Gå til innhold

Utrede for mulig ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 13-åring som jeg ønsker utredet for mulig ADHD (konsentrasjonsvansker). Symptomene har vært der siden hun var liten, og det har vært drøftet med samtlige lærere opp gjennom, uten at de har sett noe "røde flagg".

Ser at første ledd i en utredningsfase, er hos fastlegen. Og jeg er redd for at 13-åringen vil tro at jeg synes noe er galt med henne når jeg tar henne med dit. Vi har snakket litt om dette før, og hun liker ikke tanken på at hun evt. har ADHD el. da hun ikke ser noe problem. Hvordan snakke med henne om dette på en god måte?

Poenget med å få henne utredet, er: 1. Få svar på hvorfor hun "er som hun er" og 2. Gi meg verktøy til å hjelpe henne bedre i hverdagen og tilpasse bedre etter hennes evne, slik at hun vil mestre skolen og etterhvert voksenlivet mer selvstendig.

Tips fra noen som har vært gjennom dette?

Anonymkode: 5ebcb...b37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du få til dette må skolen være med på laget. Snakket med fastlegen selv og hun ønsket ikke å gjøre noe før skolen kom med mer informasjon. Desverre er hun bare en dagdrømmer på skolen, men hjemme ser vi at det er masse som ikke stemmer. Hun sliter og vi sliter fordi vi ikke klarer å møte henne på riktig måte.

Anonymkode: d02ce...5d0

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke dratt henne med før hun ønsker selv.

Du ønsker å få svar på hvorfor hun er som hun er. Hvorfor? Kan hun ikke få være som hun er?
Du ønsker også verktøy til å hjelpe henne. De kan du finne uavhengig av diagnose, og uansett eventuell diagnose er det ingen spesifikke verktøy som ligger klare for dere (foruten medisiner.)

Hun virker ikke klar selv, så hvorfor pushe? Hvis hun ikke ser noe problem, la henne få lov å leve slik hun gjør? 

Anonymkode: 79b4d...887

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Har barn med adhd selv og lærerene har fra dag én sett utfordringene hennes. Når din datter har bikket 13 og ikke vil ha utredning selv så ikke ta det videre. Men du kjenner henne best!

har dere adhd i familien forresten?  Det er arvelig betinget og jeg kjenner ingen med adhd som ikke har flere adhdere i familie..

Anonymkode: bc5cd...d69

Skrevet

Og verktøy for de med adhd er egentlig akkurat samme gode råd for alle mennesker btw..Rutiner, trening, god søvn, og sunn mat..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du ønsker også verktøy til å hjelpe henne. De kan du finne uavhengig av diagnose, og uansett eventuell diagnose er det ingen spesifikke verktøy som ligger klare for dere (foruten medisiner.)

Jeg er alene med henne, og jeg sliter med henne på hjemmebane. Hun har impulsive handlinger og sliter med å ta imot beskjeder eller gjøre flere oppgaver. Den minste ting virker overveldende. Og jeg er ikke noe ekspert på å være forelder, og enda mindre om det er en diagnose som er årsaken til hennes atferd.

På skolen handler det om mangel på konsentrasjon, og med en diagnose, ville det vært lettere å få tilrettelegging ift. læring. Jeg ser at hun henger etter på et vis, og bruker fryktelig lang tid på ting, og blir bekymret for hvordan det skal gå om noen år når hun skal klare seg selv, og ikke har de grunnleggende ferdighetene i boks.

Jeg vil tro det er mer spesifikk hjelp å få, om det er en diagnose som ligger til grunn.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en 13-åring som jeg ønsker utredet for mulig ADHD (konsentrasjonsvansker). Symptomene har vært der siden hun var liten, og det har vært drøftet med samtlige lærere opp gjennom, uten at de har sett noe "røde flagg".

Ser at første ledd i en utredningsfase, er hos fastlegen. Og jeg er redd for at 13-åringen vil tro at jeg synes noe er galt med henne når jeg tar henne med dit. Vi har snakket litt om dette før, og hun liker ikke tanken på at hun evt. har ADHD el. da hun ikke ser noe problem. Hvordan snakke med henne om dette på en god måte?

Poenget med å få henne utredet, er: 1. Få svar på hvorfor hun "er som hun er" og 2. Gi meg verktøy til å hjelpe henne bedre i hverdagen og tilpasse bedre etter hennes evne, slik at hun vil mestre skolen og etterhvert voksenlivet mer selvstendig.

Har hun noen interesser, eller fag hun faktisk synes er ok? I så fall er det typisk at man kan holde konsentrasjonen i bedre grad der. Faktisk inntil hyperfokus, hvor man blir mer opptatt av et emne, hobby, etc. og viser gode evner både innen forståelse og hukommelse på de feltene. 

Mens ellers blir det dagdrømming, husker ikke muntlige instruksjoner. 

Vanskelig for å sovne om kvelden. I dagens samfunn gjelder nok det svært mange, pga mobilen. Så her er det verre å påvise søvnvansker. 

Glemmer hvor de legger ting, typisk stadig går rundt og leter, må minnes på eller ha strategier for å huske noe. 

Mange klarer ikke forholde seg til kalender / klokke, men det gjelder ikke alle. 

Avbryter? Blir utålmodig i kø / vente på tur?

Den uoppmerksomme typen er ikke impulsiv / hyperktiv på synlig vis, men dette vet du sikkert. 

Anonymkode: 81ad7...08f

• Liker 1
Skrevet

Beklager, jeg har adhd selv, og leste ikke innlegget ditt grundig. 

Du kan forklare henne at alle har styrker og svakheter. Noen trenger briller, noen bruker høreapparat, og noen igjen må ha hjelp til å trene opp konsentrasjon og hukommelse. 

Det fins hjelp for alt dette slik at det blir mer rettferdig for alle som må gå på skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Ja kan absolutt være indikasjoner på adhd, når det er sagt så er det ikke så veldig mye lærene kan gjøre med dette. ( ta mikropauser, en beskjed av gangen, dele inn arbeidet i smådeler..)  For å være ærlig så er det ikke så mye å gjøre med konsentrasjon og impulsivitet  om hun er aktiv i hverdagen og spiser normalt sunt. For oss ble medisin redningen, men det er jo siste utvei..

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er alene med henne, og jeg sliter med henne på hjemmebane. Hun har impulsive handlinger og sliter med å ta imot beskjeder eller gjøre flere oppgaver. Den minste ting virker overveldende. Og jeg er ikke noe ekspert på å være forelder, og enda mindre om det er en diagnose som er årsaken til hennes atferd.

På skolen handler det om mangel på konsentrasjon, og med en diagnose, ville det vært lettere å få tilrettelegging ift. læring. Jeg ser at hun henger etter på et vis, og bruker fryktelig lang tid på ting, og blir bekymret for hvordan det skal gå om noen år når hun skal klare seg selv, og ikke har de grunnleggende ferdighetene i boks.

Jeg vil tro det er mer spesifikk hjelp å få, om det er en diagnose som ligger til grunn.

TS

Alle barn har rett på tilpasset opplæring, det står i opplæringsloven. Det gjelder ikke kun de med diagnose. Så om hun har diagnose eller ei er ganske irrelevant når det gjelder tilrettelegging i skolen. Hadde det vært behov for spesialundervisning (heter nå individuell tilrettelegging f.o.m 01.08.24 etter den nye opplæringsloven trådde i kraft) derimot.

Det finnes masse nyttig informasjon, hvis du bare søker «tilrettelegging ADHD» på Google. Så kan du drøfte med lærer hvilke behov hun har på skolen. Som andre har nevnt, så er det ikke så mye man får gjort med konsentrasjon og impulsivitet.

Deres oppgave som foreldre blir rett og slett å søke etter informasjon om ADHD og tiltak, og ha en dialog med skolen rundt jentas problemer. Det ligger mye informasjon ute på Statped, ADHD Norge osv. En utredning vil ikke kunne hjelpe angående tilrettelegging, kun når det gjelder medisinering og eventuelt kontakt med NAV angående stønader. Jenta selv må kunne lære seg mestringsstrategier for å håndtere sin ADHD.

Anonymkode: e32fa...de9

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

TS

Ingenting av dette endrer seg med en diagnose, utenom medisiner. Skal du gi henne det, når hun virker så motvillig selv?

Lær deg verktøyene. Skolen plikter å tilrettelegge helt uavhengig av diagnose. Hun trenger ingen papirer på det, de med konsentrasjonsvansker uten adhd skal få tilrettelegging på samme måte som de med konsentrasjonsvansker med adhd.

Det er en krevende prosess du setter i gang, og jeg tror ikke det er positivt for jenta di at du hiver henne inn i denne tøffe prosessen uten at hun ønsker det selv. Du blir ikke mer eller mindre ekspert på å være forelder om hun får diagnose adhd. Vi får ingen håndbok når barna våre diagnostiseres, og det er ingen one size fits all uansett diagnose. Du kommer til å bli skuffet over det du får av hjelp når/hvis diagnosen kommer. 

Les om adhd, men ikke heng deg opp i diagnose og at det må være det, finn løsninger for dere. Krev hjelp og tilrettelegging fra skolen, behov trumfer diagnoser uansett. 

• Nyttig 2
Skrevet

Digresjon; men fiks for guds skyld forsikringer på henne nå, for om litt er det blankt avslag. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det eneste du nevner er konsentrasjonsproblemer og det er veldig rart hvis ingen av lærerne hennes har fått noen mistanker

Anonymkode: fed34...645

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS

En med ADHD vil ha flere problemer enn konsentrasjon på skolen og med tanke på at lærerne ikke har latt seg merke ved dette er nok ikke problemene på skolen så store som du tror.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og verktøy for de med adhd er egentlig akkurat samme gode råd for alle mennesker btw..Rutiner, trening, god søvn, og sunn mat..

Og følelsesmestring. Vi har gjerne litt vansker for å forstå hva vi føler / regulere det, noe som kan føre til indre stress og angst hos jenter. 

Dessuten er det fint å lære om hvordan man lærer best, folk med adhd er også forskjellige. 

Snakke om vennskap. Det kan bli plunder i det sosiale om hun ikke får med seg hva som blir sagt, misforstår, sier mye "hæ". Da risikerer man å bli frosset ut, uten å skjønne hvorfor. 

Ofte blir adhd-ere ekstremt slitne, trøtt etter skolen. Kanskje sint fordi man er utslitt av å streve, uten at man riktig vet at man strever.

Min unge jente har gått gjennom alt dette, det tok mange år før vi skjønte at mye av hennes frustrasjon skyldtes at hun ikke fikk med seg / misforsto. Man vet jo ikke når man misforstår, for da kan man jo dobbelsjekke. 

• Nyttig 2
Skrevet

TS

Desverre er de som sliter med konsentrasjonen vanskeligere å oppdage eller å få hjelp til. Har snakket til flere av lærerene i flere år, men de så ikke noe. Men klasser på over 50stk skal det vel litt til å for å merke det.. 

Hun slet selv, og det ble verre på ungdomskolen. Mye tyngre. Banket i bordet og sa at nok er nok, fikk ikke hjelp til ppt da de mente det hørtes ut som adhd og folk henvisning til bup via legen.  Yes, adhd uten tvil! Endelig fikk hun tilrettelegging og hjelp. Og kunne forstå seg selv bedre!

Og medisin som hjalp på konsentrasjonen. En helt annen jente!

Stå på om du mener hun har det, men hun må selv ville det!

Ikke alle løper rundt full i energi!

Mangen maskerer men sliter kanskje enda mer!

Anonymkode: d7ba4...5e2

• Liker 1
Skrevet

En med ADHD vil ha flere problemer enn konsentrasjon på skolen og med tanke på at lærerne ikke har latt seg merke ved dette er nok ikke problemene på skolen så store som du tror.

Bullshit!

Anonymkode: d7ba4...5e2

Skrevet

Fikk min 15 åring utredet etter eget ønske. Hun fungerer greit på skolen og sosialt, men blir kjempesliten etter en skoledag eller etter at hun har vært med på noe sosialt. Dette ble bare værre og værre jo eldre hun ble. Jeg dro henne med til legen for blodprøver osv.flere ganger uten å finne noe galt. Helt til hun selv sa at hun mistenkte at hun har adhd. Fikk ny time hos fastlege som sendte henvisning til bup.  Har fått forklart at hun bruker så mye energi på å konsentrere seg, ta imot beskjeder osv.  og på å ikke skille seg ut fra de andre at hun blir kjempesliten. Har fått litt tilrettelegging på skolen  ( fast plass i klasserommet der det er minst støy, kan bruke hodetelefoner, kan ta pauser og forlate klasserommet ved behov osv.) Dette i tillegg til medisiner har gitt henne en helt ny hverdag ❤️  Anbefaler utredning om du mistenker adhd. Les deg opp på det og snakk med datteren din om det. Vær ærlig med henne om dine bekymringer.

Anonymkode: ad3a2...323

• Nyttig 1
Skrevet

Herregud, blir helt svett av svarene her inne. Det viser bare hvor vanvittig lite folk vet om jente ADHD. Det er på ingen måte rart at lærerne ikke har merket det slik noen hevder. Jeg er sjøl over 30 år, master og har ADHD, aldri har noen lærere merket til noe som helst. Du kan gjerne kalle det maskering. 

Legger ved en link under her, den er veldig fin og forklarende. Håper du kan finne noen svar der. Snakk med lærer om dine bekymringer og få koblet inn PPT. Det er en fin måte å starte på. Den andre veien som du nevner er via fastlege, men alltid fint at andre som jobber rundt barnet er «on board». 

https://www.youtube.com/watch?v=QSFSAa1-NCs&t=133s

Anonymkode: 46940...98c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk ny time hos fastlege som sendte henvisning til bup.  Har fått forklart at hun bruker så mye energi på å konsentrere seg, ta imot beskjeder osv.  og på å ikke skille seg ut fra de andre at hun blir kjempesliten.

Anonymkode: ad3a2...323

Dette er et godt eksempel på hvordan maskering kan se ut, og er også en av årsakene til at lærere ikke avdekker ADHD hos jenter.

Anonymkode: 46940...98c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...