Gå til innhold

Hva gjør man når ene forelderen ikke ønsker at barnet skal begynne på nærskolen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samlivsbrudd. 
Barnet skal starte på skole,har folkeregistrert adresse hos mor. 
Nærskolen er 5 min gange unna huset. 
Far vil ha barnet på en annen skole som krever at barnet må ta taxi/bli kjørt hver dag til skolen uavhengig av om barnet er hos far eller mor. 

Hva gjør man? 
Når det åpenbare valget (og det beste for barnet) er nærskolen men ene forelderen ikke er enig? 

Anonymkode: 4374a...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå står nærskoleprisippet såpass sterkt at det krever mer enn fars vilje for å endre det, særlig når skoleåret er i gang. Har han noen faktiske, gangbare argumenter for dette, eller går han bare inn for å være vrang?

Anonymkode: b21fb...779

• Liker 6
Skrevet

Bare send barnet til nærskolen du. Om barnet har folkeregistrert adresse hos deg så er det vel nok.

Og hvorfor ønsker far at barnet skal gå på en annen skole, det ville jeg sagt var litt vesentlig.

• Liker 6
Skrevet

Da lar man barnets beste styre, og det er ikke å kjøre taxi/bil hver dag for å komme seg til skolen, samt ikke få gå på skolen med de vennene som bor i nærområdet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Bare send barnet til nærskolen du. Om barnet har folkeregistrert adresse hos deg så er det vel nok.

Og hvorfor ønsker far at barnet skal gå på en annen skole, det ville jeg sagt var litt vesentlig.

Det er like uforståelig for meg, jeg aner ikke. Jeg er litt fortvilt egentlig 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå står nærskoleprisippet såpass sterkt at det krever mer enn fars vilje for å endre det, særlig når skoleåret er i gang. Har han noen faktiske, gangbare argumenter for dette, eller går han bare inn for å være vrang?

Anonymkode: b21fb...779

Jeg har ikke hørt noen gode argumenter utenom at da får barnet gå på skole med de som går i bhg nå.. vi flyttet bort fra området barnehagen er men fortsatte å ha barnet i barnehagen for å gjøre overgangen mest skånsom. Jeg mener at skolevei og nærskoleprinsippet trumfer venner ifra barnehage. Spesielt siden barnet er veldig utadvendt og har null problem med å bli venner med andre barn..

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du skriver at du ikke vet hvorfor far vil ha barnet på en annen skole, så hvis det er tilfellet så syntes du skal be far ta seg en bolle og sende barnet til nærskolen!

Anonymkode: dd4b2...2ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samlivsbrudd. 
Far vil ha barnet på en annen skole som krever at barnet må ta taxi/bli kjørt hver dag til skolen uavhengig av om barnet er hos far eller mor. 

Hva gjør man? 
Når det åpenbare valget (og det beste for barnet) er nærskolen men ene forelderen ikke er enig? 

Viser fingeren til far som åpenbart ikke forstår barnets beste.

Hvorfor i all verden ønsker han å rive barnet ut av sitt sosiale nettverk og kjente omgivelser ?

Skrevet

Det er kommunen som bestemmer dette og i utgangspunktet er det nærskoleprisippet som gjelder. 

Å la barnet gå på skole utenfor både mor og fars nabolag er bare slemt mot barnet. 

Anonymkode: 6f73a...976

• Liker 1
Skrevet

Det er kommunen som bestemmer dette og i utgangspunktet er det nærskoleprisippet som gjelder. 

Å la barnet gå på skole utenfor både mor og fars nabolag er bare slemt mot barnet. 

Anonymkode: 6f73a...976

Det er strengt tatt den andre forelderens nabolag som er ønsket av den andre forelderen men det forandrer ikke faktum at skolen som er nærmest er den som er hvor jeg bor. Og hvor barnet har sin adresse. Så ting vil jo gå sin gang men jeg er redd for hva far vil gjøre…. Kan han gjøre noe? 

Skrevet

Det er strengt tatt den andre forelderens nabolag som er ønsket av den andre forelderen men det forandrer ikke faktum at skolen som er nærmest er den som er hvor jeg bor. Og hvor barnet har sin adresse. Så ting vil jo gå sin gang men jeg er redd for hva far vil gjøre…. Kan han gjøre noe? 

Hvordan er fordelingen? 50/50? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er fordelingen? 50/50? 

Ja, men ikke på papiret. Det er ikke skrevet noe sted, men praktisert. 

Skrevet

Hva tenker du far i såfall gjør? Leverer barnet på den andre skolen når han har samvær? Den andre skolen må i såfall få en flyttemelding fra nåværende skole før barnet starter opp. 

Så det du kan gjøre dersom du faktisk er redd for at far starter opp et overflyttingsprosjekt uten ditt samtykke, er å ringe de to aktuelle skolene og informere om at dersom far tar kontakt og sier at barnet skal bytte skole, så samtykker ikke du til det. 

Anonymkode: 59c6f...5c4

Skrevet

Og så bestiller du en time på familievernkontoret… 

• Liker 1
Skrevet

Mange steder er det lik 0 å få barnet på annen skole en nærskolen. Hvis det ikke er privatskole.

Vi fikk avslag da vi søkte på ene barnet her da barne her skulle starte på skolen. Ikke en gang at ppt argumenterte at det ville være bedre for barnet fikk vi avslag fordi det ikke var nærskolen. 

Anonymkode: c78d0...672

Skrevet

Hva tenker du far i såfall gjør? Leverer barnet på den andre skolen når han har samvær? Den andre skolen må i såfall få en flyttemelding fra nåværende skole før barnet starter opp. 

Så det du kan gjøre dersom du faktisk er redd for at far starter opp et overflyttingsprosjekt uten ditt samtykke, er å ringe de to aktuelle skolene og informere om at dersom far tar kontakt og sier at barnet skal bytte skole, så samtykker ikke du til det. 

Jeg tror ikke han ville gjort dette. Det er jo bare utrolig slemt mot barnet. 
Men mer redd for om han kan gå videre med det til retten eller noe. Han har truet med sånt før.. rettsak osv 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men ikke på papiret. Det er ikke skrevet noe sted, men praktisert. 

Så hvis jeg forstår det riktig, så har du flyttet til et nytt sted etter samlivsbrudd og far har blitt boende? Da kan jeg jo egentlig forstå argumentet til far. Barnet vil jo være nødt til å kjøre/ta taxi den ene eller den andre veien uavhengig av hvilken skole. 

Vanskelig situasjon, dere vil sikkert begge ha barnet på skole så nært så mulig. Om barnet på papir er bosatt hos deg så vil det jo trumfe, men jeg håper dere finner den beste løsningen for alle sammen :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så merkelig med alle her som mener at nærskolen alltid er det beste for barnet - det er jo ingen selvfølge. Jeg kjenner mange som har valgt bort en nærskole med dårlig miljø/dårlig bemanning/har ipad/store klasser etc, og heller valgt Steiner, Montessori, internasjonal skole, annen type privatskole med bedre læringsmiljø.

Ungen min går ikke på nærskolen, der det er svært mye mobbing, vold, det er en digital «bokfri skole», store klasser, mye ufaglærte lærere, mye ressurssvake familier… Nei takk.

Anonymkode: cd655...be3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Samlivsbrudd. 

Hva gjør man? 

Hvor skal vennene gå? De fleste barn foretrekker å gå/sykle til skolen. Vår er også 5 min bort. Deilig for alle parter. 

Anonymkode: ab052...2a8

Skrevet

Jeg tenker at når far så tydelig ikke ser barnets beste bør han ikke få bestemme så veldig mye. Slike ting som er på pur f og som går utover barnet viser hvor lite skikket han er som forelder. Neste blir vel at han ikke vil treffe barnet heller, på pur f.

Ikke gi deg på denne, TS. Om han vil ta det til retten får han jo bare gjøre det. Antar at han ikke kommer noe vei.

Hvem tenker han forresten skal betale for taxi? Fpr man dekket det når man ikke velger nærskolen? Hvis ikke kan det bli veldig dyrt.

Anonymkode: 7c885...4bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...