Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #1 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har planer om å leie en leilighet i mai eller juni. Da er jeg ferdig med eksamen, og har bedre tid til å konsentrere meg helt og fullt om flyttingen. Har allerede begynt å sett litt rundt omkring. Blant annet på finn.no. Noe som jeg har lagt merke til er at disse leilighetene oftest blir ledige innen en-to uker, om ikke tidligere. Hvorfor så liten tid? Jeg kunne tenke meg å vite hvilken leilighet jeg skal flytte inn feks. en-to mnd i forveien, slik at jeg kan planlegge litt bedre. Til nå har jeg ikke funnet noen leiligheten som står er klar til leie om noen mnd. Det er liksom snakk om bare noen uker. Hvorfor er det slik? Er det mulig å bli enig med de som eier dette, at jeg vil utsette flyttingen?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 Hvis de har ledig leilighet allerede om to måneder, så er det lite sannsynlig du får dem til å holde leiligheten tom for deg i tre-fire månede, med mindre du betaler for disse månedene. Men hvorfor ikke legge ut en annonse selv?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Hvis de har ledig leilighet allerede om to måneder, så er det lite sannsynlig du får dem til å holde leiligheten tom for deg i tre-fire månede, med mindre du betaler for disse månedene. Men hvorfor ikke legge ut en annonse selv? ← Edit, for sent på kvelden: det skulle selvsagt stå ledig om to UKER, ikke måneder.
abelille Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Det varierer selvsagt hvor lang oppsigelsestid leietakerne har, det vanligste er en måned, men noen opererer med tre måneder (som jeg selv for å få forutsigbarhet). Man kan ikke annonsere leiligheten før man vet at den blir ledig selvfølgelig. Så det er nok den viktigste grunnen. Mindre tallet av potensielle leieboere tenker så langt fram i tid som det du gjør. De fleste som ser på leiligheten vil overta i løpet av kort tid, vanligvis i løpet av en måned, men det er sjelden noe problem å få nye leieboere til å overta med en gang. Jeg har selv holdt av en leilighet en måned for den rette leieboeren, men vil nok ikke gjøre det ofte. Det er jo et rent tap når leiligheten står tom, og jeg leier ut fordi det skal dekke lånet og andre utgifter på huset. Selvsagt ønsker man ikke å tape penger på det når det er leieboere som er interessert i å overta umiddelbart. Dersom du er villig til å betale de månedene du ikke bor der, har husvert sjelden innvendinger på det. Særlig i forbindelse med skolestart virker det som om en del husverter er tidligere ute enn ellers i året, så når det nærmer seg en måned før du skal flytte er det på tide å følge litt nærmere med i annonsene.
Tinken Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 Jeg har planer om å leie en leilighet i mai eller juni. Da er jeg ferdig med eksamen, og har bedre tid til å konsentrere meg helt og fullt om flyttingen. Har allerede begynt å sett litt rundt omkring. Blant annet på finn.no. Noe som jeg har lagt merke til er at disse leilighetene oftest blir ledige innen en-to uker, om ikke tidligere. Hvorfor så liten tid? Jeg kunne tenke meg å vite hvilken leilighet jeg skal flytte inn feks. en-to mnd i forveien, slik at jeg kan planlegge litt bedre. Til nå har jeg ikke funnet noen leiligheten som står er klar til leie om noen mnd. Det er liksom snakk om bare noen uker. Hvorfor er det slik? Er det mulig å bli enig med de som eier dette, at jeg vil utsette flyttingen? ← Sliter med det samme selv. Skal ha meg leilighet i juni-juli og finner bare leiligheter som er ledige omgående. Er litt vanskelig å planlegge da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå