar ikke til fornuft, og jeg føler jeg fikk sagt mye bra i den samtalen vi hadde- men han er helt hjernevasket virker det som. Her har han mange rundt seg som "heier" på han til å bli muslim, ikke bare en person. Anonymkode: a450a...a47 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 Har du ikke andre å snakke med? Faren, andre slektninger, dine venner som kjenner gutten (eller i hvertfall deg) , kameraters foreldre, lærerne? Snakk med sosiallærer på skolen, om hele guttens situasjon. Helsestasjonen (og helsestasjon for ungdom.) har også (i vår bydel i Oslo), et lavterskeltilbud med familieterapeut, vi var der noen ganger og snakket om (og senere med) vår datter (ungdo skolen) angående en mobbesak og utenforskap. Vi fikk gode råd. Er han konfirmert, kontakt ungdomspresten fra den gang. Er tråden du viser til den med hun som ikke lot ham spise i fred? Han må fysisk skilles fra henne, han Jan ikke ha det ansvaret. Litt interesse for islam er peanuts i forhold til selve forholdet til den jenta. Anonymkode: 47b30...2bf 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 Tror jeg hadde vurdert å flytte veldig langt unna. Siden han ikke er myndig ville han da fått avstand fra denne jenta. Om jeg ikke blander tråden din med en annen, så var denne jenta ekstremt kontrollerende og manipulerende at det bikker over i det nærmest psykopatiske. Husker ikke om guttens far er i livene deres, men om han er det, få ham med på å jobbe mot dette også. Jeg ville forsøkt å få navnene på de gutta han omgås for tiden. Om jeg husker riktig tråd, så ville jeg ha skaffet en advokat og anmeldt jenta for psykisk vold og kontroll. For det du fortalte i den tråden jeg husker, det var definitivt alvorlig psykisk vold! Politiet og advokat! Jeg ville også ha kontaktet Krisesenteret for å høre om noen der kunne ha snakket med sønnen din om alvorlig psykisk vold og kontroll i nære relasjoner, og gjerne også fått med en fra forebyggende enhet fra politiet med i den samtalen (derav greit å ha navnet på de gutta som forsøker å få ham til å konvertere seg - det vitner om et ikke bra miljø). Du kan ikke lenger vente med å gå til drastiske skritt som advokat, politi og Krisesenter! Du må handle NÅ! Anonymkode: a96b7...b6f 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikke andre å snakke med? Faren, andre slektninger, dine venner som kjenner gutten (eller i hvertfall deg) , kameraters foreldre, lærerne? Snakk med sosiallærer på skolen, om hele guttens situasjon. Helsestasjonen (og helsestasjon for ungdom.) har også (i vår bydel i Oslo), et lavterskeltilbud med familieterapeut, vi var der noen ganger og snakket om (og senere med) vår datter (ungdo skolen) angående en mobbesak og utenforskap. Vi fikk gode råd. Er han konfirmert, kontakt ungdomspresten fra den gang. Er tråden du viser til den med hun som ikke lot ham spise i fred? Han må fysisk skilles fra henne, han Jan ikke ha det ansvaret. Litt interesse for islam er peanuts i forhold til selve forholdet til den jenta. Anonymkode: 47b30...2bf Dette. Kan også snakke med fastlege og privat psykolog. Anonymkode: e1afd...241
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du ikke andre å snakke med? Faren, andre slektninger, dine venner som kjenner gutten (eller i hvertfall deg) , kameraters foreldre, lærerne? Snakk med sosiallærer på skolen, om hele guttens situasjon. Helsestasjonen (og helsestasjon for ungdom.) har også (i vår bydel i Oslo), et lavterskeltilbud med familieterapeut, vi var der noen ganger og snakket om (og senere med) vår datter (ungdo skolen) angående en mobbesak og utenforskap. Vi fikk gode råd. Er han konfirmert, kontakt ungdomspresten fra den gang. Er tråden du viser til den med hun som ikke lot ham spise i fred? Han må fysisk skilles fra henne, han Jan ikke ha det ansvaret. Litt interesse for islam er peanuts i forhold til selve forholdet til den jenta. Anonymkode: 47b30...2bf Jo har det, men ikke så sent på natten. Jeg får ikke sove og trengte å få snakket litt om dette med en gang. Takk for råd om hvem jeg kan snakke med ellers. Ja, det stemmer at det er den tråden ja. Men hvordan skal jeg fysisk skille de fra hverandre? Han vil ha henne for alt i hele verden og nekter for noe annet. Eneste måte å skille dem er evt å flytte langt avsted. Anonymkode: a450a...a47 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror jeg hadde vurdert å flytte veldig langt unna. Siden han ikke er myndig ville han da fått avstand fra denne jenta. Om jeg ikke blander tråden din med en annen, så var denne jenta ekstremt kontrollerende og manipulerende at det bikker over i det nærmest psykopatiske. Husker ikke om guttens far er i livene deres, men om han er det, få ham med på å jobbe mot dette også. Jeg ville forsøkt å få navnene på de gutta han omgås for tiden. Om jeg husker riktig tråd, så ville jeg ha skaffet en advokat og anmeldt jenta for psykisk vold og kontroll. For det du fortalte i den tråden jeg husker, det var definitivt alvorlig psykisk vold! Politiet og advokat! Jeg ville også ha kontaktet Krisesenteret for å høre om noen der kunne ha snakket med sønnen din om alvorlig psykisk vold og kontroll i nære relasjoner, og gjerne også fått med en fra forebyggende enhet fra politiet med i den samtalen (derav greit å ha navnet på de gutta som forsøker å få ham til å konvertere seg - det vitner om et ikke bra miljø). Du kan ikke lenger vente med å gå til drastiske skritt som advokat, politi og Krisesenter! Du må handle NÅ! Anonymkode: a96b7...b6f Og krev kontaktforbud hos politiet! Og vurder seriøst å flytte! Se om du også kan alliere deg meg hans tidligere venner, få ham inn i et nytt miljø hvor han kan møte andre ungdommer. Han må få et annet miljø, og han må beskyttes mot hun som begår alvorlig psykisk vold og kontroll mot ham! Anonymkode: a96b7...