Rosa Dartle Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Besteforeldrene mine hadde et epletre i hagen med nydelige epler. SĂžte og friske. De var litt avlange pĂ„ et vis, og svakt lyserosa og lysegrĂžnne og duse i fargen. Ăverst var det ikke en tydelig eplefasong, det var mer «rett over» ved stilken. Er det noen som kan hjelpe, basert pĂ„ denne dĂ„rlige forklaringen? đ Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Rumle Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 (endret) Rosa Dartle skrev (14 minutter siden): Besteforeldrene mine hadde et epletre i hagen med nydelige epler. SĂžte og friske. De var litt avlange pĂ„ et vis, og svakt lyserosa og lysegrĂžnne og duse i fargen. Ăverst var det ikke en tydelig eplefasong, det var mer «rett over» ved stilken. Er det noen som kan hjelpe, basert pĂ„ denne dĂ„rlige forklaringen? đ FĂžrste jeg tenkte pĂ„ var Summered, de har den typiske avlange formen og er ofte litt rosa inni, fra skallet. Har ikke en sĂ„nn vanlig "dump" ned der stilken sitter. Men, de er ofte mer rĂžd enn grĂžnn da, men det har kanskje ogsĂ„ med nĂ„r de hĂžstes. Veldig gode epler, men tror ikke de er de beste Ă„ lagre lenge hvis du er ute etter det. Men, det gĂ„r jo pĂ„ smak da, jeg liker best skikkelig sprĂž epler feks og det er disse den fĂžrste tiden i alle fall Leste innlegget ditt en gang til, mener du pastellfarget pĂ„ skallet? I sĂ„ fall gĂ„r Summered ut, de har sterk farge, sĂ„ da er det ikke de! Tenkte pĂ„ det rosa inni nĂ„r jeg leste pastell jeg Endret 1. september 2024 av Rumle Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Rosa Dartle Skrevet 1. september 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 1. september 2024 Rumle skrev (42 minutter siden): FĂžrste jeg tenkte pĂ„ var Summered, de har den typiske avlange formen og er ofte litt rosa inni, fra skallet. Har ikke en sĂ„nn vanlig "dump" ned der stilken sitter. Men, de er ofte mer rĂžd enn grĂžnn da, men det har kanskje ogsĂ„ med nĂ„r de hĂžstes. Veldig gode epler, men tror ikke de er de beste Ă„ lagre lenge hvis du er ute etter det. Men, det gĂ„r jo pĂ„ smak da, jeg liker best skikkelig sprĂž epler feks og det er disse den fĂžrste tiden i alle fall Leste innlegget ditt en gang til, mener du pastellfarget pĂ„ skallet? I sĂ„ fall gĂ„r Summered ut, de har sterk farge, sĂ„ da er det ikke de! Tenkte pĂ„ det rosa inni nĂ„r jeg leste pastell jeg Takk for tips! Det er ikke dem nei, men de er ogsĂ„ veldig gode! De var ogsĂ„ i hagen der đ De jeg tenker pĂ„ er duse i fargen i skallet, og jeg mener de er ganske hvite inni đ 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 Vet ikke om det har det hvert Ă„r men i eplesesongen ifjor hadde iallfall Extra ved meg veldig mange forskjellige sorter epler inne (med navn i fruktdisken) sĂ„ det gĂ„r an Ă„ kjĂžpe de forskjellige og smake hvis de eller andre butikker gjĂžr det i hĂžst og  Se om du ser dem her: https://www.nibio.no/tema/mat/plantegenetiske-ressurser/nytteplanter-i-norge/hagebruksplanter/fruktsorter/eple     Anonymkode: 2c9a8...ee9 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 Kanskje du finner de her?: https://www.nibio.no/tema/mat/plantegenetiske-ressurser/nytteplanter-i-norge/hagebruksplanter/fruktsorter/eple   Anonymkode: 1d9c1...159 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Del Skrevet 1. september 2024 Kanskje det var Ă kerĂž epler? Husker de som mindre, blekere og mer avlange enn de jeg finner nĂ„r jeg googler... Anonymkode: 234af...03c Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg tenker ogsĂ„ Ă kerĂž, det er et fantastisk eple! Litt sent modent bare, etter hva jeg husker er de vel ikke modne fĂžr om en mĂ„ned? Jeg hĂžstet nettopp de fĂžrste Rosetteepler. Det er en rĂžd variant av Discovery som er knallrĂžd inni. Skikkelig godt og skikkelig kult eple som kan anbefales đ€© Discovery/rosette er litt syrlig, men barna her knasker de fornĂžyd - kanskje fordi de er ordentlig mĂžrkerosa? Artig hverfall, alle naboungene kommer ogsĂ„ og vil ha đ Anonymkode: 4b5ec...9ed Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
NettoppJa Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 Ă kerĂž tenkte jeg pĂ„ ogsĂ„! Nydelige đ€© Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Juniper Skrevet 3. september 2024 #9 Del Skrevet 3. september 2024 Var det tidlige sommerepler, hĂžstepler eller lagringsdyktige «vinterepler»? Hvor i landet var dette? ca hvor lenge siden treet kunne ha vĂŠrt planter? Det har vĂŠrt ganske mange fruktsorter i omlĂžp. Bra om vi kan avgrense litt. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Rosa Dartle Skrevet 4. september 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 4. september 2024 Takk for svar og nyttig lenke! Jeg ble dog enda mer usikker đ De lignet litt pĂ„ Ă kerĂž, men var lysere og dusere i fargen. Hadde en karakteristisk «klump» ved stilken ja. PĂ„ Ăstlandet, H4. Treet mĂ„ ha vĂŠrt plantet en gang mellom 1930 og 1970, tipper jeg. Kunne kanskje ligne litt pĂ„ flaskeepler ogsĂ„, men det var fĂ„ bilder av den sorten. NĂ„r jeg sĂ„ gjennom bilene i lenken begynner jeg Ă„ forstĂ„ at dette nok ikke er et enkelt tre Ă„ fĂ„ tak i đ Kanskje har de til og med endret seg / fĂ„tt en mutasjon. Jeg sjekket huset for en stund siden, men da var det hugget av de nye eierne dessverre, sĂ„ det gĂ„r ikke Ă„ pode det heller. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Del Skrevet 4. september 2024 Rosa Dartle skrev (16 minutter siden): Takk for svar og nyttig lenke! Jeg ble dog enda mer usikker đ De lignet litt pĂ„ Ă kerĂž, men var lysere og dusere i fargen. Hadde en karakteristisk «klump» ved stilken ja. PĂ„ Ăstlandet, H4. Treet mĂ„ ha vĂŠrt plantet en gang mellom 1930 og 1970, tipper jeg. Kunne kanskje ligne litt pĂ„ flaskeepler ogsĂ„, men det var fĂ„ bilder av den sorten. NĂ„r jeg sĂ„ gjennom bilene i lenken begynner jeg Ă„ forstĂ„ at dette nok ikke er et enkelt tre Ă„ fĂ„ tak i đ Kanskje har de til og med endret seg / fĂ„tt en mutasjon. Jeg sjekket huset for en stund siden, men da var det hugget av de nye eierne dessverre, sĂ„ det gĂ„r ikke Ă„ pode det heller. Ă kerĂž er lyse, noen ganger litt rosa der sola har truffet. Det gamle treet som sto pĂ„ tomta her var det hvertfall. Ser det er mye rĂžde varianter, men vĂ„re sĂ„ ca slik ut: Anonymkode: 4b5ec...9ed 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Rosa Dartle Skrevet 5. september 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ă kerĂž er lyse, noen ganger litt rosa der sola har truffet. Det gamle treet som sto pĂ„ tomta her var det hvertfall. Ser det er mye rĂžde varianter, men vĂ„re sĂ„ ca slik ut: Anonymkode: 4b5ec...9ed Det det sĂ„ veldig kjent ut! Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