Gå til innhold

Fastlegen min har sluttet på legekontoret. Hva skjer med legetimen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev på Helsenorge at fastlegen min har sluttet, og at jeg vil bli satt på liste. 

Men jeg finner ikke ut av hva som skjer med legetimen min i oktober? Jeg går til blodtrykksmåling og prøvetaking 2 ganger årlig. Har time i oktober, og neste i april 2025. 

Jeg var inne på legelisten for min kommune og så at den korteste ventelisten for fastlege er på 66(!) pasienter. Altså må 66 pasienter enten dø eller bytte lege før jeg får plass. 

Noen erfaringer å dele med hva som skjer i sånne tilfeller? 

Anonymkode: fbce3...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får en annen lege. 

Anonymkode: 5a854...a27

Skrevet

Du får nok en fastlegevikar. Men jeg hadde ikke stolt på at det er automatikk i dette, så hadde ringt og satt opp time i oktober ja.. 

Anonymkode: 45877...48a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du får nok en fastlegevikar. Men jeg hadde ikke stolt på at det er automatikk i dette, så hadde ringt og satt opp time i oktober ja.. 

Anonymkode: 45877...48a

Har selvfølgelig prøvd å ringe, men det var ikke mulig å komme i gjennom på linja. Min fastlege var populær og hadde mange pasienter. Regner med at omtrent samtlige har prøvd å ringe forrige uke. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg går til blodtrykksmåling og prøvetaking 2 ganger årlig. Har time i oktober, og neste i april 2025. 

Hvis jeg ikke hadde hørt noe om timen hadde jeg møtt opp som vanlig. Prøvene får du alltids ta.

Anonymkode: 54489...3f3

• Nyttig 1
Skrevet

Send melding på Helse-Norge på nettet hvis det går an der. Jeg kommuniserer bare der jeg. Setter opp time og fornyer resepter. Men vet at alle ikke har tilgang der. 

Anonymkode: 4c302...fb9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg ikke hadde hørt noe om timen hadde jeg møtt opp som vanlig. Prøvene får du alltids ta.

Får ikke tatt prøver om rekvirenten har sluttet eller byttet arbeidsplass.

Anonymkode: 8f281...bc4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har nok rekvirert på nytt hvis man ikke hører noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har selvfølgelig prøvd å ringe, men det var ikke mulig å komme i gjennom på linja. Min fastlege var populær og hadde mange pasienter. Regner med at omtrent samtlige har prøvd å ringe forrige uke. 

TS

Samtlige har selvsagt ikke ringt. De fleste er svært sjelden hos fastlegen sin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oj. Så da kan jeg faktisk risikere å stryke med av høyt blodtrykk før de 66 andre foran meg i køen har daua? 

PS: Jeg er over 60 år. 

TS 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Samtlige har selvsagt ikke ringt. De fleste er svært sjelden hos fastlegen sin. 

Det har ingenting å gjøre med hvor ofte man er hos legen. 

Det har å gjøre med at mange hundre har fått brev om at de pr. 1.9 står uten fastlege. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Skjedde det samme hos meg, men jeg fikk ikke noe beskjed men leste i avisa at legen min hadde slutta. Fikk heldigvis en vikarlege en periode før jeg fikk en ny lege. Slapp å sette meg på venteliste for ny lege, rart det praktiseres slik hos deg. Ring legekontoret og hør angående timen din og prøvene. lykke til! :) 

Anonymkode: 020ed...412

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så blir en flørt over til ny lege som starter eller hos en som alt er der.

Så hadde bare møtt opp til avtalt tid

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det har ingenting å gjøre med hvor ofte man er hos legen. 

Det har å gjøre med at mange hundre har fått brev om at de pr. 1.9 står uten fastlege. 

TS

Og for de som aldri er hos legen haster det ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oj. Så da kan jeg faktisk risikere å stryke med av høyt blodtrykk før de 66 andre foran meg i køen har daua? 

TS 

Da får du bestille time privat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS 

Du kan få time for blodtrykksmåling og prøvetaking selv om du ikke har fått ny fastlege... Du blir ikke nektet all helsebehandling...

Anonymkode: 8863d...7da

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk brev på Helsenorge at fastlegen min har sluttet, og at jeg vil bli satt på liste. 

Men jeg finner ikke ut av hva som skjer med legetimen min i oktober? Jeg går til blodtrykksmåling og prøvetaking 2 ganger årlig. Har time i oktober, og neste i april 2025. 

Jeg var inne på legelisten for min kommune og så at den korteste ventelisten for fastlege er på 66(!) pasienter. Altså må 66 pasienter enten dø eller bytte lege før jeg får plass. 

Noen erfaringer å dele med hva som skjer i sånne tilfeller? 

Du skal sitte helt stille i båten, og ikke forta deg noe som helst. 

Kommunen er forpliktet til å skaffe vikar, eller å ordne annen lege til deg. Hadde timen din ikke blitt noe av, så hadde du fått beskjed fra legekontoret om at timen er avbestilt. Det skriver du ikke at du har fått? 

Vi er mange i samme situasjon, om det kan være til noen trøst? Hyggelig er det absolutt ikke. 
Er du i tvil, så ringer du legekontoret i morgen. Ellers er det fritt frem å sette deg på venteliste til en annen lege, det går nok lang tid får du der får plass. 

Anonymkode: 5c8e0...1e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS 

Du mener det er fare for at du stryker med av høyt blodtrykk når du er medisinert og går med 6 mnd mellomrom til kontroll? Nei, det har jeg virkelig ingen tro på at du stryker med av.

Du har fått ett sjokk, men du dør ikke selv om fastlegen din er borte. 

Anonymkode: 5c8e0...1e8

• Liker 1
Skrevet

Hvis listen blir solgt får du beskjed om hvem som er ny lege. Hvis kommunen/legekontoret får tak i vikar kan du holde på timen og gå til den som har listen. Hvis listen avsluttes/selges til kommunen har ikke lenger legekontoret ansvar for deg, og kan heller ikke fornye resepter eller bestille blodprøver. Da pleier kommunen enten å ha et tilbud for de som ikke har fastlege der man kan bestille time eller så må du bruke legevakten. Eller bestille time privat. Det beste er å følge med på helfo daglig om det blir ledig plass til en listen enten i din kommune eller en nabokommune, det kan også være kommunen ansetter en fastlege som starter på null, og da er det jo masse ledige plasser, men du må selv melde deg til listen.

Anonymkode: 6c802...e1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...