Gå til innhold

Tar jeg feil: Lån av leilighet og mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg hadde ordnet opp med nøkkel og åpnet hjemmet mitt for en god venn, så hadde jeg ikke reagert på at hen hadde forsynt seg av mat i kjøleskapet nei. Hadde du derimot fortalt hen at du ønsker at hen ikke forsyner seg av mat, så hadde det vært noe annet. Ville i alle fall ikke sendt krav om betaling for bakerbrød i etterkant, men heller bare fikset nytt brød og la det gå forbi i stillhet. 

Anonymkode: 13329...549

En ting er å forsyne seg, men å reise fra lånt leilighet etter å ha tømt kjøleskapet? Hadde du ikke handlet inn igjen slik at det var mat der når vertskapet kom tilbake fra ferie? 

Anonymkode: 95789...d5c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En ting er å forsyne seg, men å reise fra lånt leilighet etter å ha tømt kjøleskapet? Hadde du ikke handlet inn igjen slik at det var mat der når vertskapet kom tilbake fra ferie? 

Anonymkode: 95789...d5c

Jeg ville handlet inn noe mat igjen eller lagt igjen en overraskelse, men er jo ikke alle som tenker på det. Kan jo hende hen ikke hadde penger til å gjøre det heller. I og med at hen ikke hadde bestilt hotell, tenker jeg.

Når jeg har lånt vekk leiligheten min, så ser jeg ikke på gjesten, min gode venn, som frekk fordi hen har forsynt seg av brød, smør, egg, syltetøy og kaffe nei. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Den yngre utgaven av meg hadde nok ikke tenkt på at jeg burde fylle opp annet enn det jeg hadde brukt, mens "voksenutgaven" ville nok kjøpt inn en gave til dere kom hjem, pluss sørges for å fylle opp med mer enn det jeg hadde tatt. Ikke fordi den yngre utgaven av meg var kjip (litt kjip var jeg nok), men fordi jeg rett og slett ikke ville tenkt på det. 

Anonymkode: 6ca6e...bab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Djungelvrål said:

Hvordan klarte han å bruke opp en hel pakke smør og kaffe på 3 dager?

Uansett, det er utrolig frekt!

Det trenger jo ikke bare være han der… noen er frekke nok til å ta med seg flere.

Anonymkode: 81b59...a2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville handlet inn noe mat igjen eller lagt igjen en overraskelse, men er jo ikke alle som tenker på det. Kan jo hende hen ikke hadde penger til å gjøre det heller. I og med at hen ikke hadde bestilt hotell, tenker jeg.

Når jeg har lånt vekk leiligheten min, så ser jeg ikke på gjesten, min gode venn, som frekk fordi hen har forsynt seg av brød, smør, egg, syltetøy og kaffe nei. 

Å tømme kjøleskapet uten å fylle på igjen med minimum det man har brukt (med mindre det er eksplisitt avtalt at det er greit) er ikke noe man "ikke tenker på". Det er i beste fall uhøflig og egoistisk og i verste fall uhøflig og grisk. Ingen av dem egenskaper jeg vil ha hos en venn.

Om han ikke hadde penger til å erstatte kaffe, brød og syltetøy så har han heller ikke penger til å reise til Oslo på tur.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vettu hva! 
Folk med folkeskikk rydder og vasker etter seg og handler inn det en har spist .  
Det gjør iallefall vi på våre kanter. 
De som spør om å få overnatte både her og der er som regel snyltere ja 

Anonymkode: f93dc...a96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (24 minutter siden):

Å tømme kjøleskapet uten å fylle på igjen med minimum det man har brukt (med mindre det er eksplisitt avtalt at det er greit) er ikke noe man "ikke tenker på". Det er i beste fall uhøflig og egoistisk og i verste fall uhøflig og grisk. Ingen av dem egenskaper jeg vil ha hos en venn.

Om han ikke hadde penger til å erstatte kaffe, brød og syltetøy så har han heller ikke penger til å reise til Oslo på tur.

Det er i beste fall uhøflig og grisk å sende melding til en god venn at hen må vippse for et brød.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å spise av det er en ting, å tømme det fullstendig er en annen. Den siste fyller man opp igjen, man forlater ikke bare smulene.

Anonymkode: 96b2e...44b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt veldig muggen om jeg hadde lånt bort huset og det hadde vært tomt for kaffe. Synes vennen fortjente voksenkjeft for ubetenksomheten sin. 

Anonymkode: 9e1c2...183

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er i beste fall uhøflig og grisk å sende melding til en god venn at hen må vippse for et brød.

Er du kanskje en snylter, du også?

Anonymkode: 4d2b0...2c9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er jo ikke det. Det er å annerkjenne at han som har lånt leiligheten har brutt avtalen og ber om å gjøre opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (På 1.9.2024 den 21.52):

Er vel ikke alle steder i Oslo som har søndagsåpent?

Litt usikker på om det kan kalles innenfor bygrensen Oslo dersom man har lenger enn 30 min kjøretur til nærmeste søndagsåpne butikk. De er overalt, også i drabantene.

Inn på topic. Ufint av vennen å forsyne seg uten å spørre og uten å kjøpe inn nytt før han dro. Synes samtidig dere overreagerer en smule, men ville heller ikke gjort han den tjenesten igjen på et annet tidspunkt. 

Anonymkode: 04c46...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (23 minutter siden):

Det er jo ikke det. Det er å annerkjenne at han som har lånt leiligheten har brutt avtalen og ber om å gjøre opp.

Men han har jo ikke brutt avtalen. Avtalen var at det var greit at han lånte leiligheten, så lenge han skiftet sengeklær og vasket etter seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er du kanskje en snylter, du også?

Anonymkode: 4d2b0...2c9

Jeg snylter ikke på noen. Er du grisk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men han har jo ikke brutt avtalen. Avtalen var at det var greit at han lånte leiligheten, så lenge han skiftet sengeklær og vasket etter seg. 

Hvor i denne avtalen var det at han kunne tømme kjøleskapet?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (14 minutter siden):

Hvor i denne avtalen var det at han kunne tømme kjøleskapet?

Kjøleskapet var ca. tomt når han kom. Smør, syltetøy og egg som var oppspist på 3 dager eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herremin så mye drama for ingenting. Hadde virkelig ikke brydd meg så lenge det ikke så ut som et svinesti og barskapet var tømt. Gjester i mitt hus fåe selvsagt mat, uansett om man hjelper en venn i nød eller ikke. Hos meg er vi rause og ikke smålige. 

Anonymkode: 203d6...921

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herremin så mye drama for ingenting. Hadde virkelig ikke brydd meg så lenge det ikke så ut som et svinesti og barskapet var tømt. Gjester i mitt hus fåe selvsagt mat, uansett om man hjelper en venn i nød eller ikke. Hos meg er vi rause og ikke smålige. 

Anonymkode: 203d6...921

Hvor i denne historien var denne «vennen» raus?  Han var ubetenksom, smålig og grådig. 

Vi er forskjellige, jeg hadde ikke hatt noe i mot at gjesten forsynte seg i barskapet. Men om det hadde vært tomt for dopapir og kaffe når jeg kom hjem sent etter en tur :raven:

Anonymkode: 9e1c2...183

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (21 timer siden):

Kjøleskapet var ca. tomt når han kom. Smør, syltetøy og egg som var oppspist på 3 dager eller mindre. 

Da var det ikke tomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...