Gå til innhold

hører naboens såre høylytte gråt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei! 

okei, så situasjonen er den at jeg bor i en blokk. de to siste dagene har jeg hørt en skikkelig sår gråt i fra naboen. våknet forje natt av at personen gråt (så ja, det er skikkelig sår, høylytt gråt) jeg er litt sånn, burde jeg ringe på til personen? kontakte noen eller hva gjør jeg? blir jo oppriktig bekymret for personen. vil legge til personen  bor alene. hva ville du gjort? 

Anonymkode: 22240...2b0

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde ringt på for å høre om det går bra.

Anonymkode: d9245...e00

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. Kjenner du denne naboen fra før? Jeg ville ikke nødvendigvis ringt på, men kanskje prøvd litt småsnakking i gangen hvis jeg kjente personen litt fra før. Kanskje hen har kjærlighetssorg eller noe. Du kan jo også ringe politiet hvis du er redd for personens ve og vel. 

Anonymkode: 6111d...f8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt på, presentert meg høflig og sagt at jeg har hørt sår gråt to netter nå, at du ble bekymret og ville bare sjekke hvordan det stod til.

Anonymkode: 71db9...f14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nevn at du har hørt henne gråte, det er privat. Enig i at litt småprat kan være tingen, kanskje du kan komme på en unnskyldning for å ringe på, låne egg eller lignende? Ville ikke kontaktet noen andre angående dette med mindre du får grunn til det etter besøk

Anonymkode: 1d92b...53a

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint at du bryr deg om naboen❤️ hvor godt kjenner du han/hun? Du kan jo prøve å være litt mer oppmerksom når du ser hen neste gang. Ville nok avventet litt før jeg hadde tatt direkte kontakt. Jeg bor selv i blokk, og tipper naboene hørte det da jeg gråt i to døgn etter jeg spontanaborterte. Men tror jeg hadde syntes det var litt invaderende om de kom på døra, selv om det var i beste mening. Men igjen, alt kommer an på relasjonen deres. 

Anonymkode: 69994...fe6

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ta direkte kontakt ang dette, slå heller av en prat i gangen når du møter personen, men ikke nevn gråten. Det er ikke farlig å gråte, alle behøver det, i ulike settinger i livet. Jeg kan også gråte sårt og fortvilt en sjelden gang. Det er godt å få det ut, når noe kjennes så vanskelig. Men jeg hadde fått hetta om en nabo skulle ringt på pga dette, mine såre stunder er mine private, ikke noe jeg vil snakke med naboen om.

Anonymkode: 0002c...f39

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo kanskje hostet litt høylytt når du hører at hun gråter, slik at hun skjønner at hun blir hørt, og kan velge om hun vil forsøke å være litt mer privat.  

Anonymkode: 9fcfa...666

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kunne jo kanskje hostet litt høylytt når du hører at hun gråter, slik at hun skjønner at hun blir hørt, og kan velge om hun vil forsøke å være litt mer privat.  

Syns du det er en god ide å legge skam på noen som er i sorg for uvisst grunn?

Anonymkode: 11e94...e59

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns du det er en god ide å legge skam på noen som er i sorg for uvisst grunn?

Anonymkode: 11e94...e59

Skam? Tror du at dersom hun visste at naboene kunne høre henne så godt - at hun hadde fortsatt så høylytt? Jeg tenker bare at det er en uskyldig måte å gi henne valget på uten å stikke nesa i andres saker. Det er jo helt vanlig å hoste litt, hvordan tenker du at dette er å legge skam på noen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei fy flate, håper ikke mine naboer tar kontakt med meg om jeg skulle komme i en sånn situasjon!!!

Anonymkode: 0c4e0...001

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 0.29):

I så fall er det mye bedre å hoste en gang det ikke er gråt, hvis det bare er for å opplyse om lydbæring.

Anonymkode: c0598...032

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bank i veggen

Anonymkode: 0579e...9d6

Ærlig talt på noen som gråter???

Anonymkode: d3545...d20

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folk få gråte i fred. Noen kommer med forslag om å hoste høyt eller banke i veggen, er det ikke lov å gråte i eget hjem? Sikkert hyggelig at du banker på for å spørre om det går bra, men ikke sikkert du for vite noe med mindre du spørr rett ut om hvorfor hun gråter..Jeg tror ikke det er så lurt å spørre heller, da det er kleint å snakke om følelser med fremmede selvom det er nabo.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 22.17):

hei! 

okei, så situasjonen er den at jeg bor i en blokk. de to siste dagene har jeg hørt en skikkelig sår gråt i fra naboen. våknet forje natt av at personen gråt (så ja, det er skikkelig sår, høylytt gråt) jeg er litt sånn, burde jeg ringe på til personen? kontakte noen eller hva gjør jeg? blir jo oppriktig bekymret for personen. vil legge til personen  bor alene. hva ville du gjort? 

Anonymkode: 22240...2b0

Det er ingenting rett eller galt her, gjør det du føler er riktig for deg. Jeg opplevde dødsfall i nære relasjoner, men jeg har barn og ektefelle. Når de forlot huset og jeg var alene (i perioden etter dødsfallet) - hadde jeg noen tilfeller hvor jeg gråt slik du beskriver. Jeg vet ikke om naboen hørte meg. Jeg har jo familie, så min nabo vet at noen er meg nær, men jeg hadde ikke tatt det vondt om de ringte på og spurte meg hvordan det gikk med meg. Snarere tvert imot. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som enslig må jeg si at jeg hadde satt pris på om du inviterte på en kaffe og en prat eller noe, men det er jo så ulikt hvordan vi tar sånt. Jeg lurer som flere på hvilken kontakt du har hatt med denne naboen frem til nå? 

Anonymkode: 40321...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt ekstra grei når du treffer på henne. Av og til er det nok og bare bli sett 🫶🏽

Anonymkode: 0c54d...035

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt på, jeg. Stukket ned til bakeriet på hjørnet, kjøpt to kakestykker (bedt om å få dem pakket separat) og to kopper kaffe i pappkrus, ringt på og spurt om naboen ville ha kaffe og kake med eller uten selskap.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint du er observant og bryr deg 💚 Jeg tenker at en skal føle en frihet til å kunne gråte i eget hjem, og jeg hadde følt det invaderende om noen kom på døren sånn helt uventet og kommenterte det. Fortsetter det derimot så er det jo litt vanskeligere, men jeg hadde sett det litt an nå med det første. Vært litt ekstra vennlig ved postkassene, og ellers ikke sagt så mye. 

Jeg husker i min ungdom at mor til en venninne slet. Husker jeg var på besøk og moren bare gråt og gråt på rommet. Datteren var veldig fin, og omsorgsfull, men hun normaliserte også det å gråte. Sa moren hadde det vanskelig, men det gikk fint, men hun trengte å få gråte ut. 

Jeg tror vi alle trenger å få gråte innimellom, men en av tingene som stopper oss er nettopp om noen hører oss. Det kan være dødsfall her, eller noe som er lettere å dele med en nabo, også kan det være depresjon som en ikke vil gå inn i med noen, så jeg hadde tråkket litt ekstra varsomt. 
Igjen veldig fint du bryr deg, og hvor nær relasjon dere har avgjør også her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...