Gå til innhold

Ulik eierbrøk og avtale om at brøken følger utgifter på bolig -gjelder også lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstod det slik at avtalen vi laget hos advokaten også regulerte eierandel av lånet, men ble skikkelig usikker nå.
I kontrakten står det at utgifter (og evt inntekter) skal fordeles etter eierbrøk.

Har jeg misforstått? «Mister» endel EK dersom vi trekker ifra lånet før vi fordeler overskuddet. (Som forøvrig er et underskudd for begge, for vi har brukt mye mer på renovering enn vi vil få igjen ved salg.)

Begge taper EK, men jeg lurer på om jeg taper 40% av sluttsummen minus 40% av gjenværende lån, eller 40% av sluttsummen etter at lånet er trukket fra felles (dvs 50% lån).

Lånet har blitt trukket fra min konto, der han har betalt inn mer enn meg, og kontoen har også har vært brukt til andre utgifter til hus som feks strøm, kommunale avgifter og forsikringer.

Anonymkode: e89cc...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burde ikke advokaten ha laget en avtale som dere ba om og var enige om? 
 

Litt merkelig å sitte i etterkant å lure på hva dere fikk advokaten til å skrive ned i avtalen…
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lest hva du skrev under på? 🤦‍♂️ Jeg har ikke ord.

Anonymkode: 39d4c...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån er en finansieringskilde og har egentlig ikke noe med eierbrøk å gjøre, utenom at det styrer hvor mye hver har betalt for huset og hvor mye man eier. Det er banken som styrer lån, advokaten har fordelt huset.

eksempel: Koster huset 10 mill, og dere ønsker at han skal eie 60 % og du 40 %, så må han finansiere 6 mill og du 4 mill. Utgifter til huset fordeles da 60/40. Dette er advokatavtalen.

Lån er det dere betaler for huset med npr feriebilen har nok EK, det styres av banken. Har du 3 mill i EK betyr det at du «eier» 1 mill av lånet. 3 mill + lånte 1 mill = dine 40 % av 10 mill. Har han 2 mill i EK må han ha 4 mill i lån for å finansiere 6 mill. Tilsammen må dere ha 5 mill i lån, men hans del er 4 mill og din 1, altså må dere fordele renter og innskudd 80/20.

Lånet får dere ordne dere imellom, mens eierbrøk i huset er det dere hver især vil få igjen ved salg (husk at også prisen for å selge må deles etter eierbrøk).

Tror du skal spørre advokaten om en time til så du skjønner hva du har skrevet under på. Prosentregning er obligatorisk når dere ikke skal dele alt på midten. Mitt beste bud er at advokaten har fordelt eierskap i huset etter EK + 50 % av lånet på hver av dere, om ikke dere har sagt spesifikt at A skal står for X % av lånet og ikke 50. 

Anonymkode: 8d9d8...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*npr feriebilen = når dere ikke

Anonymkode: 8d9d8...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe i avtalen om hvordan lånet fordeles. Jeg har alltid forstått det slik at lånet ble regnet som en utgift, altså 40/60 eier andel av lånet.

Samboer har ikke sagt noe om det, er bare jeg som ble usikker mtp noe annet jeg leste.

Mulig avtalen er uspesifikk? Om det skulle bli en uenighet, kan det være det blir rettssak, men vet ikke om avtalen holder vann.

ts

Anonymkode: e89cc...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det står ikke noe i avtalen om hvordan lånet fordeles. Jeg har alltid forstått det slik at lånet ble regnet som en utgift, altså 40/60 eier andel av lånet.

Samboer har ikke sagt noe om det, er bare jeg som ble usikker mtp noe annet jeg leste.

Mulig avtalen er uspesifikk? Om det skulle bli en uenighet, kan det være det blir rettssak, men vet ikke om avtalen holder vann.

ts

Anonymkode: e89cc...22e

Eierandel gjelder hvor mye av huset dere eier og hvordan verdien skal fordeles mellom dere ved salg. Fordeling av lån kan muligens være satt opp, men da vil det stå LÅN i avtalen fra advokaten. Eierandel i huset er ikke nødvendigvis det samme som andel av lån man hefter for - har man ulik EK og regulerer eierandel ut fra det vil lånet ikke få samme fordeling.

Anonymkode: 8d9d8...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det står ikke noe i avtalen om hvordan lånet fordeles. Jeg har alltid forstått det slik at lånet ble regnet som en utgift, altså 40/60 eier andel av lånet.

Samboer har ikke sagt noe om det, er bare jeg som ble usikker mtp noe annet jeg leste.

Mulig avtalen er uspesifikk? Om det skulle bli en uenighet, kan det være det blir rettssak, men vet ikke om avtalen holder vann.

ts

Anonymkode: e89cc...22e

Tror det kan være lurt å bli enige. Om det blir rettssak kan dere kysse en halv million byebye i advokathonorarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...