Gå til innhold

Rus av kvalmestillende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet reseptbelagte kvalmestillende, både tabletter og stikkpiller hos en nær person. Det har vært rusproblematikk før, så jeg blir lett bekymret når jeg finner medisiner. Hun har ikke problem med kvalme, eller annen type sykdom. Blir ikke bilsyk heller. Hva kan være en logisk forklaring på å ha store mengder av dette, over en lang periode? 

Anonymkode: 1d6d4...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt kvalmestillende selv i perioder og man får ingen rus effekt av det. Du sier at hun ikke har noe problemer med kvalme eller annen type sykdom - er du sikker på det? Det kan jo hende at det er noe hun ikke har fortalt deg?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reseptbelagt kvalmestillende hjemme, ingen andre enn mannen min vet at jeg sliter med kvalme og hvorfor. Er du sikker på at du vet? Kanskje vedkommende har forsøkt å slutte med rus, da kan kvalme være en greie.

Anonymkode: 3196a...039

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har funnet reseptbelagte kvalmestillende, både tabletter og stikkpiller hos en nær person. Det har vært rusproblematikk før, så jeg blir lett bekymret når jeg finner medisiner. Hun har ikke problem med kvalme, eller annen type sykdom. Blir ikke bilsyk heller. Hva kan være en logisk forklaring på å ha store mengder av dette, over en lang periode? 

Fordi man blir kvalm av det man ruser seg på. Da tar man kvalmestillende for å klare å fortsette og ruse seg uten å være kvalm.

Anonymkode: dcbc0...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi man blir kvalm av det man ruser seg på. Da tar man kvalmestillende for å klare å fortsette og ruse seg uten å være kvalm.

Anonymkode: dcbc0...e9b

Det er dette jeg tenkte også. Er det en vanlig greie? At noen rusmidler gir kvalme, sånn at det er vanlig for rusmisbrukere å ta kvalmestillende for å kunne "fungere" når de er ruset? Hvilke rusmidler i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor fant du de?

Anonymkode: efca4...d42

De var gjemt på ulike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt kvalmestillende selv i perioder og man får ingen rus effekt av det. Du sier at hun ikke har noe problemer med kvalme eller annen type sykdom - er du sikker på det? Det kan jo hende at det er noe hun ikke har fortalt deg?

Jeg er så sikker som en kan bli ja. Viss en annen lidelse var grunnen, tror jeg hun heller hadde sagt det enn å måtte bortforklare og nekte for rusmistanke. Jeg lever med henne, så jeg er helt sikker på at jeg hadde visst det om hun slet med kvalme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri blitt ruspåvirket av kvalmestillende, men som rusavhengig kan man likevel fort bli avhengig av dem og bruke dem for å døyve indre smerter. Min erfaring med dem er bare en indre brann; det føles som om kroppen brenner innvendig, og det er ingen god følelse.

Anonymkode: 3a0a8...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er metoklopramid (afipran) du har funnet, evt ondansentron (zofran)? Man får absolutt ikke rusfølelse av noen av disse, men metoklopramid kan gi ganske ubehagelige  bivirkninger som rastløshet, ekstrapyramidabel forstyrrelse og parkinsonisme. Dette er vanlige bivirkninger av denne medisinen dessverre. Det er altså gjerne ubehagelig og ikke behagelig bivirkning, så jeg tviler på at noen tar det for moroskyld. Det gir mer mening hvis noen tar narkotika seg og blir kvalm og derfor bruker dette.

Anonymkode: 67be2...0ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du spurt hun? Sikkert bedre å spørre enn å spekulere.

Anonymkode: 3f14f...60b

Ja, selvfølgelig. Jeg blir oppgitt av disse nedlatende og sykt lite hjelpsomme kommentarene. Å leve med en som har hatt rusproblemer krever at man er årvåken og ikke overser tegn på at det har sklidd ut. Jeg vil ikke være naiv og la det gå utforbakke fordi det er "slemt" av meg å undersøke litt. Det ligger i hele problemets natur at man ikke kan stole på en rusmisbruker når det kommer til dette. Det er ikke jeg som gjør noe slemt fordi om jeg ikke automatisk tar hennes svar for god fisk. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis kvalmestillende skulle gi rus, så hadde ikke kreftpasienter trengt å få sterke smertestillende les morfin. 

Men en mulig forklaring kan heller være at rus gir kvalme, oppkast og diare, kvalmestillende stanser oppkast. 

Hva har du funnet ? Zofran eller synonympreparater? Den er knalldyr og ikke noe man får på enkelt vis. 

Ja, selvfølgelig. Jeg blir oppgitt av disse nedlatende og sykt lite hjelpsomme kommentarene. Å leve med en som har hatt rusproblemer krever at man er årvåken og ikke overser tegn på at det har sklidd ut. Jeg vil ikke være naiv og la det gå utforbakke fordi det er "slemt" av meg å undersøke litt. Det ligger i hele problemets natur at man ikke kan stole på en rusmisbruker når det kommer til dette. Det er ikke jeg som gjør noe slemt fordi om jeg ikke automatisk tar hennes svar for god fisk. 

Du kan jo gjør elite selv, som å søke i Felleskatalogen på medisinnavnet. 

Om du har aldri så mange rusmisbrukere eller ex brukere i hus, så går du ikke og roter i sakene deres. Det kalles både overgrep og respektløshet. Så der er en grunn til at du har fått de svarene du har fått, tenker jeg. 
Og før du kjefter på meg og, du er ikke den neste med en rusmisbruker i hus. 

Anonymkode: 8ee9c...d84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev ikke at du hadde konfrontert vedkommende! Jeg har levd hele livet med en rusmisbruker og vet derfor at det er lett å tenke worst-case scenario! Det har jeg gjort flere ganger. Hvor skrev jeg at du gjøre noe slemt? I alle dager! 

Min kommentar kom ikke fra et nedlatende sted, men fra et godt sted og av erfaring. Det skjer ikke igjen i denne tråden. lykke til!

Anonymkode: 3f14f...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er navnet på medisinen? Da gjør det mye enklere å svare på spørsmålet hvis man vet det.

Er pakkene gamle, og stemmer pillene i pakkene overens med hvordan de skal se ut ifølge felleskatalogen? Eller kan det være at hun bruker gamle pakker til å gjemme rusmidler? 

Anonymkode: 58d5c...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange typer sterke smertestillende/rusmidler som gir rusfølelse, men også kvalme som bivirkning. Så når de kvalmestillende er gjemt, og ikke ligger åpent i dagen som normale reseptbelagte medisiner jo normalt sett gjør, tror jeg du dessverre trygt kan anta at vedkommende bruker dem til et formål som ikke er vanlig for kvalmedempende.

Men spør gjerne på freakforum. Der er det mange som har god peiling på rusmidler.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvalmestillende skulle gi rus, så hadde ikke kreftpasienter trengt å få sterke smertestillende les morfin. 

Men en mulig forklaring kan heller være at rus gir kvalme, oppkast og diare, kvalmestillende stanser oppkast. 

Hva har du funnet ? Zofran eller synonympreparater? Den er knalldyr og ikke noe man får på enkelt vis. 

Du kan jo gjør elite selv, som å søke i Felleskatalogen på medisinnavnet. 

Om du har aldri så mange rusmisbrukere eller ex brukere i hus, så går du ikke og roter i sakene deres. Det kalles både overgrep og respektløshet. Så der er en grunn til at du har fått de svarene du har fått, tenker jeg. 
Og før du kjefter på meg og, du er ikke den neste med en rusmisbruker i hus. 

Anonymkode: 8ee9c...d84

Jeg har ikke rotet i noens saker. Herregud. Du vet jo ingenting, og uttaler deg så krast. 

Vi deler hus. Jeg har ikke rotet i andres saker når jeg finner ting i våre skap, i lommer når jeg vasker tøy osv. Kan du ikke bare forlate tråden? Du har jo ingen hjelp å komme med? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, kjære vene 🙈

Anonymkode: 384b4...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er navnet på medisinen? Da gjør det mye enklere å svare på spørsmålet hvis man vet det.

Er pakkene gamle, og stemmer pillene i pakkene overens med hvordan de skal se ut ifølge felleskatalogen? Eller kan det være at hun bruker gamle pakker til å gjemme rusmidler? 

Anonymkode: 58d5c...09e

Husker ikke navnet i farten, men type vanlig kvalmestillende i både stikkpille og tablettform. Mulig det var et synonympreparat til afipran kanskje?

Ikke gamle pakker, og originalmedisin i pakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...