AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Ønsker ikke å fylle veggene med prints fra desenio og tilsvarende, men har ikkje råd til mange prints av «ekte» kunstnere. Ser feks en del på Finn som jeg kan tenke meg, men forstår ikke helt greia. Her er et eksempel: en person selger et print av Munch for 4000,- Så ser jeg at det samme motivet kan kjøpes på feks Frugoo til 350 kr. Er dette da samme print, eller finnes det ekte og flaske prints liksom? Størrelsen er det samme. Så jeg forstår liksom ikke helt greia. Noen som kan forklare? Skjønner jo at dersom jeg kjøper prints av feks en samtidskunstner som er merket 10/75 så vet jeg at det bare eksisterer 75 slike prints, og at prisen dermed kan forsvares på ett vis, men når det gjelde gammel kunst som feks Munch så forstår jeg ikke helt.. Anonymkode: 0c3b4...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 . Anonymkode: 0c3b4...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 (endret) Det er vel noe som heter copyright eller rettigheter til åndsverk. Det betyr at man ikke bare kan ta andres kunstverk, fotografier og lignende, og kopiere det vilt og selge og ta pengene selv. Man må betale pr kopi/trykk og gi til den originale kunstneren eller dennes slekt eller rettighetshaver. Jeg er temmelig sikker på at et nettsted som Fruugo så befinner det seg mange selgere ikke bryr seg om rettigheter, og bare rett og slett har tatt et kunstverk (et trykk) og så satt i gang og massekopiere det og selge det. Fruugo er ikke norsk, operer ikke etter norske lover og regler, og har tusener av utenlandske selgere. Og blant de er det nok mange svindlere også. Jeg vet ikke om det finnes noe land som ikke har lover om copyright osv, så dette vet nok alle, men de gjør det likevel, uten å bli tatt. Gjemmer seg i mengden på Fruugo. Dette forklarer hvorfor Fruugo kan selge "trykk" svinebillig, mens i et land som Norge der folk må følge åndsverklover og rettighetslover må man ta såpass med penger for trykk at de kan betale opprinnelig kunstner/rettighetsinnehaver. Endret 1. september 2024 av Million 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 - Ikke verd mer enn en plakat (aftenposten.no) Anonymkode: 28b6e...170 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 Million skrev (9 minutter siden): Det er vel noe som heter copyright eller rettigheter til åndsverk. Det betyr at man ikke bare kan ta andres kunstverk, fotografier og lignende, og kopiere det vilt og selge og ta pengene selv. Man må betale pr kopi/trykk og gi til den originale kunstneren eller dennes slekt eller rettighetshaver. Jeg er temmelig sikker på at et nettsted som Fruugo så befinner det seg mange selgere ikke bryr seg om rettigheter, og bare rett og slett har tatt et kunstverk (et trykk) og så satt i gang og massekopiere det og selge det. Fruugo er ikke norsk, operer ikke etter norske lover og regler, og har tusener av utenlandske selgere. Og blant de er det nok mange svindlere også. Jeg vet ikke om det finnes noe land som ikke har lover om copyright osv, så dette vet nok alle, men de gjør det likevel, uten å bli tatt. Gjemmer seg i mengden på Fruugo. Dette forklarer hvorfor Fruugo kan selge "trykk" svinebillig, mens i et land som Norge der folk må følge åndsverklover og rettighetslover må man ta såpass med penger for trykk at de kan betale opprinnelig kunstner/rettighetsinnehaver. Takk for utfyllende svar Anonymkode: 0c3b4...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2024 #6 Del Skrevet 10. september 2024 Det selges print av kunstverk som er i begrenset opplag. Disse printene kan være nummererte men ikke alltid. Slike print vil ha en større kunst verdi enn en masseprodusert print. Nå kjenner ikke jeg til ditt budsjett men mange kunstnere selger også originalene sine for en ganske "rimelig" pris viss de ikke er kjente og du kan få mye vakker kunst uten å blakke deg helt ved å scrolle litt på nett og sosiale medier og finne kunstnere du liker. Anonymkode: c72fb...da9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 10. september 2024 #7 Del Skrevet 10. september 2024 Jeg ville dratt på lokale utstillinger og kjøpt bilder du synes er fine av lokale kunstnere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rowan Skrevet 10. september 2024 #8 Del Skrevet 10. september 2024 Jeg følger mange små/medium kunstnere på Insta og kjøper prints av dem når jeg har råd. Da får du mye fin og unik kunst som gjør deg glad, hvertfall i mitt tilfelle. Beklager, dette ble litt på siden av spørsmålet. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå