Gå til innhold

Noen som kan sykepenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en stilling hvor jeg på papiret har tilkallingsstilling. I praksis har jeg jobbet 50-60%, i tre år. Fordi stillingen er 0%, og jeg hadde 15 dager mellom to vakter i februar/mars (jævla skuddår), fikk jeg ikke sykepenger da jeg ble sykmeldt i april/mai. Jobbet deretter som vanlig til slutten av juli, hvor jeg ble sykmeldt igjen. NAV sa også da nei til sykepenger fordi de mener sykmeldingen i februar/mai også regnes med som  >14 dager fravær. Jeg avbrøt sykemeldingen etter arbeidsgiverperioden og begynte å jobbe igjen så fort jeg fant ut at jeg ikke fikk sykepenger, men etter to reinnleggelser på sykehus fordi jeg pusher meg for hardt, er jeg nærmest tvangssykmeldt igjen. Arbeidsgiver ønsker meg heller ikke i jobb. De er ellers forståelsesfulle og har strukket seg langt, men de er også bekymret for å ha en åpenbart syk arbeidstaker på jobb. Og jeg forstår dem, jeg jobber som spesialsykepleier.

NAV hjelper meg ingenting. Fordi jeg får sykepenger fra mitt andre faste arbeidsforhold på 50%, får jeg for mye til andre stønader. Såvidt jeg forstår kan jeg søke dagpenger og etterhvert få sykepenger av det - men da mister jeg jo en jobb og må potensielt også gjennom mye styr. Jeg vil jo bli frisk på sikt. Jeg kan ikke forstå at systemet er slik? Jeg jobber og skatter som alle andre, men har ingen rettigheter om jeg har vært sykmeldt siste 3mnd?

Og ja, jeg har lært min lekse… Trenger ikke gni det inn her jeg frykter for om jeg kan forsørge barn og hjem.

Anonymkode: 357b2...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare deg dessverre, men jeg ville bare si at jeg håper det ordner seg 💜

Anonymkode: 70835...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville undersøkt om du heller kvalifiserer til aap. Man MÅ ikke gå fra sykepenger til aap, selv om de fleste gjør det.

Anonymkode: 92f0b...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan sykmeldingsregler men jeg forstod ingen ting av det du skrev i innlegget. Sykmeldingsregler er ikke kompliserte. Hvis ikke arbeidsgiver forskuterer så tar nav over etter arbridsgiveroerioden som er 16 virkedager. Da må arbeidsgiver sende inntektsmelding til nav, her blir et snitt på 3 siste mnd lagt til grun. Om du prøver deg på jobb igjen men ikke klarer å jobbe 16 virkedager må arbeidsgiver sende ny inntektsmelding men nav tar over fra dag en. Jobber du over 16 virkedager så blir det ny arbeidsgiverperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storetora skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg kan sykmeldingsregler men jeg forstod ingen ting av det du skrev i innlegget. Sykmeldingsregler er ikke kompliserte. Hvis ikke arbeidsgiver forskuterer så tar nav over etter arbridsgiveroerioden som er 16 virkedager. Da må arbeidsgiver sende inntektsmelding til nav, her blir et snitt på 3 siste mnd lagt til grun. Om du prøver deg på jobb igjen men ikke klarer å jobbe 16 virkedager må arbeidsgiver sende ny inntektsmelding men nav tar over fra dag en. Jobber du over 16 virkedager så blir det ny arbeidsgiverperiode.

Jeg tror det hun sikter til er regelen i 8-15 annet ledd om at «ulovlig» fravær på mer enn 14 dager er å anse som avbrudd i arbeidsforholdet og at dersom man har det så må man opptjene ny rett til sykepenger igjen. 
 

Dersom hun i tillegg kun er tilkallingsvikar gjelder i tillegg egne regler for arbeidsgiverperiode og opptjening av rett til sykepenger.

Endret av Butter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to stillinger, en 50 prosent fast stilling og en som tilkallingsvikar? Og du får kun sykepenger for den på 50 %? Du kan søke AAP. Det kan mottas sammen med sykepenger for 50 % stilling - du må bare før timer for det du mottar i sykepenger på meldekortene.

Anonymkode: 76fe0...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Butter skrev (14 minutter siden):

Jeg tror det hun sikter til er regelen i 8-15 annet ledd om at «ulovlig» fravær på mer enn 14 dager er å anse som avbrudd i arbeidsforholdet og at dersom man har det så må man opptjene ny rett til sykepenger igjen. 
 

Dersom hun i tillegg kun er tilkallingsvikar gjelder i tillegg egne regler for arbeidsgiverperiode og opptjening av rett til sykepenger.

Ja, det er denne regelen. Andre avsnitt vet jeg ikke, men det er fire uker som er opptjening til ny arbeidsgiverperiode, ikke 16 dager.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har to stillinger, en 50 prosent fast stilling og en som tilkallingsvikar? Og du får kun sykepenger for den på 50 %? Du kan søke AAP. Det kan mottas sammen med sykepenger for 50 % stilling - du må bare før timer for det du mottar i sykepenger på meldekortene.

Anonymkode: 76fe0...972

Ja, hos to ulike arbeidsgivere. Det faste forholdet får jeg sykepenger for som normalt. For det andre (det jeg skriver om her) mottar jeg ingenting i sykepenger. Skal sjekke ut aap!

Anonymkode: 357b2...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, hos to ulike arbeidsgivere. Det faste forholdet får jeg sykepenger for som normalt. For det andre (det jeg skriver om her) mottar jeg ingenting i sykepenger. Skal sjekke ut aap!

Anonymkode: 357b2...05a

Anbefaler i så fall å søke så tidlig som mulig siden det er lang saksbehandlingstid. Du vil også i utgangspunktet tidligst få AAP fra den dagen du fremsetter søknad. NAV vil sannsynligvis innhente legeerklæring fra legen din, så kan være en fordel å påse at legen sender den så snart som mulig slik at det ikke gjør at saksbehandlingstiden blir lenger enn nødvendig.

Anonymkode: 76fe0...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...