Gå til innhold

Skotøy opp Ulriken over vidden?

Hareena

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå denne turen til helgen og det er strålende værmeldinger.

Jeg har ikke terrengsko, kun joggesko og fjellstøvler. Det er tungt å gå så mange trapper med fjellstøvler og jeg lurte på om det ville være smart å gå med joggesko og ha fjellstøvlene i sekken og skifte på toppen? Eller blir det slik  summen av vekten igrunnen er det samme, altså at det er like tungt å bære på ryggen som å ha det på beina?

Eller har ikke stien over vidden verken våte eller ujevne partier slik at joggesko holder?

Jeg liker best å gå med fjellsko da ingen orker å bære meg om jeg skulle få et kraftig overtråkk😃

Det er normale, lette fjellsko, ikke gammeldagse lærstøvler.

Jeg er ellers rimelig godt trent og går ofte dagsturer i terrenget.

Gode råd mottas med takk!

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når eg går turen pleier eg og gå opp i joggesko , og skifte til fjellstøvler når jeg skal gå over vidden, så når jeg er ferdig med vidden , skifter jeg til joggesko når jeg går ned Isdalen til tarlebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noen veldig våte partier og høsten kan jo ikke sies å ha vært tørr.  Jeg ville ha gått på fjellsko. Evt vært så lat at jeg tok banen opp og så Fløibanen ned igjen

Anonymkode: 97238...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (10 minutter siden):

Jeg skal gå denne turen til helgen og det er strålende værmeldinger.

Jeg har ikke terrengsko, kun joggesko og fjellstøvler. Det er tungt å gå så mange trapper med fjellstøvler og jeg lurte på om det ville være smart å gå med joggesko og ha fjellstøvlene i sekken og skifte på toppen? Eller blir det slik  summen av vekten igrunnen er det samme, altså at det er like tungt å bære på ryggen som å ha det på beina?

Eller har ikke stien over vidden verken våte eller ujevne partier slik at joggesko holder?

Jeg liker best å gå med fjellsko da ingen orker å bære meg om jeg skulle få et kraftig overtråkk😃

Det er normale, lette fjellsko, ikke gammeldagse lærstøvler.

Jeg er ellers rimelig godt trent og går ofte dagsturer i terrenget.

Gode råd mottas med takk!

Nå er det lenge siden jeg gikk over vidden, men sist ga jeg gikk brukte jeg terrengjoggesko. Tenkte aldri der var et problem, da mesteparten av veien er godt opptrekket sti. Der hvor det er litt kupert kan man bare tilpasse tempo for å redusere risk for overtråkk/fall.

Edit: ser det kommer ulike syn her.. kanskje like greit å bare ta fjellsko i sekken og så vurdere fortløpende? 0,5-1kg ekstra på ryggen har minimalt å si. :)

Endret av Grandidosa83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre det er midt på sommeren og har vært tørt i ukesvis, så er ikke joggesko over vidden å anbefale. Nå har det vært skikkelig regnvær lenge, og det er flere bløte partier med gjørme, så ville absolutt hatt med noe mer enn joggesko. Vet ikke hvilken vei dere har tenkt å gå, men anbefaler å ikke gå ned Tarlebø/Svartediket, men heller ta turen over Rundemanen og ned til Fløyen. Mye finere tur, bedre utsikt og mulighet for en øl på Fløyen som avslutning :)

Anonymkode: 972cd...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Byfjellene er klissvåte etter alt regnet. Joggesko er bare tull nå.

Anonymkode: 47353...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd. Da er det åpenbart for alle at jeg ikke er fra Bergen og ikke fått med meg at siste måned nesten satte nedbørsrekord. Tror jeg følger @Anciols praksis med unntak av nedstigningen for da fristet denne:

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

ned til Fløyen. Mye finere tur, bedre utsikt og mulighet for en øl på Fløyen som avslutning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...