Pippi Lotta Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Det er store demonstrasjoner og Israels største fagforbund varsler streik i morgen i et forsøk på og legge pres på Israels ledelse og få gislene hjem, etter at flere gisler er funnet døde. Forhåpentligvis gir streiken positive resultater uten å lamme sammfunet for mye, det er grusomt at så mange gisler fremdeles ikke er frigit. Er veldig imponert over israelerne som står opp for gislene og motsier den politiske ledelsen, det er åpenbart ikke lett i dagens politiske klima! https://www.nrk.no/urix/varsler-storstreik-i-israel-mandag-1.17025877 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 58 minutter siden, Pippi Lotta said: Det er store demonstrasjoner og Israels største fagforbund varsler streik i morgen i et forsøk på og legge pres på Israels ledelse og få gislene hjem, etter at flere gisler er funnet døde. Forhåpentligvis gir streiken positive resultater uten å lamme sammfunet for mye, det er grusomt at så mange gisler fremdeles ikke er frigit. Er veldig imponert over israelerne som står opp for gislene og motsier den politiske ledelsen, det er åpenbart ikke lett i dagens politiske klima! https://www.nrk.no/urix/varsler-storstreik-i-israel-mandag-1.17025877 Gisselsituasjoner er ofte veldig vanskelige i forhold til hva konsekvensene er av å forhandle med terrorister blir. Norge for eksempel ønsker ikke å gi etter for terroristers krav i forhold til gisler da dette vil gjøre nordmenn mer ettertraktet som kidnappings ofre som resultat og bruk av terror og utpressing får en viss virkning. I denne saken har jeg blandede følelser da hjertet mitt går til gislene og de pårørende, men at jeg frykter at bruk av gisler som våpen vil ha et større fokus for Hamas/Jihadister i fremtiden.. Håper fremdeles på at de kommer trygt hjem og at man får en våpenhvile. Dette kommer fra en som virkelig misliker Netanyahu og hans regjering som også avskyr at Hamas tok gisler.. Ønsker bare å kaste litt lys på det problematiske med å akseptere bruk av gisler som forhandlingskort. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 1. september 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 1. september 2024 Bigote skrev (55 minutter siden): Gisselsituasjoner er ofte veldig vanskelige i forhold til hva konsekvensene er av å forhandle med terrorister blir. Norge for eksempel ønsker ikke å gi etter for terroristers krav i forhold til gisler da dette vil gjøre nordmenn mer ettertraktet som kidnappings ofre som resultat og bruk av terror og utpressing får en viss virkning. I denne saken har jeg blandede følelser da hjertet mitt går til gislene og de pårørende, men at jeg frykter at bruk av gisler som våpen vil ha et større fokus for Hamas/Jihadister i fremtiden.. Håper fremdeles på at de kommer trygt hjem og at man får en våpenhvile. Dette kommer fra en som virkelig misliker Netanyahu og hans regjering som også avskyr at Hamas tok gisler.. Ønsker bare å kaste litt lys på det problematiske med å akseptere bruk av gisler som forhandlingskort. Ja, jeg er klar over at det kan være problematisk å forhandle om gisler, men den avgjørelsen har jo Israel tatt for lenge siden... Om BN aksepterer en ny avtale for å få gisler hjem, så vill det vel ikke være noen policy endring fra forje gang de aksepterte en avtale eller gangen før det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 5. september 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 5. september 2024 Ser streiken ble avlyst før det hadde gått et døgn, jeg er uanset imponert over israelerne som prøver å hjelpe gislene! Men jeg forstår ikke hvorfor den ble avlyst? Hvilke argumenter brukte staten for å avslutte den? Noen som vet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 6. september 2024 #5 Del Skrevet 6. september 2024 Pippi Lotta skrev (På 1.9.2024 den 23.08): Ja, jeg er klar over at det kan være problematisk å forhandle om gisler, men den avgjørelsen har jo Israel tatt for lenge siden... Om BN aksepterer en ny avtale for å få gisler hjem, så vill det vel ikke være noen policy endring fra forje gang de aksepterte en avtale eller gangen før det? Selvsagt vil de ha hjem sine gisler. Og for enhver familie vil deres familiemedlem være mer verdt enn noe annet på jord. Ja, Israel har gjort dette før, og det har straffet dem uhemmet og grusomt mye. Istedenfor et eller to gisler tok de nå flere hundre. De bytter også færre gisler mot flere farlige fanger og får våpenhvile (når de selv startet denne krigen tross alt). Hvis Israel går med på alt dette… ja, hva skal da skje i fremtiden når de tar over 1000 gisler? Dette er ingen enkel situasjon overhodet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 7. september 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 7. september 2024 OconMissy skrev (22 timer siden): Selvsagt vil de ha hjem sine gisler. Og for enhver familie vil deres familiemedlem være mer verdt enn noe annet på jord. Ja, Israel har gjort dette før, og det har straffet dem uhemmet og grusomt mye. Istedenfor et eller to gisler tok de nå flere hundre. De bytter også færre gisler mot flere farlige fanger og får våpenhvile (når de selv startet denne krigen tross alt). Hvis Israel går med på alt dette… ja, hva skal da skje i fremtiden når de tar over 1000 gisler? Dette er ingen enkel situasjon overhodet. De har byttet gisler også etter at Hamas tok flere hundre gisler, så de har åpenbart ikke laget noen ny strategi etter det angrepet. Jeg forstår det er en komplisert avgjørelse, men den er jo allerede tatt nå..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 8. september 2024 #7 Del Skrevet 8. september 2024 Pippi Lotta skrev (På 7.9.2024 den 11.07): De har byttet gisler også etter at Hamas tok flere hundre gisler, så de har åpenbart ikke laget noen ny strategi etter det angrepet. Jeg forstår det er en komplisert avgjørelse, men den er jo allerede tatt nå..... Så sluttet de da Hamas feilet å produsere gisler lenger. Da var det åpenbart nok for Israel. Vi får regne med at de ønsker sine egne det beste, og at de gjør det de kan så godt de kan. Kanskje de har byttet strategi nå da. Hvem vet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå