Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke skjønner seg på rundkjøringer??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Seriøst, hva er det med folk og rundkjøringer? Er det en slags kollektiv IQ-test vi alle feiler, eller? Det er som om visse individer bare mister all evne til å tenke logisk når de ser en rund runding med veier tilknyttet. Det er jo helt utrolig at noe så enkelt kan føre til så mye kaos!

 

Anonymkode: 30a54...64c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever nesten aldri problemer i rundkjøring?

Vi hjelper hverandre når det blir mye trafikk og bidrar til god flyt. 

Hva er det spesifikt du irriterer deg over?

Anonymkode: f366b...796

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. Kanskje du bor på et sted med lav gjennomsnittsintelligens? Frustrasjonen over manglende blinklys har jeg heller aldri helt forstått meg på, ettersom man aldri skal stole på et blinklys i relasjon til hvorvidt man kan kjøre eller ei, uansett.

Anonymkode: f5842...de3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Seriøst, hva er det med folk og rundkjøringer? Er det en slags kollektiv IQ-test vi alle feiler, eller? Det er som om visse individer bare mister all evne til å tenke logisk når de ser en rund runding med veier tilknyttet. Det er jo helt utrolig at noe så enkelt kan føre til så mye kaos!

 

Anonymkode: 30a54...64c

Kan du komme med eksempler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg syns dette er et problem i Drammensområdet heller. Noen få som ligger i feil felt innimellom, men det er ikke ofte. 

(Da syns jeg det er verre med de som ligger i venstrefelt i Rosenkrantzgata og trøkker og ofte ikke engang klarer å komme seg opp i 60 km/t)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (9 minutter siden):

Kan du komme med eksempler?

Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn.

Anonymkode: 30a54...64c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser heler ikke så mye problemer. Men ser generasjons endring på blinklys osv. Jeg lærte kun å blinke ut av rund kjøringen. Samme gjorde mannen. Mens sønnen her lærte å blinke både inn og ut. Så når sønnen her fortalte hvordan de lærte bruk av blinklys. Så prater vi med kjøre lærer som da kom med hvordan ting der hadde endret seg de siste 15 årene. 

 

Anonymkode: 5ab08...3f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn.

Anonymkode: 30a54...64c

Feil? Hvordan mener du de skal bruke blinklys? Er forskjell på feks Oslo, Bergen m fl og Stavanger når folk kjører i rundkjøringer og blinking (erfaringsmessig) 

Er mer irritert på de som skifter felt i svinger med flere felt som går samme vei, spesielt i bysentrum og de som kjører ut i annet felt enn de kjørte inn i i rundkjøringen (feks ligger i venstre fil og kjører ut i høyre fil når de skal videre) Dette er ting jeg har sett i alle Norges største byer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem de som tuter på andre som kjører riktig i rundkjøringen. Da gir jeg fingeren. 

Anonymkode: e10eb...c40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn.

Anonymkode: 30a54...64c

Du vet kanskje ikke at du aldri skal handle på bakgrunn av et blinklys, uansett? I så fall er det jo du som trenger opplæring. Som sagt, det er et evinnelig gnål om blinklys i rundkjøring men du skal aldri stole på disse uansett så det skal i praksis ikke spille noen rolle.

Anonymkode: f5842...de3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tror at alle andre tar feil...

Anonymkode: 2b197...55c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. 

Anonymkode: f5842...de3

Bodde i Oslo i ørten år og merket mye rart med og i rundkjøringer så ikke overrasket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som ikke har fått med seg at en rundkjøring er en forkjørsvei. Du har vikeplikt for de som allrede er inne i rundkjøringen -

Enkelte tror at de bare kan gi gass og komme fra venstre i høy fart.

https://www.vg.no/nyheter/i/21nrO4/hoeyesterett-forklarer-rundkjoeringer

Anonymkode: 0c669...b41

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsenkrysset er et sted det er lett å miste troen på menneskeheten. Her står hundrevis av biler i kø, og hver gang en ny idiot kommer inn i rundkjøringen, er det klampen i bånn, slik at ingen andre kommer inn... hvorfor, hvorfor kjører ikke folk inn i den rundkjøringen i sakte fart, slik at trafikken kan flyte langsomt gjennom, fremfor å bruke plassen til seg selv, når en først kommer inn i den, og alle bilene står å stagger på utsiden og venter på sin tur til å dominere sirkelen?

Anonymkode: 580b4...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn.

Anonymkode: 30a54...64c

At folk ligger i feil felt kan skje den beste. Det trenger ikke være at de gjør det med vilje. Ingen kjører 100 % perfekt hele tiden uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn.

Anonymkode: 30a54...64c

"reglene" har endret seg flere ganger, så avhengig av når man fikk lappen så har man fått forskjellig opplæring. I tillegg har du de med lav intelligens som ikke klarer å forholde seg til trafikkregler samme søren. 

Anonymkode: e11a8...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her jeg bor har vi stort sett bare sånne enkle rundkjøringer, så jeg må innrømme ag jeg hadde hatt litt problemer om jeg havnet i en større rundkjøring. Det kan hende det hadde gått veldig bra, men du må huske på at det ikke er alle som kjører som er kjent og kanskje man plutselig oppdager at man har kjørt feil midt i rundkjøringen. 

Anonymkode: 695e8...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

"reglene" har endret seg flere ganger, så avhengig av når man fikk lappen så har man fått forskjellig opplæring. I tillegg har du de med lav intelligens som ikke klarer å forholde seg til trafikkregler samme søren. 

Anonymkode: e11a8...0d3

Reglene har vel vært de samme hele veien? I allefall i 20-30 år...

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Anonymkode: 580b4...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Veldig mange som ikke har fått med seg at en rundkjøring er en forkjørsvei. Du har vikeplikt for de som allrede er inne i rundkjøringen -

Enkelte tror at de bare kan gi gass og komme fra venstre i høy fart.

https://www.vg.no/nyheter/i/21nrO4/hoeyesterett-forklarer-rundkjoeringer

Anonymkode: 0c669...b41

Dette gjelder kun om det er bare en fil, vikeplikt for de som er i samme fil er grei. De aller fleste rundkjøringene i Norge har to eller flere filer, da har ikke den som kommer inn i rundkjøringen vikeplikt for de som ligger i en annen fil. 

Anonymkode: c205e...101

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.17):

Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. Kanskje du bor på et sted med lav gjennomsnittsintelligens? Frustrasjonen over manglende blinklys har jeg heller aldri helt forstått meg på, ettersom man aldri skal stole på et blinklys i relasjon til hvorvidt man kan kjøre eller ei, uansett.

Anonymkode: f5842...de3

Hvilke steder er dette?

Anonymkode: 17764...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...