Gå til innhold

Det å velge hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er sant! Finsk lapphund, den nye folkehunden virker det som, kunne nok passet energimessig, men jeg er usikker på om den er førerorientert nok for min del. Min kunne omtrent lese tankene mine og var alltid helt med på alt, vet ikke hvor mye sterke meninger jeg ønsker meg, selv om det høres fælt ut. Happy go lucky, liksom. 

Tolleren tror jeg blir for 'på' for meg, har møtt noen, de har virket litt maniske. 

Ønsker meg en rase som kan være fornøyd med å være loffe-hund. Jeg går gjerne lang og lenge, bare ikke så innmari hurtig 😅 så en som kan like snusetur, spor osv er perfekt. 

Anonymkode: 91a1e...ad3

Jeg liker godt finsk lapphund, men ville ha en hund som var mindre pelsstell med, litt mer førerorientert og ikke like sta. Så vi endte opp med lapsk vallhund og har ikke angret på det valget. Både aktiv og loffe-hund i samme kropp. 

Anonymkode: 166f4...497

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men siden du har erfaring med puddel og jeg også titter litt på den rasen håper jeg det er ok å høre med deg.

Hvordan er de små i energinivå, sammenlignet med din mellom? :) 

Anonymkode: 53f7c...dfd

Jeg kjenner færre små, de fleste jeg kjenner har mellom eller stor, så jeg tror ikke jeg skal prøve meg med en sammenligning der. Hovedinntrykket er vel at det er mye hund i liten kropp, men de er jo mindre og enklere, men generelt mye energi. 

Anonymkode: 6c45d...8a0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine beste tips til hvordan å velge rase: 

1: se på helse først og luk ut alle med kjente arvelige helseproblemer. Ikke hør på oppdrettere og raseentusiaster når det gjelder dette, de har en tendens til å underdrive noe voldsomt det som er problematisk i "sin" rase. Gjelder for så vidt både gemytt og helse. 

2: se på hva rasen er lagd til. De fleste kommer med både ulemper og fordeler som følge av hva de er avlet for. En hund som er avlet for å jakte selvstendig f. eks er mindre førerorientert, men også smart og lett å trene til å være alene hjemme. En selskapshund er laget for å være lett å ha i hus og veldig sosial med mennesker. Det er jo kjempefint, men innebærer også en økt sjanse for separasjonsangst for eksempel. 

3: hør på hundeintstruktører, de som driver med test på hund og andre som treffer mange hunder hver dag og ikke nødvendigvis har stor forkjærlighet for en spesifikk rase. Disse kan fortelle deg mye som folk i raseklubben aldri vil innrømme. Storpuddel som mange anbefaler her har for eksempel veldig ofte passeringsproblemer, vi ser de ofte på kurs hvor de har store problemer med å omgås andre hunder. Har hatt mange storpudler som utagerer på andre hunder på typ 300 meters avstand. Dette er typisk noe de i raseklubben vil avfeie som enkeltindivid eller legge skyld på eier, men om man driver hundeskole så ser man lett at dette er mye mer vanlig i denne rasen enn andre. 

4: planlegg for hverdagen, ikke for at du liker å gå langtur annenhver lørdag og i feriene. Alle hunder kan være med på langtur. Ikke alle hunder kan slappe av en hel dag i sofaen uten å bli sprø. 

Anonymkode: b8873...90f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 23.10):

Hvordan velger man hunderaser? Når noen sier noe om en hunderase men andre sier helt motsatt. Så er man tilbake til start igjen.

Anonymkode: b37c1...0a6

Du må tenke nøye gjennom ditt liv, og hvilken type hund som passer inn i det. Er du veldig aktiv (med tur, frikuftsliv og/eller hundesport) går du for en aktiv rase. Er du lite aktiv (eventuelt aktiv med ting du ikke kan ta med hunden på) må du gå for en rase som ikke krever mye. Så er det lurt å se på samarbeidsevne og vurdere det nøye ut i fra dine evner som hundetrener. Ta noen tester, feks nkk sin. Når du lander på en rase bør du besøke ulike oppdrettere og gjerne passe en slik hund over tid så du ser hvordan den passer inn i ditt liv. Økonomi bør også spille inn fordi veterinærprisene er helt sinnsyke for tiden (sjekk ut fb gruppa Veterinæropprøret), og mange raser er utsatt for spesifikke sykdommer (som forsikringsselskapene reserverer seg mot å dekke) feks King Charles spaniel (for lite kranie og epilepsi) og Staffordshire bullterrier (allergi). Lista er mye lengre så sjekk rasene du vurderer nøye. Husk at hund med helseproblemer kan bli sykt dyrt fordi forsikringer uansett ikke dekker mer enn maks 90 000kr i året. Jeg brukte et par hundre tusen av egen lomme på kronikeren jeg hadde tidligere. Sjekk stamtavler og helse hos foreldredyrene. Vurder pelsstell og røyting. Vær sikker på at det ikke finnes allergi i husholdningen. Tenk også nøye over hva du har å tilby en hund, hunder velger ikke eiere og det er viktig at du relalistisk sett kan gi hunden et godt liv ut i fra egenskaper og aktivitetsnivå. Hunder er flokkdyr og skal ikke lukkes inne i bur store deler av dagen og natta. Det er ikke et godt liv for en hund å ligge i bur 8-10 timer om natta, for så å få en liten luftetur i nabolaget, før den settes i bur for en hel arbeidsdag. Er det et slikt hundehold du ser for deg så anbefaler jeg heller å gå for katt. Husk at du blir hele livet til hunden, og uansett om du går for de minst aktive rasene så får de ikke et godt liv hvis de må være alene eller i et bur størsteparten av døgnet.

Anonymkode: 9d0ed...0d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her er mine beste tips til hvordan å velge rase: 

1: se på helse først og luk ut alle med kjente arvelige helseproblemer. Ikke hør på oppdrettere og raseentusiaster når det gjelder dette, de har en tendens til å underdrive noe voldsomt det som er problematisk i "sin" rase. Gjelder for så vidt både gemytt og helse. 

2: se på hva rasen er lagd til. De fleste kommer med både ulemper og fordeler som følge av hva de er avlet for. En hund som er avlet for å jakte selvstendig f. eks er mindre førerorientert, men også smart og lett å trene til å være alene hjemme. En selskapshund er laget for å være lett å ha i hus og veldig sosial med mennesker. Det er jo kjempefint, men innebærer også en økt sjanse for separasjonsangst for eksempel. 

3: hør på hundeintstruktører, de som driver med test på hund og andre som treffer mange hunder hver dag og ikke nødvendigvis har stor forkjærlighet for en spesifikk rase. Disse kan fortelle deg mye som folk i raseklubben aldri vil innrømme. Storpuddel som mange anbefaler her har for eksempel veldig ofte passeringsproblemer, vi ser de ofte på kurs hvor de har store problemer med å omgås andre hunder. Har hatt mange storpudler som utagerer på andre hunder på typ 300 meters avstand. Dette er typisk noe de i raseklubben vil avfeie som enkeltindivid eller legge skyld på eier, men om man driver hundeskole så ser man lett at dette er mye mer vanlig i denne rasen enn andre. 

4: planlegg for hverdagen, ikke for at du liker å gå langtur annenhver lørdag og i feriene. Alle hunder kan være med på langtur. Ikke alle hunder kan slappe av en hel dag i sofaen uten å bli sprø. 

Oi, det er interessant. Jeg er instruktør selv, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av storpudler 😮 Nå skal det sies at de fleste storpudlene jeg har vært borti, blir aktivt trent i diverse hundesporter, så det er mulig de har fått mer hjelp på veien enn den jevne storpuddel. Så er det klart, det er mye rar avl ... Ser for eksempel den finske lapphunden blir anbefalt over her, men der blir det også avlet på mye rart etter at rasen ble over middels populær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å velge rase, fordi hvis man bare leser om dem så blir de aller fleste raser beskrevet som "intelligente", "loyale", "livlige" og andre mer eller mindre intetsigende fraser.

Spør man på rasegrupper eller oppdrettere får ofte bare masse lovord om hvor fantastisk rasen er, lite om deres svakheter.

Et godt tips kan være å lese om rasens historie. Hva den har vært brukt til kan si en del om deres egenskaper, på godt og vondt.

F.eks har de vært brukt til rottehunder så har de masse energi, kan lett ty til aggresjon når de føler seg truet og har sterkt jaktinstinkt.

Har de vært brukt til gårdshunder har de ofte masse energi og lav terskel for å bjeffe/varsle. 

Generelt sett har hunder som har vært brukt til noe ofte mye energi. Hva de har vært brukt til kan si litt om egenskaper som vokt/varsling, bjeffing, jaktinstinkt osv.

Selskapshunder kan også ha lett for å bjeffe og de kan være vanskeligere å motivere til trening enn f.eks brukshunder. Men de har også ofte litt mindre energi.

