Gå til innhold

Noen med erfaring med ADHD-utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken om å oppsøke hjelp i mange år grunnet en rekke symptomer som faller innenfor ADHD. Det plager meg såpass i perioder at det går utover livskvalitet, men når jeg i perioder føler meg bedre så tenker jeg "æsj, jeg orker ikke - nå går det jo fint". 

Jeg har tidligere vært hos psykolog, og hadde da mange symptomer på ADHD - men ikke nok til å kunne diagnostiseres. Dette er 10 år siden og mye har skjedd innen dette feltet siden den gang (spesielt med tanke på det faktum at jeg er kvinne). 

Men spørsmålet mitt er - hvordan skal jeg gå frem? Jeg har vurdert å ta det med fastlegen, men har hørt at det er veldig lang ventetid. Har noen erfaring med eksempelvis Volvat? Og hva er i så fall totalprisen på en slik utredning? 

Anonymkode: 7fc8a...546

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er bare å google pris. Jeg er i samme prosess selv. Jeg er ikke rettighetspasient og må gjøre dette privat. 

Ofte tilbyr de pakkepriser for utredning.  På køhn og rike la de til en veiledende pris på 17000 . Sannsynligvis kommer det hele nok opp i et sted mellom tjue og tredve tusen. 

Anonymkode: 282d5...6aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har vært inne på tanken om å oppsøke hjelp i mange år grunnet en rekke symptomer som faller innenfor ADHD. Det plager meg såpass i perioder at det går utover livskvalitet, men når jeg i perioder føler meg bedre så tenker jeg "æsj, jeg orker ikke - nå går det jo fint". 

Jeg har tidligere vært hos psykolog, og hadde da mange symptomer på ADHD - men ikke nok til å kunne diagnostiseres. Dette er 10 år siden og mye har skjedd innen dette feltet siden den gang (spesielt med tanke på det faktum at jeg er kvinne). 

Men spørsmålet mitt er - hvordan skal jeg gå frem? Jeg har vurdert å ta det med fastlegen, men har hørt at det er veldig lang ventetid. Har noen erfaring med eksempelvis Volvat? Og hva er i så fall totalprisen på en slik utredning? 

Jeg var fornøyd med utredningen min på Volvat. Det er 10 år siden, og var ikke samme retningslinjer som nå..

Men anbefaler deg å gå provat om du kan, og gå til en psykiater som har utredning av kvinner som felt..

Er du i Oslo området?

Anonymkode: c0089...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var fornøyd med utredningen min på Volvat. Det er 10 år siden, og var ikke samme retningslinjer som nå..

Men anbefaler deg å gå provat om du kan, og gå til en psykiater som har utredning av kvinner som felt..

Er du i Oslo området?

Anonymkode: c0089...113

Ja, jeg er i Oslo-området! Veldig mange alternativer ser jeg, men leste også at mye av det er veldig variert kvalitet. Har egentlig ikke råd til å gå privat, men må kanskje bare spare og gjøre det. Virker som at det er vanskelig å bli henvist gjennom fastlege. 

Skrevet

Vær obs på at private utredere ofte ikke tilbyr medisinering, kun utredning. Ønsker du medisinering må du altså henvises tilbake til dps der du igjen kan bli avvist.

Anonymkode: 30a7d...298

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær obs på at private utredere ofte ikke tilbyr medisinering, kun utredning. Ønsker du medisinering må du altså henvises tilbake til dps der du igjen kan bli avvist.

Anonymkode: 30a7d...298

Men om den private utrederen er psykiater, eller tilhører det private teamet som utreder deg, så kan vedkommende skrive ut medisiner. Ellers hadde det ikke vært noen vits å utredes privat 

Skrevet
2 hours ago, Pipaluk said:

Men om den private utrederen er psykiater, eller tilhører det private teamet som utreder deg, så kan vedkommende skrive ut medisiner. Ellers hadde det ikke vært noen vits å utredes privat 

Og nettopp derfor er det viktig at man sjekker opp i om den man går til et psykiater, eller tilhører et team med psykiater.. Kjenner flere som har gått på den smellen. 

Anonymkode: b9a54...539

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...