Gå til innhold

Det å velge hunderase

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan velger man hunderaser? Når noen sier noe om en hunderase men andre sier helt motsatt. Så er man tilbake til start igjen.

Anonymkode: b37c1...0a6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes mange tester man kan ta på nett for å få en indikator på hvilken rase som passer deg og hva du skal bruke hunden til. Etter at du tar flere slike tester kan du lese nærmere på de aktuelle rasene, og finne en du selv mener fungerer bra til din livsstil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger etter livsstil sin. Er du aktiv,mye ute er en aktiv hund fint 

Vil du ha kose/ familie hund skaffe du ikke border collie.

Hva slags pels...mye eller lite stell

Størrelse på hunden? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pekt ut flere hunderaser og spør da oppdrettere hvordan hunderasen er. Da får man helt forskjellige svar av samtlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mymlen skrev (28 minutter siden):

Finnes mange tester man kan ta på nett for å få en indikator på hvilken rase som passer deg og hva du skal bruke hunden til. Etter at du tar flere slike tester kan du lese nærmere på de aktuelle rasene, og finne en du selv mener fungerer bra til din livsstil 

Synes de testene er vanskelige da det kommer helt vidt forskjellige hunderaser på slutten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk først etter størrelse, vi ønsket oss en medium stor hund. Utelukket raser som krevde mye pelsstell. Så så etter raser som vi likte den generelle personligheten på, og som passet oss i aktivitetsnivå. Traff tilfeldigvis på noen som hadde en hund i en av de rasene vi så på som mest aktuelle, og innså at det var riktig rase for oss.

Anonymkode: 390cd...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som ofte er vanskelig er at de som driver med rasen ikke alltid er like flinke til å være objektive, selv om de så klart kommer med mye nyttig informasjon. 

Noe jeg har tenkt på etter at jeg fikk meg hund er at det må være nyttig å prate med flere erfarne hundetrenere når man skal velge rase, gjerne noen med lang erfaring både med å holde kurs og å dra hjem til folk. De har jo sett mange forskjellige raser og kan kanskje lettere sammenlikne fordeler og ulemper? Selv om de så klart også vil gi litt forskjellige svar. 

Mitt inntrykk er dessuten at det er et vanligere problem at folk tar seg vann over hodet enn at de får en hund som blir for rolig og "kjedelig". Så ikke undervurder alle selskapsrasene. Vi har selv en bichon havanais, og selv om han også kommer med sine utfordringer (separasjonsangst og et litt nervøst lynne) så er han alt i alt en utrolig digg hund. Går ikke på veggen av roligere dager, veldig kosete og kontaktsøkende, og god med andre hunder til tross for passeringsproblemer som vi jobber med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig. Jeg har hatt to av samme rase. 1. Skeptisk til alt og alle og bjeffet frenetisk. (omplassert riktignok..) Grei med å være alene hjemme. Vil helst ha nærhet og kos hele tiden. Vil ikke leke. Livredd veterinæren.

2. Positiv og nysgjerrig på alt og alle, bjeffer ikke på hunder og mennesker. Medium interessert i kos, men er helt turbo på lek og gøy. Elsker veterinæren.

Altså totalt forskjellige. Vanskelig for meg å gi deg et entydig inntrykk av rasen. I alle fall når det kommer til personlighet. Sånn vil det være for andre også. Ikke glem at hunder kan ha det totalt forskjellig hos eierene sine. Det vil jo også der farge personligheten til hunden.

Du bør nok treffe flere av den rasen du står nærest til å velge før du bestemmer deg.

Endret av PITTY
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns for mange velger etter utseende og ikke etter hvilken hund som faktisk passer. Derfor bor det en haug med border collier i nabolaget her, og de er utrolig reaktive og bjeffete når de endelig slipper ut på tur etter at eier har vært borte i 8-9 timer…

Anonymkode: d394e...1b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eliminerte etter en liste over hva vi ønsket og hva vi skulle bruke hunden til. Det gikk på ting som: 

Størrelse: Vi ville ha en medium stor hund

Pels: Jeg liker best hund med god pels, gjerne dobbeltpels (ull og dekkhår) og pelsstell gjør meg ingenting

Aktivitetsnivå: Vi trengte en familiehund som kunne delta på lange turer og de aktivitetene vi er på, men samtidig passe inn i et travelt familieliv. Vi har stor inngjerdet hage så vi har plass til at den kan være mye utendørs.

Vi endte med finsk lapphund, det er en nydelig hunderase som passer familien vår fint :)  Det har vært mye trening fra valpestadiet på ro-trening, redusere bjeffing etc, men det er virkelig en kvikk og lærevillig hund 😊

Anonymkode: c9f70...01f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår liste var slik;

Medium størrelse

Røytefri

Aktiv ute, rolig inne

Lærevillig

God helse

Vennlig

Som mange andre hadde vi også våre preferenser når det gjaldt utseende, men valgte helt å se bort fra dette for da hadde vi endt opp med en hund som ikke passet vår livsstil. Det viktigste var at vi kunne gi hunden et liv der den fikk dekket alle sine behov.

Vi valgte Tibetansk Terrier og har aldri angret. Hun passer perfekt inn i vår familie.

Anonymkode: 05337...a38

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å se folk sine kriterier, hvilken rase de valgte, og hvordan det samsvarte med forventningene, tusen takk dere som delte! 

Anonymkode: 91a1e...ad3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns for mange velger etter utseende og ikke etter hvilken hund som faktisk passer. Derfor bor det en haug med border collier i nabolaget her, og de er utrolig reaktive og bjeffete når de endelig slipper ut på tur etter at eier har vært borte i 8-9 timer…

Anonymkode: d394e...1b6

Når det kommer til border collie og husky, så tror jeg også pris og sosiale medier spiller inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PITTY skrev (6 timer siden):

Vanskelig. Jeg har hatt to av samme rase. 1. Skeptisk til alt og alle og bjeffet frenetisk. (omplassert riktignok..) Grei med å være alene hjemme. Vil helst ha nærhet og kos hele tiden. Vil ikke leke. Livredd veterinæren.

2. Positiv og nysgjerrig på alt og alle, bjeffer ikke på hunder og mennesker. Medium interessert i kos, men er helt turbo på lek og gøy. Elsker veterinæren.

Altså totalt forskjellige. Vanskelig for meg å gi deg et entydig inntrykk av rasen. I alle fall når det kommer til personlighet. Sånn vil det være for andre også. Ikke glem at hunder kan ha det totalt forskjellig hos eierene sine. Det vil jo også der farge personligheten til hunden.

Du bør nok treffe flere av den rasen du står nærest til å velge før du bestemmer deg.

Denne variasjonen kan du også finne internt i ett og samme valpekull.

Derfor fordelaktig å besøke oppdretter og bli kjent før du bestemmer deg.

En hund bør være avlet på funksjon/helse og ikke på utseende.

Endret av Surpomp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har pekt ut flere hunderaser og spør da oppdrettere hvordan hunderasen er. Da får man helt forskjellige svar av samtlige.

De kan jo være farget av sine egne erfaringer, og forskjellige hunder innad en hunderase kan være veldig forskjellige. Likevel har jeg vanskelig for å tro at en oppdretter hadde sagt at en Border Collie er en rolig familiehund som ikke krever særlig mye stimuli f.eks.

Jeg ville nok heller lest om rasen genrelt på nkk, og etter at jeg landet på en rase så ville jeg forhørt meg med oppdretter om hvordan foreldrene er.

Anonymkode: bf1cf...474

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (24 minutter siden):

Denne variasjonen kan du også finne internt i ett og samme valpekull.

Derfor fordelaktig å besøke oppdretter og bli kjent før du bestemmer deg.

En hund bør være avlet på funksjon/helse og ikke på utseende.

Godt poeng.

Vi har en shiba inu. Oppdretteren ville møte oss flere ganger, og var den som til slutt bestemte hvilken hund som passet til oss. Han vi fikk viste f.eks. tidlig tegn til å ha mange v shibaens "sære" egenskaper, og siden vi hadde erfaring med både denne rasen og andre "sære" hunder så passet han bedre hos oss enn hos andre.

Da vi var på besøk så vi f.eks. at noen av de andre valpene var helt annerledes enn vår, og når vi har møttes i ettertid så ser vi jo de samme forskjellene. Noe kan selvsagt skyldes at vi som eiere er forskjellige, men mange av personlighetstrekkene fra valpetiden er veldig tydelige enda.

Anonymkode: bf1cf...474

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke se seg blind utelukkende på rase.

Jeg har hatt mange hunder igjennom livet. Flere av de virker som bevisst har gått inn for å motbevise disse trekkene rasene er forbundet med.

Jeg har også hatt et par av samme rase. De var så ulike som det går an å bli.

Anonymkode: ff187...273

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan velger man hunderaser? Når noen sier noe om en hunderase men andre sier helt motsatt. Så er man tilbake til start igjen.

Man setter opp en liste på hva slags egenskaper man ønsker i en hund. Og hva man kan tilby en hund. Leser om forskjellige hunde-raser og ser om den krysser av på punktene man har satt opp. 

Det finner også "tester" man kan ta på nettet, men jeg synes ikke de er så troverdige.

Et annet alternativ er å dra på f.eks en hundeutstilling og møte de rasene man er nysgjerrig på og snakke med eier av hunden. På den måten kan man danne et bilde av hvordan rasen er. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vulpes skrev (9 timer siden):

Det som ofte er vanskelig er at de som driver med rasen ikke alltid er like flinke til å være objektive, selv om de så klart kommer med mye nyttig informasjon. 

Noe jeg har tenkt på etter at jeg fikk meg hund er at det må være nyttig å prate med flere erfarne hundetrenere når man skal velge rase, gjerne noen med lang erfaring både med å holde kurs og å dra hjem til folk. De har jo sett mange forskjellige raser og kan kanskje lettere sammenlikne fordeler og ulemper? Selv om de så klart også vil gi litt forskjellige svar. 

Mitt inntrykk er dessuten at det er et vanligere problem at folk tar seg vann over hodet enn at de får en hund som blir for rolig og "kjedelig". Så ikke undervurder alle selskapsrasene. Vi har selv en bichon havanais, og selv om han også kommer med sine utfordringer (separasjonsangst og et litt nervøst lynne) så er han alt i alt en utrolig digg hund. Går ikke på veggen av roligere dager, veldig kosete og kontaktsøkende, og god med andre hunder til tross for passeringsproblemer som vi jobber med. 

Ja oppdrettere er selgere. Jeg har fått en som har for lavt aktivitetsnivå. Det er mulig det er individet og ikke rasen så oppdretter ikke kan klandres, men jeg fortalte hva vi ville ha hunden med på. Har endr med at hunden ligger igjen hjemme ofte, fordi den ikke gidder å bli med på ting. Det er så kjedelig om jeg drar den med og den bare protesterer. Men så blir det å begrense meg endel også fordi jeg ikke liker å la hunden være for mye alene.

Anonymkode: c5e99...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere foreslå raser til meg? Jeg har en rase i tankene, men er ikke kjent med rasen, så spennende å se om jeg har truffet eller blingset helt. 

- stor/mellomstor

- lettlært og matmotivert

- frisk rase

- lyst til å teste rallylydighet og kanskje agility

- naturlig omgjengelig, særlig med andre hunder

- er vant til korthåret hund, men tenker alle pelstyper går fint. Vil dog at hunden skal være myk og god, og helst ikke alt for mye sånn intens hundelukt

Jeg er ufør, ingen barn, så har all verdens tid til hunden. Er mye ute i hagen. En times tur er ikke noe problem, men det blir ikke så mye høyaktiviteter som jogging/toppturer/skigåing. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...