Gå til innhold

Hvordan skifte navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt på å få meg et mellomnavn, men hvordan gjør jeg dette? Hvem skal jeg kontakte? Folkeregisteret..? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke skiftet navn selv, men er ganske sikker på at det er folkeregisteret du skal henvende deg til. Hvis du tar en telefon dit vil du få vite det du trenger å vite, få tilsendt skjema o.l.

Skrevet

Jepp, Folkeregisteret - det er et skjema de sender deg.

Skrevet

Hoho, dette bringer tilbake minner :ler:

Jeg bestemte meg for å ta et mellomnavn da jeg var 18 år, men hadde egentlig ikke tenkt så mye på hvilket navn jeg ville ha. Så jeg troppet opp på Folkeregisteret og fant på et der og da. En uke etter fikk jeg ny fødselsattest i posten - GULP! Da jeg giftet meg i fjor ville jeg fjerne navnet, men det var ikke enkelt, måtte søke fylkesmannen og greier. Håper du har tenkt bedre gjennom dette enn det jeg gjorde!

Skrevet

Takk for svar dere! :D

Tuji: :hoho: Lo godt da jeg leste svaret ditt! Det der er en sånn ting som jeg også kunne ha funnet på å gjøre.. :lol: Denne gangen er det riktignok litt mer gjennomtenkt da, men jeg er fortsatt usikker på om jeg virkelig vil det.. Tenker på å ta mellomnavnet til min avdøde farmor.

Skrevet

Da jeg var 14 tok jeg min mors pikenavn som mellomnavn. Etter det har jeg lagt til, og senere fjernet et etternavn uten problemer (navnet til x-en).

Skrevet

Jeg har ikke lagt til noe, bare byttet etternavn, det var ikke noe problem siden det nye var slektsnavnet mitt. Dermed har sikkert ikke du noe problem med å ta din farmors navn. Du snakker om et etternavn som mellomnavn, ikke sant?

Det er så mange som tror at et fornavn er det samme som mellomnavn.

Skrevet

Starfish: *host* :oops: Jeg er nok en av de mange som tror at "et fornavn er det samme som mellomnavn". Så det riktige blir vel da at jeg ønsker å forandre fornavn. :) Men det virker ganske enkelt det også da, med tanke på denne episoden som Tuji hadde :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...