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #10 Skrevet 1. september 2024 Du som mor har ikke noe å si i en moske. Du MÅ alliere deg med en mann. Anonymkode: 37a56...f26 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror jeg hadde vurdert å flytte veldig langt unna. Siden han ikke er myndig ville han da fått avstand fra denne jenta. Om jeg ikke blander tråden din med en annen, så var denne jenta ekstremt kontrollerende og manipulerende at det bikker over i det nærmest psykopatiske. Husker ikke om guttens far er i livene deres, men om han er det, få ham med på å jobbe mot dette også. Jeg ville forsøkt å få navnene på de gutta han omgås for tiden. Om jeg husker riktig tråd, så ville jeg ha skaffet en advokat og anmeldt jenta for psykisk vold og kontroll. For det du fortalte i den tråden jeg husker, det var definitivt alvorlig psykisk vold! Politiet og advokat! Jeg ville også ha kontaktet Krisesenteret for å høre om noen der kunne ha snakket med sønnen din om alvorlig psykisk vold og kontroll i nære relasjoner, og gjerne også fått med en fra forebyggende enhet fra politiet med i den samtalen (derav greit å ha navnet på de gutta som forsøker å få ham til å konvertere seg - det vitner om et ikke bra miljø). Du kan ikke lenger vente med å gå til drastiske skritt som advokat, politi og Krisesenter! Du må handle NÅ! Anonymkode: a96b7...b6f Jeg vurderer nå sterkt å flytte ja, vært mye tanker i hodet i kveld. Men det er jo ikke bare bare det heller såklart, han har også søsken som evt må dras bort fra venner og det livet de kjenner. Men det er altså under vurdering nå. Jeg hadde aldri trodd dette var en situasjon vi skulle havnet oppi, rett og slett. Jeg kommer til å gå drastisk til verks nå ja, nå er det nok. Jeg trodde at ting hadde blitt bedre, men der var jeg virkelig naiv. Takk for råd. Anonymkode: a450a...a47 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Skrevet 2. september 2024 Du kan også kontakte barnevernet. Anonymkode: e1afd...241 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du som mor har ikke noe å si i en moske. Du MÅ alliere deg med en mann. Anonymkode: 37a56...f26 Min samboer blir med meg evt, han er også sterkt bekymret og gjør alt han kan for sønnen min. Vi har snakket om det at jeg som kvinne muligens ikke blir hørt i en moské, så han sa han kunne ta seg av praten. Anonymkode: a450a...a47 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #14 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan også kontakte barnevernet. Anonymkode: e1afd...241 Barnevernet løfter ikke en finger. Gutten er gammel nok til å bestemme religion selv. Anonymkode: 37a56...f26
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnevernet løfter ikke en finger. Gutten er gammel nok til å bestemme religion selv. Anonymkode: 37a56...f26 Det er flere ting her. Anonymkode: e1afd...241 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har snakket om det at jeg som kvinne muligens ikke blir hørt i en moské, så han sa han kunne ta seg av praten. Anonymkode: a450a...a47 Det er ikke bare muligens ikke blir hørt. Det dere bør gjøre nå er å fokusere på alt denne jenta har gjort galt. Bruk ordet haram om alt som har med henne å gjøre. Anonymkode: 37a56...f26 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan også kontakte barnevernet. Anonymkode: e1afd...241 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og krev kontaktforbud hos politiet! Og vurder seriøst å flytte! Se om du også kan alliere deg meg hans tidligere venner, få ham inn i et nytt miljø hvor han kan møte andre ungdommer. Han må få et annet miljø, og han må beskyttes mot hun som begår alvorlig psykisk vold og kontroll mot ham! Anonymkode: a96b7...b6f Jeg har prøvd å få han inn i nye og bedre miljøer. Har også alliert meg med en av hans gode tidligere venner, og denne vennen har virkelig prøvd. Det går ikke, sønnen min har bare interesse av disse utenlandske vennene- absolutt ingen andre. Anonymkode: a450a...a47 1
miSs. Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 Hva er viktig for deg? At sønnen din er lykkelig og trives med de valgene har tar i livet, eller at han konstant skal høre på deg og leve livet sitt etter dine meninger? La han erfare selv, bedre å gjøre det man ønsker å gjøre og kanskje angre på det, istedenfor å angre på at man ikke gjorde det. Og forresten, hva er galt med å være muslim? 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke bare muligens ikke blir hørt. Det dere bør gjøre nå er å fokusere på alt denne jenta har gjort galt. Bruk ordet haram om alt som har med henne å gjøre. Anonymkode: 37a56...f26 Så du tenker at dette burde være et fokus i samtalen med imamen, det med kjæresten? Anonymkode: a450a...a47
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 miSs. skrev (Akkurat nå): Hva er viktig for deg? At sønnen din er lykkelig og trives med de valgene har tar i livet, eller at han konstant skal høre på deg og leve livet sitt etter dine meninger? La han erfare selv, bedre å gjøre det man ønsker å gjøre og kanskje angre på det, istedenfor å angre på at man ikke gjorde det. Og forresten, hva er galt med å være muslim? Har du lest den andre tråden min? Sønnen min har det absolutt ikke bra! Anonymkode: a450a...a47 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå