Rosa Dartle Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Besteforeldrene mine hadde et epletre i hagen med nydelige epler. Søte og friske. De var litt avlange på et vis, og svakt lyserosa og lysegrønne og duse i fargen. Øverst var det ikke en tydelig eplefasong, det var mer «rett over» ved stilken. Er det noen som kan hjelpe, basert på denne dårlige forklaringen? 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 (endret) Rosa Dartle skrev (14 minutter siden): Besteforeldrene mine hadde et epletre i hagen med nydelige epler. Søte og friske. De var litt avlange på et vis, og svakt lyserosa og lysegrønne og duse i fargen. Øverst var det ikke en tydelig eplefasong, det var mer «rett over» ved stilken. Er det noen som kan hjelpe, basert på denne dårlige forklaringen? 😄 Første jeg tenkte på var Summered, de har den typiske avlange formen og er ofte litt rosa inni, fra skallet. Har ikke en sånn vanlig "dump" ned der stilken sitter. Men, de er ofte mer rød enn grønn da, men det har kanskje også med når de høstes. Veldig gode epler, men tror ikke de er de beste å lagre lenge hvis du er ute etter det. Men, det går jo på smak da, jeg liker best skikkelig sprø epler feks og det er disse den første tiden i alle fall Leste innlegget ditt en gang til, mener du pastellfarget på skallet? I så fall går Summered ut, de har sterk farge, så da er det ikke de! Tenkte på det rosa inni når jeg leste pastell jeg Endret 1. september 2024 av Rumle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 1. september 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 1. september 2024 Rumle skrev (42 minutter siden): Første jeg tenkte på var Summered, de har den typiske avlange formen og er ofte litt rosa inni, fra skallet. Har ikke en sånn vanlig "dump" ned der stilken sitter. Men, de er ofte mer rød enn grønn da, men det har kanskje også med når de høstes. Veldig gode epler, men tror ikke de er de beste å lagre lenge hvis du er ute etter det. Men, det går jo på smak da, jeg liker best skikkelig sprø epler feks og det er disse den første tiden i alle fall Leste innlegget ditt en gang til, mener du pastellfarget på skallet? I så fall går Summered ut, de har sterk farge, så da er det ikke de! Tenkte på det rosa inni når jeg leste pastell jeg Takk for tips! Det er ikke dem nei, men de er også veldig gode! De var også i hagen der 😊 De jeg tenker på er duse i fargen i skallet, og jeg mener de er ganske hvite inni 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 Vet ikke om det har det hvert år men i eplesesongen ifjor hadde iallfall Extra ved meg veldig mange forskjellige sorter epler inne (med navn i fruktdisken) så det går an å kjøpe de forskjellige og smake hvis de eller andre butikker gjør det i høst og Se om du ser dem her: https://www.nibio.no/tema/mat/plantegenetiske-ressurser/nytteplanter-i-norge/hagebruksplanter/fruktsorter/eple Anonymkode: 2c9a8...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 Kanskje du finner de her?: https://www.nibio.no/tema/mat/plantegenetiske-ressurser/nytteplanter-i-norge/hagebruksplanter/fruktsorter/eple Anonymkode: 1d9c1...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Del Skrevet 1. september 2024 Kanskje det var Åkerø epler? Husker de som mindre, blekere og mer avlange enn de jeg finner når jeg googler... Anonymkode: 234af...03c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg tenker også Åkerø, det er et fantastisk eple! Litt sent modent bare, etter hva jeg husker er de vel ikke modne før om en måned? Jeg høstet nettopp de første Rosetteepler. Det er en rød variant av Discovery som er knallrød inni. Skikkelig godt og skikkelig kult eple som kan anbefales 🤩 Discovery/rosette er litt syrlig, men barna her knasker de fornøyd - kanskje fordi de er ordentlig mørkerosa? Artig hverfall, alle naboungene kommer også og vil ha 😅 Anonymkode: 4b5ec...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 Åkerø tenkte jeg på også! Nydelige 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 3. september 2024 #9 Del Skrevet 3. september 2024 Var det tidlige sommerepler, høstepler eller lagringsdyktige «vinterepler»? Hvor i landet var dette? ca hvor lenge siden treet kunne ha vært planter? Det har vært ganske mange fruktsorter i omløp. Bra om vi kan avgrense litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 4. september 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 4. september 2024 Takk for svar og nyttig lenke! Jeg ble dog enda mer usikker 😄 De lignet litt på Åkerø, men var lysere og dusere i fargen. Hadde en karakteristisk «klump» ved stilken ja. På Østlandet, H4. Treet må ha vært plantet en gang mellom 1930 og 1970, tipper jeg. Kunne kanskje ligne litt på flaskeepler også, men det var få bilder av den sorten. Når jeg så gjennom bilene i lenken begynner jeg å forstå at dette nok ikke er et enkelt tre å få tak i 😄 Kanskje har de til og med endret seg / fått en mutasjon. Jeg sjekket huset for en stund siden, men da var det hugget av de nye eierne dessverre, så det går ikke å pode det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #11 Del Skrevet 4. september 2024 Rosa Dartle skrev (16 minutter siden): Takk for svar og nyttig lenke! Jeg ble dog enda mer usikker 😄 De lignet litt på Åkerø, men var lysere og dusere i fargen. Hadde en karakteristisk «klump» ved stilken ja. På Østlandet, H4. Treet må ha vært plantet en gang mellom 1930 og 1970, tipper jeg. Kunne kanskje ligne litt på flaskeepler også, men det var få bilder av den sorten. Når jeg så gjennom bilene i lenken begynner jeg å forstå at dette nok ikke er et enkelt tre å få tak i 😄 Kanskje har de til og med endret seg / fått en mutasjon. Jeg sjekket huset for en stund siden, men da var det hugget av de nye eierne dessverre, så det går ikke å pode det heller. Åkerø er lyse, noen ganger litt rosa der sola har truffet. Det gamle treet som sto på tomta her var det hvertfall. Ser det er mye røde varianter, men våre så ca slik ut: Anonymkode: 4b5ec...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 5. september 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Åkerø er lyse, noen ganger litt rosa der sola har truffet. Det gamle treet som sto på tomta her var det hvertfall. Ser det er mye røde varianter, men våre så ca slik ut: Anonymkode: 4b5ec...9ed Det det så veldig kjent ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå