AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Skrevet 1. september 2024 Barnet mitt våknet inatt med smerter i øret, og feber. Sovnet igjen men våknet idag tidlig med samme smertene og høyrere feber. Fikk stikkpille. Formen er bra nå. Renner ikke fra øret så trommehinnen har nok ikke sprukket enda,men kjenner «sykdomslukt» fra munnen så mistenker halsvondt i tillegg. Men når kontakter man lege? Tenker om antibiotika behøves så er det vel best å starte så tidlig som mulig? Ingen ønsker jo å se barnet sitt ha vondt så jeg kjenner jo på at jeg ønsker å kontakte lege allerede nå Anonymkode: b721d...2f6
Gjest jegerrinne Skrevet 1. september 2024 #2 Skrevet 1. september 2024 Vi har ei som var øre,nese hals barn. Og her sa legene en altid skulle ta kontakt dag 3 hvis det fortsatt var feber og smerter. Tidligere hvis de begynte å slite med å svelge eller puss fra ørene
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Skrevet 1. september 2024 antibiotika for ørebetennelse gis helst ikke lenger. Så ville sett det an noen dager. Blir almenntilstanden veldig dårlig, smertestillende ikke virker etc. så kan man ta en telefon å høre. Anonymkode: fe7d9...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet mitt våknet inatt med smerter i øret, og feber. Sovnet igjen men våknet idag tidlig med samme smertene og høyrere feber. Fikk stikkpille. Formen er bra nå. Renner ikke fra øret så trommehinnen har nok ikke sprukket enda,men kjenner «sykdomslukt» fra munnen så mistenker halsvondt i tillegg. Men når kontakter man lege? Tenker om antibiotika behøves så er det vel best å starte så tidlig som mulig? Ingen ønsker jo å se barnet sitt ha vondt så jeg kjenner jo på at jeg ønsker å kontakte lege allerede nå Anonymkode: b721d...2f6 Alder på barnet er ganske vesentlig her… barn under 1 år skal ha behandling. Anonymkode: 5e28d...140
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Skrevet 1. september 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Alder på barnet er ganske vesentlig her… barn under 1 år skal ha behandling. Anonymkode: 5e28d...140 Hæ? Mine så små fikk aldri ab. Bare beskjed om å komme tilbake ved feber over en uke Anonymkode: 50cea...138
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hæ? Mine så små fikk aldri ab. Bare beskjed om å komme tilbake ved feber over en uke Anonymkode: 50cea...138 Vi har fått beskjed av barneleger at barn under 12 mnd skal ha behandling, så vi har ringt lege med en gang og fått antibiotika. Anonymkode: 5e28d...140
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alder på barnet er ganske vesentlig her… barn under 1 år skal ha behandling. Anonymkode: 5e28d...140 Barnet er 5 år Anonymkode: b721d...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Skrevet 1. september 2024 Jeg har kun gått beskjed om paracet her opp igjennom årene. Anonymkode: a230c...a06
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet er 5 år Anonymkode: b721d...2f6 Da ville jeg sett an formen. Men halsvondt og dårlig lukt fra munnen? Det er ikke nødvendigvis ørebetennelse da, det er ganske vanlig å få vondt i ørene ved halsbetennelse også🫣 Har du prøvd å sjekke bak i halsen om du ser antydning til at det kan være streptokokker? Anonymkode: 5e28d...140
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #10 Skrevet 1. september 2024 Jeg dro bare hvis det varte noen dager. Fikk jo aldri noe for det lell. Skal en del til for å få antibiotika. Olje i øret lindrer mye av smertene. Jeg slet mye som barn med ørebetennelse. Fikk masse på antibiotika som barn. Til slutt så fikk jeg en lege som sa nesespray og olje i øret. Vedvarer det så kommer du isteden for. Etter det så har jeg nesten ikke vært syk. Kroppen klarer som regel å fikse det meste selv. Anonymkode: 65380...985
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hæ? Mine så små fikk aldri ab. Bare beskjed om å komme tilbake ved feber over en uke Anonymkode: 50cea...138 Vi og fikk med en gang når barnet var under 1 år. Barnelegen sa det var større sjanse å gå ødelagt hørsel hvis de gikk for lenge Anonymkode: 34180...7dc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Skrevet 1. september 2024 Aldri tatt barnet til lege pga ørebetennelse. Men det er klart, om barnet har skyhøy feber over dager er det jo lurt å kontakte legekontoret for å høre. Anonymkode: 578fe...5da
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #13 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da ville jeg sett an formen. Men halsvondt og dårlig lukt fra munnen? Det er ikke nødvendigvis ørebetennelse da, det er ganske vanlig å få vondt i ørene ved halsbetennelse også🫣 Har du prøvd å sjekke bak i halsen om du ser antydning til at det kan være streptokokker? Anonymkode: 5e28d...140 Barnet har operert mandlene så jeg klarer ikke se noe slik som jeg kunne før. Mye plaget med halsbetennelse da mandlene var der men ikke hatt noe siden operasjon i januar. Anonymkode: b721d...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #14 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aldri tatt barnet til lege pga ørebetennelse. Men det er klart, om barnet har skyhøy feber over dager er det jo lurt å kontakte legekontoret for å høre. Anonymkode: 578fe...5da Barnet har mye ørebetennelser da mandlene var tilstede men ikke siden operasjon i januar. Hadde alltid ørebetennelse med væske da,og fikk alltid antibiotika. Derfor jeg er litt i villrede nå,for det væsker ikke og samtidig virker det som halsen er vond.. men jeg får se det an,foreløpig har barnet veldig god effekt av stikkpillen Anonymkode: b721d...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet har operert mandlene så jeg klarer ikke se noe slik som jeg kunne før. Mye plaget med halsbetennelse da mandlene var der men ikke hatt noe siden operasjon i januar. Anonymkode: b721d...2f6 Huff 😨 Da ville jeg kanskje hatt litt lavere terskel for å ringe lege, men tenker du uansett kan / bør vente til imorgen så lenge almenntilstand er fin. Nesespray er lurt å bruke for å løsne opp mellom svelg og øreganger, drikke masse, gi Paracet hvis han har vondt. Kan være lurt å bygge opp under hodeenden i senga. Anonymkode: 5e28d...140
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #16 Skrevet 1. september 2024 Du kan fint se det ann et par-tre dager, de fleste barn får ikke antibiotika for ørebetennelse da det er virus. Smertestillende, nesespray og hevet hodeende på sengen er det som funker best. Anonymkode: ed085...776
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #17 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Barnet har operert mandlene så jeg klarer ikke se noe slik som jeg kunne før. Mye plaget med halsbetennelse da mandlene var der men ikke hatt noe siden operasjon i januar. Anonymkode: b721d...2f6 Da hadde jeg ringt. Vi fikk beskjed her på våre selv ved fjerning skulle vi ha lav terskel. Årsak var at de som er øre,nese og hals barn har større sjanse for betennelse og dermed få ar dannelser i øret som igjen kan føre til nedsatt hørsel. Selv fått nedsatt hørsel pga mye ørebetennelse igjenom barndommen. Og her har vi altid fått kommet inn. Yngste har hatt dren i 2 perioder. Fjernet mandler før ho var 2 år Anonymkode: 34180...7dc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #18 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da hadde jeg ringt. Vi fikk beskjed her på våre selv ved fjerning skulle vi ha lav terskel. Årsak var at de som er øre,nese og hals barn har større sjanse for betennelse og dermed få ar dannelser i øret som igjen kan føre til nedsatt hørsel. Selv fått nedsatt hørsel pga mye ørebetennelse igjenom barndommen. Og her har vi altid fått kommet inn. Yngste har hatt dren i 2 perioder. Fjernet mandler før ho var 2 år Anonymkode: 34180...7dc Huff. Ble litt skremt nå, så ringte legevakt. De skulle konferere med lege og ringe meg opp igjen. Tenker det er greit å ta en telefon å høre hva jeg bør gjøre 😊 Anonymkode: b721d...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #19 Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Huff. Ble litt skremt nå, så ringte legevakt. De skulle konferere med lege og ringe meg opp igjen. Tenker det er greit å ta en telefon å høre hva jeg bør gjøre 😊 Anonymkode: b721d...2f6 Det er lov og lurt å ta en telefon når en er usikker Jeg har barn som kvalifiserer som "ørebarn", og som ved flere anledninger har hatt langtrukne forløp av ørebetennelse når vi har prøvd uten antibiotika. Og et barn som har hatt en del ørebetennelser, men ikke så hyppig at hun er "ørebarn", og da er det å vente i tre dager som gjelder. Nå får du jo kvalifiserte råd fra helsepersonell. Men jeg vil bare nevne at med hun som kan vente med antibiotika, så hjelper det veldig å ikke ligge ned. Hun sover sittende når hun har ørebetennelse. Når hun ligger flatt er det så vondt selv etter smertestillende, at hun gråter. Og legen har sagt at dersom det er vondt med smertestillende, og selv om hun sitter opp, skal vi ta kontakt. Det har vi heldigvis ikke opplevd til nå. Men jeg har opplevd det som barn, og jeg har fått redusert hørsel etter alle ørebetennelsene. Anonymkode: 2ec66...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå