AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Hei! Jeg overtok en 3,5 måneder gammel border collie valp nå på fredag. Han, og foreldrene hans, er ikke en typsisk gjeter border collie som trenger at det skjer noe hele tiden, meget rolig og bedagelig fyr. Dette er min første egne hund (er oppvokst med hund og passet en border collie med atferdsproblemer tidligere). Planen er å bruke han i agility og/eller rallylydighet. Vi trener på å få han renslig, til nå har det vært et fåtall uhell inne (han gir litt utydelige signaler og vi er akkurat for sent ute i blant). Jeg tar han med ut etter spising, lek og etter han har sovet, jeg pleier å ta han med ut når han går til gangen, det er også her han har tisset inne hvis vi ikke har vært raske nok. Men, han er også veldig glad i å ha med seg leker i gangen, så noen ganger er det vanskelig å forstå om han bare skal leke der eller om han faktisk må ut. Det hender han også legger seg ned, reiser seg opp og går litt og legger seg ned igjen. Da synes jeg også det er vanskelig å tolke om han må ut eller ikke. Han sover nesten hele natta, har bare vært ute med han en gang i løpet av nettene, men da må han gjerne ut en gang i 06-07 tiden på morgenen igjen. Sier "braaa" og "flink hund" rett etter han har gjort fra seg, og da kommer han løpende mot meg og får litt kos og mer ros. Ellers kan han betydningen av "nei" og slutter med den uønskede atferden når han får beskjed om det, men dette er jo noe som må repeteres før det sitter så plutselig kan han begynne med noe uønsket igjen. Vi har også begynt å trene innkalling og "sitt", men dette sitter bare sånn halvveis enda. Han er hverken vandt med halsbånd eller bånd og fungerer veldig godt løs her hjemme. Men vi vil selvfølgelig lære han å gå fint i bånd, for det er jo ikke alle steder han kan gå løs. Han liker ikke å sitte i bur i bil og får helt panikk, har kjørt en tur der han satt i baksetet uten bur og da var han helt rolig. Jeg får god oppfølgning fra oppdretter og kan ringe hun når som helst hvis jeg lurer på noe og har fått masse gode tips fra henne. Ønsker gjerne å gå på valpekurs sånn at jeg får lært han det grunnleggende og vet at det blir riktig. Border collie tar jo ting veldig fort, så derfor er jeg ekstra redd for å lære han feil. Jeg kunne nok fint trent han på egenhånd på det grunnleggende, men jeg er livredd for å trene feil, sånn at han blir forvirret og lærer feil. Det blir kanskje ikke arrangert valpekurs her før i Januar, og jeg må jo lære han det grunnleggende før dette. Har sett på onlinekurs, men det blir jo ikke helt det samme som fysisk. Oppdretter sier jeg gjør alt riktig så langt, men jeg er fortsatt litt usikker på meg selv og som sagt er jeg redd for å gjøre feil som får konsekvenser for han når han blir eldre. Anonymkode: 8aa70...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 Onlinekurs er bedre enn ikke noe. Det finnes ikke noen klubber du kan begynne å trene hos? Hvor holder du til? Anonymkode: 2a1f9...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Onlinekurs er bedre enn ikke noe. Det finnes ikke noen klubber du kan begynne å trene hos? Hvor holder du til? Anonymkode: 2a1f9...513 Ja, det er det jeg tenker også! Blir jo litt alene i treningen der også på en måte enn fysiske kurs. Holder til i Notodden, her er det mest fokus på rallylydighet, men jeg vil helst trene agility. Det er det ikke så mye av her. Nærmeste blir vel Skien/Porsgrunn. Oppdretter sa at hun selv mislikte å trene med klikker på sine border collier, da hun ofte opplevde at hvis de f.eks satt med matbordet så kunne hunden begynne å gjøre masse forskjellige triks av seg selv for å få de til å gi den noe godt. Det synes hun ble slitsomt, men jeg fikk jo selvfølgelig bestemme dette selv. På meg virker det som det gir en effektivitet i treningen, at hunden forstår ting raskere (man må jo selvfølgelig klikke på riktig tidspunkt). Men jeg har ingen erfaring med den treningsmetoden, så vet ikke sikkert. TS Anonymkode: 8aa70...0ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 (endret) Hva med YouTube? Det finnes masse hundeeksperter og trenere som har egne kanaler der de legger ut tips, råd og viser hvordan man lærer en hund ditt og datt. Veldig lærerikt. Det husker jeg at jeg lærte mye av, en kvinnelig britisk hundetrener som viste hvordan hun gikk frem når hun lærte sin egen hundeflokk triks og lydighet. Det finnes også massevis av bøker om temaet som du kan lære mye av. Jeg gikk aldri et kurs, men brukte YouTube og kjøpte bøker. Noen norske men de fleste var engelskspråklige fordi utvalget der er så mye større. Kjøpte selvfølgelig alltid bøker som omhandlet positive treningsmetoder, som belønner ønsket atferd og ikke straffer uønsket atferd. Gjør hunden feil, lar man bare være å belønne, man går bare tilbake til start og begynner på nytt, inntil hunden gjør riktig, og så belønner man den med gjerne en godbit eller en leke. Jeg fant det mest praktisk å belønne med en liten godbit, fordi hunden min var så utrolig mat-motivert og ikke så voldsomt leken av seg. Belønningene besto stort sett av tørrfôrkuler, hun jobbet gladelig for dem, enda så kjedelige de var. Du finner ut hva din hund jobber best for, hva den liker best av belønninger og er villig til å yte ekstra for. Man kan steke og skjære opp kyllingfilet i små terninger, og legge i dagsrasjoner i poser i kjøleskapet. Noe i fryseren, og så tar man opp en pose daglig f.eks. Og terningene trenger ikke være store, de skal ikke være en munnfull. Bare småbiter som lukter godt :- ) Er belønningsbitene ekstra gode, er hunden nok ekstra villig til å yte sitt beste i treningen også. Synd jeg ikke husker navnet på noen av de hundetreningsvideoene jeg lærte av den gangen, men det er flere år siden... Det er en huskeregel som er verdt å merke seg i hundetrening; en hund gjør alltid det som lønner seg for den. Hva den verdsetter høyest, varierer fra hund til hund. Men vil du ha hunden din til å lystre deg og ikke stikke av for å hilse på en annen hund den ser i der fjerne, må du kanskje varte opp med en belønning av høyere verdi for hunden enn ros og "flink bisk". Det må være noe som hunden verdsetter høyere enn det andre den har lyst til å gjøre. Uansett, med disse metodene så endte jeg opp med en svært lydig hund (en gjeterhundrase som din) som kunne en del triks, gikk alltid pent i bånd og var en snill og lydig hund i hele sitt liv. Savner henne sårt.(hun døde i fjor) Endret 1. september 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 Det er valpekurs hos både Kongsberg hundeklubb og Drammen hundepark i september. Anonymkode: 2a1f9...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Del Skrevet 1. september 2024 Oslo hundeskole har også valpekurs i Drammen i september. Anonymkode: 2a1f9...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Del Skrevet 1. september 2024 avknapp er viktig særlig for gjetere. Mange gode tips her. Uansett ville jeg gått på valpekurs og etter ett år grunnkurs. Anbefaler Oslo hundeskole. Jeg er ganske erfaren, men valgte allikevel kurs. Alltid noe nyttig og nytt man lærer av dyktige instruktører. Anonymkode: 7ea85...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. september 2024 #8 Del Skrevet 1. september 2024 Det er forskjell på klikkertrening og det å trene med bruk av klikker. Man kan trene klikkertrening uten å bruke klikker, og man kan bruke klikker uten å trene klikkertrening. Dette med at hunden tilbyr atferder av seg selv går under klikkertrening. Det er en gull måte å trene på, spesielt med tanke på innlæring til hundesporter. Det er en fordel å ha god start- og stoppsignal på trening (eller når hunden skal tilby atferd av seg selv), og så ignorere hvis hunden tilbyr atferd når den ikke skal. Så vil ikke det bli et problem. Ellers enig med deg i at det å bruke klikker ofte fører til raskere fremgang fordi man får bedre presisjon og det er lettere for hunden å vite nøyaktig hva den får belønning for (forutsatt at klikkerlyden er innlært og at man klikker på rett tidspunkt og opprettholder med godbit hver gang). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå