Gå til innhold

Når kosthold og diett blir en religion.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aazy skrev (25 minutter siden):

Klassisk Dunning-Kruger kombinert med pseudoreligiøs hjernevask. Gje han litt tid, så kjem bobla til å sprekke.

Javel? Og dette kommer fra deg som er hjernevasket i andre retningen (vegetar/vegan), som er den største kulten som finnes. 

Anonymkode: 0ab37...5e4

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 13.57):

Jeg synes det er mer irriterende med de som absolutt skal presse meg til å spise ditt og datt, selv om jeg sier at det ikke inngår i kostholdet mitt. "Du kan vel smake? Du kan vel spise bare litt?". Hva er det med dette presset? Hvorfor klarer dere ikke å ta et nei for et nei? Jeg presser ikke mine matvarer på andre, og forventer det samme tilbake.

Anonymkode: 8e72a...e66

Ikke vær så sær, vanlig høflighet å smake litt på hjemmelaget syltetøy feks. Skjønner at det er mange som grenser mot narsissisme i verden, men din diett er ikke så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå reagerer folk forskjellig på forskjellige dietter, så om vedkommende fant et kosthold hvor det oppleves at kroppen fungerer optimalt, så er det vel ikke så rart at hun er begeistret for det? Keto fungerer også veldig bra for meg, men gidder rett og slett ikke fordi jeg er så glad i mat 

Anonymkode: 34c8e...863

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (1 minutt siden):

Ikke vær så sær, vanlig høflighet å smake litt på hjemmelaget syltetøy feks. Skjønner at det er mange som grenser mot narsissisme i verden, men din diett er ikke så viktig. 

Ditt syltetøy er ikke så viktig. Å presse folk til å spise noe de ikke ønsker er bare uhøflig 

Anonymkode: 34c8e...863

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel? Og dette kommer fra deg som er hjernevasket i andre retningen (vegetar/vegan), som er den største kulten som finnes. 

Ja, veldig sekterisk av meg å følgje allmenne kostråd. 🥰

Endret av aazy
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

en katt med diabetes som fikk diabetes fordi det er altfor mye karbohydrater i kattemat.

Anonymkode: 5c9fc...002

Det er helt avsindig at de blander inn karbohydrater i kattemat. Katter skal spise kun kjøtt.

Anonymkode: 37eae...e39

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 15.06):

TS, hvis du syns keto er en religion, prøv veganere.

Jeg er helt enig med deg! Mange følger dietter av helsegrunner, og har behov for å følge dette ganske strengt. Jeg forstår ikke hvorfor man da må kverulere og lage styr ut av det? 

Det er lett å bli begeistret og "frelst" når man har funnet en livsstil man både hører og selv erfarer er veldig bra for helsen, og kurerer "alt mulig". Man trenger selvsagt ikke gå i fullstendig misjoneringsmodus av den grunn, men man må få lov til å si "nei takk" uten at man skal bli sett på som sær. 

Og TS, jeg syns det er ganske spesielt at du skal beskylde vennen din for "hjernevasking". Er det ikke helt fantastisk at h*n har blitt frisk OG medisinfri fra vesentlig sykdom med kosthold? 

Min far fikk nylig en ganske sterk a-ha opplevelse når en av hans kamerater fnyste bort en manns død fordi "men han var jo veganer da, så det var jo ikke akkurat noe tap", og alle som sto rundt, nikket eller ikke sa noe som helst imot. Tanken på at noen ville si noe slikt om jeg døde, tror jeg rystet ham ganske kraftig. Det gikk opp for ham hvor mye hat veganere får kun fordi de ikke spiser kjøtt/melk. Greia er at de fleste av oss har aldri møtt en "sint veganer". De fleste lever sine liv og det er det, men hatefulle ytringer og hån mot veganere er så prevalent, jeg unngår å nevne det for folk med mindre det er nødvendig.

Ellers er jeg enig. Forstår ikke hvorfor ts gjør dette til et problem. Jeg spiser ikke keto selv og vil aldri gjøre det av diverse grunner, men jeg vet nok om dietten til å vite at ved å unngå karbohydrater/sukker, så bytter kroppen til å brenne karbohydrater, til å brenne fett. En skje med syltetøy vil ødelegge prosessen de neste timene, og potensielt føre til trøtthet etc når kroppen igjen må bytte tilbake til å brenne fett.

Det er som å spise en liten bit midt i fasting; visse systemer settes i gang og ødelegger fastingen. Man må begynne på nytt, og viljestyrken må frem igjen.

Og uansett, "nei takk" burde vært enden på visa.

Anonymkode: 2e385...080

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 17.26):

Men personen forklarer hvordan h*n har blitt frisk og medisinfri fra sykdom med kostholdet, og det er jo sånt som er moro å fortelle? Hvorfor skal det ikke være greit å fortelle om det til venner? 

Det er jo ikke det h*n sier. H*n har hørt om noen som er blitt frisk.

Anonymkode: 14c67...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke sett oss vegetarianere i samme gruppe som veganere, det er flaut😆 

Anonymkode: bc8ca...55b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min far fikk nylig en ganske sterk a-ha opplevelse når en av hans kamerater fnyste bort en manns død fordi "men han var jo veganer da, så det var jo ikke akkurat noe tap", og alle som sto rundt, nikket eller ikke sa noe som helst imot. Tanken på at noen ville si noe slikt om jeg døde, tror jeg rystet ham ganske kraftig. Det gikk opp for ham hvor mye hat veganere får kun fordi de ikke spiser kjøtt/melk. Greia er at de fleste av oss har aldri møtt en "sint veganer". De fleste lever sine liv og det er det, men hatefulle ytringer og hån mot veganere er så prevalent, jeg unngår å nevne det for folk med mindre det er nødvendig.

Det er merkelig hvor provosert andre blir av at noen gjør noe som annerledes. Tenk å stå å lire av seg noe sånt. Det er horribelt.

De fleste veganere, som alle andre, oppfører seg helt vanlig. Jeg har mistet tellingen på hvor mange som plutselig tenker de skal gi kostholdsråd som om de skulle vært ernæringsfysiologer når de finner ut at man ikke spiser animalske produkter. 

Anonymkode: b4da9...826

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (27 minutter siden):

Ja, veldig sekterisk av meg å følgje allmenne kostråd. 🥰

Jeg fulgte disse kostrådene i mange år og ble veldig syk pga det. Å gå tilbake til animalsk og spiser mer i retning av keto, har vært mye bedre. Allmenne kostråd betyr ikke at man skal slutte å tenke selv. 

Misjonering om egen overbevisning om kosthold skjer uansett hva man følger. Veganere er dog de eneste som skjeller ut, henger ut, og fryser ut mennesker som forlater "kulten". Og du uttrykker bastante meninger om at vennen til TS kommer til å angre på kostholdet sitt, som er noe av det mest næringsrike og naturlige et menneske kan spise. Men å diskutere sånt med deg, som tror at linser er naturlig mat ment for mennesker, er jo helt håpløst. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ellers er jeg enig. Forstår ikke hvorfor ts gjør dette til et problem. Jeg spiser ikke keto selv og vil aldri gjøre det av diverse grunner, men jeg vet nok om dietten til å vite at ved å unngå karbohydrater/sukker, så bytter kroppen til å brenne karbohydrater, til å brenne fett. En skje med syltetøy vil ødelegge prosessen de neste timene, og potensielt føre til trøtthet etc når kroppen igjen må bytte tilbake til å brenne fett.

Det er som å spise en liten bit midt i fasting; visse systemer settes i gang og ødelegger fastingen. Man må begynne på nytt, og viljestyrken må frem igjen.

Jeg var veganer - lenge, vært godt inne i veganske samfunn, og sett med egne øyne hva denne livsstilen gjør med folk. Jeg har møtt mange sinna-veganere, mennesker som har vesentlige helseproblemer, men som ikke vil innrømme det, og folk som angriper og behandler eks-veganere som søppel. Det er flaut å se på. 

Ja, det finnes idioter som er omnivore som mobber veganere, og det er usmakelig å kommentere slik kameraten til faren din gjorde. Men det er likevel ikke sammenlignbart med hvordan mange veganere oppfører seg, for de vil hyle og skrike om at alle dødsfall/sykdom er selvpåført og KARMA hvis man spiser kjøtt. Veganere ønsker å fremstille seg som fredelige "superspirituelle mennesker" som bare gjør godt. Virkeligheten er ofte en helt annet. 

Og du har helt rett, en skje med syltetøy vil ødelegge prosessen og kan gi hangover. For noen som kanskje har slitt med sukkeravhengighet, så kan det også føre til at man får tilbakefall og "må ha mer". Folk må få lov til å takke nei til mat, uansett hvilken diett/overbevisning man følger. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke sett oss vegetarianere i samme gruppe som veganere, det er flaut😆 

Anonymkode: bc8ca...55b

Jeg mente heller ikke gjøre det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo ikke det h*n sier. H*n har hørt om noen som er blitt frisk.

Anonymkode: 14c67...738

Du har rett, jeg leste feil. Men h*n må likevel få lov til å ikke ønske å ta en skje med syltetøy uten at det skal bli styr av det, og det ER jo mange som opplever stor helsegevinst ved å følge keto. Ikke lenge siden jeg leste om store forbedringer mtp ADHD, og ikke minst folk med tarmsykdommer. Alle har sin sannhet og tviholder på det - så lenge det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt kan være litt irriterende, men jeg har forståelse for at noen blir litt ivrig til å preke om dietten når vedkommende blir friskere av kostholdet. Og det er det ingen tvil om at noen blir. Hva som er det beste kostholdet kan variere veldig fra person til person. Selv er det beste for meg litt semi lavkarbo, men det blir for trist kosthold for min del 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var veganer - lenge, vært godt inne i veganske samfunn, og sett med egne øyne hva denne livsstilen gjør med folk. Jeg har møtt mange sinna-veganere, mennesker som har vesentlige helseproblemer, men som ikke vil innrømme det, og folk som angriper og behandler eks-veganere som søppel. Det er flaut å se på. 

Ja, det finnes idioter som er omnivore som mobber veganere, og det er usmakelig å kommentere slik kameraten til faren din gjorde. Men det er likevel ikke sammenlignbart med hvordan mange veganere oppfører seg, for de vil hyle og skrike om at alle dødsfall/sykdom er selvpåført og KARMA hvis man spiser kjøtt. Veganere ønsker å fremstille seg som fredelige "superspirituelle mennesker" som bare gjør godt. Virkeligheten er ofte en helt annet. 

Og du har helt rett, en skje med syltetøy vil ødelegge prosessen og kan gi hangover. For noen som kanskje har slitt med sukkeravhengighet, så kan det også føre til at man får tilbakefall og "må ha mer". Folk må få lov til å takke nei til mat, uansett hvilken diett/overbevisning man følger. 

Jeg er veganer, men er ikke aktiv i noe som kan beskrives som et vegansk miljø. Jeg har noen venner som er veganere både her hjemme og i utlandet og vi er ikke opptatt av å involvere andre i valget vårt. Trist å høre hvordan du/andre har opplevd veganer. Jeg opplever at de som skriker høyest og får oppmerksomhet, fra begge sider, blir sett på som en som representer alle uten at det er tilfelle. 

Til TS, det er ikke noe i veien for at andre ikke vil spise eller smake på den samme maten som deg. Det blir som diskusjonen tidligere om hvordan kolleger legger seg opp i om man vil spise kake/snacks på fredager eller ikke. Man må få bestemme hva man vil spise og ikke uten å få negative kommentarer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, jeg drev og diskuterte kosthold med en kollega fordi jeg hadde begynt å treffe makroene mine igjen. Pratet om at det er litt arbeid for å nå nok proteiner med rene råvarer.

Da stupte en annen kollega inn i samtalen og kunne fortelle meg at kjøttet jeg spiste råtnet i magesekken min i 19 dager, og at dette var bevist.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er veganer, men er ikke aktiv i noe som kan beskrives som et vegansk miljø. Jeg har noen venner som er veganere både her hjemme og i utlandet og vi er ikke opptatt av å involvere andre i valget vårt. Trist å høre hvordan du/andre har opplevd veganer. Jeg opplever at de som skriker høyest og får oppmerksomhet, fra begge sider, blir sett på som en som representer alle uten at det er tilfelle. 

Til TS, det er ikke noe i veien for at andre ikke vil spise eller smake på den samme maten som deg. Det blir som diskusjonen tidligere om hvordan kolleger legger seg opp i om man vil spise kake/snacks på fredager eller ikke. Man må få bestemme hva man vil spise og ikke uten å få negative kommentarer. 

Jeg var ikke aktiv som i at jeg var aktivist. Men jeg hadde mange veganske "venner", og var med i mange grupper verden over. Veganske "treff", om man kan kalle det for det. Fulgte mange på sosiale medier (instagram etc). Disse "vennene" forsvant da jeg spiste mitt første egg. Det var ikke viktig at jeg hadde en rekke helseutfordringer som var direkte følge av kostholdet - som ble borte med animalsk. 

Jeg har sett relativt mange eks-veganere som har blitt uthengt og utskjelt i flere nettsamfunn. Beskyldninger om "du gjorde det feil, du var ALDRI veganer", blabla. Jeg la merke til dette lenge før jeg gikk tilbake til animalsk selv, og tok avstand fra det. Jeg har sett så mange kommentarfelt fra sinna-veganere gjennom flere år, at jeg er helt rystet. Nå er selvsagt ikke alle slik, heldigivs. Men det er sjokkerende hvor mange som faktisk er det. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (6 minutter siden):

Tja, jeg drev og diskuterte kosthold med en kollega fordi jeg hadde begynt å treffe makroene mine igjen. Pratet om at det er litt arbeid for å nå nok proteiner med rene råvarer.

Da stupte en annen kollega inn i samtalen og kunne fortelle meg at kjøttet jeg spiste råtnet i magesekken min i 19 dager, og at dette var bevist.

Haha, dette trodde jeg også på før. Å begynne å spise kjøtt igjen er det beste jeg har gjort for både mental og fysisk helse. Det som heller ødela tarmhelsen min, var belgfrukter i mange år. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, dette trodde jeg også på før. Å begynne å spise kjøtt igjen er det beste jeg har gjort for både mental og fysisk helse. Det som heller ødela tarmhelsen min, var belgfrukter i mange år. 

Akkurat. Jeg har hatt en del veganere rundt meg som har kunne fortelle meg hvor ille det er med kjøtt for kroppen, når kroppen min aldri har fungert så bra som den gjorde på lavkarbo. Jeg måtte til og med spise før jeg skulle på stor middag hos en kompis, fordi dama var veganer og lagde kun mat jeg ikke tåler.

Men til trådens tema: Kosthold er utrolig viktig. For mange av oss er det forskjell på god og dårlig helse. Det er særs uhøflig å skulle presse på noen andre mat de ikke ønsker å ha, og i så tilfelle er en liten opplysning på sin plass.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...