Gå til innhold

Dårlig utvalg i Norge på ting og tang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er dårlig utvalg i Norge på ting og tang. Feks kjelesett, bare noe å velge i, ikke stort og alt ligner på hverandre. Glasskrukker med lokk, til å oppbevare mat i, eller krydder. Har enda ikke funnet glasskrukke med lokk som er tett eller som har en treskje ved siden av eller inni. Altså praktiske ting til hjemmet, dårlig utvalg.

Hvis jeg googler ting til hjemmet, så finnes det masse utvalg men i utlandet🫤

Er jeg den eneste som tenker dette?

Anonymkode: 1f78d...cba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok riktig, men Norge er et lite land, med enda mindre byer og potensielle kjøpere av mer spesielle ting er veldig få. Butikkene er avhengig av å ha en viss omsetning på varer de tar inn. Det er dårlig med penger å tjene for butikkene på å fylle hyllene med en masse sære varer som kanskje gir et imponerende utvalg, men som allikevel blir stående og støve ned i hylla fordi de fleste kundene kjøper de vanlige tingene, og ikke de sjeldnere.

Selv er jeg av typen som er i mot å fylle skapene med "kjekke" ting med spesifikke bruksområder. Bananmatboks er en slik ting, for banan kan du like gjerne ha i en vanlig boks. Spesialverktøy for å plukke ut hamsen på jordbær er en annen dusteting, for det kan man like gjerne bruke en liten kniv til, som man allerede har i skuffen.

Anonymkode: c66ac...c0e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke kjøp kjeler på engrospris iallefall. Noen kom ferdig rusta. 

Anonymkode: 021da...989

Skrevet

Og jeg var oppgitt når jeg skulle ha nye kjeler fordi det er så ufattelig mange å velge mellom...

At det ikke finnes glasskrukker med tre-skjeer til kan komme av at det er veldig upraktisk, og de fleste uansett har sine egne foretrukne skjeer.

Anonymkode: 87284...51a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I Norge er vi gjerne slik at vi synes alt norsk er best, typisk norsk å være god, som Gro sa. Det er derfor vanskelig for utenlandske kjeder å etablere seg i Norge, Så blir det lite konkurranse på ting, og tilsvarende lav kvalitet.

Anonymkode: b6f4b...44f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det noe vi har enorme mengder av her i landet, så må det da være butikker med husholdningsutstyr. 😳

Anonymkode: 5e51a...e84

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg googler kasserollesett, finner jeg mange ulike typer, også utenlandske merker, som blant annet tilbys i nettbutikker i Norge. Selv «glasskrukke med treskje» gir resultater, også når man utelukker resultater fra Temu.

Og uansett, hva hindrer deg i å bestille disse tingene fra utlandet?

Anonymkode: f35cf...328

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, har alltid lange handlelister når jeg er ute på tur, og bestiller ekstra plass i bagasjen. 

Sist jeg dro hjem fra Sør-Europa så var det blant annet med en stor grillplate, tretinon og lidocain produkter fra apotekt, et stort serveringsfat, og diverse mat. Listene når jeg er over til USA og outlets er enda lengre. 

Anonymkode: b63f9...f89

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noe vi har enorme mengder av her i landet, så må det da være butikker med husholdningsutstyr. 😳

Om du går inn på en større Carrefeur vil du se hundrevis av valg langs en lang rekke, om du ønsker en ny stekepanne. Alle former, størrelser, smarte løsninger, prisklasser...... 

I Asia besøker jeg gjerne større butikker som egentlig retter seg mot serveringsbransjen, der du finner alt du kan tenke deg av utstyr som jeg aldri har sett i Norge en gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I Norge er vi gjerne slik at vi synes alt norsk er best, typisk norsk å være god, som Gro sa. Det er derfor vanskelig for utenlandske kjeder å etablere seg i Norge, Så blir det lite konkurranse på ting, og tilsvarende lav kvalitet.

Anonymkode: b6f4b...44f

Yes, det er akkurat det, Norge vil bare ha sine ting og tang, andre får ikke lov til å ha noe annet enn norsk for norsk er best 🙄Vi vet jo hvordan det gikk med Lidl.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje det, men prisene er skutt i været, feks Kitch’n finnes mye i men det er svindyrt, så det gidder jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg googler kasserollesett, finner jeg mange ulike typer, også utenlandske merker, som blant annet tilbys i nettbutikker i Norge. Selv «glasskrukke med treskje» gir resultater, også når man utelukker resultater fra Temu.

Og uansett, hva hindrer deg i å bestille disse tingene fra utlandet?

Anonymkode: f35cf...328

Gjør nok det ja, men er disse nettbutikkene trygge?🤔 Og hva er det man får?

Om du hadde giddet å lese mitt hele innlegg og ikke bare skumlest så hadde du nok sett at jeg skrev at det finnes glasskrukke med lokk men de er IKKE tett. Temu bestiller ikke jeg fra og iallefall ikke kjøkkenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og jeg var oppgitt når jeg skulle ha nye kjeler fordi det er så ufattelig mange å velge mellom...

At det ikke finnes glasskrukker med tre-skjeer til kan komme av at det er veldig upraktisk, og de fleste uansett har sine egne foretrukne skjeer.

Anonymkode: 87284...51a

At noe er upraktisk for deg betyr ikke at det er upraktisk for alle, eller er det du som svarer for alle?🤔

Skrevet

Jeg tenker at det er et ordentlig luksusproblem. Vi har alt for mange ting allerede, og klager over at vi ikke finner en spesifikk ting som ser akkurat ut sånn som vi vil, når det finnes et hav av alternativer som gjør jobben like godt. 

Vi mister det store bildet når vi bare lever inne i vår egen lille estetikk-boble.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kanskje det, men prisene er skutt i været, feks Kitch’n finnes mye i men det er svindyrt, så det gidder jeg ikke.

Og som andre sier, det finnes jo, men da er det visst for dyrt, for man vil ha det enorme utvalget med ting som ser ut akkurat slik man vil ha det, men til en billig penge 🙄

Anonymkode: 18691...5a6

• Nyttig 1
Skrevet

Folk er for bortskjemte, det er problemet! Det finns det vi trenger og langt mer enn det ganske lokalt og for de fleste. 

Anonymkode: c5bf3...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at det er et ordentlig luksusproblem. Vi har alt for mange ting allerede, og klager over at vi ikke finner en spesifikk ting som ser akkurat ut sånn som vi vil, når det finnes et hav av alternativer som gjør jobben like godt. 

Vi mister det store bildet når vi bare lever inne i vår egen lille estetikk-boble.

Og som andre sier, det finnes jo, men da er det visst for dyrt, for man vil ha det enorme utvalget med ting som ser ut akkurat slik man vil ha det, men til en billig penge 🙄

Anonymkode: 18691...5a6

Ja, for tenk🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 8.54):

Jeg synes det er dårlig utvalg i Norge på ting og tang. Feks kjelesett, bare noe å velge i, ikke stort og alt ligner på hverandre. Glasskrukker med lokk, til å oppbevare mat i, eller krydder. Har enda ikke funnet glasskrukke med lokk som er tett eller som har en treskje ved siden av eller inni. Altså praktiske ting til hjemmet, dårlig utvalg.

Hvis jeg googler ting til hjemmet, så finnes det masse utvalg men i utlandet🫤

Er jeg den eneste som tenker dette?

Jeg er litt usikker på det med kjøkkenutstyr, med utvalget av mat og klær i Norge er tragisk, dessverre. 10 typer gulost/hvitost som smakker akkurat det samme, bare navn som er forskjellig. 8 typer kokt skinke, med samme smak på alt. Og så videre. "Matpotet". Altså, jeg får "dyrefôr"-vibber av navnet. Vomfyll. Det samme gjelder klær på kjedebutikker. Blomstrete, oversized helvete som passer best for alternative damer i 60-årene. 

Anonymkode: a609e...2d2

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om du går inn på en større Carrefeur vil du se hundrevis av valg langs en lang rekke, om du ønsker en ny stekepanne. Alle former, størrelser, smarte løsninger, prisklasser...... 

I Asia besøker jeg gjerne større butikker som egentlig retter seg mot serveringsbransjen, der du finner alt du kan tenke deg av utstyr som jeg aldri har sett i Norge en gang. 

Ja tenk, stordriftsfordeler og smådriftsulemper påvirker også butikkutvalget i et land! Så utrolig spesielt! 🙄

Anonymkode: 76220...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...