Gå til innhold

Salg på jobb.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber på en skole en av de ansatte selger kremer og sånt. Er veldig på om at vi må kjøpe osv. Hun kom med en krem til meg og jeg så på den og leste på innholdet i kremen. Og jeg sa høflig i fra om at den ikke er noe for meg. Hun ble litt småsur og begynte å mase på hvorfor jeg ikke ville kjøpe at den var så god. Jeg takket høflig nei igjen. Men da hun ikke ville gi seg påpekte jeg noen av tingene i kremen ikke er gunstig for eksem og sånt så vi har i familien. Hun klikka fullstendig og påpekte at alt i kremen er naturlig osv. Jeg påpekte da at fluesopp og revebjeller er og naturlig men ikke bra for deg, naturlig er ikke det samme som bra for deg. Hun ble da helt gal og en annen ansatt kom mellom for å roe ned. Og nå går hun å snakker dritt om meg, de fleste er enig med meg om at hun gikk over steken men det skaper en spenning på jobb som gjør at jeg nå gruer meg litt til å gå på jobb. Håper det snart blåser over men er litt stresset. Bør jeg snakke med verneombudet eller er det å dra det litt langt? 

Anonymkode: bd81c...7e9

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun burde ikke ha lov til å selge søpla si på arbeidsplassen. Jeg hadde tatt det videre, helt klart. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt det opp, dette burde det være uttalte regler om på arbeidsplassen. Selvsagt skal man ikke bli utsatt for salgspress på den måten på jobben.

Hun høres forøvrig helt gal ut, denne kollegaen din. Du har min sympati!

Anonymkode: 7d3fa...a4e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig ikke «lov» til sånt på jobb. Dersom noen selger noe via Facebook tar vi det med på jobb og gir videre. Men ikke lov med type oriflame, mary-Kay, loddsalg, kosttilskudd, dugnadssalg etc. Det er for at ingen skal føle seg presset. 

Anonymkode: a903e...b3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle slike selgere av såkalt naturlige produkter er helt fanatiske å de skyr ingen midler for å få solgt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nesten litt galne noen av de. Det er på grensen til hjernevasking hos noen av de salgslederene, og noen må i tillegg kjøpe dyre pakker selv for videresalg. Da blir de ganske intense når de ikke for solgt, og sitter med garasjen full. Dette gjelder ikke alle, har selv kjøpt litt diverse på homeparties og vært fornøyd. Det blir litt anderledes. 

Anonymkode: a903e...b3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si fra til sjefen din. Hun lå slutte med å selge greier på jobben. 

Anonymkode: c674d...b2d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette - var det Mary Kay? De kan til tider være litt hjernevasket

Anonymkode: 25a16...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle arbeidsplass drev sjefen å solgte dugnadsprodukter for datteren sin. Alle følte seg presset da hun tok runden blandt de ansatte for å selge kaker. Burde ikke vært lov å holde på sånn. 

Anonymkode: 70df3...456

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

På min gamle arbeidsplass drev sjefen å solgte dugnadsprodukter for datteren sin. Alle følte seg presset da hun tok runden blandt de ansatte for å selge kaker. Burde ikke vært lov å holde på sånn. 

Anonymkode: 70df3...456

Det er et mareritt med disse dugnadssalgene, spesielt om man har lite nettverk, så jeg forstår at man sjekker på jobb også, men det bør ikke strekke seg lenger enn til en mail, og så nevner man ikke noe mer om det om ingen responderer. Sjefer bør dog ikke gjøre det, enig der.

Anonymkode: 61a57...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det strider i mot all logikk at ansatte skal ha lov til å selge noe som helst på en offentlig skole.

Ta det med verneombud, som bør løfte saken til rektor. Det må jo finnes regler om dette allerede som rektor kan ta en runde og minne alle på.

Anonymkode: e7635...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 9.46):

Jobber på en skole en av de ansatte selger kremer og sånt. Er veldig på om at vi må kjøpe osv. Hun kom med en krem til meg og jeg så på den og leste på innholdet i kremen. Og jeg sa høflig i fra om at den ikke er noe for meg. Hun ble litt småsur og begynte å mase på hvorfor jeg ikke ville kjøpe at den var så god. Jeg takket høflig nei igjen. Men da hun ikke ville gi seg påpekte jeg noen av tingene i kremen ikke er gunstig for eksem og sånt så vi har i familien. Hun klikka fullstendig og påpekte at alt i kremen er naturlig osv. Jeg påpekte da at fluesopp og revebjeller er og naturlig men ikke bra for deg, naturlig er ikke det samme som bra for deg. Hun ble da helt gal og en annen ansatt kom mellom for å roe ned. Og nå går hun å snakker dritt om meg, de fleste er enig med meg om at hun gikk over steken men det skaper en spenning på jobb som gjør at jeg nå gruer meg litt til å gå på jobb. Håper det snart blåser over men er litt stresset. Bør jeg snakke med verneombudet eller er det å dra det litt langt? 

Anonymkode: bd81c...7e9

😂 heier på deg ♡

Anonymkode: e6667...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn med verneombud. Si de fleste voksne liker å unngå ting de ikke tåler. 

Anonymkode: e6667...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller ha snakket med leder enn verneombud. 
At noen blir så aggressive fordi du takker rolig og høflig nei til å kjøpe produkter at andre må roe ned personen tyder på at noe ikke er helt riktig. 

Jeg har vanskelig for å tro at noen oppfører seg slikt mot kolleger, for en så enkel og uskyldig kommentar som din. Men siden du sier andre har måtte komme til for å roe ned, så har du jo vitner på at du ikke gjorde noe som helst for å eskalere situasjonen, og som kan bekrefte at denne personen går rundt å baksnakker deg og er aggressive mot alle som ikke vil kjøpe varer av henne. Det er vel garantert flere som opplever henne som ekstremt aggressiv. Det er leder som eventuelt må legge ned forbud mot å drive med salg blant kolleger, og det er leder som bør håndtere konflikter. 

Anonymkode: c2db8...89e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun lov å selge sånn ting på skolen da? Hvor er leder oppe i dette? Hadde bare tatt det videre med leder og sagt at kjøpepress på arbeidsplassen ikke er greit.

Anonymkode: e68af...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart: "Selvfølgelig kan jeg kjøpe en krem. Selv selger jeg lodd for cøliakiforeningen, sokker for idrettsklubben, kakebokser for speideren og doruller for russegruppa til ungene, hvor mange vil du ha av hver? Og om noen mnd er det tur for påskeeggene, også det for idretten, skal jeg også legge inn en forhåndsbestilling der, ett egg til hver i familien din? Så fantastikk å ha en ny fast kunde til alle disse salgsdugnadene, for når jeg støtter deg så støtter du selvfølgelig meg og mine!"

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...