Gå til innhold

Hva får tenåringen i ukelønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at det varierer veldig hva folk får, og jeg er nysgjerrig på snittet. Jeg er selv en 18 år gammel jente, men har så si betalt for alt selv siden jeg var 14 år gammel. Det har aldri vært aktuelt å få 1000kr i måneden som jeg ser mange får. Det eneste foreldrene mine dekker er mat. Klær, fritid, trening, hygiene, mobilabonnement, bil, o.l. må jeg betale selv. Dette har både positive og negative aspekter, men jeg mener de kunne ha bidratt mer

Anonymkode: b31c4...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og her sitter jeg og betaler også livs og ulykkesforsikring til utflyttede barn...

Anonymkode: 4f6bb...b69

Skrevet

Min sønn på 15 får ingen ukelønn. Alle utgifter dekker jeg. Klær, mat, hudpleie, utgifter til flere fritidsaktiviteter, ferie, kino besøk, frisør, forsikring, mobilabonnementet, streaming osv.

Jeg gir en liten slant for gode karakterer. Vil han ha penger til noe utenom alt som jeg dekker så spør han. Noen ganger blir det ja andre ganger får han beskjed om å bruke av sparepengene sine som er penger han får i bursdag, jul og fra besteforeldre.

Jeg ser ikke på det som min oppgave og gi sønnen min masse penger han kan sløse vær måned. Han lever allerede i overflod.

Anonymkode: f3c7f...8ed

Skrevet

Vi dekker vel stortsett alt for 16 åringen, men han får 1200 kr i måneden til "kos". I tillegg så jobber han litt  i helger og ettermiddager og tjener en slant på det.  

Går du på skole og/eller jobber du?

Anonymkode: 50cbc...b16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sett at det varierer veldig hva folk får, og jeg er nysgjerrig på snittet. Jeg er selv en 18 år gammel jente, men har så si betalt for alt selv siden jeg var 14 år gammel. Det har aldri vært aktuelt å få 1000kr i måneden som jeg ser mange får. Det eneste foreldrene mine dekker er mat. Klær, fritid, trening, hygiene, mobilabonnement, bil, o.l. må jeg betale selv. Dette har både positive og negative aspekter, men jeg mener de kunne ha bidratt mer

Fikk ikke ukelønn. Hun måtte jobbe. Men når det var noe hun faktisk måtte ha så kjøpte jeg det. Jeg dekket  mobilabonnementet og strømmetjenester. Alt annet måtte hun stå for selv. Nå er hun 18, har flyttet ut og må klare seg økonomisk selv. Jeg bidrar enda med mobilabonnementet da. Du er 18år, er meningen man skal begynne å klare seg økonomisk selv da

Skrevet

Gjør du ingen husarbeid osv hjemme = null penger.

Anonymkode: f62c4...ce0

• Liker 1
Skrevet

Vi gir 1000kr fast i mnd, og forventer da at de bidrar med å holde rommene og badet ryddig og rent, ut med søppel, tømme oppvaskmaskin, hente posten ol.

Og så kan de tjene opp til et tak på totalt 2500kr ved å gjøre diverse oppgaver hjemme eller hos besteforeldrene. Veldig varierende hvor mye de får hver mnd, 13år, 14år og 16år.

Vi står for hygieneartikler, mobilabonnement, sesongavgifter og sesongklær ved behov.  

Vanlige klær, sminke, venneaktiviteter (kino, bowling) etc. må de dekke selv, og det er gjerne her pådriveren til å få utvidet betaling ligger hos mine. 

Anonymkode: c9baa...f20

Skrevet

Flytta ut for universitetet for to år siden. Vi gjorde husarbeid, altså vasket bad, lagde middag, klesvask osv., og fikk 400kr i måneden til vi flytta ut. 

Men mamma og pappa dekket alt, altså klær, mobilabonnement, trening, mat og hygieneprodukter. Så mesteparten av lønna fra sommerjobbene og deltidsjobbene gikk til sparing, siden vi nesten ikke hadde utgifter. 

Anonymkode: dcbb9...bbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du gjort det siden du var rundt 14 er nok det veldig unormalt. 

Anonymkode: 41650...518

• Liker 2
Skrevet
regnbuebarn skrev (3 timer siden):

Fikk ikke ukelønn. Hun måtte jobbe. Men når det var noe hun faktisk måtte ha så kjøpte jeg det. Jeg dekket  mobilabonnementet og strømmetjenester. Alt annet måtte hun stå for selv. Nå er hun 18, har flyttet ut og må klare seg økonomisk selv. Jeg bidrar enda med mobilabonnementet da. Du er 18år, er meningen man skal begynne å klare seg økonomisk selv da

Man skal fortsatt forsørges så menge man går på skole

Anonymkode: e3a74...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke på det du forteller her. Tenker du ønsker å bruke denne tråden som et forhandlingsgrunnlag ovenfor foreldrene dine.

Anonymkode: b9138...a8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke på det du forteller her. Tenker du ønsker å bruke denne tråden som et forhandlingsgrunnlag ovenfor foreldrene dine.

Hvorfor i all verden tror du ikke på det?

• Liker 1
Skrevet

Får barnetrygden , den går til tull og fjas, alt annet dekker vi

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man skal fortsatt forsørges så menge man går på skole

Å forsørge = mat, bolig, strøm, medisiner, det nødvendige av klær, sko, hygieneprodukter. 

Anonymkode: b11e3...440

Skrevet

Datter 17 år. Vi betaler det aller meste. Vi har jo forsørgerplikt? Men hun betaler selv hvis hun vil ha ekstra dyre klær, for fest og moro m.m.

Anonymkode: 07954...f16

Skrevet

Jeg hadde forventet at en som er 18 år gammel har en liten deltidsjobb og dekker alt unntatt mat, klær og hjem selv.  

Anonymkode: fad18...9b7

• Liker 1
Skrevet

Hen på 18 jobber og går vgs, (hatt jobb i 3 år)vi betaler mat og hen har tak over hodet. Sponser selvfølgelig litt innimellom om det er mindre vakter på jobb. Men hen  har bil å betaler dette også selv. 

Hen på 16 får 300kr pluss at vi setter et beløp på sparekonto hver mnd. Litt annen type enn 18 åringen så tar nok lengre tid med både vgs og det å jobbe ved siden av. Men sånn er det, ingen er like. 

Anonymkode: e5a23...b82

Skrevet

Jeg er en av de som svarte at min 14-årige datter får 1000 kr per måned pluss at hun jobber ekstra.

Det er forskjellig fra familie til familie hva som fungerer bra. Bakgrunnen for at hun får såpass mye er flere. Vi mener at det er viktig fra tidlig alder å kunne disponere penger på månedlig basis. Det å bli vant til den gode følelsen av å ha "nok penger" og likevel jobbe for det, og hva som skjer når du bruker opp alt i starten av måneden. Vi betaler veldig lite ekstra utenom normalt forsørgerbehov og hun må selv vurdere hva hun bruker penger på. 

Hun er ganske gnien på pengene sine, og prioriterer ofte å bruke penger på en bestemt hobby. Sjelden på tull og fjas, aldri energidrikk og skoleboller feks. Hun bidrar hjemme med noen bestemte oppgaver, og vi trekker noe av "lønnen" hvis dette ikke er utført. Sjelden noe problem. 

Anonymkode: c07c0...bf0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi dekker vel stortsett alt for 16 åringen, men han får 1200 kr i måneden til "kos". I tillegg så jobber han litt  i helger og ettermiddager og tjener en slant på det.  

Går du på skole og/eller jobber du?

Anonymkode: 50cbc...b16

Jeg går siste året på videregående nå. I tillegg har jeg jobbet siden jeg var 16 år. Har to jobber nå ved siden av skolen

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha jeg skal flytte ut om ett år, så er ikke noe opptatt av å starte en stor diskusjonen med mine foreldre. Eneste som ikke stemmer 100% er mobilabonnement. Det begynte jeg å betale for da jeg fylte 18 åt siden jeg ble fjerna fra familiens. Jeg er kun nysgjerrig på hva normalen er hos folk flest. Familier kan variere veldig

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...