AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Datteren vår på 19 år har aldri kvittet seg med noe og sparer på absolutt alt. Hun nekter å gi slipp på klær som ikke passer, ting hun ikke bruker eller som i det hele tatt er brukbart, til og med søppel. Vi har en stor enebolig på to etasjer, så plass er ikke noe vi egentlig burde hatt problemer med, men siden hun har fylt opp to boder, skapene på gjesterom, badet, sitt eget rom og fyrrom, begynner det å flyte over i ting. Jeg og mannen har tatt en runde rundt fordi vi skal pusse opp og derfor må få kvittet oss med ting. Vi finner blant annet tomme esker, papirposer, plastposer, et tonn med halvtomme eller tomme sjampo/såpeflasker, poser med emballasje, poser med gamle klær, ark, pappkrus, engangsbestikk, bøker/tegnesaker som ikke har blitt brukt på flere år og generelt søppel og ting som ikke brukes. Til og med en stor søplesekk med gamle sokker fant vi. Hun nekter å gi kvitte seg med det og blir sur når vi tar opp med henne at hun ikke kan spare på alt. Alltid en unnskyldning for å ta vare på, selv ting som ikke er hennes får vi ikke kvitte oss med. Vi kan bare prøve å kaste noe, for det oppdages med en gang. Kan ikke telle hvor mange ganger det har blitt krig fordi jeg eller faren har kastet noe hun mente ikke burde kastes. Det har gått så langt en rekke ganger at hun har vært i søpledunken ute og plukket opp ting fra søpla. Hun har aldri kastet noe og alltid hatt tendendes til samling, men de siste årene har det virkelig eskalert. Trenger sårt noen tips og råd til hvordan vi kan håndtere dette, for vi merker at dette går på forholdet vårt med henne og ekteskapet vårt, og det føles ikke ut som det er noe vi kan gjøre. Anonymkode: c69b5...0e9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Det må håndteres som et psykologisk / psykiatrisk problem, som er mye mer vidtrekkende enn de praktiske problemene rundt søppel og eiendeler som hoper seg opp. Samlemani (hoarding) blir oppgitt som et av diagnosekriteriene for OCPD eller tvangspreget personlighetsforstyrrelse. Ta kontakt med lege, som kan bistå med å finne hjelp. Dette bør gjøres før dere kaster alt søppelet mot hennes vilje. Anonymkode: afa73...3a9 23 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Skrevet 1. september 2024 Det her burde dere hjulpet henne med for lenge siden. Dette er psykisk stakkars. Anonymkode: 4ba22...2a0 8 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 Ikke kast det mot hennes vilje i allefall. Enig i at dette stikker dypere psykisk, kan være ocd eller har det skjedd noe i livene deres? Da min far gikk bort fikk jeg plutselig helt noia mot å kaste/kvitte meg med noe, jeg var voksen og i stand til å se at det ikke var bra, men det har noe med den følelsen å ikke miste noe igjen, at ting var som de var, ingenting dro sin vei. Kontrollbehov i kaos. Anonymkode: b35ec...60d 4 2
Ulven Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 Dere må ta en samtale med henne hvor dere gir henne et valg om enten å oppsøke hjelp for sin samlemani, eller så må hun flytte før forholdet mellom dere foreldrene og dere foreldre og henne blir helt ødelagt. Gi henne en tidsfrist, og forhold dere til denne. 2
lillevill Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren vår på 19 år har aldri kvittet seg med noe og sparer på absolutt alt. Hun nekter å gi slipp på klær som ikke passer, ting hun ikke bruker eller som i det hele tatt er brukbart, til og med søppel. Vi har en stor enebolig på to etasjer, så plass er ikke noe vi egentlig burde hatt problemer med, men siden hun har fylt opp to boder, skapene på gjesterom, badet, sitt eget rom og fyrrom, begynner det å flyte over i ting. Jeg og mannen har tatt en runde rundt fordi vi skal pusse opp og derfor må få kvittet oss med ting. Vi finner blant annet tomme esker, papirposer, plastposer, et tonn med halvtomme eller tomme sjampo/såpeflasker, poser med emballasje, poser med gamle klær, ark, pappkrus, engangsbestikk, bøker/tegnesaker som ikke har blitt brukt på flere år og generelt søppel og ting som ikke brukes. Til og med en stor søplesekk med gamle sokker fant vi. Hun nekter å gi kvitte seg med det og blir sur når vi tar opp med henne at hun ikke kan spare på alt. Alltid en unnskyldning for å ta vare på, selv ting som ikke er hennes får vi ikke kvitte oss med. Vi kan bare prøve å kaste noe, for det oppdages med en gang. Kan ikke telle hvor mange ganger det har blitt krig fordi jeg eller faren har kastet noe hun mente ikke burde kastes. Det har gått så langt en rekke ganger at hun har vært i søpledunken ute og plukket opp ting fra søpla. Hun har aldri kastet noe og alltid hatt tendendes til samling, men de siste årene har det virkelig eskalert. Trenger sårt noen tips og råd til hvordan vi kan håndtere dette, for vi merker at dette går på forholdet vårt med henne og ekteskapet vårt, og det føles ikke ut som det er noe vi kan gjøre. Anonymkode: c69b5...0e9 Har hun blitt utsatt for et traume, eller noe? 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 Datteren deres er psykisk syk. Så det dere må finne ut av er jo hvordan dere kan skaffe henne helsehjelp og få henne til å forstå at hun må motta denne hjelpen.. Jeg vet ikke hvordan man går frem når hun er myndig men ville forhørt meg hos fastlege i første omgang for eksempel? Anonymkode: 8f559...2e3 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 Det er tydelig at datteren deres har et problem som det trengs profesjonell hjelp til. Da mitt barn var yngre likte ikke han heller å kvitte seg med ting. Ikke i nærheten av det nivået deres datter er på. Jeg tok tak i dette med en gang og lagde obligatorisk rydding av leker og ting en til 2 gang i året. Viss det ikke ble frigjort plass så var regelen slik at da kom det ikke nye ting inn. Ingen julegaver under treet før det faktisk er plass. Jeg hjalp barnet å kvitte seg med ting det var vokst fra og lot barne få lov til å lagre noen få gjenstander. Denne regelen gjelder fortsatt hos oss. Ham prøvet seg innimellom på å skulle spare på klær som har blitt for små men jeg har aldri tillatt at det hoper seg opp. Da kjøper jeg ikke nye klær før det er plass i skapet. Vi har noen veldig få esker med nostalgi, og jeg tenker det er greit. Jeg ville saft at viss hun vil samle på alle disse tingene så får hun leie et lager. Gi henne en frist før ting evt blir kastet. Det koster en del så kanskje hun blir interessert i å kvitte seg med noe når hun må betale for lagringsplassen. Hun er voksen så dere kan desverre ikke tvinge henne til behandling men dere burde snakke med henne og be henne søke hjelp. Det er ikke normalt å samle på ting som faktisk er skrot. Anonymkode: 5dac7...5b7 8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #10 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Datteren vår på 19 år har aldri kvittet seg med noe og sparer på absolutt alt. Hun nekter å gi slipp på klær som ikke passer, ting hun ikke bruker eller som i det hele tatt er brukbart, til og med søppel. Vi har en stor enebolig på to etasjer, så plass er ikke noe vi egentlig burde hatt problemer med, men siden hun har fylt opp to boder, skapene på gjesterom, badet, sitt eget rom og fyrrom, begynner det å flyte over i ting. Jeg og mannen har tatt en runde rundt fordi vi skal pusse opp og derfor må få kvittet oss med ting. Vi finner blant annet tomme esker, papirposer, plastposer, et tonn med halvtomme eller tomme sjampo/såpeflasker, poser med emballasje, poser med gamle klær, ark, pappkrus, engangsbestikk, bøker/tegnesaker som ikke har blitt brukt på flere år og generelt søppel og ting som ikke brukes. Til og med en stor søplesekk med gamle sokker fant vi. Hun nekter å gi kvitte seg med det og blir sur når vi tar opp med henne at hun ikke kan spare på alt. Alltid en unnskyldning for å ta vare på, selv ting som ikke er hennes får vi ikke kvitte oss med. Vi kan bare prøve å kaste noe, for det oppdages med en gang. Kan ikke telle hvor mange ganger det har blitt krig fordi jeg eller faren har kastet noe hun mente ikke burde kastes. Det har gått så langt en rekke ganger at hun har vært i søpledunken ute og plukket opp ting fra søpla. Hun har aldri kastet noe og alltid hatt tendendes til samling, men de siste årene har det virkelig eskalert. Trenger sårt noen tips og råd til hvordan vi kan håndtere dette, for vi merker at dette går på forholdet vårt med henne og ekteskapet vårt, og det føles ikke ut som det er noe vi kan gjøre. Anonymkode: c69b5...0e9 Hva har hun mistet i livet, før hun begynte å samle? Samlemani henger sammen med tap av mennesker eller andre viktige trygghets punkt i livet. Anonymkode: a72b6...b69 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren deres er psykisk syk. Så det dere må finne ut av er jo hvordan dere kan skaffe henne helsehjelp og få henne til å forstå at hun må motta denne hjelpen.. Jeg vet ikke hvordan man går frem når hun er myndig men ville forhørt meg hos fastlege i første omgang for eksempel? Anonymkode: 8f559...2e3 Her har du stemplet et annet menneske som psykisk syk, uten å ha sett eller snakket med dette mennesket. Det er faktisk ganske drøyt. Anonymkode: a72b6...b69 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #12 Skrevet 3. september 2024 On 9/1/2024 at 9:13 PM, AnonymBruker said: Datteren deres er psykisk syk. Så det dere må finne ut av er jo hvordan dere kan skaffe henne helsehjelp og få henne til å forstå at hun må motta denne hjelpen.. Jeg vet ikke hvordan man går frem når hun er myndig men ville forhørt meg hos fastlege i første omgang for eksempel? Anonymkode: 8f559...2e3 Folk som i sin tid tok vare på det første norske Donald-bladet i motsetning til "alle andre" som etter hvert kastet det, var altså psykisk syke ...? Samme opplegg med det første amerikanske Superman-bladet; grunnen til at det selges for millionbeløp, er at de aller, aller fleste fant ut at det var like greit å hive det i søppelkassen. For ikke å snakke om gamle møbler eller biler. Hvis denne unge kvinnen bare får nok lagringsplass, noe som dessverre er mangelvare i byene på grunn av høye eiendomspriser, kommer hun en vakker dag til å bli rik; blant alt søppelet vil det om 20-30 år være ting som vil være "retro" og superpopulære, og prisen på disse tingene vil bare øke, akkurat som folk idag betaler solide summer for bruksgjenstander fra 1960- eller 1970-årene som i 1990-årene var helt "ute" og ble gitt bort til et loppemarked eller kastet. Der du ser psykiske vanskeligheter, ser jeg en kommende, velstående antikvitetshandler. Anonymkode: fb126...8a1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #13 Skrevet 3. september 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Folk som i sin tid tok vare på det første norske Donald-bladet i motsetning til "alle andre" som etter hvert kastet det, var altså psykisk syke ...? Samme opplegg med det første amerikanske Superman-bladet; grunnen til at det selges for millionbeløp, er at de aller, aller fleste fant ut at det var like greit å hive det i søppelkassen. For ikke å snakke om gamle møbler eller biler. Hvis denne unge kvinnen bare får nok lagringsplass, noe som dessverre er mangelvare i byene på grunn av høye eiendomspriser, kommer hun en vakker dag til å bli rik; blant alt søppelet vil det om 20-30 år være ting som vil være "retro" og superpopulære, og prisen på disse tingene vil bare øke, akkurat som folk idag betaler solide summer for bruksgjenstander fra 1960- eller 1970-årene som i 1990-årene var helt "ute" og ble gitt bort til et loppemarked eller kastet. Der du ser psykiske vanskeligheter, ser jeg en kommende, velstående antikvitetshandler. Anonymkode: fb126...8a1 Selv en tom sjampoflaske, gamle trikkebilletter, postordrekataloger eller original matvareemballasje som melkekartonger fra 1970-årene har en verdi i samlerkretser idag, der disse tingene dufter av nostalgi. Hvis noen hadde gjort det hun gjør for 50 år siden, hadde vedkommende sittet på en gullgruve idag. Anonymkode: fb126...8a1
Yodas Skrevet 3. september 2024 #14 Skrevet 3. september 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Selv en tom sjampoflaske, gamle trikkebilletter, postordrekataloger eller original matvareemballasje som melkekartonger fra 1970-årene har en verdi i samlerkretser idag, der disse tingene dufter av nostalgi. Hvis noen hadde gjort det hun gjør for 50 år siden, hadde vedkommende sittet på en gullgruve idag. Anonymkode: fb126...8a1 Selv om noe av dette kan ha verdi om 50 år, så er ikke den verdien så høy at det oppveier for at huset blir ubeboelig i mellomtiden, det er vel derfor de fleste av oss kaster ting. 7 1
ThereGoesBob Skrevet 3. september 2024 #15 Skrevet 3. september 2024 (endret) Hvem er det egentlig som bestemmer der da? For meg høres det mest ut som det er barnet. På tide å sette hardt mot hardt? Alternativet er å godta situasjonen og bare la det eskalere helt ut av kontroll. Av med silkehanskene & vis hvem som er sjefen ! Endret 3. september 2024 av ThereGoesBob
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #16 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Folk som i sin tid tok vare på det første norske Donald-bladet i motsetning til "alle andre" som etter hvert kastet det, var altså psykisk syke ...? Samme opplegg med det første amerikanske Superman-bladet; grunnen til at det selges for millionbeløp, er at de aller, aller fleste fant ut at det var like greit å hive det i søppelkassen. For ikke å snakke om gamle møbler eller biler. Hvis denne unge kvinnen bare får nok lagringsplass, noe som dessverre er mangelvare i byene på grunn av høye eiendomspriser, kommer hun en vakker dag til å bli rik; blant alt søppelet vil det om 20-30 år være ting som vil være "retro" og superpopulære, og prisen på disse tingene vil bare øke, akkurat som folk idag betaler solide summer for bruksgjenstander fra 1960- eller 1970-årene som i 1990-årene var helt "ute" og ble gitt bort til et loppemarked eller kastet. Der du ser psykiske vanskeligheter, ser jeg en kommende, velstående antikvitetshandler. Anonymkode: fb126...8a1 Donaldblader er jo ikke det samme som TS beskriver. TS, enig i at datteren din nok er psykisk syk. Hoarding kan være svært alvorlig, og trenge tverrfaglig psykisk hjelp. Anbefaler å ta kontakt med fastlegen, ta gjerne bilder for å dokumentere omfanget/alvorlighetsgraden. Dessverre, siden hun er myndig, må hun selv være enig i at hun trenger behandling, og det kan være vanskelig… Anonymkode: 21b26...74c 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #17 Skrevet 3. september 2024 9 minutter siden, Yodas said: Selv om noe av dette kan ha verdi om 50 år, så er ikke den verdien så høy at det oppveier for at huset blir ubeboelig i mellomtiden, det er vel derfor de fleste av oss kaster ting. Enig i at plass er et problem i byene, men bor man på landet og har nærmest ubegrenset plass, trenger man ikke å bekymre seg for inntektene i alderdommen. Det eneste man bør tenke på, er å oppbevare dette fornuftig uten at det oppstår skader, noe som ikke alltid er like enkelt. Mye av det folk samlet før i tiden og tok vare på, som frimerker eller OL-pins, får man idag slengt etter seg, men de vanlige tingene alle etter hvert kvittet seg med, er blitt gull verdt både for yngre som ser på dette som superretro og eldre som vil minnes barndommen sin. Anonymkode: fb126...8a1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #18 Skrevet 3. september 2024 Er atferden ny? Eller har dere sett tendenser fra hun var liten? høres ut som en fortvilet situasjon, men det vil være nødvendig for dere å finne ut hva som ligger bak. Har dere forsøkt å snakke med henne om dette? Ikke ha fokus på deres behov i første omgang, men hva dere observerer. Vær nysgjerrig. Når hun har fått rom til å fortelle uten å bli dømt, så kan du/dere fortelle om deres behov. Dere må finne en løsning som fungerer for begge, om det betyr at hun må skaffe egen plass hvor hun kan samle, at hun flytter ut, søker hjelp, at dere rydder plass til at dere også kan bo i eget hus. Forsøk å gå i dybden av hvorfor hun gjør som hun gjør. Anonymkode: 5264b...bfc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #19 Skrevet 3. september 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i at plass er et problem i byene, men bor man på landet og har nærmest ubegrenset plass, trenger man ikke å bekymre seg for inntektene i alderdommen. Det eneste man bør tenke på, er å oppbevare dette fornuftig uten at det oppstår skader, noe som ikke alltid er like enkelt. Mye av det folk samlet før i tiden og tok vare på, som frimerker eller OL-pins, får man idag slengt etter seg, men de vanlige tingene alle etter hvert kvittet seg med, er blitt gull verdt både for yngre som ser på dette som superretro og eldre som vil minnes barndommen sin. Anonymkode: fb126...8a1 Hvem var tåpelig nok til å ta vare på gamle aviser i 1993? Noen var tydeligvis det - solgt for ikke mindre enn kr.14.000 25 år senere. https://www.bt.no/kultur/i/QlzV54/i-1993-tok-han-vare-paa-to-utgaver-av-bt-naa-selger-han-avisene-for-14000-kroner Quote I 1993 tok han vare på to utgaver av BT. Nå selger han avisene for 14.000 kroner. Anonymkode: fb126...8a1
ThereGoesBob Skrevet 3. september 2024 #20 Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvem var tåpelig nok til å ta vare på gamle aviser i 1993? Noen var tydeligvis det - solgt for ikke mindre enn kr.14.000 25 år senere. https://www.bt.no/kultur/i/QlzV54/i-1993-tok-han-vare-paa-to-utgaver-av-bt-naa-selger-han-avisene-for-14000-kroner Anonymkode: fb126...8a1 Det står jo ikke at de er solgt, men at han selger de for 14K. Det er en vesentlig forskjell med mindre journalisten er analfabetus da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå