AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg er utdannet vernepleier og har jobbet på sykehjem, i bofellesskap og dagsenter for eldre. Men nå ønsker jeg å gjøre noe annet. Jeg ser at noen kurs og utdanninger krever relevant erfaring, men uten å ha erfaring er også disse jobbene vanskelig å få. Skjønner derfor at jeg kanskje må ta kurs eller utdanning på egenhånd og "holde ut" et par år til i jobben jeg har. Jeg har en venninne som stortrives som karriererådgiver. Hun er sosionom, men har relevant tilleggsutdanning. Jeg har lest litt om IPS og suportet employment. Er dette kurs man bør ta? Hva med utdanning innen veiledning, pedagogikk? Eller kanskje noen har forslag? Har også vurdert skole/barnehage. Søkt et par stillinger, men ser ut til at jeg bør bygge videre på noe. Noen som har forslag til hva? Ellers har jeg interesse for spesielt barn, oppvekst og samspill. Kunne tenkt meg å feks veilede barn og foreldre, foreldreveiledning el. Men det er kanskje ikke så lett? Det blir vel helst utført av psykologer? Jeg må kunne jobbe ved siden av, minst 50%. Har også barn. Kan gjerne være nettbasert, men samlinger kan også være noe. Og selvsagt deltid med mindre det finnes kurs som går over relativt kort tid. Anonymkode: b69cc...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 De som jobber med foreldreveiledning, er utdannet helsesykepleier eller psykolog. Men du kan se på familieterapi? Anonymkode: 42e6b...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg anbefaler deg å gå innpå nettsidene til ulike høgskoler og universitet for å undersøke hvilke studier som vekker din interesse. Men også tenke over hvilken målgruppe du ønsker å jobbe med, eller hvilke arbeidsoppgaver du ser for deg. Dermed kan du se på hvilke opptakskrav disse studiene har. Mange med en helse- og sosial eller pedagogisk bakgrunn har i grunn mange muligheter, da mange videreutdanninger har blitt tverrfaglige. Men du som vernepleier har muligheter innen for eksempel familieterapi, psykososialt arbeid med barn og unge, rus og psykisk helsearbeid, eldreomsorg, spesialpedagogikk, karriereveiledning og mye mer. Brukt tid på å finne ut hva du ønsker:) Jeg har en drøm på langssikt om å få jobb som klinisk pedagog på enten BUP eller DPS, men jeg er bare på mitt andre og siste år på master i spesialpedagogikk nå (har en bachelor i pedagogikk fra før). Men mangler arbeidserfaring og spesialistutdanning innen klinisk pedagogikk. Anonymkode: 879bf...1f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå