Gå til innhold

Dine «brannfakler» om graviditet og nyfødttid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skrev uten medisinsk grunn. At man har opplevd spontanaborter tidligere, kan være en grunn. Men om man er generelt frisk, ingen blødninger, ingen komplikasjoner i evt tidligere svangerskap så ser jeg ikke poenget. Jeg tok ikke i mitt første svangerskap og tar ikke nå heller. Jeg forstår liksom ikke helt hva jeg skal få bekreftet. 

Ei venninne av meg ble gravid litt etter at jeg hadde født, og lurte på om hun burde ta tidlig ul og nipt, og om jeg hadde tatt det. Jeg forklarte at jeg ikke hadde tatt det, fordi jeg generelt har god helse og hadde ingen blødninger e.l. Så jeg stolte på at det gikk fint og gadd ikke bruke penger på sånt bare fordi kanskje ett eller annet som var lite sannsynlig. Hun var enig med meg, men fortalte senere at hun hadde tatt det likevel for moroskyld. Og folk gjør som de vil, men personlig syns jeg det er litt teit når det er så dyrt. 

Anonymkode: 3d316...3ed

I mitt første svangerskap var jeg med i en studie hvor det ble gjort ultralydundersøkelser hver måned i løpet av svangerskapet. Jeg gikk til undersøkelse i uke 7 og 10. Alt så fint ut i uke 7. I uke 10 ble det dessverre påvist MA hvor fosteret sluttet å vokse i uke 8. Jeg hadde fremdeles graviditetssymptomer, ingen blødninger, ingen smerter. Jeg er var og er frisk og hadde ingen helseproblemer. Har flere venninner som dessverre har flere spontanaborter enn gjennomførte graviditeter. 

Jeg forstår godt at folk velger å ta tidlig ultralyd og det er ikke for moro skyld. 

Anonymkode: 4851f...d6e

• Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange mødre er så innmari hysteriske. Slitsomme er de. Alt skal være så absurd rett; null sukker, null skjerm, null gråt, null alt. Og etterpå, når ungen er 2 år og bare vil bæres, og uler som en hyene bare mor går på do, ja, da skal de forstå ungen ihjel. Den skal møtes på sine premisser helt til den er så gammel at den skal ut i arbeidslivet og ender opp uføretrygdet fordi sjefen sa nei til 1,5 timers arbeidsdag med full lønn. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magetid er bare bortkastet stress for baby og foreldre. Barn lærer seg å rulle, åle, krabbe og gå når de er klare for det, helt uavhengig av om de har ligget x antall minutter på magen per dag. Så lenge barn får mulighet til å bevege seg, så vil de jobbe for å bli sterkere på egenhånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuefisk skrev (Akkurat nå):

Magetid er bare bortkastet stress for baby og foreldre. Barn lærer seg å rulle, åle, krabbe og gå når de er klare for det, helt uavhengig av om de har ligget x antall minutter på magen per dag. Så lenge barn får mulighet til å bevege seg, så vil de jobbe for å bli sterkere på egenhånd.

nei nei! 

om Barnet ikke blir stimulert til å ligge på magen, så får det ikke utviklet muskulaturen foran på mage og beina - noe som fører til at de har vanskelig for å lære seg å gå.

Anonymkode: 1b379...439

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre som sitter med mobilen når de sitter med babyen sin. De går glipp av så masse samspill, blikk og signaler. Et lite gløtt med øynene mens de dier, eller en liten grimase.
Ja, amming kan ta tid, men er det så sjukt viktig å skrolle på insta, svare på den meldingen eller lese vg? Vær mer tilstede! 

Mødre som skal filme /ta bilde av alt hele tiden. Vær med tilstede og spar minner i hjertet i stedet for mobilen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

nei nei! 

om Barnet ikke blir stimulert til å ligge på magen, så får det ikke utviklet muskulaturen foran på mage og beina - noe som fører til at de har vanskelig for å lære seg å gå.

Hadde du latt babyen din ligge på magen på bakken hvis du bodde i skogen? For det har jo menneskene gjort det meste av vår eksistens. Magetid går bare ann for oss som har rene, flate gulv. Altså må babyer være ment å bygge musklene sine på andre måter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regnbuefisk skrev (50 minutter siden):

Hadde du latt babyen din ligge på magen på bakken hvis du bodde i skogen? For det har jo menneskene gjort det meste av vår eksistens. Magetid går bare ann for oss som har rene, flate gulv. Altså må babyer være ment å bygge musklene sine på andre måter.

Du er klar over at baby kan fint ligge på magen oppå mor? 

Har du sett babyer som ikke har hatt magetid? Null hodekontroll selv om de er flere måneder gamle, flatt bakhode etc.

I en del afrikanske land, lærer barn seg å gå mye tidligere enn i Norge. De krabber nesten ikke i forhold til skandinaviske barn. Det er fordi det er forventet av dem at de i større grad skal klare seg selv. Det er forventningene våre til barna som har mye å si for hvor raskt de utvikler seg motorisk, og det er viktig å legge til rette for at de får trent på å styrke nakken fra de er født med magetid. 

Anonymkode: e7e44...847

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er klar over at baby kan fint ligge på magen oppå mor? 

Har du sett babyer som ikke har hatt magetid? Null hodekontroll selv om de er flere måneder gamle, flatt bakhode etc.

I en del afrikanske land, lærer barn seg å gå mye tidligere enn i Norge. De krabber nesten ikke i forhold til skandinaviske barn. Det er fordi det er forventet av dem at de i større grad skal klare seg selv. Det er forventningene våre til barna som har mye å si for hvor raskt de utvikler seg motorisk, og det er viktig å legge til rette for at de får trent på å styrke nakken fra de er født med magetid. 

Jeg er ikke uenig i at magetid er bra, men er det noen holdepunkter for at metoden i disse afrikanske landene er bedre enn det som praktiseres her? Er det bedre for barn å lære å gå så tidlig som mulig? Er det bra at et barn skal klare seg selv så tidlig som mulig?

Anonymkode: 7cfb9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig i at magetid er bra, men er det noen holdepunkter for at metoden i disse afrikanske landene er bedre enn det som praktiseres her? Er det bedre for barn å lære å gå så tidlig som mulig? Er det bra at et barn skal klare seg selv så tidlig som mulig?

Anonymkode: 7cfb9...a01

Det er i alle fall ikke verre for dem at de utvikler seg raskere motorisk. Det er ingenting skadelig ved det. Jeg tenker at det ikke er snakk om at barna skal klare seg selv, men at de skal klare mest mulig selv, og det tenker jeg absolutt er bra.

Dette er en veldig interessant artikkel om temaet for de som er interessert: https://www.bostonreview.net/articles/fausto-sterling-motor-development/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er en brannfakkel, men noen mødre er ekstremt sutrete når de ikke får til ammingen! Jeg prøvde hardt selv uten å få det til, men da det ikke gikk gikk jeg ikke totalt i kjelleren. Og å føle seg som en dårlig mor fordi det ikke går? Herregud, jeg syns bare det er så overdrevent. 

at man er en dårlig mor når man sitter på mobilen mens man ammer, er jeg enig i.

Anonymkode: 7a0c6...695

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel? Har masse🔥🔥

-overvektige som er gravide er kvalmt å se på

-en fødsel ødlegger underlivet, det burde vært valgfritt med keisersnitt

-amming er oppskrytt og ødelegger puppene, morsmelkerstatning er helt greit

-er så lei av mødre som skryter av hvor tidlig babyen gjorde ditt og datt🙄

-mammapolitiet er stort sett overvektige, grå mus som har som mål i livet å bli ufør

-utrolig usexy med menn som sier «vi er gravide»…..

Ps. Husk at en brannfakkel er en mening som skaper uro😉😉🔥

Anonymkode: 986ba...58b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gir opp amming for tidlig eller på feil grunnlag. Vet om to i min nære omgangskrets som «ikke hadde nok næring». Det er en myte. Hvis babyen ikke legger på seg nok må man amme mer for å få opp produksjonen. Hvis du tror at du har for lite melk/lite næring fordi baby dier «hele tiden» er løsningen å la baby fortsette med nettopp det. Det er for å øke produksjonen. Noen babyer spiser også oftere enn andre. Syntes det blir for dumt å skulle gi opp ammingen fordi det er kjedelig/slitsomt å amme ofte. Det finnes selvfølgelig reelle grunner og unntak til dette, men de aller fleste vil få til amming hvis de prøver nok. 

Jeg har en baby som spiser ofte og er så lei av å få høre av bekjente at jeg burde gi mme ved siden av hvis jeg ikke har nok melk/næring siden baby spiser så ofte, at baby bruker meg som smokk osv. Så lenge baby følger vekstkurven sin og virker tilfreds er alt i orden. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en brannfakkel. Min far og flere i familien fikk se barnet før meg. Jeg føler at jeg ble frarøvet en hellig stund. Da jeg våknet av narkose hadde babyen min allerede vært på omvisning på hele sykehuset. Ønsker ikke gå inn i mange omstendigheter, men min søster var sykepleier der. 

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 14.47):

Mammapolitiet er jo kjent for mange, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke være mammapoliti eller kommentere andres valg. Men her på nett er vi anonyme, så kom med dine «brannfakler» innenfor tema.

Jeg kan starte

- Å ikke være aktiv (helst trene) under graviditet er direkte uansvarlig, på linje med snusing

Anonymkode: 8f04f...98c

Trener ikke ellers så hvorfor trene da? 😄 

Anonymkode: fd472...7f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuefisk skrev (4 timer siden):

Ja, det hadde jeg garantert gjort.

og magetid for baby er mye mer enn å ligge på magen på et gulv. Bittelitt fantasti er bra.
En baby kan fint øve mens den ligger på magen på mor eller far, på et bord, på et teppe på bakken, på gressplenen etc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (42 minutter siden):

Her kommer en brannfakkel. Min far og flere i familien fikk se barnet før meg. Jeg føler at jeg ble frarøvet en hellig stund. Da jeg våknet av narkose hadde babyen min allerede vært på omvisning på hele sykehuset. Ønsker ikke gå inn i mange omstendigheter, men min søster var sykepleier der. 

Hvordan er dette en brannfakkel??

Anonymkode: 3d606...df2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min brannfakkel: 

Barn bør sove i egen seng så tidlig som mulig. Kommer de inn til foreldrene om natten bør de følges tilbake til egen seng. 

Anonymkode: c4040...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

urenluren skrev (1 time siden):

Mange gir opp amming for tidlig eller på feil grunnlag. Vet om to i min nære omgangskrets som «ikke hadde nok næring». Det er en myte. Hvis babyen ikke legger på seg nok må man amme mer for å få opp produksjonen. Hvis du tror at du har for lite melk/lite næring fordi baby dier «hele tiden» er løsningen å la baby fortsette med nettopp det. Det er for å øke produksjonen. Noen babyer spiser også oftere enn andre. Syntes det blir for dumt å skulle gi opp ammingen fordi det er kjedelig/slitsomt å amme ofte. Det finnes selvfølgelig reelle grunner og unntak til dette, men de aller fleste vil få til amming hvis de prøver nok. 

Jeg har en baby som spiser ofte og er så lei av å få høre av bekjente at jeg burde gi mme ved siden av hvis jeg ikke har nok melk/næring siden baby spiser så ofte, at baby bruker meg som smokk osv. Så lenge baby følger vekstkurven sin og virker tilfreds er alt i orden. 

Og hva tenker du er løsningen når vekstkurven ikke følges til tross for at barnet ligger kontinuerlig på brystet? Siden du mener det er en myte?

Jeg skjønner det er en brannfakkkel, men fagfolk er uenig :ler:

Endret av BobbySocks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda en. Nordmenn pottetrener altfor, altfor sent. Et barn på langt over to år som bæsjer i bleien er rett og slett disgusting. Når barnet aktivt presser hardt for å bæsje er det også klar for å øve på potte. Stakkars barnehageansatte som må skifte bleier på barn som burde vært pottetrent for lengst.

Anonymkode: 8f04f...98c

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...