AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Kjøpt meg eldre Nokia flip-telefon, slettet alle sosiale medier, kjøpt meg en high end stasjonær pc som er lov å bruke når jeg er hjemme og har lyst. Er så lei av endeløs skrolling. Jeg var så avhengig uten å vite det, 6 timer skjermtid om dagen i snitt.. Logg av og fjern disse meningsløse appene før det er for sent! Hardt i starten(skremmende at det i det heletatt er det), men deilig etter en stund! Barna dine bør heller ikke ha telefon før senere i livet, la de vokse opp uten! Anonymkode: ba579...3b2 8 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 Eller lær både deg selv og barna litt selvkontroll. Anonymkode: 3f4c6...e9b 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 Enig med deg. Løste det for mange år siden med å legge mobilen på kjøkkenet. Altså ikke tilgjengelig hele tiden. Tar den aldri med ut i hagen, osv. Tar den aldri ut av veska når jeg er på besøk, på kafe osv. Det reduserer hvertfall bruken ganske mye. Reagerer når venninner kommer på besøk, drar mobil opp av vesks, og legger den på bordet foran seg. Hvorfor gjør de dette? Vi har voksne barn, som har flyttet ut nå. Verken barn eller voksne har hatt mobil ved matbordet, eller i sofaen når vi er fler enn en der. Tror man kan korte inn mange timer daglig bruk om man er mer bevisst. Det er jo vitenskapelig bevist at denne scrollingen er slitsom for hjernen. Folk tror likevel at de "slapper av" når de bruker mobilen 🙃 Anonymkode: 23b66...f6c 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eller lær både deg selv og barna litt selvkontroll. Anonymkode: 3f4c6...e9b Handler vel mer om en awakening, enn dårlig selvkontroll. "Skal bare sjekke noe" ble ofte etterfulgt av insta, snap, face osv. Nå slipper man det. Anonymkode: ba579...3b2 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig med deg. Løste det for mange år siden med å legge mobilen på kjøkkenet. Altså ikke tilgjengelig hele tiden. Tar den aldri med ut i hagen, osv. Tar den aldri ut av veska når jeg er på besøk, på kafe osv. Det reduserer hvertfall bruken ganske mye. Forskning (og min egen erfaring) viser at hvis du ikke ser telefonen, så stresser/tenker man ikke over den. Derfor bør den legges ute av syne når en ikke skal drive med den, feks se film eller snakke med noen osv. Anonymkode: 03599...a3c 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #6 Del Skrevet 1. september 2024 Den var god. Anonymkode: b9779...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Del Skrevet 1. september 2024 Og alkoholikere kan ikke ha alkohol hjemme. Selv har jeg både smartphone, og vin i skapet, uten at jeg misbruker noen av delene. Anonymkode: 034bd...de3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Del Skrevet 1. september 2024 Har aldri hatt noen av nevnte apper og skal aldri ha. Life is easy🥳 Anonymkode: e4feb...f20 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #9 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg prøvde en Nokia. Det funket ikke. Jeg må ha app for bussbillett, vipps, app for vaskeriet, og for posten / postnord, mail og mer. Jeg bruker ikke facebook, whatsapp, instagram, messenger, snapschat, tinder, twitter / X, eller noe annet sosiale medier, men de førstnevnte må jeg ha i hverdagen og som nevnt fungerer en gammeldags Nokia svært svært dårlig til dette. Pc hjemme brukes til mail eller surfing på youtube, bitchute, telegram eller hbo og netflix. Jeg kunne bruke hele dagen og kvelden på alt dette før ,men har lært meg til vaner som feks legge telefonen ifra meg et bestemt sted under matlaging, måltider, for natta eller om jeg skal ut og trene lar jeg telefonen ligge hjemme. Skal også begynne å nekte å la gjester bruke telefonen når de er på besøk. Tross alt er de her kanskje en eller to timer for å prate og spise. Løsningen er derfor ikke alltid å gå tilbake til steinalderen, men om du føler deg bedre grunnet disse endringene og det ikke fører til komplikasjoner når du skal til et sentrum, parkere, gå på kino og annet så er det fint for deg. Anonymkode: c652c...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 1. september 2024 #10 Del Skrevet 1. september 2024 Siden jeg bruker mobilen for å betale regninger, skjekke skole app, har veterinær app (24 timer i døgnet) mail, vipps, og apper til ting i hjemmet må jeg ha en moderne telefon. Tenke det handler om måte og hva som funker for en selv. Jeg kan legge fra meg mobilen om det trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 1. september 2024 #11 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjøpt meg eldre Nokia flip-telefon, slettet alle sosiale medier, kjøpt meg en high end stasjonær pc som er lov å bruke når jeg er hjemme og har lyst. Er så lei av endeløs skrolling. Jeg var så avhengig uten å vite det, 6 timer skjermtid om dagen i snitt.. Logg av og fjern disse meningsløse appene før det er for sent! Hardt i starten(skremmende at det i det heletatt er det), men deilig etter en stund! Barna dine bør heller ikke ha telefon før senere i livet, la de vokse opp uten! Anonymkode: ba579...3b2 Da er vi to. Bruker faktisk en utgammal nokia selv. 3510. Har et skarve nettbrett det desværre står apple på jeg bruker 1 gang hver andre mnd ellno. Som dem sier der jeg er ifra; E hata så innmari mykjyi alt detta nymotans dritet. Er midt i 30 åra sjøl og mann. Faneskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg synes det er merkelig å være så avhengig. Og forstår jo da at man må ta grep. Jeg har iPhone. Da jeg stod opp i dag tidlig ble den liggende på soverommet (bruker den som klokke). Hentet den til andre kaffekopp, sjekket været, la den fra meg. Gikk på fjelltur, sendte et-par snap. Kom hjem, vi spiste lunsj, ble sittende en stund ute, lurte på hvor telefonen var, og kom på at den sikkert lå i tursekken. Nå har jeg nettopp brukt den en liten halvtime. Sett over snap, gikk gjennom mail, la inn bestilling på Rekoringen, og så raskt over instagram. Nå fant jeg frem Macen (liker ikke skrive på telefon), bruker litt tid her. Så er det nok ut i finværet igjen. Man velger jo hva slags forhold man har til elektronikk? Anonymkode: 034bd...de3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #13 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes det er merkelig å være så avhengig. Og forstår jo da at man må ta grep. Jeg har iPhone. Da jeg stod opp i dag tidlig ble den liggende på soverommet (bruker den som klokke). Hentet den til andre kaffekopp, sjekket været, la den fra meg. Gikk på fjelltur, sendte et-par snap. Kom hjem, vi spiste lunsj, ble sittende en stund ute, lurte på hvor telefonen var, og kom på at den sikkert lå i tursekken. Nå har jeg nettopp brukt den en liten halvtime. Sett over snap, gikk gjennom mail, la inn bestilling på Rekoringen, og så raskt over instagram. Nå fant jeg frem Macen (liker ikke skrive på telefon), bruker litt tid her. Så er det nok ut i finværet igjen. Man velger jo hva slags forhold man har til elektronikk? Anonymkode: 034bd...de3 Uten tvil. Men alle disse appene er jo designet til å dra deg ned i dragsuget å kaste bort timer der. Anonymkode: ba579...3b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. september 2024 #14 Del Skrevet 1. september 2024 You do you. Men lykke til når du skal handle noe brukt og må Vippse. Eller skal spleise på noe sammen med venner og skal dele på Vipps. Eller skal ha BankID-appen. Eller førerkort-appen. Kollektiv billetter? Nettbank? E-post? Du må gjerne kutte ut dette men det er andre metoder å takle avhengigheten på enn å kutte ut ALT av apper og smarttelefon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eller lær både deg selv og barna litt selvkontroll. Anonymkode: 3f4c6...e9b "Skal bare...." Så sitter jeg her da. På andre timen Anonymkode: 6128a...60d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 1. september 2024 #16 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eller lær både deg selv og barna litt selvkontroll. Anonymkode: 3f4c6...e9b Mobilbruk med likes, konstant tilgjengelighet og skrytebilder er vanedannende. Det har heldigvis blitt mobilfrie grunnskoler 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #17 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forskning (og min egen erfaring) viser at hvis du ikke ser telefonen, så stresser/tenker man ikke over den. Derfor bør den legges ute av syne når en ikke skal drive med den, feks se film eller snakke med noen osv. Anonymkode: 03599...a3c Feil! Ny forskning viser at du forstyrres i like stor grad av telefon når den ligger ved din side som når den ligger i naborommet. Anonymkode: b8a88...d1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #18 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil! Ny forskning viser at du forstyrres i like stor grad av telefon når den ligger ved din side som når den ligger i naborommet. Anonymkode: b8a88...d1a Det gjelder faktisk ikke meg. Anonymkode: 03599...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #19 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes det er merkelig å være så avhengig. Og forstår jo da at man må ta grep. Jeg har iPhone. Da jeg stod opp i dag tidlig ble den liggende på soverommet (bruker den som klokke). Hentet den til andre kaffekopp, sjekket været, la den fra meg. Gikk på fjelltur, sendte et-par snap. Kom hjem, vi spiste lunsj, ble sittende en stund ute, lurte på hvor telefonen var, og kom på at den sikkert lå i tursekken. Nå har jeg nettopp brukt den en liten halvtime. Sett over snap, gikk gjennom mail, la inn bestilling på Rekoringen, og så raskt over instagram. Nå fant jeg frem Macen (liker ikke skrive på telefon), bruker litt tid her. Så er det nok ut i finværet igjen. Man velger jo hva slags forhold man har til elektronikk? Anonymkode: 034bd...de3 Mange klarer faktisk ikke velge. Jeg bruker 5 timer daglig, og det er 4,5 for mye. Min søster er 4 døgn på telefonen hver uke og dette er helt normalt ifølge Aftenposten (artikkel jeg nylig leste). Jeg har prøvd å legge mobilen i annet rom, skru av alle varsler, skru den helt av, osv. I samme øyeblikk som jeg kjeder meg i to sekunder har jeg den påskrudd i hånden. Jeg har ikke snap, Facebook ol, men kan lese nettaviser hele dagen om jeg har mulighet. Anonymkode: b8a88...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #20 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange klarer faktisk ikke velge. Jeg bruker 5 timer daglig, og det er 4,5 for mye. Min søster er 4 døgn på telefonen hver uke og dette er helt normalt ifølge Aftenposten (artikkel jeg nylig leste). Jeg har prøvd å legge mobilen i annet rom, skru av alle varsler, skru den helt av, osv. I samme øyeblikk som jeg kjeder meg i to sekunder har jeg den påskrudd i hånden. Jeg har ikke snap, Facebook ol, men kan lese nettaviser hele dagen om jeg har mulighet. Anonymkode: b8a88...d1a Det var dette som fikk meg til å ta valg. 5 jævla timer i løpet av en dag. Det er 30% av min våkentid det. Jeg skal med glede ta tilbake iphone for alle dens enkle løsninger for bank, betaling og lignende. Men ikke noen sosiale medier, alt av varsler avskrudd og sort/hvitt skjerm. Nokiaen er bare for å gå på detox. Anonymkode: ba579...3b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå