AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Har du vært plaget siden du var barn? Jeg hadde astma som barn, men vokste det av meg og har ikke hatt plager før nå. Jeg er 42 år og kjenner igjen symptomene. Jeg skal til legen i morgen. Men hvordan får man diagnosen? Jeg husker ikke fra barndommen. ( regner med det er det jeg har, men selvsagt er det legen som setter diagnosen) Tar dere inh fast eller ved behov og hvor plaget er dere? Anonymkode: 7a969...9f5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Jeg fikk astma da jeg var 16 år, hadde en del allergi og atopisk eksem fra før. Jeg går fast på singulair tabletter, og bruker bricanyl ved behov. Er ikke så plaget i det daglige, mest plaget ved allergiske reaksjoner og på vinteren, siden jeg har kulde astma. Anonymkode: afcfe...333 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Skrevet 1. september 2024 Jeg hadde astma som barn, vokste det fra meg, den kom igjen mye mer alvorlig da jeg var 17, ja bruker tabelett mot astma, faste inhalasjoner daglig, forstøverapparat og en sprøyte med navn faserna hver 8 uke. Anonymkode: de87d...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du vært plaget siden du var barn? Jeg hadde astma som barn, men vokste det av meg og har ikke hatt plager før nå. Jeg er 42 år og kjenner igjen symptomene. Jeg skal til legen i morgen. Men hvordan får man diagnosen? Jeg husker ikke fra barndommen. ( regner med det er det jeg har, men selvsagt er det legen som setter diagnosen) Tar dere inh fast eller ved behov og hvor plaget er dere? Anonymkode: 7a969...9f5 Astmadianosen stilles på andre måter nå enn for 40. År siden. Hvem som har hatt hva hjelper deg lite i dag. Anonymkode: d8331...638
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 Spør fastlegen. Men egentlig bør du sjekke med Norges Astma og Allergiforbund hvordan de anbefaler å få deg utredet. Mange fastleger som mangler kompetanse på dette. Jeg har hatt astma hele livet. Kan være ganske alvorlig, men stort sett har jeg det under kontroll og bruker inhalator jevnlig. Anonymkode: f0ef6...739 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Astmadianosen stilles på andre måter nå enn for 40. År siden. Hvem som har hatt hva hjelper deg lite i dag. Anonymkode: d8331...638 Dette er et forum der man kan spørre om råd og erfaringer. Derfor spør jeg, aldri sagt at det hjelper meg. Jeg spør om erfaringer. Anonymkode: 7a969...9f5 1
Forvirret23 Skrevet 3. september 2024 #7 Skrevet 3. september 2024 Jeg hadde astma som liten, men vokste det nesten av meg. Slitt litt i allergi sesong, og ved hard trening til tider. Har nå som voksen snart 40 år fått alvorlig astma som de ikke får under kontroll. De aner ikke helt hvorfor, men de mistenker at det alltid har ligget der. Jeg går til spesialist og lungelege, og de utredet meg med tester og forskjellige målinger. Jeg skal på videre utredning av lungene. De sier det er vanlig å få det tilbake også når man hadde det som barn 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #8 Skrevet 4. september 2024 Fikk diagnose som voksen. Var ikke så veldig plaget som barn, som jeg kan huske. Eller... Jeg reagerte veldig på røyk ("Ikke vær så dramaaatisk") og jeg slet med kondisen og ble fort tungpustet på vinteren ("ikke vær så laat"). Var også mye tungpustet som voksen, spesielt ute i kjølig luft. Jeg tok først spirometri på legekontoret, men fastlegen var usikker, fikk en kollega til å gløtte på resultatet, og de ble enige om at det ikke var grunnlag for videre henvisning. Fikk meg en ultralydsjekk av hjertet i stedet for å se om plagene kunne skyldes noe rusk der, men alt var ok. En veldig tungpustet vinter med atypiske lungebetennelser og andre luftveisinfeksjoner senere insisterte jeg på å likevel få den henvisningen, og fikk det. Ble testet med ny spirometri som var så som så, deretter jogget jeg på en tredemølle med kald luft til jeg nesten gikk i bakken, og etter et par timer i en seng med oksygentuben opp i nesa fikk jeg diagnose og opplæring i å bruke inhalator. Noen år senere er jeg mye bedre igjen, og trenger bare medisiner i vinterhalvåret. Har ikke hatt kraftige luftveisinfeksjoner på mange år. Sånn tilfeldigvis har jeg også byttet arbeidsplass, og jeg mistenker inneklimaet der jeg jobbet bidro til forverringen. Jeg må unngå røyk og parfyme, og tar det litt rolig utendørs på vinteren, ellers er det greit. Anonymkode: 94f24...884 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #9 Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 10.41): Fikk diagnose som voksen. Var ikke så veldig plaget som barn, som jeg kan huske. Eller... Jeg reagerte veldig på røyk ("Ikke vær så dramaaatisk") og jeg slet med kondisen og ble fort tungpustet på vinteren ("ikke vær så laat"). Var også mye tungpustet som voksen, spesielt ute i kjølig luft. Jeg tok først spirometri på legekontoret, men fastlegen var usikker, fikk en kollega til å gløtte på resultatet, og de ble enige om at det ikke var grunnlag for videre henvisning. Fikk meg en ultralydsjekk av hjertet i stedet for å se om plagene kunne skyldes noe rusk der, men alt var ok. En veldig tungpustet vinter med atypiske lungebetennelser og andre luftveisinfeksjoner senere insisterte jeg på å likevel få den henvisningen, og fikk det. Ble testet med ny spirometri som var så som så, deretter jogget jeg på en tredemølle med kald luft til jeg nesten gikk i bakken, og etter et par timer i en seng med oksygentuben opp i nesa fikk jeg diagnose og opplæring i å bruke inhalator. Noen år senere er jeg mye bedre igjen, og trenger bare medisiner i vinterhalvåret. Har ikke hatt kraftige luftveisinfeksjoner på mange år. Sånn tilfeldigvis har jeg også byttet arbeidsplass, og jeg mistenker inneklimaet der jeg jobbet bidro til forverringen. Jeg må unngå røyk og parfyme, og tar det litt rolig utendørs på vinteren, ellers er det greit. Anonymkode: 94f24...884 Takk for svar. Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien og mistenkt at jeg ikke har tålt den inn og ut av kald bil, inn ivarme hjem på vinteren. Men nå jobber jeg på sykehus og er like plaget. Var hos legen i går oh tok hals og neseprøve. Neste steg er røntgen og CT av lungene. Er utorlig slitsomt å hoste seg omtrent blå bare man er i bevegelse. Godt å høre du er bedre:) Anonymkode: 7a969...9f5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #10 Skrevet 5. september 2024 Jeg fikk diagnosen i voksen alder. Alltid hostet mye under trening, og blir skamdårlig bare noen hoster i nærheten av meg. Tar inn alt av luftveisinfeksjon (utenom covid av alle ting..). Etter runder med masse blodprøver og flere runder på legekontoret. Så fikk jeg tilbud om astmamedisin. Hadde så god effekt at det ble påpekt av andre på trening. De var ikke klar over at jeg hadde fått astmamedisin. Merket stor forbedring i formen under trening. Fikk en oppvekker om hvordan det var å puste under trening! Tok spirometriprøve i ettertid som viste at jeg har astma. Holder meg unna hårspray lukt, parfyme og solkrem med lukt. Anonymkode: d9f88...444 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå