AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Har ei jente på 12 år som er ganske plaget av småkviser og nupper. Panna er full av nupper, i tillegg til småkviser på nese og hake. Hun har vært hos lege, fikk resept på epiduo. Denne tørket huden ut ekstremt, og hadde liten virkning. Fikk så en annen krem på resept, den har hun nå gått på i 8 uker uten at det har forbedret huden noe særlig. Hun bruker cc cream på skolen for å dekke litt, ellers ingen annen sminke. Bruker kun mild rens fra apoteket. kostholdet er bra, men litt sukker i helg og bursdager. Ser hvor hardt dette går utover selvtilliten. Det er svært få på trinnet hennes som er plaget så mye som henne. Hun har også fått kommentarer som «pizzatryne» osv. Noen med lignende erfaring som vet om noe som kam fungere? Finnes jo sterkere legemidler, men de har kraftige bivirkninger, og hun er jo veldig ung. Ikke fått mens enda. Anonymkode: 56491...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Her fikk jenta krem fra legen som har fungert utrolig bra. Var prat om tabletter. Her fikk vi beskjed å ungå fette kremer. Og bruke helst kun vann. For en del kremer og såper kunne gjøre at kviser ble enda være Anonymkode: 91103...519
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Skrevet 1. september 2024 Hvilken rens bruker hun? Anonymkode: 0ec8c...b61
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ei jente på 12 år som er ganske plaget av småkviser og nupper. Panna er full av nupper, i tillegg til småkviser på nese og hake. Hun har vært hos lege, fikk resept på epiduo. Denne tørket huden ut ekstremt, og hadde liten virkning. Fikk så en annen krem på resept, den har hun nå gått på i 8 uker uten at det har forbedret huden noe særlig. Hun bruker cc cream på skolen for å dekke litt, ellers ingen annen sminke. Bruker kun mild rens fra apoteket. kostholdet er bra, men litt sukker i helg og bursdager. Ser hvor hardt dette går utover selvtilliten. Det er svært få på trinnet hennes som er plaget så mye som henne. Hun har også fått kommentarer som «pizzatryne» osv. Noen med lignende erfaring som vet om noe som kam fungere? Finnes jo sterkere legemidler, men de har kraftige bivirkninger, og hun er jo veldig ung. Ikke fått mens enda. Anonymkode: 56491...5cb Hei. Min sønn har også vært ekstremt plaget med akne. Han prøvde forskjellige kremer på resept fra lege, men ingen av de hjalp noe nevneverdig. Han fikk antibiotika og det hjalp veldig , stor forskjell bare etter 14 dager. Ingen bivirkninger. Hør med legen om det kan være et alternativ. Anonymkode: 95834...376 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Her fikk jenta krem fra legen som har fungert utrolig bra. Var prat om tabletter. Her fikk vi beskjed å ungå fette kremer. Og bruke helst kun vann. For en del kremer og såper kunne gjøre at kviser ble enda være Anonymkode: 91103...519 Husket du hva kremen het? Anonymkode: 56491...5cb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei. Min sønn har også vært ekstremt plaget med akne. Han prøvde forskjellige kremer på resept fra lege, men ingen av de hjalp noe nevneverdig. Han fikk antibiotika og det hjalp veldig , stor forskjell bare etter 14 dager. Ingen bivirkninger. Hør med legen om det kan være et alternativ. Anonymkode: 95834...376 Det kom ikke tilbake etter antibiotikakuren? Har hørt litt forskjellig om det. Anonymkode: 56491...5cb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvilken rens bruker hun? Anonymkode: 0ec8c...b61 Cerave Anonymkode: 56491...5cb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Skrevet 1. september 2024 Prøv retinolserum fra Cerave. Anonymkode: 07be7...fc2
VoodooChild Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 Jeg ville prøvd hudrens som inneholder AHA/BHA-syrer, f.eks denne fra COSRX https://utseende.no/produkt/merker/cosrx/ac-collection-calming-foam-cleanser-150ml Morgen og kveld. Samt et serum morgen og kveld med niacinamide, f.eks denne fra The Ordinary https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/serum/the-ordinary-the-ordinarythe-ordinary-more-molecules-niacinamide-10--zinc-1,5009822?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwodC2BhAHEiwAE67hJEda81mumdHIGZVIcYvBSbuPKrmHI-0S7zd1b6xlfqWC3Dm59QZOJRoCqHAQAvD_BwE Ellers prøve å kutte melkeprodukter, det gir meg kviser. Masse hormoner i melk etc. 1
Juliv Skrevet 1. september 2024 #10 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes jo sterkere legemidler, men de har kraftige bivirkninger, og hun er jo veldig ung. Ikke fått mens enda. Man starter ofte med antibiotika som tetrasykliner, som doksycyklin eller lymesyklin, eller med behandling som Differin. Dette pleier å hjelpe, men det er selvfølgelig ingen garanti for at kvisene ikke kommer tilbake. Heldigvis finnes det sterkere medisiner dersom ingenting annet hjelper, med isotretinoin som siste utvei. Etter min erfaring er det ingenting som har så store bivirkninger som akne i seg selv. Det er utrolig bra at jenta har en mamma som bryr seg nok til å hjelpe og følge opp. Bare forsikre henne om at du ikke vil gi opp! og start med antibiotika. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 VoodooChild skrev (26 minutter siden): Jeg ville prøvd hudrens som inneholder AHA/BHA-syrer, f.eks denne fra COSRX https://utseende.no/produkt/merker/cosrx/ac-collection-calming-foam-cleanser-150ml Morgen og kveld. Samt et serum morgen og kveld med niacinamide, f.eks denne fra The Ordinary https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/serum/the-ordinary-the-ordinarythe-ordinary-more-molecules-niacinamide-10--zinc-1,5009822?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwodC2BhAHEiwAE67hJEda81mumdHIGZVIcYvBSbuPKrmHI-0S7zd1b6xlfqWC3Dm59QZOJRoCqHAQAvD_BwE Ellers prøve å kutte melkeprodukter, det gir meg kviser. Masse hormoner i melk etc. Jeg var selv plaget av kviser som 12 åring, dette er det beste tipset ⬆️ Bare husk at niacinamide kan « ødelegge noen av syrene» om du bruker begge på kort tid sammen.. og less is more.. jeg ble fikk overbehandling av dyre kremer som stoppet til porene mine Anonymkode: 9c1c1...34d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Skrevet 1. september 2024 Juliv skrev (29 minutter siden): Man starter ofte med antibiotika som tetrasykliner, som doksycyklin eller lymesyklin, eller med behandling som Differin. Dette pleier å hjelpe, men det er selvfølgelig ingen garanti for at kvisene ikke kommer tilbake. Heldigvis finnes det sterkere medisiner dersom ingenting annet hjelper, med isotretinoin som siste utvei. Etter min erfaring er det ingenting som har så store bivirkninger som akne i seg selv. Det er utrolig bra at jenta har en mamma som bryr seg nok til å hjelpe og følge opp. Bare forsikre henne om at du ikke vil gi opp! og start med antibiotika. Nej, jeg ville ikke ha startet med antibiotika ikke før du får store kviser.. den går ikke lokalt på huden med ødelegger alt av gode bakterier i kroppen spes slimhinner som øyne og nese er utsatt Anonymkode: 9c1c1...34d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #13 Skrevet 1. september 2024 OGSÅ FOR GUDS SKYLD, be henne bruke solkrem om hun skal bruke produkter med syrer... Svært viktig! Anonymkode: 80eee...a4f 1 1
Stormur Skrevet 1. september 2024 #14 Skrevet 1. september 2024 Om det er djupe arrdannelser kviser bøe du henvist til hudlege. Det einaste som tar djupe arrdannelser kviser er isotretenoin. Dei gir ikkje dette til nupper og småkviser og før ein får prøve isotretenoin, må dei teste antibiotika. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Skrevet 1. september 2024 Jeg fikk kviser svært tidlig. Var veldig plaget. Masse små nupper. Var virkelig ingenting som hjalp av kremer osv. Jeg gikk til hudlege osv. Fant senere ut at jeg hadde pcos. Altså en hormonforstyrrelse. Anonymkode: cc3c6...9ef
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #16 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg fikk kviser svært tidlig. Var veldig plaget. Masse små nupper. Var virkelig ingenting som hjalp av kremer osv. Jeg gikk til hudlege osv. Fant senere ut at jeg hadde pcos. Altså en hormonforstyrrelse. Anonymkode: cc3c6...9ef Merket du noe til pcos i tidlig alder? Datteren min har ganske mye hårvekst, spesielt på lår og legger. Også ganske mye dun på overleppe, noen hår er mørke. Er klar over at hår er normalt, og at det varierer. Men sammenlignet med de fleste venninnene, har hun merkbart mere. ts Anonymkode: 56491...5cb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #17 Skrevet 1. september 2024 Overhørte at ei i klassen til jenta mi bruker micellar water fra garnier, det hadde fjernet alle småkvisene i panna hennes. Usikker på cerave rensen, men kremene inneholder ingredienser som kan tette porene. Lurt å sjekke ingrediensene. Er generelt imot hudpleie til barn, fordi det meste fungerer bare midlertidig og gjør huden mer sensitiv. Det kan føre til ødelagt hudbarriere og flere kviser. Anonymkode: 55e99...dee
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #18 Skrevet 1. september 2024 Se på produktene fra dermalogica i merket "clear start". Det er beregnet for tenåringshud. Ellers er jeg enig i dette med niacinamide, og jeg har selv ganske mye kviser og veldig god effekt av å bruke cleansing mousse fra Ivy Aïa (faktisk selger normal dette merket) som inneholder niacinamide. Ivy Aïa er allergisertifisert. Anonymkode: 960d8...242 2
katties Skrevet 1. september 2024 #19 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Merket du noe til pcos i tidlig alder? Datteren min har ganske mye hårvekst, spesielt på lår og legger. Også ganske mye dun på overleppe, noen hår er mørke. Er klar over at hår er normalt, og at det varierer. Men sammenlignet med de fleste venninnene, har hun merkbart mere. ts Anonymkode: 56491...5cb Min søster hadde både dette og mye dype kviser. Jeg skulle virkelig ønske moren min satte henne på isotretinoin, for kvisene ødela huden hennes for alltid. 2
katties Skrevet 1. september 2024 #20 Skrevet 1. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Overhørte at ei i klassen til jenta mi bruker micellar water fra garnier, det hadde fjernet alle småkvisene i panna hennes. Usikker på cerave rensen, men kremene inneholder ingredienser som kan tette porene. Lurt å sjekke ingrediensene. Er generelt imot hudpleie til barn, fordi det meste fungerer bare midlertidig og gjør huden mer sensitiv. Det kan føre til ødelagt hudbarriere og flere kviser. Anonymkode: 55e99...dee Nei, micellærvann er ikke å anbefale. Det er ho såpe, og kan tørke ut og irritere huden mye om det ikke vaskes av. Endret 1. september 2024 av katties 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå