AnonymBruker Skrevet 1. september #1 Del Skrevet 1. september Ja, jeg blir lettere sjokkert. Har en venn som har startet med Keto dietten. Jeg har laget et, etter min mening, sundt og godt syltetøy. Spurte om vedkommende ville smake en skje. Nei, kunne ikke smake så mye som en teskje. I stedet fikk jeg høre om "mirakelet" Keto, som fjerner betennelse kroppen, som hindrer diabetes, og utrolig nok, jeg fikk høre om en annen som hadde begynt på denne dietten. Som før var psykisk syk og sterkt medisinert. Som nå var frisk, fri for medisiner, og i jobb igjen. Min venn lyste som en nyfrelst person som kom rett fra pinsemenigheten. Hva skal man si? Anonymkode: 4145d...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #2 Del Skrevet 1. september Si 'ok' og spis syltetøyet ditt selv. Trenger ikke legge seg opp i andre sine spisevaner . Anonymkode: be40b...7b4 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #3 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Si 'ok' og spis syltetøyet ditt selv. Trenger ikke legge seg opp i andre sine spisevaner . Anonymkode: be40b...7b4 Så det er helt ok å hjernevaske folk da? Anonymkode: 4145d...09f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #4 Del Skrevet 1. september Jeg er i en facebook gruppe med en sånn, og han irriterer meg grenseløst! Helt greit å være nyfrelst, men å tvinge dette regimet på folk, som ikke har spurt, synes jeg er frekt! Når en person uttrykker så sterk mening om at «dette er det eneste rette» står alt annet igjen som feil. Og vi som feiler, føler oss som tapere. Noen kaller han fanatisk, da blokkerer han de. Han har snart overtatt hele gruppen! Ja, det er lov å hjernevaske, men vi kan selv velge å ikke la oss hjernevaske. Spar syltetøyet til noen som setter pris på det Anonymkode: 3340b...f21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 1. september #5 Del Skrevet 1. september Dette møter man fra tid til annen. Enten det Keto, lavkarbo, fasting osv. Dietter og ulike opplegg har «alltid» vært her og kommer til å være her. Bare å smile og gå videre med ditt 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #6 Del Skrevet 1. september Jeg synes det er mer irriterende med de som absolutt skal presse meg til å spise ditt og datt, selv om jeg sier at det ikke inngår i kostholdet mitt. "Du kan vel smake? Du kan vel spise bare litt?". Hva er det med dette presset? Hvorfor klarer dere ikke å ta et nei for et nei? Jeg presser ikke mine matvarer på andre, og forventer det samme tilbake. Anonymkode: 8e72a...e66 14 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #7 Del Skrevet 1. september TS, hvis du syns keto er en religion, prøv veganere. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er mer irriterende med de som absolutt skal presse meg til å spise ditt og datt, selv om jeg sier at det ikke inngår i kostholdet mitt. "Du kan vel smake? Du kan vel spise bare litt?". Hva er det med dette presset? Hvorfor klarer dere ikke å ta et nei for et nei? Jeg presser ikke mine matvarer på andre, og forventer det samme tilbake. Anonymkode: 8e72a...e66 Jeg er helt enig med deg! Mange følger dietter av helsegrunner, og har behov for å følge dette ganske strengt. Jeg forstår ikke hvorfor man da må kverulere og lage styr ut av det? Det er lett å bli begeistret og "frelst" når man har funnet en livsstil man både hører og selv erfarer er veldig bra for helsen, og kurerer "alt mulig". Man trenger selvsagt ikke gå i fullstendig misjoneringsmodus av den grunn, men man må få lov til å si "nei takk" uten at man skal bli sett på som sær. Og TS, jeg syns det er ganske spesielt at du skal beskylde vennen din for "hjernevasking". Er det ikke helt fantastisk at h*n har blitt frisk OG medisinfri fra vesentlig sykdom med kosthold? Anonymkode: 0ab37...5e4 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Del Skrevet 1. september Så du er av typen som ikke tåler "nei takk" når du tilbyr andre mat du har laget? Eller enda verre, tilbyr selv om du vet de ikke vil ha? Jeg går ikke på keto, eller noe i det hele tatt, egentlig. Men jeg liker rett og slett ikke søt smak. Så når noen ikke tar et "nei takk" når de tilbyr et kakestykke, så frister det innimellom å være litt ubehagelig tilbake. Er hakket før jeg klapper ene kollegaen min på magen og smilende sier "jeg ønsker ikke dette for meg selv, vet du", når hun setter i gang med "bare smake!!!" Anonymkode: 8fa71...eaa 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Del Skrevet 1. september Vi må bort fra dette med at det er uhøflig å takke nei til mat! Det kan være mange grunner til at man takker nei: smakspreferanser, mat som trigger overspising, man følger en spesiell diett. Det er garantert ikke ment som en personlig fornærmelse mot den som har laget maten. Anonymkode: b5d45...586 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 1. september #10 Del Skrevet 1. september Jeg skjønner deg, men også henne litt. Må passe litt på med mat selv og det er mye folk vil man skal smake på. Jeg ville prøvd å tenke at det er noe positivt med at hun prøver! Jeg blir mer sur på folk som bare klager uten å prøve bedre helsa si med f eks kosten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Del Skrevet 1. september Vedkommende kunne jo bare sagt "nei takk" uten å komme med en hel andakt. Anonymkode: 570cb...49f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 1. september #12 Del Skrevet 1. september Carnivorer er vel blitt de nye veganerene. Få misjonerer mer enn carnivorer føler jeg.. Jeg er likevel litt delt her. Folk må faktisk få lov til å si nei takk til mat uten at det er noe galt i det. Legger de derimot uoppfordret ut i det vide og brede er det noe annet, men nei takk er helt ok. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg blir lettere sjokkert. Har en venn som har startet med Keto dietten. Jeg har laget et, etter min mening, sundt og godt syltetøy. Spurte om vedkommende ville smake en skje. Nei, kunne ikke smake så mye som en teskje. I stedet fikk jeg høre om "mirakelet" Keto, som fjerner betennelse kroppen, som hindrer diabetes, og utrolig nok, jeg fikk høre om en annen som hadde begynt på denne dietten. Som før var psykisk syk og sterkt medisinert. Som nå var frisk, fri for medisiner, og i jobb igjen. Min venn lyste som en nyfrelst person som kom rett fra pinsemenigheten. Hva skal man si? Anonymkode: 4145d...09f Ja, det kan faktisk skje at man blir totalt frisk av å endre diett. Jeg ble frisk av mange års kronisk utmattelse. Ikke av keto, men av kostholdsendring. (Og nei, jeg hadde ikke intoleranse/allergi) Ingen kan helt forstå at jeg gikk fra delvis ubrukelig til å løpe 10km flere ganger i uka. Ja, da blir man litt frelst. Men at omleggingen jeg gjorde skal virke på en annen som det gjorde på meg, kan ingen si. Om denne personen selv velger å starte på keto fordi de har sett kanskje like ekstreme effekter som hos meg, ja, jeg forstår. Anonymkode: 2f60f...580 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Del Skrevet 1. september Følger diett selv, og har merket at enkelte bli kjempeprovosert når jeg takker nei. Hva er problemet, kan ikke folk få spise det de vil? Folk tilbyr vanligvis bare drittmat. Godt, ja, for all del, men ikke fra ett helseperspektiv. Syltetøyet ditt er helst sikkert kjempegodt, men inneholder sukker og stivelse, ikke alle tåler det, eller bør ha det. Noen går gjerne på en «karbo/sukkersmell» som varer i månedsvis. For meg så er det ikke syltetøyet som er problemet, men smellen etterpå, hvor jeg fråtser. Det blir som om du sier til en alkoholiker «du kan vel ta en øl?» Så du må ikke ta det personlig. Men jeg hadde blitt sur om noen hadde prøvd å omvende meg til en diett, greit nok å snakke om det, men enkelte blir fanatiske. Som i disse homepartiene med rådyr hudpleie. Anonymkode: a9ae3...cfc 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vedkommende kunne jo bare sagt "nei takk" uten å komme med en hel andakt. Anonymkode: 570cb...49f Men personen forklarer hvordan h*n har blitt frisk og medisinfri fra sykdom med kostholdet, og det er jo sånt som er moro å fortelle? Hvorfor skal det ikke være greit å fortelle om det til venner? Anonymkode: 0ab37...5e4 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #16 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Vedkommende kunne jo bare sagt "nei takk" uten å komme med en hel andakt. Anonymkode: 570cb...49f Man vet venninna går på keto. Og står der og dytter en skje syltetøy opp i ansiktet dem. Med kommentarer om at det er sunt og godt. Vet du... da hadde jeg også gitt et tilsvar utover nei-takk. Anonymkode: 8fa71...eaa 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #17 Del Skrevet 3. september Mye av disse diettene folk går på i dag er rett og slett en motreaksjon på hvordan det "vanlige norske kostholdet" ikke er det det var for 40 år siden. Vi spiser ekstremt mye ultraprosessert mat, mye mer sukker, og denne maten har blitt en nesten sømløs del av det vanlige kostholdet til folk flest. Meanwhile så blir vi mer og mer overvektige, får flere og tidligere livstilsykdommer, og enkelte kreftformer er sterkt økende. I stedet for å tenke moderasjon, alt er lov, men bare litt av og til, så blir folk despo etter et kosthold som hjelper dem ned i vekt, gjør dem friskere , og ja, da blir det gjerne dogmatisk. Keto, carnivore, faste, glutenfritt, masse alternative greier de har lest om. Det må vi rett og slett bare akseptere fordi samfunnet jobber imot oss og påprakker oss søppelmat. Sier ikke at syltetøyet ditt er søppel, altså - og du har gode hensikter, men du må akseptere at andre velger annerledes. Anonymkode: 068d0...e2c 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #18 Del Skrevet 4. september Jeg vet ikke mye om hvordan keto-kosthold fungerer på menneskelig diabetes, men jeg har i alle fall en katt med diabetes som fikk diabetes fordi det er altfor mye karbohydrater i kattemat. Han har gått på keto-diett i et år nå og ikke trengt en eneste insulinsprøyte, blodsukkeret holder seg stabilt lavt og alle følgesymptomene han hadde på diabetes har forsvunnet igjen (og han var bortimot lam). Så at det fungerer for noen mennesker også, er ikke vanskelig å tro på- Anonymkode: 5c9fc...002 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 4. september #19 Del Skrevet 4. september Klassisk Dunning-Kruger kombinert med pseudoreligiøs hjernevask. Gje han litt tid, så kjem bobla til å sprekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #20 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 13.26): Så det er helt ok å hjernevaske folk da? Anonymkode: 4145d...09f Det er bevist ettertrykkelig at keto fjerner både betennelser og hjelper mot diabetes. Hjernevasking er det neppe. Anonymkode: 19e29...85d 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå