Gå til innhold

Kjøpe eldre hus ferdig totalrenovert

potet69

Anbefalte innlegg

Er litt interessert i et lite hus fra 1930-tallet på rolig sted. Vil egentlig ikke ha så gammelt hus, men det har fått en veldig eksklusiv stil ute/inne etter renoveringa. Også jeg er lei av å bo i leilighet, så er begynt å intensivere letingen etter nytt hjem.

Huset er blitt helt ugjenkjennelig og ulikt alt annet i bygda. Alt ser fint ut og har god grad i tilstandsrapporten.  Renoveringa tok ca. to-tre år og er nå tre år gammel.

"Problem" eller ankepunkt er at den som selger er polakker som kjøpte huset billig for fem år siden og renoverte, og selger nå med meget høy prisforlangende. De starta med fantasipris, og ligger nå med sterkt redusert, men fortsatt høy pris.

Veit polakker kan gjøre veldig bra arbeid, men har også evne til å ta snarveier som kan se perfekt ut på overflaten, men vil straffe seg senere. Men tilstandsrapport er jo grei.

Erfaringer? Riskabelt kjøp?

Endret av potet69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

potet69 skrev (5 minutter siden):

Er litt interessert i et lite hus fra 1930-tallet på rolig sted. Vil egentlig ikke ha så gammelt hus, men det har fått en veldig eksklusiv stil ute/inne etter renoveringa. Også jeg er lei av å bo i leilighet, så er begynt å intensivere letingen etter nytt hjem.

Huset er blitt helt ugjenkjennelig og ulikt alt annet i bygda. Alt ser fint ut og har god grad i tilstandsrapporten.  Renoveringa tok ca. to-tre år og er nå tre år gammel.

"Problem" eller ankepunkt er at den som selger er polakker som kjøpte huset billig og renoverte, og selger med meget høy prisforlangende. De starta med fantasipris, og ligger nå med sterkt redusert, men fortsatt høy pris.

Veit polakker kan gjøre veldig bra arbeid, men har også evne til å ta snarveier som kan se perfekt ut på overflaten, men vil straffe seg senere. Men tilstandsrapport er jo grei.

Erfaringer? Riskabelt kjøp?

Min erfaring er at polakker ofte er svært dyktige håndverkere, men at de kan ha litt juglete materialvalg? Sjekk hva lister og dører og vinduer er laget av, er det tre eller plastaktige greier? 

Pussa de opp for å bo der sjøl, eller for å selge og tjene penger raskt? 

Anonymkode: 58926...a1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn tar snarveier de og, også store profesjonelle utbyggere. Snakker av egen erfaring. Kommer derfor aldri til å kjøpe noe som er renovert/nybygd av andre noen gang igjen, tar heller ansvaret for å gjøre prosessen selv så jeg vet at alt blir gjort riktig. Det er bedre å stå i renovering i et års tid enn å krangle med advokater i 3 år.

Anonymkode: 927d6...325

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at polakker ofte er svært dyktige håndverkere, men at de kan ha litt juglete materialvalg? Sjekk hva lister og dører og vinduer er laget av, er det tre eller plastaktige greier? 

Pussa de opp for å bo der sjøl, eller for å selge og tjene penger raskt? 

Anonymkode: 58926...a1f

De har leid det ut på AirBNB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe noe annet der du ikke vet nasjonaliteten til håndverkere?

Jeg ser mer på tilstandsrapport og annet papirarbeidet tilknyttet boligen, enn passet til selger/håndverker.

Anonymkode: 05848...d2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis papirene på at arbeid er utført forskriftsmessig (regner med at takstmann er involvert), og det ser bra ut, så kjør på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polakkene kan være like flink, om ikke flinkere enn Ola Normann. Så lenge papirer er i orden ser jeg ikke problemet. Tilstandsrapporten skal jo være grundig. Ha med boligkjøperforsikring. Også husforsikring topp dekker følgeskader av håndtverkerfeil, så om du plutselig har et utett tak med fukt så går dette på forsikringen. 

Anonymkode: b0d63...dd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak, drenering, elektrisk anlegg, vannrør og vinduer. Er alle de dyre tingene av nyere dato? Etterisolert? Utseende og innrednig inne er sjeldent like dyrt som å måtte bytte alle vinduer og et tak. 

Anonymkode: 9c407...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...