Dette er selvsagt svært generelt, men kan gi et pekepinn som man kan bruke til å undersøke videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (4 minutter siden):

Det kan være vanskelig å velge rase, fordi hvis man bare leser om dem så blir de aller fleste raser beskrevet som "intelligente", "loyale", "livlige" og andre mer eller mindre intetsigende fraser.

Spør man på rasegrupper eller oppdrettere får ofte bare masse lovord om hvor fantastisk rasen er, lite om deres svakheter.

Et godt tips kan være å lese om rasens historie. Hva den har vært brukt til kan si en del om deres egenskaper, på godt og vondt.

F.eks har de vært brukt til rottehunder så har de masse energi, kan lett ty til aggresjon når de føler seg truet og har sterkt jaktinstinkt.

Har de vært brukt til gårdshunder har de ofte masse energi og lav terskel for å bjeffe/varsle. 

Generelt sett har hunder som har vært brukt til noe ofte mye energi. Hva de har vært brukt til kan si litt om egenskaper som vokt/varsling, bjeffing, jaktinstinkt osv.

Selskapshunder kan også ha lett for å bjeffe og de kan være vanskeligere å motivere til trening enn f.eks brukshunder. Men de har også ofte litt mindre energi.

Dette er selvsagt svært generelt, men kan gi et pekepinn som man kan bruke til å undersøke videre.

Jeg har hatt flere «rottehunder» og har hverken opplevd masse energi eller aggressivitet. Jaktinstinktet vil jeg si er under middels. Dette blir veldig generelt og vil muligens utelukke en del hunder som kunne vært en god match. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt flere «rottehunder» og har hverken opplevd masse energi eller aggressivitet. Jaktinstinktet vil jeg si er under middels. Dette blir veldig generelt og vil muligens utelukke en del hunder som kunne vært en god match. 

Les siste setningen i innlegget mitt igjen. :) 

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. 

- stor/mellomstor

- lettlært og matmotivert

- frisk rase

- lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility

- naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder

- er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt

Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. 

Kongepuddel? Eller storpuddel som de også kalles.

Tenk så utrolig deilig med en helt røytefri hund! Ingen hår på gulvet eller i sofaen! Himmelsk tanke, spør du meg, som har hatt en røytemaskin (annen rase) i tolv år.

Kongepudler blir ofte brukt til assistansehunder for handikappede osv, fordi de lærer så lett. Jeg så til og med et program der en hvit kongepuddel ble opplært til å tolke skilt med skrift, noen utvalgte kommandoer som sto på en stor hvit pappskive man holdt frem. Hunden stirret på bokstavene et øyeblikk, og så gjorde den oppgaven (hentet noe for personen i rullestol e.l.) Den kunne selvsagt ikke lese, men lærte seg å tolke "bildet" bokstavene samlet ga.

Kongepudler er ikke kjent for å være uvennlige mot noen, verken folk eller dyr.

Du kan klippe pelsen hjemme med maskin når den blir for lang, eller sette det bort til hundefrisør to ganger i året.

Jeg kjenner ikke til kongepudlenes matmotivasjon, men tipper de gjerne jobber for de rette godbitene som så mange andre. De er mer enn villige til å lære.

Merk at pudlene som sagt ikke røyter, men de har heller ikke underull i pelsen, kun ett hårlag. Det at de mangler underull gjør at de fryser noe lettere på vinteren enn andre raser, og man må nok belage seg på å sette på dem en hundefrakk i et varmt materiale. Kanskje strikke noe selv om man kan :- )

Jeg vipper frem og tilbake om jeg skal ha meg ny hund etter at min forrige døde i fjor, og da står puddel høyt oppe på lista :) 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oi, det er interessant. Jeg er instruktør selv, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av storpudler 😮 Nå skal det sies at de fleste storpudlene jeg har vært borti, blir aktivt trent i diverse hundesporter, så det er mulig de har fått mer hjelp på veien enn den jevne storpuddel. Så er det klart, det er mye rar avl ... Ser for eksempel den finske lapphunden blir anbefalt over her, men der blir det også avlet på mye rart etter at rasen ble over middels populær. 

Det var interessant, blant andre hundefolk jeg prater med er det en ganske gjengs oppfatning at det er mange av den rasen med passeringsproblemer som er jevnt over sterkere enn det vi ser hos andre raser (sterk utagering på veldig lang avstand, vanskeligheter med å avreagere). Men vi har mye passerings og hverdagslydighet kurs da, så det er nok mer vanlige hundeeiere som kommer til oss som ikke driver så mye sport. 

Jeg skulle lagt til et punkt til egentlig: 

5: vær skeptisk til veldig populære raser, spesielt om de har oppnådd stor popularitet ganske raskt. Når en rase blir populær "over natta" skjer det ofte at det avles helt ukritisk på alt mulig, fordi oppdrettere vet de får solgt valpene uansett. Og så far man dårlig mentalitet inn i linjene og dette er meget vanskelig å bli kvitt igjen etterpå. Flere gode raser har blitt ødelagt på den måten, dessverre. For eksempel som du sier om Finsk Lapphund. Veldig trist at det skal være sånn, men å bli populær er dessverre ikke bra for en rase. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 14.14):

Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. 

- stor/mellomstor

- lettlært og matmotivert

- frisk rase

- lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility

- naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder

- er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt

Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. 

Jeg er kanskje litt objektiv, da jeg har en selv, men utifra det du skriver så ville jeg anbefalt border collie. Det er en aktiv rase som krever mental stimuli og en del mosjon. Men hvis du har tid og lyst til det, og i tillegg skal trene agility eller rallylydighet så de får brukt hodet og kropp, så er det midt i blinken. Jeg har selv en valp og så langt kan den mange triks. Men det er viktig å huske på at border collie er en smart hunderase, så de lærer uvaner like fort som gode vaner. Derfor gjelder det å være konsekvent fra starten av. 

Dette er min første egne hund og første border collie, men det skal sies at jeg er vokst opp med hund og har erfaring med rasen fra før. Det finnes maaange border collie ute på finn.no, og det er mye rart, så vær nøye med valg av oppdretter og hvordan foreldrene er. Foreldrene til min border collie er ikke typiske gjeterhunder, dvs at de fortsatt har instinktene, men de er ikke gode på det og krever ikke at det skal skje noe hele tiden. De vil fortsatt kreve like mye som en vanlig border collie, bare at de er bedre på å slappe av inne og er fornøyd med å bare rusle rundt på tunet. 

Når det kommer til pels og lukt vil jeg si at border collie har en helt vanlig pels, ikke silkemyk, men ikke veldig stri heller. Nå er han mye ute og er glad i å grave litt i jorda, så han blir ofte møkkete og våt. Vil si at det kan lukte ordentlig hund av border collie. Men jeg ville ikke satt det som en deal breaker.

Anonymkode: 16e23...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var interessant, blant andre hundefolk jeg prater med er det en ganske gjengs oppfatning at det er mange av den rasen med passeringsproblemer som er jevnt over sterkere enn det vi ser hos andre raser (sterk utagering på veldig lang avstand, vanskeligheter med å avreagere). Men vi har mye passerings og hverdagslydighet kurs da, så det er nok mer vanlige hundeeiere som kommer til oss som ikke driver så mye sport. 

Jeg skulle lagt til et punkt til egentlig: 

5: vær skeptisk til veldig populære raser, spesielt om de har oppnådd stor popularitet ganske raskt. Når en rase blir populær "over natta" skjer det ofte at det avles helt ukritisk på alt mulig, fordi oppdrettere vet de får solgt valpene uansett. Og så far man dårlig mentalitet inn i linjene og dette er meget vanskelig å bli kvitt igjen etterpå. Flere gode raser har blitt ødelagt på den måten, dessverre. For eksempel som du sier om Finsk Lapphund. Veldig trist at det skal være sånn, men å bli populær er dessverre ikke bra for en rase. 

Det skal sies at jeg møter mange fordommer mot pudler, så at mange hundefolk mener mye om dem, er jeg ikke overrasket over. Min er vel den med mest passeringsproblemer av de jeg kjenner, han vil jo så veldig gjerne hilse på 🙈 Men generelt oppfatter jeg over hodet ikke dette som et problem på rasen. 

Det er andre problemer med rasen. De tenderer mot å være fryktelig utadvendte og kan lett la seg påvirke av miljøet uten rett trening. En del kan lett gå høyt i stress. De kjeder seg fort, og kan dermed finne på ugang fordi de er så fordømt kreative. De er apportører, du vil aldri få ha sokkene dine i fred... 

Men helt enig i at man skal være skeptisk til raser som raskt har blitt populære. Rett og slett fordi en del folk ser sitt snitt til å tjene penger og avler på nærmest hva som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skal sies at jeg møter mange fordommer mot pudler, så at mange hundefolk mener mye om dem, er jeg ikke overrasket over. Min er vel den med mest passeringsproblemer av de jeg kjenner, han vil jo så veldig gjerne hilse på 🙈 Men generelt oppfatter jeg over hodet ikke dette som et problem på rasen. 

Det er andre problemer med rasen. De tenderer mot å være fryktelig utadvendte og kan lett la seg påvirke av miljøet uten rett trening. En del kan lett gå høyt i stress. De kjeder seg fort, og kan dermed finne på ugang fordi de er så fordømt kreative. De er apportører, du vil aldri få ha sokkene dine i fred... 

Men helt enig i at man skal være skeptisk til raser som raskt har blitt populære. Rett og slett fordi en del folk ser sitt snitt til å tjene penger og avler på nærmest hva som helst. 

Min også har hatt litt passeringsproblemer, men det er bare fordi han er så nysgjerrig og vil hilse på. Syns ikke egentlig det har vært et problem, og de fleste pudler vi går forbi er rolige 😅 De problemene jeg ser går igjen hos pudler er 2 ting: Ressursforsvar og separasjonsangst. Har sett det velig ofte i puddel gruppene, både norske og internasjonale. 

Ro trening tror jeg er utrolig viktig med intelligente hunder generelt, fordi de tar inn alt av inntrykk, lyder, lukter og vil få med seg mest mulig. De stresser seg selv opp, fordi de er så gira. 

Anonymkode: 55903...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å anbefale "min" rase til andre (Flat Coated Retriever), fordi det KAN være en krevende rase mtp både størrelse og energinivå.

Når folk ser min hund blir de ofte overrasket over hvor rolig og behersket hun er, spesielt siden hun er bare 2 år gammel.  Den forrige vi hadde var mer normal til rasen å være (=full fart).

Jeg er helt enig i at man ikke skal velge rase etter utseende, men jeg synes flat'en er den vakreste av alle raser😍.

Anonymkode: 2c583...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er kanskje litt objektiv, da jeg har en selv, men utifra det du skriver så ville jeg anbefalt border collie. Det er en aktiv rase som krever mental stimuli og en del mosjon. Men hvis du har tid og lyst til det, og i tillegg skal trene agility eller rallylydighet så de får brukt hodet og kropp, så er det midt i blinken. Jeg har selv en valp og så langt kan den mange triks. Men det er viktig å huske på at border collie er en smart hunderase, så de lærer uvaner like fort som gode vaner. Derfor gjelder det å være konsekvent fra starten av. 

Dette er min første egne hund og første border collie, men det skal sies at jeg er vokst opp med hund og har erfaring med rasen fra før. Det finnes maaange border collie ute på finn.no, og det er mye rart, så vær nøye med valg av oppdretter og hvordan foreldrene er. Foreldrene til min border collie er ikke typiske gjeterhunder, dvs at de fortsatt har instinktene, men de er ikke gode på det og krever ikke at det skal skje noe hele tiden. De vil fortsatt kreve like mye som en vanlig border collie, bare at de er bedre på å slappe av inne og er fornøyd med å bare rusle rundt på tunet. 

Når det kommer til pels og lukt vil jeg si at border collie har en helt vanlig pels, ikke silkemyk, men ikke veldig stri heller. Nå er han mye ute og er glad i å grave litt i jorda, så han blir ofte møkkete og våt. Vil si at det kan lukte ordentlig hund av border collie. Men jeg ville ikke satt det som en deal breaker.

Anonymkode: 16e23...606

Vi har også bc, tre stykker, og jeg tenker at det ikke er rasen for ts. Det holder ikke å ha lyst til å teste rally og kanskje ag, mye ute i hagen og en times tur. Veldig mange raser oppfyller ønskene til ts, så man burde ikke gå for den mest høyenergi rasen man finner, med mindre man er innstilt på å dra på trening hver dag, la dem få blåse ut energi osv. Bc er ikke for de som har lyst til å "teste" ut en sport, det er for de som brenner for å trene hund. 

Mange har kjøpt bc etter "rolige" linjer og allikevel endt opp med høyenergi. De har lett for stress, og dermed utagerende og destruktiv adferd. Det er derfor det er så mange til omplassering på finn. 

De gode oppdretterne selger heller ikke til hvem som helst, og da ender man fort opp med å kjøpe en hvor det ikke har vært fokus på det mentale. For det er mye dårlige eksempler av rasen nå. 

Anonymkode: 1b1f7...f8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva du velger. Se alltid igjennom alle papirer før du tar med hunden hjem.

Anonymkode: 2f051...da5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...