AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Vet at Jehovas Vitner ikke feirer bursdag. Men kan barn i barnehage og på skole gå i bursdag til andre? Anonymkode: 3adc6...fa8
Fireflies Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Det kommer an på hva familien prioriterer. I utgangspunktet skal de jo ikke feire, men på samme måter som noen muslimer lager en «julefeiring» så kan det være noen Jehovas vitner lar barna gå i andre selskap. Det beste er nesten å høre med de aktuelle foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 Nei. De kan ikke gå i noen ting. Under julegudstjenesten sitter de alene på et klasserom, de holder ikke og går ikke i bursdag, de får ikke bli med på Halloween. Her svarte de ikke engang på invitasjon. Når vi droppet å invitere fikk vi beskjed om at invitasjon ville de ha. Mulig det varierer altså, men stakkars barn! Anonymkode: 8fa3e...c28 12 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 Tenk å miste hele sin barndom og oppvekst pga sin sekt, som de ikke har mulighet til å forlate før de er voksne 😢 Anonymkode: 212ae...87d 12 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 Kommer vel an på hvor troende foreldrene er, men i utgangspunktet nei. Anonymkode: b1d44...d92 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vet at Jehovas Vitner ikke feirer bursdag. Men kan barn i barnehage og på skole gå i bursdag til andre? Anonymkode: 3adc6...fa8 Det er helt avhengig av hvordan familien praktiserer sin tro og om foreldrene "tvinger" barna til å leve i samme tro eller ikke. Min tante og onkel er Jehovas, men deres barn har alltid fått delta i bursdager i bhg og skole da de ikke har påtvunget sin tro på barna før de har vært gamle nok til å forstå og velge selv. De har deltatt på alt foreldrene deltar på som Jehovas, men levd "vanlige" barneliv" også. I voksen alder er kun 1 av deres barn Jehovas. De andre ikke. Anonymkode: 0c494...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 Jeg gikk i klasse med to som var Jehovas vitner. Den ene familien var veldig streng og barna måtte følge alle reglene om ingen feiringer. Den andre familien lot barna velge selv, så de kom i bursdager og var med på juletrefest og slikt. Husker at foreldrene aldri fulgte i bursdager og mor, som av og til kom innom oss kom aldri innom når vi hadde pyntet til jul. Så det varierer nok fra familie til familie Anonymkode: 58769...cc7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 Jeg hadde ei venninne som var JV, og hun fikk lov til å komme i bursdagen min, men fikk ikke lov til å ta imot eller gi bursdagsgave eller julegave. Anonymkode: 057f9...e9d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Skrevet 1. september 2024 Noen kan, noen kan ikke. Jeg har kjent flere som har fått komme i bursdagen til andre, fordi det er så viktig del av fellesskapet, men de feirer ikke selv. Anonymkode: 4148e...cdb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #13 Skrevet 1. september 2024 Her jeg bor, så kommer ikke JV i bursdager, noen foreldre prøvde også å få skolen til å ikke ha noe julefeiring. Men muslimene kommer i bursdag. Anonymkode: dc371...841
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #14 Skrevet 1. september 2024 Jeg vet om JV som lar barna gå i bursdager, men de feirer ikke selv. Noen av de inviterer bare til pølser i hagen e.l en gang i året før å gjøre gjengjeld, men altså uten gaver. Kommer ann på hvor strikse de er, så du må nesten bare høre med de det gjelder 😊 Anonymkode: 53e57...9b6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 18.49): Det er helt avhengig av hvordan familien praktiserer sin tro og om foreldrene "tvinger" barna til å leve i samme tro eller ikke. Min tante og onkel er Jehovas, men deres barn har alltid fått delta i bursdager i bhg og skole da de ikke har påtvunget sin tro på barna før de har vært gamle nok til å forstå og velge selv. De har deltatt på alt foreldrene deltar på som Jehovas, men levd "vanlige" barneliv" også. I voksen alder er kun 1 av deres barn Jehovas. De andre ikke. Anonymkode: 0c494...c2b Det er ingenting som heter "jehovas". Det heter Jehovas Vitner. Anonymkode: 32c7c...238 1 1
Gjest takinova Skrevet 2. september 2024 #16 Skrevet 2. september 2024 Nei, de er onde mennesker. De nekter barna sine et liv. Og i ytterste konsekvens nekter de dem faktisk å overleve. Men akkurat det kan helsepersonell etter norsk lov ignorere.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #17 Skrevet 2. september 2024 Jeg er lærer. Hadde to jv-elever i en klasse en gang. De sang ikke bursdagssanger, var ikke med på juleaktiviteter, kom ikke i bursdager osv. En annen klasse mange år senere var det også en jv-elev, og jeg trodde det skulle være likt som de forrige elevene. Men her var det helt motsatt. Eleven var som en hvilken som helst annen elev. Var med på feiringer på skolen og var med i bursdager i fritiden. Men vet hen hadde det litt strengere hjemme, mtp utetid og sånn. Anonymkode: 6ea74...082
Grüner Skrevet 2. september 2024 #18 Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 18.35): Vet at Jehovas Vitner ikke feirer bursdag. Men kan barn i barnehage og på skole gå i bursdag til andre? Anonymkode: 3adc6...fa8 Nei
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #19 Skrevet 2. september 2024 takinova skrev (21 minutter siden): Nei, de er onde mennesker. De nekter barna sine et liv. Og i ytterste konsekvens nekter de dem faktisk å overleve. Men akkurat det kan helsepersonell etter norsk lov ignorere. De er klin gale. Anonymkode: 92600...50a 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Skrevet 2. september 2024 Synes du skal invitere, så takker de ja eller nei. Rimelig kjedelig for barnet dersom det får lov hjemme å gå, men ikke blir invitert fordi noen tror de ikke kommer likevel. Anonymkode: 53e57...9b6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå