Gå til innhold

Når kan vi senest få barn? AAP og inntekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som er gode på dette? 

Jeg er gjennom omskolering via Nav og er snart ferdig med ny utdannelse. Jeg har AAP frem til 1. semptember 2025.

Vi har to embryo på frys IVF og lurer på hvordan regnestykket blir og når vi skal prøve å bli gravide. Ønsker helst ikke å vente så lenge pga alder. 
 

Så, Aap frem til september 2025. For å få foreldrepenger må man ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene før oppstart av permisjon. Permisjonen kan også tas ut 3 mnd før fødsel. 
 

Når må vi senest bli gravid for å ha rett på foreldrepenger? 🤔🤔 Og hva er det seneste dersom vi i tillegg tar ut permisjon 3 måneder før fødsel? 

 

Anonymkode: fb9a7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Er det noen som er gode på dette? 

Jeg er gjennom omskolering via Nav og er snart ferdig med ny utdannelse. Jeg har AAP frem til 1. semptember 2025.

Vi har to embryo på frys IVF og lurer på hvordan regnestykket blir og når vi skal prøve å bli gravide. Ønsker helst ikke å vente så lenge pga alder. 
 

Så, Aap frem til september 2025. For å få foreldrepenger må man ha hatt inntekt 6 av de siste 10 månedene før oppstart av permisjon. Permisjonen kan også tas ut 3 mnd før fødsel. 
 

Når må vi senest bli gravid for å ha rett på foreldrepenger? 🤔🤔 Og hva er det seneste dersom vi i tillegg tar ut permisjon 3 måneder før fødsel? 

 

Anonymkode: fb9a7...59d

Ville ikke ha ventet lenger enn absolutt nødvendig. Nå skriver du ikke alderen din, men går ut ifra at det er en grunn til at dere har satt i gang IVF. Hvorfor vente? 

Inntekt 6 mnd av de siste 10 mnd før start av permisjon vil vel si at siden du har siste mnd med aap i august 2025, og da blir permisjonstart senest Desember 2025? som jeg forstår det 🤔 Da har du hatt inntekt i mars ,april, mai, juni, juli, august 2025 - og de siste 10 mnd blir jo da Mars 2025-Desember 2025. Føde/ permisjon blir senest Desember 2025. Om jeg har forstått riktig🫣

Å bruke opp 3 mnd permisjon før fødsel ville jeg absolutt ikke gjort i deres situasjon, du aner jo ikke hvordan formen er etter fødsel, og det kan hende du blir avhengig av at samboeren din må ta mye av permisjonen for å få det til å gå opp til barnehagestart. Det er ikke sikkert du er i form til å gå ut i aktivitet så tidlig som 4 mnd etter fødsel.. 

Anonymkode: ec13a...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap gir rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: 3bf2d...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aap gir rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: 3bf2d...455

Spørsmålet handler om fristene, står allerede i innlegget at foreldrepengene skal gis på bakgrunn av Aap :) 

Anonymkode: fb9a7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du spør om? AAP gir rett på foreldrepenger, så du kan bli gravid når enn du vil? Eller vil du vente til du er ferdig på aap og har tjent opp et bedre grunnlag i nytt yrke? Eller vil du "time" det slik at du makser begge perioder?

Bare et tips: Det er ikke sikkert noen av embryoene blir til en baby, ikke planlegg hele livet rundt dem. Om det klaffer på første eller femte innsett hos dere er det ingen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kanskje greit å bli frisk før man får barn?

Anonymkode: 484c8...b94

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 Kanskje greit å bli frisk før man får barn?

Anonymkode: 484c8...b94

Får sikkert pepper for det, men det var min tanke også. I stedet for å spekulere i tidspunkt for graviditet så man får mest mulig støtte - hva med å heller fokusere på å gjøre ferdig utdanning, komme i jobb og kunne forsørge seg selv, før man også får et barn å forsørge? 

Anonymkode: 9b462...b07

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Kanskje greit å bli frisk før man får barn?

Anonymkode: 484c8...b94

Kanskje greit å lese før du svarer..? Jeg er snart ferdig med OMSKOLERING via Nav. Trenger ikke å være dausjuk og sengeliggende for å motta Aap :)  Pga en skade som gjorde at jeg ikke kan fortsette i min tidligere jobb, har jeg fått innvilget ny  utdanning med støtte av Nav. 
 

Marimma skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hva du spør om? AAP gir rett på foreldrepenger, så du kan bli gravid når enn du vil? Eller vil du vente til du er ferdig på aap og har tjent opp et bedre grunnlag i nytt yrke? Eller vil du "time" det slik at du makser begge perioder?

Bare et tips: Det er ikke sikkert noen av embryoene blir til en baby, ikke planlegg hele livet rundt dem. Om det klaffer på første eller femte innsett hos dere er det ingen som vet.

Jeg har Aap frem til en viss dato, og jeg spør om når jeg senest må bli gravid / ta ut permisjon for å ha rett til å få foreldrepenger av Aap da det er egne regler for dette. Kan ikke bli gravid når jeg vil nei, når min Aap opphører om 12 måneder. Jeg har ikke tenkt til å makse noe, jeg spør kun om noen som kan det, kan forklare reglene i forhold til regelen om inntekt 6/10 siste månedene ved permisjonsstart. 

Det er jeg fullstendig klar over men vi håper på det beste :) 

 

ts

Anonymkode: fb9a7...59d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får sikkert pepper for det, men det var min tanke også. I stedet for å spekulere i tidspunkt for graviditet så man får mest mulig støtte - hva med å heller fokusere på å gjøre ferdig utdanning, komme i jobb og kunne forsørge seg selv, før man også får et barn å forsørge? 

Anonymkode: 9b462...b07

Herregud, klarer ikke folk å lese....... Det handler ikke om å få MEST MULIG støtte, det handler om å få foreldrepenger av Aap... Ikke akkurat en sum man blir rik av. Hadde vi fått barn uten å planlegge, for så å stå der uten inntekt hadde det sikkert vært feil også :) 

Anonymkode: fb9a7...59d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Kanskje greit å bli frisk før man får barn?

Anonymkode: 484c8...b94

Alltid gøy når det kommer en idiot som deg som tror de vet alt om andre mennesker 😀

Anonymkode: be9ad...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut når dere senest må bli gravide for å ha rett til foreldrepenger, kan vi bruke reglene om opptjening av foreldrepenger og varigheten av svangerskapet.

Regler for foreldrepenger

  1. AAP (Arbeidsavklaringspenger) Periode: Du mottar AAP frem til 1. september 2025.
  2. Opptjening av foreldrepenger: Du må ha hatt inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonen starter.
  3. Start av permisjon: Permisjonen kan starte inntil 3 måneder før termin.

Regnestykke

For å regne ut når dere senest må bli gravide, kan vi arbeide bakover fra den datoen du ikke lenger vil motta AAP.

Scenario 1: Starte permisjon 3 måneder før fødsel

  1. Sluttdato for AAP: 1. september 2025.

  2. Starte permisjon 3 måneder før termin: For å maksimere tiden du har med AAP og fortsatt ha rett til foreldrepenger, starter du permisjonen i juni 2025 (1. september 2025 - 3 måneder).

  3. 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart: Juni 2025 - 10 måneder = August 2024.

    • Du må ha hatt inntekt fra minst 6 av disse månedene. Siden du har AAP, regnes dette som inntekt.
  4. Termin i september 2025: Hvis permisjonen starter i juni, betyr det at termin er omtrent i september 2025 (3 måneder senere). Dette gir deg 9 måneder svangerskap.

    • Da må du bli gravid senest i desember 2024 for å ha termin i september 2025.

Scenario 2: Starte permisjon ved fødsel

Hvis du ikke tar ut permisjon før fødselen, kan du regne ut rettighetene basert på fødselsdatoen.

  1. Sluttdato for AAP: 1. september 2025.
  2. 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart: Hvis permisjon starter ved fødselen, vil fødselen måtte være rundt 1. september 2025.
    • 10 måneder tilbake fra september 2025 gir november 2024 som startmåned for 10-månedersperioden.
    • Du må ha hatt inntekt fra minst 6 av disse månedene, og det vil inkludere AAP.
  3. Graviditetens varighet: 9 måneder svangerskap betyr at du må bli gravid i desember 2024.

Oppsummering

For begge scenarioene må dere bli gravide senest i desember 2024 for å sikre at du kan oppfylle kravet om inntekt i 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart og dermed ha rett til foreldrepenger.

Dette tar hensyn til at dere kan starte permisjon 3 måneder før fødsel, og at AAP regnes som inntekt i opptjeningsperioden. Ved å bli gravide innen desember 2024 vil dere ha god margin til å oppfylle opptjeningskravene og få foreldrepenger i henhold til regelverket.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. september 2025 - slutt på Aap. 
 

1. januar 2026 - siste frist for permisjonstart for å være innenfor kravet om inntekt siste 6/10 mnd. 
 

.... 1. januar - 9 mnd = du må bli gravid senest 1. mai 2025 for å rekke det :) 

Anonymkode: be9ad...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alltid gøy når det kommer en idiot som deg som tror de vet alt om andre mennesker 😀

Anonymkode: be9ad...8ff

Den svei tenker jeg.

Anonymkode: 484c8...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje greit å lese før du svarer..? Jeg er snart ferdig med OMSKOLERING via Nav. Trenger ikke å være dausjuk og sengeliggende for å motta Aap :)  Pga en skade som gjorde at jeg ikke kan fortsette i min tidligere jobb, har jeg fått innvilget ny  utdanning med støtte av Nav. 

Anonymkode: fb9a7...59d

Kanskje greit å komme i jobb og forsørge seg selv først da. Barn er ingen menneskerett.

Anonymkode: 484c8...b94

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje greit å komme i jobb og forsørge seg selv først da. Barn er ingen menneskerett.

Anonymkode: 484c8...b94

....

Anonymkode: fb9a7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje greit å komme i jobb og forsørge seg selv først da. Barn er ingen menneskerett.

Anonymkode: 484c8...b94

Så du mener at ingen av de nesten 400 000 menneskene som mottar Aap i Norge bør få barn? :) Jeg har en mann, og sammen har vi en god inntekt. Men, man er jo idiot dersom man ikke planlegger økonomien grundig før man får barn, og risikerer at den ene står i husholdningen står der uten inntekt under permisjon. Du høres fryktelig bitter og sur ut, kanskje du er barnløs selv.. 

Anonymkode: fb9a7...59d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...